גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה המחירים ממשיכים לעלות ומה הסיבה לאינפלציה?

זו אחת הבעיות המטרידות ביותר איתה מתמודדים כלכלנים וקובעי מדיניות בממשלות

מחירי מוצרי המזון טיפסו ב-5.4% לעומת אותו חודש לפני שנה / צילום: Shutterstock, George Rudy
מחירי מוצרי המזון טיפסו ב-5.4% לעומת אותו חודש לפני שנה / צילום: Shutterstock, George Rudy

האינפלציה בארה"ב הגיעה לרמה הגבוהה ביותר מזה 31 שנים, ולקוחות רואים עלייה חדה במחירים של מגוון מוצרים ושירותים בגלל מחסור עקבי במלאי וכוח עבודה וביקוש חזק.

האינפלציה, המקבלת רוח גבית מחוסרי איזון בכלכלה שנוצרו בעקבות מגפת הקורונה, היא אחת הבעיות המטרידות ביותר לכלכלנים וקובעי מדיניות בממשלה - החל מנציבי הפדרל ריזרב הקובעים את שיעור הריבית וכלה באנשי ממשל ביידן והקונגרס. הסיבות רבות, והכלים שמשמשים לרוב יכולים, במקרים מסוימים, לדחוף את הכלכלה למיתון כדרך להרגיע את הלחץ על מחירים.

הנה הדרך בה אינפלציה קורית:

מהי אינפלציה ולמה זה משנה לך?

אינפלציה משקפת את העלייה באופן כללי במחירים או את הירידה בערך הכסף. היא לרוב קורית כתוצאה מביקוש רב מדי לעומת מלאי מוצרים קטן מדי או שירותים מוגבלים, וזה מוביל לעליית מחירים. המחירים המנופחים לא בהכרח פוגעים בכלכלה כולה, ורק הלקוחות המבצעים רכישות מרגישים את העלייה.

לדוגמא, במשך הרבה מהשנה האחרונה מחירי מכוניות חדשות עלו בגלל מחסור בכלי רכב, בעקבות המחסור ברכיבי מפתח כמו מוליכים למחצה. בעוד שהיו לזה השפעות מהדהדות - כמו למשל יותר ביקוש ומחירים גבוהים יותר למכוניות מיד שנייה, בגלל המחסור במכוניות חדשות - העלייה במחירי המכוניות לא בהכרח משפיעה עליכם אם אתם לא צריכים לקנות כלי רכב.

באופן דומה, מחירים גבוהים יותר בתחום אחד לאו דווקא מובילים לאינפלציה כללית ברחבי הכלכלה. אבל עליות המחירים בתחום רחב של קטגוריות יחלישו את כוח הקנייה של הצרכנים.

מה גורם לאינפלציה כרגע?

לפרץ האינפלציה הנוכחי כמה סיבות שניתן לזהות, רבות מהן קשורות למגפת הקורונה. ראשית, הצרכנים מוצפים בחסכונות מכספי סיוע שהגיעו מהממשלה וההוצאה על שירותים קטנה יותר בגלל המגבלות שהוטלו על עסקים, וזה גורם להם לרצות יותר מוצרים שהמלאי שלהם מצומצם.

יש גם פחות עובדים בשוק העבודה, וזה מעודד את מי שעובד לבקש העלאות ופוגע בפריון באופן כללי. הגורמים האלה ורבים אחרים גורמים לעליית מחירים.

מחירי האנרגיה, כולל דלק, עלו בעת שייצור נפט וגז מפגר לעומת החזרה בביקוש הצרכני ביציאה מהמגפה. החזרה הזו של הביקוש גם הובילה להפרעות בשרשרת האספקה. קשה למצוא נהגי משאיות, מקומות בנמלים וחלל במחסני הסחורה, וזה מוביל לעיכובים יקרים ומעלה את תעריפי השילוח של סחורות.

העלויות הנוספות האלה, בכל שלב מייצור ועד מכירה, מובילות לעליית מחירים לצרכנים, וכמה חברות קופצות על ההזדמנות הזו ומעלות מחירים.

באיזו מהירות עולים המחירים?

מדד המחירים לצרכן, קריאת מפתח של האינפלציה, עלה ב-6.2% לעומת לפני שנה, על פי דוח משרד התעסוקה לאוקטובר. אם מוציאים מהתמונה את המזון והאנרגיה - מחירים בקטגוריות אלה יכולים להיות תנודתיים - אזי מדד המחירים לצרכן עלה בשיעור נמוך יותר של 4.6%. הקריאות האלה, עם זאת, מראות שעליות המחירים נרחבות והן נמצאות מעל היעד של קובעי המדיניות לאינפלציה השנתית, המרחף סביב 2% בשנה סך הכל.

הקצב הזה הוא קצב העלייה המהיר ביותר לתקופה של 12 חודשים מאז 1990, מה שאומר ששליש מאזרחי המדינה מעולם לא חוו עליית מחירים כזו מהירה.

איך מודדים את האינפלציה?

יש דרכים שונות למדוד אינפלציה, אפילו בין משרדי ממשלה שונים. הגרסה הקצרה מגיעה ממדד המחירים לצרכן שכבר הוזכר ונמדד על ידי משרד התעסוקה. המדד מחושב בעזרת סקר של משקי בית ורק מכסה הוצאות על סחורות ושירותים. הוא לא כולל הוצאות שלא משלמים עליהן באופן ישיר, למשל תשלומים לרופאים המשולמים על ידי ביטוח הבריאות של אדם כלשהו. בגלל מספר ההוצאות המצומצם שנמדד עשוי המדד להיות תנודתי יחסית.

מדד המחירים לצריכה אישית, לוקח בחשבון מגוון רב יותר של הוצאות - ומשוב מעסקים - על מנת לספק תמונה יותר נרחבת של שינוי המחירים. קריאת האינפלציה הזו היא המדד המועדף על הפדרל ריזרב. משרד המסחר מפרסם את הערכת מדד ההוצאה האישית באופן חודשי כחלק מדוח ההכנסות וההוצאות שלו.

איזה סחורות ושירותים מניעים את עליית המחירים?

המחירים עולים בכל רחבי הכלכלה, אבל לא באופן אחיד. מחירי הדלק עלו באוקטובר כמעט ב-50% לעומת אותו חודש לפני שנה, והגיעו לרמות שנראו לאחרונה ב-2014. מחירי מוצרי המזון טיפסו ב-5.4% ומחירי בשר החזיר עלו ב-14.1% לפני שנה, העלייה הראשונה מאז 1990.

מחירי המכוניות החדשות זינקו ב-9.8% באוקטובר, העלייה הגדולה ביותר מאז 1975, בעוד שמחירי הריהוט ומיטות עלו בשיעור הגבוה ביותר מאז 1951. מחירי הצמיגים וציוד ספורט עלו בשיעור הגבוה ביותר מאז תחילת שנות ה-80. לא כל הסחורות מושפעות מהאינפלציה: מחירי הטיסות והאלכוהול ירדו בחודש שעבר.

שמתי לב שהרבה יותר יקר למלא את האוטו בדלק. האם הממשלה יכולה לעזור?

בתגובה למחירי הדלק והנפט הגבוהים יותר, ממשל ביידן מתכנן להוציא נפט ממאגר הדלק האסטרטגי של ארה"ב. המאגר מחזיק יותר מ-600 מיליון חביות נפט בארבע מערות אחסון תת קרקעיות לאורך החופים של טקסס ולואיזיאנה. הקונגרס אישר את הקמת המאגר ב-1975, לאחר אמברגו הנפט הערבי, כהגנה מפני זעזועים למערכת האספקה כתוצא מפעולות של יצואני נפט.

הוצאת נפט מהמאגרים אמורה להגדיל את המלאי ולהוריד את מחירי הדלק.

ממשל טראמפ שקל צעד דומה ב-2018 לפני שהחליט לא לבצע אותו. הקונגרס התחיל לצמצם את המאגר כדרך לגייס כסף למימון קיצוצי מיסים והוצאות אחרות. במסגרת אישור של הקונגרס, משרד האנרגיה ניהל שבע מכירות מאז 2017, ונפטר מיותר מ-60 מיליון חביות נפט, או כ-8.6% ממה שהיה במאגר, כך אומרים נתוני המשרד.

גם המשכורות עולות, נכון? אך האם הן עולות מספיק על מנת לשמור על כוח הקנייה של האנשים בהתחשב בקצב האינפלציה?

בשוק העבודה הצפוף של ימינו, עובדים מקבלים העלאות. אבל במונחים של דולרים אמיתיים, הכסף שלהם קונה פחות מפעם. השכר השעתי הממוצע עלה באוקטובר ב-0.4% לעומת החודש לפניו, אבל האינפלציה עלתה ב-0.9% לאותה תקופה, מה שאומר שהייתה ירידה בסך הכל של 0.5% בעליית השכר הריאלית. בחישוב שנתי, עלה השכר לשעה ב-4.9%, פחות מהעלייה באינפלציה שנרשמה בשיעור של 6.2%.

גורם נוסף המשפיע על האינפלציה הוא הציפיות לגבי עליית המחירים. אם חברות מאמינות שיש ציפיות נרחבות של צרכנים לכך שהמחירים יעלו בכל התחומים, חברות יכולות להעלות מחירים בלי חשש שלקוחות יפסיקו לרכוש או יעברו למתחרים. זה יכול לגרום לעובדים לדרוש שכר גבוה יותר מהמעסיקים בגלל שיוקר המחייה עלה, וזה יכול להוביל למעגל אינפלציוני של העלאות שכר.

שמענו הרבה על הדרך בה האינפלציה הגבוהה אמורה להיות זמנית. מה חושבים רוב הכלכלנים?

רוב הכלכלנים מאמינים שהאינפלציה תוקל בשנה הבאה, כששרשראות האספקה יחזרו לפעול באופן נורמלי ומחירי האנרגיה יפסיקו לטפס, אבל כפי שקורה לעתים קרובות בין כלכלנים, יש אי הסכמה לגבי הרמה עליה יתייצבו עליות המחירים. נציבי הפדרל ריזרב חושבים שהאינפלציה תחזור לרמה שבין 2% ל-2.5% בשנה הבאה.

השווקים הפיננסיים כנראה פחות בטוחים שהאינפלציה תתיישב על רמה זו. ביום שישי, אגרות חוב הקשורות לאינפלציה היו בצפי ששיעור האינפלציה יהיה 3% עד סוף 2023 לפני שתרד לשיעור שבין 2% ל-2.5% בשנים רחוקות יותר.

איך משפיעה האינפלציה הגואה על מחירי המשכנתאות?

מחירי הדיור עלו במגפה בגלל שילוב של עלויות משכנתא נמוכות, ביקוש חזק ומחסור במלאי בגלל חוסרים בחומרי בניין ופועלים. שיעורי המשכנתאות נותרו נמוכים כשהפד קיים את הבטחתו להשאיר את שיעור הריבית קרוב לאפס כחלק ממאמציו לתמוך בכלכלה. כלכלנים מצפים ששיעורי המשכנתאות יעלו כשהפד יעלה את שיעור הריבית, והבנק המרכזי צפוי להתחיל בתהליך הזה באמצע שנה הבאה. עדיין, מחיר הריבית על קניית בית צפוי להישאר נמוך לעתיד הקרוב, בין היתר בגלל שהפד לא צפוי להעלות את הריבית בשיעור גדול.

איך משפיעה האינפלציה על שוק המניות?

בטווח הקצר, האינפלציה יכולה לחזק את שוק המניות. חברות עשויות לדווח על רווחים גבוהים יותר על בסיס העלאת מחירים הנובעת מהאינפלציה. כמעט שתיים מכל שלוש חברות גדולות הנסחרות בבורסות בארה"ב דיווחו על שולי רווח גדולים יותר השנה ממה שדיווחו בתקופה המקבילה ב-2019, לפני מגפת הקורונה, כך מראים נתונים של FactSet.

אבל ירח הדבש הזה ייגמר טוב רק אם האינפלציה תהיה זמנית או חולפת. אינפלציה עיקשת תוביל לכך שהפד יעלה את שיעור הריבית עוד יותר, וזה בתורו יעלה את מחיר ההלוואות ויפגע בצמיחה על מנת למתן את הלחץ על המחירים. משקיעים רבים צופים תיקון של השוק אם יהיו דיווחים מתמשכים על אינפלציה גבוהה בכמה החודשים הקרובים, בגלל שזה עשוי לגרום לפד לפעול יותר בתקיפות.

גווין גילפורד וטימותי פוקו השתתפו בהכנת הכתבה.

עוד כתבות

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

נעילה מעורבת בוול סטריט; מדדי S&P 500 ודאו ג'ונס שברו שיאים

מדד S&P 500 סגר את הרבעון הטוב ביותר שלו מאז 2019 ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם