גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מרוץ שליחים: חברות שינוע המטענים חוגגות את הפקקים בענף

משבר הקורונה הנחית מהלומה על ההיצע בתחום שינוע המטענים והסחורות ברחבי העולם - אבל הביקוש אינו מראה שום סימן להאטה ● הפער העצום הזה מאפשר לחברות החולשות על ענף השינוע - ובראשן FedEx - להעלות מחירים, לשפר את התוצאות הכספיות ולהפוך ליעד אטרקטיבי להשקעה

מטוסי שילוח של  FedEx / צילום: Shutterstock, Philip Lange
מטוסי שילוח של FedEx / צילום: Shutterstock, Philip Lange

משבר הקורונה טרף את הקלפים בתחום שינוע המטענים והסחורות ברחבי העולם, והוביל לחוסר איזון קיצוני בין ביקוש להיצע. במישור ההיצע - באופן מסורתי, מטוסי נוסעים אחראים לשינוע של כמחצית מהיקף הסחורות והחבילות בין יבשות, וזאת באמצעות אפסון המטענים לצד המזוודות בבטן המטוס.

משום כך, הקרקוע של מטוסים רבים בעקבות התפשטות נגיף הקורונה צמצם באופן משמעותי את יכולות השינוע האוויריות הבין-יבשתיות. לשם המחשה, נכון לאוקטובר 2021, כ-75% ממטוסי הנוסעים הבין-יבשתיים (widebodies) עדיין מקורקעים במחסני ענק.

לאתגרים בזירת האוויר נוספו אתגרים גם בזירה הימית דוגמת המשבר בתעלת סואץ ומקרים נוספים, שהקשו על תעבורת הסחורות ברחבי העולם. כל אלו מגבילים במידה רבה את קיבולת התעבורה הבין-יבשתית של חבילות ומטענים.

בניגוד לאתגרים המגוונים בשרשרת השינוע, הביקוש אינו מראה שום סימנים של האטה. אנו עדים להמשך עלייה - הן בפעילות התעשייתית והן בפעילות המסחר המקוון ברחבי העולם, דבר שצפוי לספק רוח גבית חיובית לענף השילוח גם בעתיד. השילוב בין חוסר איזון בין ביקוש להיצע לבין הדומיננטיות הרבה שיש לחברות הפועלות בתחום, מאפשר להן לנצל את מצב השוק ולהעלות מחירים.

FedEx: גידול עקבי בהכנסות וברווחים לאורך שנים

חברת FedEx (פדקס) נוסדה בשנת 1973, וכיום היא נמנית עם שלוש החברות המובילות בעולם בתחום שילוח ושינוע של חבילות ומטענים בין יבשות ובתוך ארה"ב. החברה פועלת בלמעלה מ-220 מדינות, ובבעלותה צי של כ-700 מטוסים ומעל 180 אלף רכבי חלוקה. החברה מעסיקה 228 אלף עובדים ברחבי העולם ונסחרת לפי שווי שוק מצרפי של כ-62 מיליארד דולר.

 

חברת FedEx (סימול FDX) פועלת באמצעות שלוש חטיבות עיקריות - חטיבת FedEx Express, שמהווה כ-50% מסך הכנסות החברה ואחראית על שינוע חבילות ומטענים בין יבשות; חטיבת FedEx Ground, שמהווה כ-40% מסך ההכנסות של החברה, ואחראית על שינוע יבשתי של חבילות קטנות בצפון אמריקה; וחטיבת FedEx Freight, שמהווה את 10% הנותרים של ההכנסות, ואחראית על שילוח של מטענים כבדים, מעל למשקל של 70 קילוגרמים, בין יבשות, בעיקר למפעלים ולמסחר.

ל-FedEx יש היסטוריה תפעולית מצוינת. החברה מצליחה להגדיל את שורת ההכנסות בקצב חד-ספרתי גבוה, ואת שורת הרווח הנקי באופן עקבי זה שנים, למעט בשנת 2020. במהלך הרבעון הראשון של השנה הפיסקאלית של 2022 (שהסתיים ב-31 באוגוסט 2021) רשמה החברה הכנסות בהיקף של 22 מיליארד דולר, המשקפות זינוק של 14% בהשוואה לרמת ההכנסות ברבעון המקביל בשנה הקודמת.

חסמי כניסה ויתרון לגודל

FedEx פועלת בענף עם חסמי כניסה גבוהים מאוד ועם יתרון משמעותי לגודל. למעשה, שוק השינוע ושילוח המטענים הבינלאומי הוא שוק אוליגפולי הנשלט על-ידי שלוש חברות ענק - פדקס, UPS (סימול UPS) ו-DHL (בבעלותה של דויטשה פוסט הגרמנית).

הריכוזיות של השוק והמעמד הדומיננטי של FedEx מאפשרים לה שליטה על שרשרת ההפצה ויכולת תמחור טובה משמעותית בהשוואה לתחומי פעילות אחרים. כך למשל, רק לפני מספר שבועות הודיעה FedEx על העלאת תעריפים של בין 6% ל-8% על מגוון המטענים שאותם היא משנעת בין יבשות.

עלייה חדה בהוצאות השכר לעובדים

לזינוק המהיר והמרשים בשורת ההכנסות, שנבע משילוב בין ביקוש גבוה ובין היצע תשתיתי מוגבל, התלווה גם זינוק חד בשורת ההוצאות. בפרט, הנהלתה של FedEx הודיעה לאחרונה במסגרת פרסום הדוחות לרבעון השלישי על עלייה חדה בהוצאות השכר של העובדים, וציינה כי במטרה לשמר כוח עבודה איכותי, היא תידרש לבצע העלאות שכר גם בעתיד.

העלייה בהוצאות השכר פגעה בשולי הרווח התפעולי של FedEx. לשם המחשה, החברה רשמה שולי רווח תפעולי של 6.8% בלבד ברבעון השלישי של 2021, בהשוואה לרמה של 8.5% ברבעון המקביל בשנה הקודמת. אותה מגמה לא פסחה על UPS, יריבתה, אם כי שולי הרווח של FedEx נמוכים באופן עקבי משלה.

העלייה החדה בהוצאות השכר איננה ייחודית לענף השילוח. גם ענקית הקמעונות אמזון (סימול - AMZN) דיווחה  במסגרת פרסום התוצאות הכספיות לרבעון השלישי על רווח נקי של 3.2 מיליארד דולר בלבד, כמחצית מהרווח הנקי שרשמה ברבעון השלישי של 2020.

הנהלת אמזון ייחסה את הירידה ברווח הנקי לזינוק בהוצאות השכר, כמו גם לעלייה בהוצאות השינוע והשילוח הבינלאומי. במבט קדימה, ציינה ענקית הקמעונות, היא צפויה להשקיע "מיליארדי דולרים נוספים" במטרה להתאים את שרשרת הייצור והשינוע שבבעלותה לתנאי השוק המשתנים הנדרשים בתקופה הנוכחית.

FedEx נהנית ממאזן פיננסי איתן, המורכב ממזומן ושווה מזומן בהיקף של 6.8 מיליארד דולר, זאת כנגד חוב בהיקף של 20.6 מיליארד דולר. כמו כן, החברה היא יצרנית מזומנים מהשורה הראשונה, עם תזרים מזומנים שנתי מפעילות בהיקף של כ-9.5 מיליארד דולר. מניית החברה נסחרת כיום במכפיל רווח צפוי (לרווחי 2022) של כ-11 פעמים רווח נקי בלבד, בהשוואה ל-UPS ו-DPW, יריבותיה בענף, הנסחרות לפי 17 ו-13 פעמים רווח נקי, בהתאמה.

הזדמנות השקעה - למרות הסיכונים

למרות התמחור האטרקטיבי הנוכחי ישנם מספר סיכונים בהשקעה בחברות הפועלות בענף השילוח. הסיכון העיקרי בהשקעה נובע מעלייה חדה מן הצפוי בהוצאות השכר של החברה, דבר אשר יפגע בשורת הרווח של החברה.

סיכון נוסף הוא המשך עליית מחיר הנפט, דבר אשר יוביל לעלייה בהוצאות השינוע של החברה. סיכון נוסף נובע מהאפשרות שאמזון תבחר בעתיד להפעיל את שירות המשלוחים שלה באופן עצמאי, דבר אשר צפוי לפגוע בשורת ההכנסות של כלל חברות השילוח.

השורה התחתונה: אנו סבורים כי השילוב של התמחור הזול מאוד של מניית החברה, ההנהלה האיכותית של FedEx וההזדמנות הטמונה בענף שינוע החבילות והמטענים - הופכים את המניה להזדמנות מעניינת מאוד להשקעה.

הכותב הוא אנליסט ניירות ערך זרים באגף הייעוץ בהשקעות, בנק לאומי. לכותב הסקירה אין עניין אישי בנושא הנדון לעיל. הנתונים והמידע המובאים לעיל אינם מהווים ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

עוד כתבות

שלמה אייזק / צילום: רמי זרנגר

"תמיד יצטרכו אותנו, לא ניעלם": נשיא לשכת סוכני הביטוח החדש בראיון ראשון

נשיא לשכת סוכני הביטוח שלמה אייזיק מתייחס לשנים הקשות שעברו על הסוכנים ועל הארגון ● לטענתו, הוא מתכוון לרתום את חברי הכנסת לעזור לארגון, ולא מתרגש מהשיווק הישיר של חברות הביטוח ש"מדלגות" מעל הסוכנים הוותיקים

שי באב''ד / צילום: איל יצהר

ממשרד האוצר לפוליטיקה המקומית: האם שי באב"ד יתמודד על תפקיד ראש עיריית חיפה?

המקומון החיפאי "ידיעות תקשורת" מפרסם היום כי באב"ד, מקורבו של משה כחלון ומי שכיהן כמנכ"ל האוצר בתקופתו עשוי להתמודד על התפקיד למרות שאינו מתגורר בעיר ● באב"ד: "הנושא לא על הפרק, אני נשאר במגזר העסקי"

גלי לביאון בוקובזה, באתי אדמוני, עידן חזן, פארק אריאל שרון / צילום: איל יצהר

"כשהגענו היה כאן כלום ושום דבר. רק הר של זבל": ביקור בפארק אריאל שרון

הם עומדים כמו כולם בפקקים וסובלים מהרעש והצפיפות של גוש דן - עד שהם נכנסים לעבודה ופתאום מוקפים בהר ובטבע. ומה לגבי הריח מהעבר המפוקפק של חיריה? ● ביקור בפארק אריאל שרון ● הברזייה

ברק, מלצר ואקירוב / צילום: אמיל סלמן, מארק ישראל סלם, איל יצהר

מלצר, ברק ואקירוב מוכיחים: העולם לא תמיד שייך לצעירים

הצעירים חושבים אחרת, אוכלים אחרת, מדברים אחרת - וזר (או זקן) לא יבין זאת - אבל בנימין נתניהו, חנן מלצר, אהרן ברק ואלפרד אקירוב הדגימו השבוע שעדיין יש חשיבות רבה בעצות ובהחלטות של הזקנים ● וגם: המשכירים ממשיכים לחגוג על גב השוכרים

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט / צילום: תמר מצפי

היועמ"ש מקים צוות לבדיקת הטענות לשימוש לא חוקי בתוכנת NSO

היועץ המשפטי לממשלה הודיע על הקמת צוות לבדיקת הטענות לחדירה לא חוקית למכשירי טלפון ניידים, שבראשו תעמוד המשנה ליועץ המשפטי עו"ד עמית מררי ● יחד עם זאת, היועץ מציין שלא מצא בסיס לשימוש ארגוני שלא כדין על ידי המשטרה

משלוחי חבילות על ידי רחפנים / צילום: Shutterstock

מ-ה-פ-כ-ה: הוול סטריט ג'ורנל מציג את התחזיות הטכנולוגיות הכי עדכניות לשנה הקרובה

מכוניות חשמליות זולות, אוזניות שימדדו לנו חום, מכשירים שאפשר לתקן בבית, משלוחי חבילות על ידי רחפנים, היעלמן של סיסמאות הכניסה לאתרים ומסכים מוארים ודקים במיוחד ● צוות כתבי הטק של הוול סטריט ג'ורנל מציג את התחזיות הטכנולוגיות הכי עדכניות לשנה הקרובה

מסגרת אירופאית לא מספיקה: מכבי ת''א בקונפרנס ליג / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

בין גאידמק למלול: הכדורגל הישראלי כבר לא יכול להעמיד תקציבי עתק

סטפן מלול הצהיר שהוא מעוניין לקנות את בית"ר ולהעמיד את תקציבה על 70 מיליון דולר ● אלא שבמציאות, תקנות הפייר-פלי של אופ"א לא מאפשרות לקבוצות הכדורגל הישראלי להשקיע מעל 100 מיליון שקל ● בינתיים, הפערים מהכדורגל האירופאי הולכים וגדלים

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock, ImageBank4u

"בריונות לשמה": החברות תעבורה ימית אשדוד וחיפה מתנגדות לשביתה בנמלים

ביום שני האחרון ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בנמלים בעקבות הכוונה, לדבריה, לפרוק אוניות מטען כללי בנמלים הפרטיים ● לטענת תעבורה ימית אשדוד, ההכרזה "בלתי חוקית, פסולה, נטולת לגיטימיות ומנוגדת לדין ולפסיקה"

התחדשות עירונית ברחוב ויצמן 11–13 פינת חכמי קירואן 7, תל אביב / הדמיה: DIVISION3

"הציעו לנו תוספת של 9 מ"ר. דוח ה-0 שעשינו היה שווה לנו הרבה כסף"

הבניין ברחוב ויצמן 11-13 בתל אביב ייהרס בקרוב ובמקומו ייבנה בניין חדש ● לדיירים הציעו בתחילת תוספת של 9 מ"ר, אולם דו"ח ההיתכנות הכלכלית קבע שיוכלו לקבל אפילו 15 מ"ר

מכרה ביטקוין של חברת BitRiver בעיר ברצק ברוסיה / צילום: Reuters, Alexander Ryumin

הבנק המרכזי של רוסיה נגד קריפטו: מקדם איסור כרייה במדינה

הבנק המרכזי של רוסיה פרסם דוח על פיו מטבעות קריפטו וכרייתם מהווים סכנה ברורה לביטחון הפיננסי במדינה ולביטחון האזרחים, וגם גוזלים יותר מדי אנרגיה ● השימוש בקריפטו כאמצעי תשלום כבר נאסר ברוסיה בשנת 2020

''האניגמה''.  ניתן לתארך את היהלום לטווח שבין 3.8 מיליון ל-2.6 מיליון שנה והוא מכיל עקבות של חנקן, מימן וכן אוסבורניט - מינרל שנמצא על גבי מטאוריטים / צילום: Associated Press, Kamran Jebreili

לא מהעולם הזה: יהלום שחור במשקל 555.55 קרט שהגיע מהחלל החיצון עומד למכירה

6.8 מיליון דולר: זה המחיר ההתחלתי של "האניגמה" - יהלום שחור שהגיע מהחלל החיצון ושוקל 555.55 קרט, שצפוי לעמוד למכירה פומבית החל מחודש פברואר בסותבי'ס לונדון; אפשר גם לשלם בקריפטו ● לפי סותבי'ס דובאי, יהלום שחור כזה, מלוטש באופן טבעי ובמשקל כזה, הוא מאורע נדיר באופן קיצוני

דמויות רובוטים במוזיאון קופרניקוס. סיפור אגדה בחסות סמסונג / צילום: צילום מסך מאתר מוזיאון קופרניקוס

מיליון צופים כבר ניסו: גם אתם הייתם הולכים להופעה של רובוטים?

מדענים ברחבי העולם עובדים בשנים האחרונות על פיתוח ההומור של רובוטים ● "האמנים החדשים" מנסים להצחיק על הבמה, ואף לוקחים חלק בהצגות תיאטרון ● חברות גדולות כמו סמסונג ונטפליקס כבר משקיעות בתחום, אך בינתיים לקומיקאים האנושיים אין סיבה לדאגה

ח''כ מנסור עבאס, יו''ר רע''ם / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ברע"ם חוששים שפרישת נתניהו תוציא אותם מהמשחק

המאבקים בקואליציה, לצד האפשרות שנתניהו יפרוש, מגדילים את ההיתכנות שתקום ממשלת ימין ● במצב כזה, חברי הכנסת הערבים יחזרו לספסלי האופוזיציה לדורות

אופירה עזריאלי. 50 גוונים של נעלים - ביקור והרצאה במוזיאון הנעליים / צילום: יאיר עזריאלי

חגית, הצילו! איפה מוצאים בילוי בלי שופינג לחובבי נעליים?

מחפשים הפתעה ליום הולדת? טיול מיוחד לחובבי טבע צמחונים? ספא שווה? מקום מיוחד להצעת נישואים? יש את מי לשאול! ? מדור חדש

מפעל איסכור / צילום: אייל פישר

הביטול הראשון של 2022: איסכור מושכת את תשקיף ההנפקה בת"א

יצרנית ומשווקת המתכות שבשליטת קרן קדמה קיוותה להנפיק בבורסה לפי שווי של 1.5 מיליארד שקל, פי 4 מהשווי שבו רכשה את החברה ● בהודעת החברה נמסר כי "אין בכוונת בעלי החברה להתפשר בשווי, נוכח תנאי השוק"

מפרץ עקבה / צילום: Shutterstock

עסקת נפט חדשה בין עיראק לירדן עלולה לסכן את מפרץ אילת יותר מהסכם קצא"א

עמאן תרכוש עד 15% מהנפט העיראקי, כשצינורות באורך 1,665 ק"מ יובילו מיליון חביות ביום לעקבה ● גורמים בישראל מקווים להשתלבות במיזם, אך ספק אם זה אפשרי מבחינת בגדד ● וגם: בשל האיום האיראני, צה"ל שינה את עמדתו בנוגע לרכש הצוללת השישית מגרמניה

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

למרות העומס, בהסתדרות מתבצרים: "עמדת המדינה מאיימת על הנמלים"

ההסתדרות הכריזה בתחילת השבוע על סכסוך עבודה בנמלי אשדוד וחיפה בעקבות הכוונה לאפשר לנמל המפרץ לפרוק גם אוניות מטען כללי בניגוד להתחייבויות ● משרדי האוצר והתחבורה טענו כי לא הייתה התחייבות שכזו, והיום אמר בתגובה יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות כי עמדת המדינה "נחזית כשליפה גחמתית ולא אחראית מהמותן"

מתחם דפנה ודרך נמיר. הדיירים דורשים להשוות תמורות / צילום: Shutterstock

לפעמים גם רוב זה לא מספיק: כך נתקע פרויקט ענק של פינוי בינוי בתל אביב

בחוק ההסדרים הופחת שיעור ההסכמה בפינוי בינוי מ-80% ל-66%, ואז אפשר להגיש תביעת דייר סרבן ● אבל גם אם הושג הרוב הדרוש, ואף יותר מכך, הסיפור לא נגמר ● הפרויקט ברחוב דפנה בת"א מלמד שמספיק דייר מתנגד אחד (או במקרה הנוכחי דיירת) כדי לעכב פרויקט וללחוץ על החברה לשפר עמדות

דוד בן אבי ואמיר נחמד / צילום: ניר סלקמן

נאייקס מצילה את און טראק הוותיקה מקריסה - לאחר שכבר החלה בהליכי חדלות פירעון

חברת הפינטק שהונפקה בת"א צפויה להשקיע כ-10 מיליון דולר בהלוואה ורכישת מניות  און טראק ● החברה הפועלת בתחום פתרונות התשלומים הונפקה בנאסד"ק לפני כ-20 שנה

חומוס / צילום: Shutterstock

בדרך למאדים, עוצרים לנגב חומוס על הירח

ד"ר יהונתן ויינטראוב, חוקר רב–תחומי וממייסדי SpaceIL, קיבל על עצמו את המשימה לבדוק אם ניתן לגדל חומוס בחלל ● בשיתוף גופים מסחריים מתחומי המזון, המכשור הרפואי והחקלאות, הוא בנה ניסוי שייצא עם איתן סטיבה לחלל ● המטרה הסופית היא להביא את בשורת החומוס לירח ולמאדים, אבל תוצאות הניסוי שלו עשויות להשפיע גם על האופן שבו נגדל צמחים בכדור הארץ