גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עונת החגים תראה אם חברות התעופה עשו מספיק כדי לאלף נוסעים פרועים

שיעור ההתנהגות הרעה עלה ועלול להשפיע משמעותית על אנשי צוות בטיסות ועל נוסעים

נוסעים במטוס / צילום: Shutterstock
נוסעים במטוס / צילום: Shutterstock

עונת הנסיעות של החגים בארה"ב שמתחילה בשבוע הבא תבחן אם חברות תעופה, רגולטורים ושדות תעופה עשו מספיק על מנת להיאבק בעלייה בהתנהגות פרועה של נוסעים ויקלו את המתחים להם חשופים נוסעים אחרים.

נכון ל־9 בנובמבר היו 5,114 דיווחים על נוסעים פרועים, כך נמסר ממנהל התעופה הפדרלי, ויותר מ־970 חקירות נפתחו בנושא. ב־2019, פתח מנהל התעופה בפחות מ־150 חקירות לגבי התנהגות נוסעים בטיסות.

בין התקריות, מנהלת תפעול בחברה סאות'ווסט הוסעה לבית חולים בסוף השבוע האחרון לאחר שנוסעת אחרת נתנה לה אגרוף, כך נמסר ממשטרת דלאס.

כמעט שלושה רבעים מהדיווחים למנהל התעופה נוגעים לתקריות הקשורות למסכות, כך נמסר מהסוכנות. בכמה מקרים, התקריות שהחלו כוויכוח על מדיניות עטית המסכות יצאו משליטה.

תקריות של נוסעים פרועים יכולות להשפיע משמעותית על העובדים בחברת תעופה ועל הנוסעים - הם יכולים לגרום לעיכוב טיסות או לחזרות לא מתוכננות לשער בטרמינל, מצד אחד, ויכולות להיגמר בפציעות חמורות לעובדי חברות התעופה. דיילים אומרים שהם מודאגים שהמדים שלהם הופכים אותם ליעד למתקפות. תקריות בפרופיל גבוה גורמות לחרדות כלליים בקרב הנוסעים לגבי כל תחום הטיסות.

"עברנו מלומר לכולם לשמור על מרחק של שני מטר לדחיסתם במטוסים", אמר אנדרו תומאס, פרופסור עמית לשיווק ועסקים בינלאומיים באוניברסיטת אקרון, שכתב ספרים על התנהגות פרועה בטיסות ועל בטיחות בתעופה.

"נכנסת לזה בתקווה שהכל יפעל כשורה"

התנהגות רעה במטוסים אינה דבר חדש. הייתה עלייה בהתנהגות שלילית במטוסים בסוף שנות ה־90, אמר תומאס. הדברים השתפרו מעט לאחר התקפות 9/11, אבל בסופו של דבר המגמה החלה מחדש.

הפעם, חששות הקורונה, כללים חדשים בשדות תעופה ובמטוסים, ומספר עולה של עיכובים וביטולים של טיסות העלו את הסטרס של הנוסעים, אמר תומאס. הקהלים הגדולים הצפויים בטיסות החגים עלולים למתוח את העצבים עד קצה גבול היכולת.

חברות תעופה, כולל דלתא ויונייטד, אומרות שהן צופות שעונת חג ההודיה תכיל כמה מהימים העסוקים ביותר שלהן מאז תחילת המגפה, כשנפח הטיסות נמוך מנפחן ב־2019 רק ב11% או 12%. שתי החברות אמרו שיום ראשון שלאחר החג צפוי לקבוע שיא לתקופת המגפה מבחינת נפח הנוסעים.

ג'אינה מיסטי אמרה שהיא מתכננת לטוס עם סאות'ווסט מביתה בפניקס לסן פרנציסקו עם בעלה ביום שלישי כדי לבלות את חג ההודיה עם הגיס שלה. מיסטי, שהיא מנהלת שיווק בת 37, טסה לעתים קרובות לפני המגפה, אבל זו תהיה הטיסה הראשונה שלה מאז מרץ 2020.

היא אמרה שהיא חשה מעט חששות לקראת הטיסה לאחר שראתה בחדשות שחברות מבטלות עשרות טיסות באוקטובר ובגלל שנוסעי סאות'ווסט לא שומרים מושבים במטוס מראש. היא מתכננת לעטות מסכה כפי שנדרש על ידי החוק הפדרלי ומקווה שהנוסעים האחרים יעשו כמוה. "אני פשוט נכנסת לזה בתקווה שהכל יפעל כשורה".

מנהל התעופה הפדרלי והדיילים אומרים שאלכוהול שיחק תפקיד בתקריות לא מועטות. על פי נהלי מנהל התעופה כבר אסור לנוסעים בטיסות לצרוך אלכוהול שלא מוגש על ידי חברות התעופה. הקיץ, מנהל התעופה הפדרלי ביקש משדות התעופה להקשות על מכירות של משקאות אלכוהוליים שמותר לקחת. כמה חברות תעופה הפסיקו למכור אלכוהול בטיסות כדי להימנע מלהחמיר את הבעיה.

"אסור שמי שמבצעים פשע לא יחמקו מהחוק פשוט בגלל שאף אחד לא רוצה להגיש נגדם תלונה בגלל העלות"

בכירי מנהל התעופה הפדרלי פעלו ביצירתיות וביקשו מילדיהם לעזור בהסרטת הודעה לציבור. השבוע מצלם מנהל התעופה סרטון נוסף יחד עם מנהל הבטיחות בדרכים, מחלקת חברות תעופה ושדות תעופה. המסר החדש נועד להזכיר לנוסעים את האנשים האמיתיים - עובדי צוות, עובדי שדות תעופה ואחרים - שבזכותם יכולים הנוסעים לנסוע הביתה לחגים.

כשהסוכנות הציעה להטיל קנסות גדולים על נוסעים המתנהגים בפראות, מס' גדול של נוסעים שצברו קנסות יכלו להראות שאין להם האמצעים הכספיים לשלם את מלוא הקנס, כך אמרו בכירים במנהל. מנהל התעופה לא יכול לתבוע בעצמו תביעה פלילית, אם כי לאחרונה הפנה כמעט 40 מקרים לבולשת הפדרלית וביקש משדות התעופה להיות מתואמים יותר עם רשויות אכיפת חוק מקומיות.

הבעיה עלולה להיות חמורה ממה שמראים הנתונים. שרה נלסון, נשיאת איגוד הדיילות והדיילים, אמרה שתקריות רבות בהן הנוסעים מתנהגים בגסות, זלזול, או מעירים הערות גזעניות נותרות לא מדווחות.

מנהל הבטיחות בדרכים מציע לעובדים תוכנית הגנה עצמית בהדרכת אנשי חיל האוויר, אבל היא לא חובה. בעדויות שהוגשו לתת וועדה של בית הנבחרים לקראת שימוע ביום שלישי, אמרה נלסון שצריך להפוך את הכשרת ההגנה העצמית לאנשי צוות לחובה.

דיילות ודיילים הם אנשים חזקים, אמרה נלסון, "אבל כשזה ברמה הזו וישנו הלחץ הנוסף של תדירות האלימות, לקללות ולעלבונות האלה משקל נוסף".

מתוך תקווה לעזור לרשויות אכיפת החוק וחברות התעופה, ולצמצם את כמות התקריות, שדה התעופה הבינלאומי בסולט לייק סיטי הציע לשלם את העלות של נסיעה בחזרה לשדה של כל נוסע או עובד של אחת החברות שיסכימו להגיש תלונות או לשמש כעדים, כך אמר מנהל שדה התעופה ביל וויאט.

שדה התעופה קיבל את ההחלטה הזו באוקטובר, ובינתיים לא היה צורך בפעולה כלשהי.

"אנו חושבים שחשוב שאנשים שהם פרועים עד כדי כך שהם מבצעים פשע לא יכולים להתחמק פשוט בגלל שאף אחד לא רוצה להגיש נגדם תלונה בגלל העלות של חזרה לכאן", אמר וויאט.

בחברת יונייטד, מספר התקריות ירד מאז מוקדם יותר השנה, כך אמר לעיתונאים נשיא חברת התעופה ברט הארט מוקדם יותר החודש. הנוסעים מתרגלים לנהלים החדשים ודיילי הטיסות מנוסים בהרגעת מצבים מתוחים, אמר.

נוסעים שעדים לתקריות כאלה לא צריכים להתערב אלא אם הדייל או הדיילת מבקשים מהם או אם ישנה סכנה מידית לחיי אדם, אמרה נלסון. כל הנוסעים צריכים להודיע לדיילים ולדיילות על בעיות פוטנציאליות שהם רואים.

"כשהצוותים קטנים אנחנו עשויים לא לראות את זה במהירות בה רואים את זה הנוסעים", אמרה נלסון.

עוד כתבות

פרופ' אש, פרופ' לוין, פרופ' בליצר, פרופ' גמזו, פרופ' מטות, פרופ' רהב / צילום: דוברות הכנסת, דמוקרט טיוי, איל יצהר, ראובן קסטרו, מירי גטניו - דוברות איכילוב, איליה מלינקוב

בין פרופ' עידית מטות למשרד הבריאות: כך מאתגר איכילוב את התפיסה הרווחת במערכת

המשק משותק בשל מאות אלפי מאומתים ומבודדים, והמומחים ממשיכים להתגושש ביניהם - האם האומיקרון הפחות-לים מצדיק הגבלות? החיצים כולם מופנים למשרד הבריאות שמנהל את ההתמודדות עם המגפה ● כך נראים יחסי הכוחות הסבוכים שמקשים על הציבור להבין את ההנחיות ולמשק לנשום

יהונתן כהן ויוסי לוי / צילום: יח''צ אינפין קפיטל

בחצי שנה: החתם יונתן כהן יצר לעצמו תשואה של 100% על רכישת השליטה בגיבוי אחזקות

כהן חולש על מניות חברת המימון החוץ-בנקאי, שאותן רכש מהאחים פרדו בדיסקאונט של כ-30% על מחיר השוק, בשווי נוכחי של כ-110 מיליון שקל ● והוא לא החתם היחיד שהרחיב בתקופה האחרונה את עסקיו בשוק ההון

שלמה אליהו, בעל השליטה במגדל / צילום: תמר מצפי

פינוי הבמה או מהלך טקטי: מה עומד מאחורי פרישת אליהו מתפקיד יו"ר מגדל

בעל השליטה במגדל, שיחגוג השבוע 86, החליט לפנות את תפקיד יו"ר דירקטוריון החברה האם, מגדל אחזקות, וצפוי להיות מוחלף על ידי שופט העליון בדימוס חנן מלצר • השאלה: האם הוויתור על התפקיד יסלול את דרכו חזרה למעורבות ישירה בחברת הביטוח

קרן אופק / צילום: רמי זרנגר

ועד העובדים של פרטנר דורש מינוי נציג בדירקטוריון

בנוסף לבונוס, העובדים מעוניינים שבדומה לסלקום ולבזק, אבי גבאי יאפשר נציג שלהם בדירקטוריון פרטנר ■ בנוסף דורשים העובדים להיכנס עימם למו"מ מיידי עוד לפני השלמת העסקה להעברת השליטה בחברה

אביר קארה, ימינה / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

האם החוב הנוכחי של המדינה גדול יותר מזה שהיה לה ב-2008?

איך נדע אם הקורונה פגעה בכלכלת ישראל יותר ממשבר האשראי? נשווה לשנים הנכונות ● המשרוקית של גלובס

אתר בניה ברחובות. הרוכשים מעדיפים דירות חדשות / צילום: כדיה לוי

מחירי הדיור גבוהים יותר מכפי שחושבים? זו הסיבה לפער בנתוני הלמ"ס

חרף העליות החדות במחירי הדירות החדשות שנמכרות כיום בשוק החופשי, מדד מחירי הדירות החדשות של הלמ"ס משקף עלייה נמוכה יחסית של המחירים ● ההחלטה מ־2017 לכלול את דירות מחיר למשתכן המסובסדות מצליחה לצנן את העליות במדד, אבל לא את העליות בשוק

אבנר מימון, ESET ישראל / צילום: מושיק ברין

בעלי ESET ישראל, רונן מואס, מסיים את תפקידו כמנכ"ל החברה. זה המחליף

חברת ההפצה קומסקיור, הנציגה והמפיצה של ESET בישראל, יצרנית האנטי וירוס Nod32 ו-ESET Internet Security - מחליפה את העומד בראשה אחרי שנים של יציבות ● אבנר מימון נכנס לתפקיד עם ניסיון מחברות כמו אסם, יישום וחברת קאבאו ● "נתמקד בהרחבה של ערכי הליבה", אמר בתגובה על המינוי החדש

הנשיא ביידן והסגנית האריס באטלנטה, בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Patrick Semansky

מדמם פופולריות ומפסיד בכלכלה: השנה שג'ו ביידן היה מעדיף לשכוח

בימים האחרונים של שנתו הראשונה בבית הלבן, נשיא ארה"ב סופג סדרה מדהימה של מכות והשפלות, המקרבות את נשיאותו אל סוף האפקטיביות שלה ● פרשן אוהד מתאר את ביידן כנוסע "פול גז בניוטרל"; פרשן עוין קורא לקמלה האריס לתפוס יוזמה ● הגיע הזמן לעשות ריסטארט, אבל מאיפה ולאן ועם מי?

מרכז ישפרו במודיעין / צילום: תמר מצפי

קניון המריבה במודיעין: ריט 1 רשמה הערות אזהרה, אדיב ודהרי עצרו השבת הערבויות

בעלי השליטה בישפרו אמורים היו לקבל מימון מקרן ארבל של אמיר הסל לצורך שחרור ערבויות ופירעון חוב בסכום של 230 מיליון שקל

ניר שוורץ מעיד בבית המשפט / צילום: יוסי זמיר

משפט נתניהו: "אי-אפשר ללטף אדם בחדר החקירה על-מנת שייתן גרסה"

ברקע המגעים להסדר טיעון, התחדש היום משפטו של רה"מ לשעבר בנימין נתניהו, ועוה"ד בעז בן-צור וז'ק חן המשיכו בחקירתו של ניר שוורץ, חוקר המשטרה של עד המדינה ניר חפץ ● בין היתר אמר שוורץ בעדותו: "חקירה היא לא דבר נעים. אי אפשר לעשות את זה באמצעות ליטופים וחיבוקים" ● בהמשך עלה להעיד חוקר המשטרה יניב פלג, שחקר גם הוא את חפץ בזמנו

ענת אטלס, מנהלת חטיבת אסטרטגיה ופיתוח עסקי במגדל / צילום: ניקי וסטפהל

מינוי ראשון לשגיא יוגב במגדל: ענת אטלס תנהל את חטיבת האסטרטגיה והדיגיטל

אטלס תגיע למגדל אחרי יותר מ-16 שנים בהראל ותהיה אחראית גם על עולם הדאטה והפיתוח העסקי • היא עבדה יחד עם יוגב בהראל בעת שהיה מנהל חטיבת הביטוח הכללי ו תחליף את ערן צימרמן שביקש לאחרונה לסיים את תפקידו

סניף של בנק לאומי בתל אביב / צילום: איל יצהר

כך הפכה מניית בנק לאומי לבעלת השווי הגבוה ביותר בבורסה של תל אביב

הדומיננטיות של הבנקים בולטת במדד הדגל של הבורסה – ת"א 35, עם 4 נציגות בין עשר החברות הגדולות בבורסה המקומית ● מ-26 בדצמבר נייס איבדה 15% ובמקביל לאומי עלתה ב-9%

שמואל קצביאן, אסטרטג שווקים בחדר עסקאות דיסקונט / צילום: עזרא לוי

אל תבנו על עוד שנה של עליות: התחזית של הכלכלן הבכיר בדיסקונט

ב-2021 נהנו שוקי המניות מ"קוקטייל משכר" של התאוששות חזקה מהצפוי מהקורונה והמשך הזרמות כסף וריביות נמוכות של הבנקים המרכזיים ● אבל השנה צפויים המדדים להציג יציבות ואף ירידות, כי העלאות ריבית ומדיניות מצמצמת צפויות גם אם האינפלציה והצמיחה יורידו הילוך

הבורסה בתל אביב / אילוסטרציה: שלומי יוסף

נעילה מעורבת בת"א; פועלים ולאומי ירדו 2%, פלוריסטם וביומיט זינקו

מדד ת"א 35 נסחר בירידה של 0.3%, מדד ת"א 90 מחק את העלייה שרשם ● כלכלת סין התרחבה ב-8.1% בשנת 2021, נמוך מהצפי לצמיחה של 8.4% ● היום לא יתקיים מסחר בניו יורק לרגל "יום מרטין לותר קינג"

דודו מזרחי, מנכ''ל בזק / צילום: אייל מרגולין

בזק סוגרת את מהירות הגלישה של 40 מגה; תמשיך להציע 100 ו-200 מגה

המהלך אמור היה להיכנס לתוקף היום, אך בעקבות פניות של חלק מהספקיות המהלך יידחה עד שבזק תבצע שינוי בממשק ● ספקיות האינטרנט האחרות לא מציעות קצבים שאינם 100 מגה ומעלה, ובכך למעשה בזק מיישרת איתם קו

רון תומר , נשיא התאחדות התעשיינים / צילום: איל יצהר

מחיר האומיקרון לשוק העבודה: 5 מיליון ימי מחלה אבודים בחודש אחד

בהתאחדות התעשיינים מעריכים כי גם אחרי קיצור הבידוד ל-5 ימים, המעסיקים ישלמו בגל האומיקרון כ-2 מיליארד שקל בחודש על ימי מחלה לעובדים שנדבקו ● כעת הם עתרו לבג"ץ בדרישה שהמדינה תשתתף בתשלום למאומתים ללא תסמינים, אבל באוצר צפויים להתנגד

אלי בז'רנו, מנכ''ל ומייסד בורסת הקריפטו Bit2C / צילום: ביטוסי בעמ

"כולם מסביב אמרו לי 'הביטקוין מת, אתה מבזבז את הזמן שלך'. אבל מי שצחק עלינו בעבר, היום רוצה להצטרף"

אלי בז'רנו, מנכ"ל ומייסד בורסת הקריפטו Bit2C, ראשון לציון ● בן 42, נשוי ואב לשלושה, מתגורר בחולון ● החברה מעסיקה 15 עובדים ● "כשהתחלנו הצעתי לעורך הדין שלנו לקחת שכר-טרחה בביטקוין. היום הוא אומר שאם היה מסכים, היום הוא לא היה צריך לעבוד יותר" ● גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז  

פרופ' אמנון שעשוע, מנכ''ל מובילאיי, בתערוכת CES / צילום: אינטל

הדרך להנפקה עוברת בתערוכה: כך מנסה מובילאיי לשכנע שהיא שווה עשרות מיליארדים

תערוכת CES הייתה תחנה חשובה בדרכה של החברה להנפקה הגדולה ביותר בתולדות ההייטק הישראלי ● כיצד מתכוונת מובילאיי לשכנע קרנות ענק ובתי השקעות שהיא שווה פי עשרה מאשר בהנפקה הקודמת? ● ומדוע זה מאיים עבור הרבה חברות אוטוטק צעירות?

רותם סלע בקמפיין בנק דיסקונט / צילום: צילום מסך

האם כשהפרזנטורים מייצרים שיח ברשת, זה בהכרח מספיק למותג?

בשלושת הקמפיינים שהתברגו החודש במדד הפרסומות המדוברות מככבים פרזנטורים שהתפתח סביבם שיח ציבורי - אך לא תמיד לטובה ● השיא נרשם במקרה של רותם סלע ודיסקונט, כאשר כמחצית מהשיח עסק בתביעה בינה לבין טורנדו והסרת תמונותיה בשלטי פרסום בערים חרדיות

נמל גואנגג'ואו בסין / צילום: Shutterstock, GuoZhongHua

מדיניות "אפס קורונה" של סין עלולה לערער בשנית את שרשרת האספקה העולמית

הפרעות בשרשרת האספקה מתמשכות עקב המדיניות הקשיחה של סין בנוגע לקורונה, כך עפ"י כלכלנית ממודי'ס ● לדבר יהיו "השלכות משמעותיות על האינפלציה וכן על החלטות הבנק המרכזי בחודשים הקרובים"