גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המדינה מנסה לסגור את הפערים: משרד המשפטים רוצה לשנות את חוקי המשחק ברשת

לגלובס נודע כי הוועדה שהקים משרד המשפטים תפעל כבר בתחילת הדרך על מנת לתקן מספר חוקים - בין היתר חוק לשון הרע - ולהחיל אותם גם על המרחב הדיגיטלי ● בנוסף, הכוונה היא לחייב את ענקיות הטכנולוגיה להסיר חומרים פוגעניים מהרשת ● יו"ר הוועדה, ערן דוידי: "לא מדברים על האם - אלא על איך ומתי"

ישנם פערים עמוקים מאוד בין עולם המשפט והחקיקה במדינת ישראל לבין היבטי הטכנולוגיה והחדשנות / צילום: שלומי יוסף
ישנם פערים עמוקים מאוד בין עולם המשפט והחקיקה במדינת ישראל לבין היבטי הטכנולוגיה והחדשנות / צילום: שלומי יוסף

ישנם פערים עמוקים מאוד בין עולם המשפט והחקיקה במדינת ישראל לבין היבטי הטכנולוגיה והחדשנות. העולם מתפתח במהירות והטכנולוגיה מביאה בשורות לעולם בשימוש היומי שלנו, אבל אין התייחסות ראויה לקדמה הזו בחוק ובמשפט. את הבעיה הזו מבקש שר המשפטים גדעון סער לפתור - כשהקים את ועדת דוידי בראשות מנכ"ל משרדו, ערן דוידי. אז האם בקרוב יהיה למי לפנות כשברשת החברתית יחליטו לחסום את החשבון שלנו באופן שרירותי? ומי יהיה אחראי לדליפת מידע אישי ופרסומו ברחבי הרשת? 

חוסר אונים מול פרסומים אנונימיים ברשתות | אבישי גרינצייג, פרשנות

גורם בוועדה סיפר לגלובס על הצעדים הראשונים שהוועדה צפויה להכריע בהם. ראשית, מהלך שנעשה כבר בגרמניה - לבצע תיקוני חקיקה במספר חוקים שכבר קיימים ולהחיל אותם גם על המרחב הדיגיטלי. לפי שעה, הכוונה היא לבצע תיקון בחוק לשון הרע, בחוק למניעת הטרדה מאיימת ועוד.

 

עוד בראש סדרי העדיפויות, בוועדה מעוניינים לטפל בבעיית האנונימיות ברשת. "כיום יש יכולת לכל אחד לכתוב משהו ברשת ולא חלים עליו חוקים וכללים שחלים על גופים עיתונאיים או ארגונים", טען הגורם. "אנחנו מעוניינים לטפל בזה. עדיין מוקדם להגיד איך בדיוק - אבל נבחנת חובה לחברות הטכנולוגיה לספק אמצעי זיהוי כזה או אחר למשתמשים אנונימיים".

המטרה: לקדם החלטות מיידית

לצד זאת, הגורם סיפר שבוועדה רוצים לחייב את ענקיות התקשורת והטכנולוגיה לתת שירות לקוחות בישראל: "הכוונה ליצור מנגנון שיהיה למי לפנות, עם מי לדבר ולהחיל עליהם את החובה להקים מרכזי שירות בארץ. עוד יוזמה שנבחנת בוועדה היא "חוק הפייסבוק" שעלה בעבר בכנסת. "הרעיון הוא לחייב את החברות להסיר חומרים פוגעניים ברשת", הסביר. "אנחנו לא מדברים על האם לעשות את זה, אלא על מה ואיך לייצר את המנגנון". 

הוועדה, ששמה המלא הוא הוועדה להתאמת המשפט לאתגרי החדשנות והאצת הטכנולוגיה, נפגשה לראשונה לפני כחודש. בין היתר, לוקחים בה חלק משרד התקשורת, רשות החדשנות, מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה, הרשות להגנת הפרטיות ועוד. בוועדה חברים גם שלושה נציגים מומחים: ד"ר קירה רדינסקי, ד"ר מתן גוטמן וד"ר לירז מרגלית. 

ראשית, הוועדה סקרה את מה שנעשה בנושא עד עכשיו (ועדת בייניש, ועדת ארבל ו-ועדת נהון). לצד זאת, בוועדה בדקו גם פעולות שנעשו ברחבי העולם: חוקים שנחקקו בנושא וכאלו שנמצאים בהליכי חקיקה, או מהלכים שונים שמנסים לקדם.

יו"ר הוועדה דוידי הצביע על ההבדלים בין הוועדות שהיו עד עכשיו, לבין הוועדה הנוכחית. לטענתו, הוועדות הקודמות היו בנושאים נקודתיים, כשהוועדה הנוכחית תפעל כך שבכל פעם שיגיעו למסקנה או המלצה רלוונטית - יפעלו מיד לקדם חקיקה או החלטת ממשלה. "בסופה של כל עבודה ולאחר שיגיעו להמלצה, נקדם באופן מיידי את ההחלטה במשרד הרלוונטי בממשלה", הסביר דוידי. "העובדה שישנם גופים ממשלתיים רלוונטיים שלוקחים חלק בעבודת הוועדה, חוסכת את העבודה הפוליטית לאחר מכן".

 

שאלה מרכזית שהוועדה תצטרך להתייחס אליה, היא מה יקרה במצב בו ענקיות הטכנולוגיה לא יהיו מעוניינות לשתף פעולה עם החלטות הוועדה. על פי מקורות יודעי דבר, הכוונה היא לקדם הקמה של פורום בינלאומי שיקבל ביחד החלטות בנושאים מסוימים. בתקווה, מהלך כזה ימנע מענקיות הטכנולוגיה להתנגד להחלטות שיתקבלו.

הוועדה צפויה להיפגש בכל שלושה שבועות, כשהפגישה הקרובה תהיה בשבוע הראשון של דצמבר. כבר במהלך הפגישה הקרובה, חברי הוועדה צפויים לעלות נושאים קונקרטיים לדיון או פעולה. כל הדיונים של הוועדה יהיו פתוחים לקהל הרחב, גם בשידור חי וגם לאחר מכן בהקלטה.

עוד על הכוונת: מאגרי מידע ובטיחות ילדים

לצד המהלכים המוגדרים ככאלו בעלי עדיפות גבוהה, ישנם צעדים נוספים שחברי הוועדה יאלצו לתת עליהם את הדעת בהמשך הדרך. הנושא הראשון, שמעסיק את העולם הטכנולוגי בשנים האחרונות הוא מידת האחריות של הרשתות החברתיות וענקיות הטכנולוגיה לבטיחותם של הילדים בזירות השונות.

נושא נוסף בו יצטרכו לעסוק, וכזה שעלה לכותרות בשבועות האחרונים, הוא חברות המחזיקות מאגרי מידע ענקיים עם נתונים על מיליוני אנשים ומשתמשים. הכוונה היא לבחון את הרגולציה או החקיקה שתחייב את אותן חברות לעמוד בסטנדרטים מחמירים יותר של אבטחת מידע. באחרונה התפרסמו נתונים רבים של משתמשי אטרף, שירות היכרויות לקהילה הגאה, בין היתר, נחשפו פרטים אישיים ורגישים אודות המשתמשים.

נקודה נוספת, שמומחי פרטיות מדגישים במיוחד - היא הצורך לאמץ את התקנות של האיחוד האירופי בנוגע להגנת מידע של משתמשים (GDPR). לטענת המומחים, תקנה נוספת שצריך לקדם היא "הזכות להישכח". הכוונה היא שכל משתמש יוכל לפנות לכל חברה שאוספת עליו פרטים ומידע, ולבקש שימחקו את כל מה שנאסף עליו.

יוזמה להקמת בית משפט לענייני טכנולוגיה

בין היוזמות שהוועדה להתאמת המשפט לאתגרי החדשנות והטכנולוגיה תצטרך להכריע בהן, נמצאת הצעתו של עו"ד דן חי, יו"ר הוועדה להגנת הפרטיות בלשכת עורכי הדין, להקים בית משפט לענייני טכנולוגיה.

"מדובר במחלקה בבית משפט מחוזי, כמו שיש בית משפט כלכלי - כך יהיה בית משפט טכנולוגי", מסביר חי. "תיקים שעוסקים בעולם הטכנולוגי ינווטו אליו, מעתירות בעולמות של רשתות חברתיות ועד סייבר. בפועל, בית המשפט יעסוק בתחומים אזרחיים וגם פליליים".

לטענתו, המהלך יבטיח ששופטים יכירו את התחום לעומק. בתור מי שעומד בראש משרד עורכי דין המתמחה בדיני טכנולוגיה, סייבר והגנת הפרטיות, חי מספר על מצבים בעייתיים: "זה לא נעים להגיד אבל רוב השופטים שמגיעים אליהם היום, מרגישים כמה הם לא באמת מבינים את התחום". 

מדוע צריך דווקא בית משפט לענייני טכנולוגיה? יש מלא נושאים חשובים
"מדובר בתחום בזינוק קדימה, בכל העולם יש כל מיני הליכים מורכבים ששומעים עליהם. כל ההליכים באירופה נגד מטא (לשעבר פייסבוק) וגוגל, לדוגמה. אנחנו צריכים שופטים שמבינים ומכירים את התחום. עולמות הטכנולוגיה זה תחום שכדאי להיערך אליו, והוא תחום מאוד מורכב משפטית. החקיקה כאן בעולם הולכת ומתחדשת כל הזמן". היתרון כאן ברור לדבריו, "גם שופטים שיכירו את התחום ויעברו השתלמויות בתחום, ויכירו את החוקים בארץ ובעולם - כך שההחלטות יהיו רלוונטיות ולא יגיעו למצבים האבסורדים שקורים".

עוד כתבות

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

חברת TRULLION / צילום: TRULLION

"כמו מערב פרוע": חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 הקימו חברה מבטיחה

מאחורי חברת טרוליון עומדים חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 שחולקים חזון משותף: ייעול עבודה חשבונאית בארגונים באמצעות בינה מלאכותית • נגד מה הם מתחרים? "הלקוחות שדבקים באקסל" ● הסטארט-אפים המבטיחים

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

מתל אביב עד באר שבע: השכונות עם הכי הרבה שוכרים בארץ

אמנם שיעור הבעלות על דירות בישראל גבוה, אולם יש אזורים שבהם שיעור השוכרים עולה כבר על 50% ● נתוני הלמ"ס מגלים איפה השכונות המבוקשות וכמה זה עולה למשקיעים ● כתבה שנייה בסדרה

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

שי-לי עטרי וינר / צילום: צילום: עוז שמש | איפור ושיער: שלומית פדידה | סטיילינג: בר פרידמן

זו משימת חייה של שי-לי עטרי וינר, וזה מה שנותן לה כוח

בפסח שעבר שי-לי עטרי ויהב וינר היו אם ואב הסדר של קיבוץ כפר עזה. השנה היא מסרבת לחגוג ● אבל בדבר אחד היא מצליחה להיאחז ● פרויקט מיוחד

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

דיקלה כהן שיינפלד, ראשת הסגל של נשיא המדינה / צילום: קובי גדעון, לע''מ

מהילדות בבית שמש והלימודים בפנימייה דתית, לפגישות עם הנשיא ביידן

אחרי אחד הנאומים של יצחק הרצוג, אי שם ב־2010, ניגשה אליו דיקלה כהן שיינפלד  וביקשה להתנדב אצלו ● גם היא לא האמינה ששנים אחר כך היא תקבל שיחת טלפון שתהפוך אותה לראשת הסגל של נשיא המדינה:"ברגעים היסטוריים, אני שואלת את עצמי איך הצלחתי להגיע לזה. בפעם הראשונה שלי בבית הלבן, הייתי צריכה לסגור פה פעור"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה