גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל משרד הפנים בראיון ראשון: "מודל גביית הארנונה למגורים ישתנה. אנחנו בוחנים את הדרך"

יאיר הירש עומד בין הרשויות המקומיות לממשלה ומנסה לספק תשובות למשבר הדיור ● בראיון ראשון מאז שנכנס לתפקיד הוא מדבר על התוכנית לחיזוק הרשויות, שכוללת ביזור סמכויות מהשלטון המרכזי אליהן ושינוי בשיטת הארנונה ● מסביר למה יש צורך ביישובים חדשים הרחק מאזורי הביקוש: "ציונות היא ערך הבסיס" ● ומבטיח: "נתערב ביישום הסכמי הגג"

יאיר הירש, מנכ''ל משרד הפנים / צילום: יוסי זמיר
יאיר הירש, מנכ''ל משרד הפנים / צילום: יוסי זמיר

משבר הדיור בישראל רובץ קודם כל לפתחם של משרד הפנים והרשויות המקומיות. המשרד שאחראי על רשויות התכנון העדיף לאורך כל העשורים האחרונים לייצר שכונות וישובים פרבריים. אלא שהרשויות המקומיות שתחת חסותו העדיפו יותר שטחי תעסוקה ומסחר, ופחות דירות. הסיבה היא תעריפי הארנונה הנמוכים למגורים שמביאים לכך שכל תושב חדש עולה לרשות המקומית הרבה יותר כסף מאשר הכנסות.

הפער הזה ניצב במרכז סדר היום של יאיר הירש, מנכ"ל משרד הפנים, שאמון על הרשויות המקומיות. "תוך 5 חודשים נפגשנו עם יותר מ-100 ראשי רשויות והצוותים שלהם (מתוך 257) כדי להבין את הצרכים", אומר הירש בראיון ראשון ובלעדי לגלובס. "במפגשים האלה גילינו עד כמה ביזור הסמכויות לרשויות זה משהו שצריך להכריע בו. אם אנחנו לא נעשה את המהלך הזה - אנחנו חוטאים לתפקידנו". הירש מתייחס למהלך של השרה הממונה עליו, איילת שקד, לביזור סמכויות השלטון המקומי. החלטה שאושרה בשבוע שעבר בממשלה ותצא לפועל בשלב הראשון עם הקמת ועדה שהירש יעמוד בראשה.

עוד ועדה. מה בפועל?
"מעשינו יוכיחו. יש לוח אצלי בחדר שסופר לאחור את 90 הימים שבהם התחייבנו לסיים את הליכי הוועדה הפנימית ולהגיש המלצות לשרת הפנים. ביזור סמכויות הוא אחד הדברים הכי מרכזיים שאני מציב בקדנציה שלנו כאן. זה תחום שכולם רוצים בו ולא נעשה עד כה הרבה כדי לקדם את זה, ולראיה אנחנו נמצאים במקום מאוד נמוך ביחס למדינות הOECD. ראינו במהלך הקורונה את התפקוד של הרשויות המקומיות, שהכירו את השטח והצרכים. אני רוצה לבזר סמכויות לא באופן של ‘שגר ושכח’ אלא באופן שיאפשר לרשויות חזקות (לא בהכרח הגדולות) להתנהל באופן עצמאי יותר. אין סיבה שעל השולחן שלי כמנכ"ל יצטברו בקשות שאין לי בהן ערך מוסף".

ומה יקרה ברשויות חלשות?
"נחזק אותן. נקים בית ספר לכל מקצועות הרשות בשיתוף המרכז לשלטון מקומי, דיגיטציה וכמובן גולת הכותרת הנוספת - החלוקה לאשכולות. בסוף אנחנו מחלקים לרשויות בישראל 9 מיליארד שקלים (למעט 60 רשויות יציבות) ואני לא רוצה להעמיק את התקציב השוטף, אלא לתת להם כלים שיאפשרו פיתוח של הרשות ופיתוח ההון האנושי.

"מגיעים אליי היום ראשי רשויות שתקועים מול משרדים שונים. צריכה להתחזק ההבנה שלכל ראש רשות יש כתובת אחת: משרד הפנים. הם לא צריכים לכתת את רגליהם בין כל המשרדים. אם ראש הרשות לא יתעסק כל הזמן רק בפרוצדורה, לא יצטרך בכל חוק עזר להרים לי טלפון, יתפנה לו זמן חשוב כדי לטפל בתושבים שלו, וגם לי".

הרשויות שביקשו איחוד

המעבר לשיטת האשכולות בניהול השלטון המקומי קודם בימי הממשלה הקודמת. שר הפנים דאז אריה דרעי בחן חלוקה מחדש של ישראל ל-10-25 אשכולות אזורים (בתוכם ארבע המטרופולינים הגדולים - תל אביב, ירושלים, חיפה ובאר שבע). זאת במטרה שכל אשכול יהנה ממלוא הסמכויות ומשליטה על ההכנסות. "האשכולות יצרו ריפוי במתחים בין הרשויות, למרות שבהתחלה הן לא רצו להיות חלק מזה. היום 61% מהרשויות פועלות במסגרת האשכולות ובכל יום אני מקווה להביא עוד ועוד רשויות פנימה".

שרת הפנים איילת שקד / צילום: יוסי זמיר

אבל שיטת האשכולות היא פשרה, במקום הצורך הברור לאחד רשויות מקומיות. האם התייאשת מאיחוד כמו קודמיך?
"אני מבין שאיחוד רשויות בכפייה לא ילך", הוא מודה, "אלא רק איחוד רשויות מרצון".

יש קופצים?
"נדון בזה בוועדות הגאוגרפיות שמתכנסות אצלי. יש כבר רשויות שמבינות את הצורך באיחוד ורוצות בכך, בעיקר מועצות מקומיות שרוצות להצטרף לרשות אזורית. בסוף נבחר על מה הולכים שנמצא ברמת האפשר. כדי שדברים יקרו ולא נישאר רק ברמת הקמת הוועדות".

לא רק תכנון, גם ציונות

ובמקום לאחד, בתחילת החודש הודיעה השרה שקד על הקמת יישובים חדשים בנגב וברמת הגולן. במינהל התכנון מדברים על הצורך בצפיפות ואתם מדברים על עוד פיזור?
"קיימים שיקולים נוספים ובתוכם ציונות. זה ערך הבסיס ומתוכו נגזר גם הצורך להקים ישובים חדשים. היישובים שיוקמו בגולן יעברו בהחלטת ממשלה בשבועות הקרובים. לא מדובר רק בהקמת יישובים אלא גם בחיזוק יישובים קיימים. הדרך להכפלת מספר התושבים ברמת הגולן עוברת גם בהרחבת יישובים וגם בהקמה, ואותו דבר גם בנגב. זה לא פשוט להרחיב יישוב קהילתי על כל מרכיביו. יש התנגדויות ואנחנו רואים את המספרים היום ולכן אנחנו לא יכולים לבנות רק על הדרך הזו".

אתה כמנכ"ל משרד הפנים גר ביישוב שאחרי למעלה מעשור לא הוסדר ולא זכה להכרה, הסנדלר הולך יחף?
"אני גר בקידה שהוא יישוב מקסים. לצידי גרים אנשים נפלאים ואיכותיים. היועמ"ש קבע שאני מנוע מלעסוק בנושא ואני עצמי אכן לא עוסק בכך. ברור לי שצריך להסדיר את ההתיישבות הצעירה ואני סומך על הגורמים הרלוונטיים שאכן כך יעשו".

עיקר עבודת התכנון מתנהלת במטה התכנון אצל שלומי הייזלר, יו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה. לדברי הירש, "שרת הפנים מתכללת ואנחנו, שלומי ואני, מביאים לשולחן נושאים משותפים. התכנון היום הוא לא בלון בלי חוט - הוא מחובר לשטח דרכי לצד המוניציפלי".

אתה מדבר על האצלת סמכויות, אבל חידשתם את פעילות הוותמ"ל - ועדת תכנון שמאשרת תוכניות מעל הראש של ראשי ערים.
"אנחנו רואים היום כמה פניות יש לוותמ"ל שנועד לזרז תהליכים, ולא להחליף את הוועדות המחוזיות. לתת פתרון אד-הוק כדי לזרז החלטות".

 

אחת הבעיות המרכזיות במשבר הדיור היא העובדה שהארנונה למגורים היא הפסדית. כל ראש עיר שמקבל תושבים חדשים יצטרך להוציא עליהם פי 3 ו-4 בממוצע מהכסף שהם יכניסו לקופת העיר. חוק ההסדרים המקורי כלל פרק שתכנן לייקר את הארנונה למגורים (2% בכל שנה) במקביל להפחתה מיידית של הארנונה לתעסוקה (בשיעור של 10%), אבל הפרק נעלם מהחוק הסופי. לדברי הירש, הנושא לא נגנז. "אחד הפרויקטים שיבוצעו במשרד הוא שינוי בגביית הארנונה", הוא אומר. "אנחנו כיום בוחנים איך אפשר לעשות את זה בפועל ולייצר תמהיל נכון יותר לרשויות מבחינת ההכנסות מארנונה למגורים ועסקים וגם ליצור אחידות בין הרשויות".

מחדל הסכמי הגג

עוד בעיה שמונחת על שולחנו של הירש היא יישום הסכמי הגג. מדובר בתקציב מקדמי שעובר ממשרד האוצר לרשויות המקומיות כדי להבטיח פיתוח לפני אכלוס של שכונה. מבקר המדינה מתח לאחרונה ביקורת נוקבת על ההסכמים, שברובם נשארו על הנייר בלבד. "אנחנו הולכים להתערב ביישום הסכמי הגג, לאור ההבנה שבסוף משבר הדיור הוא של כל המשרדים וכדי להפוך אותו לא רק למספרי שיווקים אלא להתחלות בנייה חדשות יהיה צורך בשיתופי פעולה עם הרשויות", מבטיח הירש.

"גם היום כשאנחנו דנים בוועדות הגאוגרפיות בנושא שינוי גבולות בין רשויות אנחנו עובדים עם משרד השיכון בתיעדוף ההחלטות. היום ישנן 140 החלטות שנדרשתי להמליץ לשרה כיצד לפעול. רק לאחרונה החלטנו לחלק את ההכנסות ממפעלי ים המלח בין עשר רשויות, ולא להניח למועצה אחת חזקה (תמר) ליהנות מהכל. זה הגדיל את הצדק החברתי ולמרות זאת הטלפון הראשון שלי לאחר ההחלטה הזו היה לראש המועצה האזורית תמר ניר ונגר, כדי להביע הרבה הערכה על כל העבודה שהם עושים וגם להגיד שההחלטה היא לא קלה.

"היינו במצב שבו אי אפשר היה לקבל החלטות בוועדות גאוגרפיות. אני מבקש מהנוכחים לראות על מה אפשר להסכים ומה ניתן לקדם ואת זה דוחפים קדימה. קיבלנו בזמן קצר החלטות לא פשוטות ובמהלך השבוע הקרוב יתפרסמו שתיים נוספות: חלוקת גבולות בין קרית אתא למועצה אזורית זבולון וגבולות העיר חריש שיתווספו לה שטחים מתוך המועצה האזורית מנשה. אלו החלטות לא פשוטות". בינתיים שיניתם קריטריונים שקבע דרעי כדי להעדיף חלוקה לרשויות יהודיות על פני ערביות.

"שינינו קריטריונים כדי לבצע את מדיניות השרה שהיא לחזק רשויות שיודעות למקסם את אחוזי הגבייה שלהם. היום אין לי גזרים לרשויות חזקות למעט ביזור ההחלטות וחלוקת הכנסות. מעבר לשוטף אני רוצה לחזק את המסר שאומר: חברים תגדילו הכנסות עצמיות, ולכם נעזור.

"שנה וחצי הייתי שותף מנהל בחברת KCR, שעסקה בהבראת חברות גדולות במשק תחת נאמן. למדנו שמהדוחות הכספיים אי אפשר להבריא את החברה, צריך גם הבנה של המנהלים, העצמה שלהם. זה הרצון שלי גם כאן. לקחת רשויות שכבר עשר שנים נמצאות בתהליך הבראה ותקועות באותה שלולית. צריך לעבוד עם ראש הרשות ולקבוע את אבני הדרך מהיציאה מהדבר הזה. בזה נבחן בכמה רשויות יוצאות מהליכי הבראה".

שינוי מודל המועצות

מה דעתך על המודל הקיים ברשויות המקומיות לפיו חברי המועצות אינם מקבלים שכר מצד אחד, וצריכים להכריע בשאלות נדל"ניות הרות גורל שעוסקות בהמון כסף. כבר ראינו שזה עשוי להיות פתח לשחיתויות.

"זו מצוקה שעולה מהשטח. אנחנו בוחנים את האפשרות הזו, לתגמל כספית חברי מליאה. צריך לבחון עד כמה זה קריטי. ייערך על זה דיון במשרד בחודש הבא ונלמד את הדברים".

לא רק השחיתויות צריכות להדאיג את הרשויות המקומיות. השכר הנמוך בשירות העירוני מקרה על גיוס ושימור כוח אדם איכותי. הירש מדגיש כי ועדה משותפת עם הממונה על השכר באוצר תבדוק את הסוגיה, בניסיון לייצר מדרגות שכר חדשות שאינן נגזרת דווקא מכמות התושבים. הירש מתחייב להציג מסקנות ברבעון הראשון של 2022.

ארגוני הפשע במכרזים

איך דואגים שמכרזים ברשויות המקומיות לא יתגלגלו לידיים של ארגוני הפשע?
"כחלק מהמאמץ הלאומי למניעת אלימות בחברה הערבית ולמיגור הפשע אני מרכז צוות מכרזים ברשויות המקומיות שעושה פה כמה דברים, יחד עם משרד האוצר והחשב הכללי באוצר, המשנה ליועמ"ש גיל לימון, משרד רה"מ, המשרד לשוויון חברתי והמשטרה.

"כבר בהחלטת הממשלה שאישרה את תוכנית החומש הוכנסו מסקנות ראשוניות בעניין המחוייבות כי כל הכספים של משרד הפנים יוקצו דרך מכרזים חיצוניים לרשויות. המלצנו גם לשאר המשרדים לבחון את האפשרות להעביר את התקציבים שלהם שלא דרך הרשויות ובמקביל אנחנו ממפים את כל המכרזים, ואת הרשויות שבהן יש חשש מוגבר להתערבות של משפחות פשע. בין היתר אנחנו מפריטים את נושא פינוי האשפה שייעשה שלא דרך הרשויות".

תעודת זהות: יאיר הירש

אישי: תושב המאחז קידה שבבנימין. בן 45, נשוי ואב לשבעה ילדים
מקצועי: היה ראש המטה של איילת שקד בכהונתה כשרת המשפטים. בשוק הפרטי כיהן כמנכ"ל בשתי חברות בנות בקבוצת ליימן שליסל וסמנכ"ל בקבוצת התקשורת שלמה בן צבי
עוד משהו: שירת 75 ימי מילואים בשנה החולפת. הירש הוא אלוף משנה במילואים, ראש מטה בחטיבת הקומנדו במילואים של זרוע היבשה

עוד כתבות

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"