גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שונה ממה שהכרנו, עדיין לא נפוץ: מה ידוע על הווריאנט החדש שמטריד את המומחים?

ביממה האחרונה עלה לכותרות זן חדש של קורונה שהתגלה בדרום אפריקה ונראה שונה מהזנים הקיימים ● חלק מהמדענים מוטרדים מהעובדה שהוא מכיל מספר מוטציות והשפעת החיסון עליו עדיין לא ברורה ● בארגון הבריאות העולמי בינתיים לא מתרגשים והבורסות בעולם מגיבות בירידות שערים

חיסון קורונה. עדיין לא נערכה הבדיקה שבה מפגישים את הוריאנט במעבדה עם נוגדני מחוסנים בחיסונים השונים / צילום: Associated Press, נואה ברגר
חיסון קורונה. עדיין לא נערכה הבדיקה שבה מפגישים את הוריאנט במעבדה עם נוגדני מחוסנים בחיסונים השונים / צילום: Associated Press, נואה ברגר

וריאנט קורונה חדש מתפשט בעמודי החדשות העולמיים - B.1.1.529 שאותר בבוטסוואנה. למרות שהוא עדיין לא מאוד נפוץ, מדעני התחום מוטרדים ממנו כי הוא צבר מוטציות רבות והוא שונה כעת מהקורונה המקורית. חולה ראשון עם המוטציה הזו ששב ממלאוי כבר אותר בישראל, ושני חולים נוספים עם חשד לוריאנט נבדקים ברגעים אלה ממש.

על רקע החשש מהווריאנט החדש: בורסות אירופה צונחות

ישראל כבר הגיבה במהירות ובעוצמה לווריאנט: הוחלט כי מספר מדינות באפריקה יוכרזו מיד כאדומות והטיסה אליהן תיאסר, כאשר החוזרים ממדינות אלו יופנו למלונית בידוד, גם אם הם מחוסנים בבוסטר - צעד הגיוני בגלל הרצון למנוע במיוחד וריאנט החומק משלוש מנות חיסון. תקופת הבידוד תהיה שבעה ימים בהינתן שתי בדיקות PCR שליליות ו-14 יום למי שיסרב להיבדק. הקבינט יאשר היום את ההחלטה במשאל טלפוני. כדי להגיע למקסימום אפקטיביות של צעד זה, יש לוודא כי הבידוד בין השוהים השונים במלונית נשמר. בסבב הקודם שבו הופעלו מלוניות הבידוד מחו"ל, לא הייתה ככל הנראה הקפדה משמעותית על כך.

חוץ מבארץ הזן החדש התגלה גם בהונג קונג, ולכן סביר להניח כי הוא יגיע בקרוב גם למדינות נוספות. אם הוא אכן יתגלה כזן מסוכן, יהיה כנראה צורך להחמיר את הפיקוח בנתב"ג גם על מי שמגיעים ממדינות אלה, וייתכן שינקטו צעדים של בידוד לכל הנכנסים, כולל מחוסנים בשלוש מנות, לפחות עד הגעת בדיקה שלילית, ואכיפה קפדנית של הבידוד.

מה הופך וריאנט למסוכן?

אך לא הרבה באמת ידוע על הווריאנט והשפעותיו. האם אכן יש סיבה לדאגה?

יש כמה דברים לשים לב אליהם כשבוחנים אם וריאנט הוא מסוכן. קודם כל מסתכלים האם הווריאנט שונה מאוד מן הווריאנטים הקיימים. ככל שהוא שונה, כך יש יותר סיכון שהחיסון, שפותח באופן ספציפי כדי להתאים נגד הווריאנט המקורי, לא יוכל לעצור אותו. הווריאנט הבוטסואני הוא אכן שונה מאוד, וזו הסיבה שהוא יצר עניין.

השאלה השניה היא האם המוטציות הן באזור הספייק, שעליו ספציפית אמור לפעול החיסון. במקרה של הווריאנט הנוכחי, הוא אכן מכיל לא פחות מ-30 מוטציות באזור הספייק. וכך אנחנו מגיעים לשאלה השלישית - האם המוטציות הללו ידועות ככאלה שמפריעות לנוגדנים שיצר החיסון להיצמד לוירוס?

בהקשר הזה יש לציין כי החיסון לקורונה גורם לגוף לייצר מגוון רחב של נוגדנים, כאשר כל אדם מייצר אוסף נוגדנים קצת שונה, בהתאם למערכת החיסון שלו. ככל שהחיסון יותר חזק, כך הוא גורם ליצירה של מגוון רחב יותר של נוגדנים שיש להם סיכון יותר גבוה לתפוס את הווירוס. ולכן, גם לגבי וריאנטים כמו האלפא (הבריטי) והדלתא (שאיתו אנחנו מתמודדים עכשיו), שנראה היה במעבדה שפיתחו מוטציות המאפשרות להם לחמוק מחיסון, בסופו של דבר הסתבר שניתן להשתלט עליהם ברמת האוכלוסיה באמצעות חיסון בשלוש מנות (לפחות כל עוד הוא טרי).

האם הווריאנט מצליח לעקוף שלוש מנות חיסון?

ואם נחזור לוריאנט המטריד אותנו כרגע, הוא מכיל כמה מוטציות שזוהו בעבר כמשפרות את הסיכוי שוריאנט יעמוד בפני חיסון, וכמה מוטציות שאינן מוכרות ועוד אי אפשר לדעת למה הן גורמות. עדיין לא נערכה הבדיקה שבה מפגישים את הווריאנט במעבדה עם נוגדני מחוסנים בחיסונים השונים - זה כנראה יקרה בקרוב, ואז נוכל לקבל תמונה יותר טובה של היכולת של הווריאנט לחמוק מן החיסון.

בדרם אפריקה רמות החיסון באוכלוסיה הן נמוכות, אבל בבוטסוואנה מציינים כי הווירוס הצליח להדביק אנשים שחוסנו בשתי מנות. לצערנו זה כבר לא עניין חדש, וגם הדלתא עושה זאת. האם הווריאנט הבוטסואני מצליח לעקוף חיסון בשלוש מנות? את זה אנחנו מקווים לגלות כמה שיותר מאוחר, כי כרגע הדרך הטובה לבחון זאת תהיה כשהווירוס יתחיל להתפשט לישראל. כבר נאמר על ידי משרד הבריאות כי החולה ששב ממלאווי ואצלו נמצא הווירוס, היה מחוסן, אך לא נאמר עדיין, בכמה מנות.

ארגון הבריאות העולמי דווקא רגוע

שאלה נוספת היא האם הווירוס הזה משתכפל מהר יותר. וריאנט דלתא משתכפל מהר יותר בתוך התאים של הגוף וגם מדבק יותר בין בני אדם שונים, והתכונות האלה, שהן בעצם אותה תכונה, כנראה עזרו לו להתגבר על חיסון בשתי מנות, יותר מאשר עצם ההבדל בינו לבין הווריאנטים המקוריים.

איננו יודעים עדיין אם גם הווריאנט הבוטסואני משתכפל מהר יותר בתאים אנושיים. בעיקרון, וריאנט שמשתכפל יותר מהר אמור לתפוס בהדרגה יותר "נתח שוק" על חשבון וריאנטים קיימים ולהימצא בשכיחות רבה יותר ויותר, עד שהוא משתלט על הזירה לגמרי, כמו שקרה בקרב בין הדלתא לאלפא בישראל - דלתא הדיר את אלפא לחלוטין.

כרגע יש מידע שמראה שהווירוס עלול להיות מדבק יותר. הוא הדביק יחסית במהירות 100 איש בבוטסואנה, ובהונג קונג אצל שני נדבקים ששהו בבידוד בחדרי מלון לא צמודים, נמצא עומס ויראלי גבוה מאוד בבדיקת ה- PCR , עדות להשתכפלות מהירה של הווירוס אצל שניהם.

עוד שאלה להמשך היא האם הווריאנט קטלני יותר. עד היום לא ראינו וריאנט קורונה שרמת הקטלניות שלו עלתה דרמטית לעומת הווריאנט המקורי, אבל וריאנט הדלתא, כיוון שהוא מדבק יותר גם בין בני אדם וגם בתוך תאים, יצר שיעורי הדבקה תסמינית גבוהים יותר בילדים. ייתכן גם שוריאנט יתפשט מהר אבל יהיה קטלני פחות.

הבורסות בעולם הגיבו בדרמטיות לידיעה על וריאנט מסוכן יותר. הבורסות בהודו ואסיה ירדו, בעיקר מניות בתחום התיירות, ובעוד כמה שעות נגלה את השפעת החדשות על נאסד"ק.

יש לציין כי לעומת הבורסות, ארגון הבריאות העולמי דווקא יחסית רגוע, וציין כי "לא יהיו כאן תגובות אוטומטיות". הארגון עדיין לא החליט אם מדובר ב'וריאנט מטריד' או אפילו 'וריאנט למעקב'. כבר עלו בעבר לכותרות וריאנטים שבסופו של דבר דעכו כלעומת שבאו, כי הזן הדומיננטי (כרגע, הדלתא) היה חזק יותר.

הווריאנט החדש ככל הנראה הגיע מחולה עם כשל חיסוני. בחולים הללו לוירוס יש הזדמנות להשתכפל בתאי אדם פעמים רבות בלי התנגדות. ניתן להגן על חולים עם כשל חיסוני באמצעות מנה מוגברת של החיסון נגד קורונה או באמצעות נוגדנים המופקים  ממחלימים או במעבדה (השבוע פורסם בגלובס כתבה מקיפה לגבי הנוגדנים המניעתיים של חברת אסטרהזנקה, אותם יכולים אנשים עם כשל חיסוני להזריק אחת לחצי שנה כדי להיות מוכנים מראש לחשיםה). אולם, אם האמצעים הללו לא יגיעו לכל מדינות העולם, וריאנטים ימשיכו להיווצר.

עוד כתבות

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט