גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תעשיית הלוויינים הפרטיים גדלה, ומשקיעים מהמרים במיליארדים על נתונים מהחלל

חברות העוסקות בחישה מרחוק מהחלל באמצעים טכנולוגיים מתקדמים חוזות המשך צמיחה חזקה לתעשייה ● יחד עם זאת כמה מנהלים בכירים ואנליסטים צופים שהמספר הרב של החברות יילך ויצטמצם באמצעות מיוזגים בתוך הענף

המשקיעים שופכים כסף לחברות העוסקות בתחום חישה מרחוק / צילום: צילום מסך
המשקיעים שופכים כסף לחברות העוסקות בתחום חישה מרחוק / צילום: צילום מסך

עשרות חברות מנקדות את השמיים בלוויינים מתוך הערכה שצרכנים ישלמו מיליארדי דולרים כדי לקבל צילומים יותר מפורטים של כדור הארץ. לא כל החברות יצליחו, כך אומרים אנליסטים שעוקבים אחרי הענף.

המשקיעים שופכים כסף לחברות העוסקות בתחום חישה מרחוק, ורק השנה התמזגו החברות BlacSky Technology ו-Spiral Global עם חברות ספאק. בין המתחרות שלהן נמצאת Planet Labs, Satellogic ו-Terran Orbital Corp, שגם סגרו עסקאות להנפקה על ידי מיזוגים עם חברות ספאק אחרות, בעוד שישנן חברות שבחרו במסלות של גיוס כספים מקרנות הון סיכון.

ספקיות הדאטה מהחלל משתמשות בלוויינים על מנת לצלם את כדור הארץ ובאותות רדיו וברדארים כדי להביט דרך העננים במקרה הצורך. בשנה שעברה הן גייסו 5.2 מיליארד דולר, לעומת 1.4 מיליארד דולר ב-2015, על פי נתוני PitchBook. ב-2021, עד 10 בנובמבר החברות הללו כבר גייסו עוד 4.5 מיליארד דולר.

לווינים לעזרת חברות הביטוח והאנרגיה

בין היתר גופי ביטחון וסוכנויות ממשלתיות הם הצרכנים של ספקיות הדאטה הפרטיות הללו. אלה משתמשים במידע שמגיע מהחלל כדי לעקוב אחר תנועת כוחות ופרויקטים צבאיים אחרים. חברות הלוויינים גם פונות יותר ויותר ללקוחות מסחריים: חברת החקלאות Corteva למשל מוכרת אפליקציות שמבוססות על דאטה מהחלל שמאפשרים לחקלאים להגדיל את היבול ולחוואים לנהל בצורה יותר טובה את אדמות המרעה שלהם, כך אמרו מנהלי החברות.

בחברות הדאטה הלוויניות אומרים שיש כעת הזדמנות למכור מידע לצרכנים כמו חברות ביטוח, שיכולות להשתמש בו להערכת נזקי אסון לנכסים, או לחברות אנרגיה, שיכולות להשתמש במידע על מנת לנטר קווי צנרת. צרכנים אחרים עשויים לכלול ממשלות וחברות המבקשות לנטר זיהום ולוודא שהן מקיימות את מחויבויותיהן הסביבתיות.

800 לוויינים לחישה מרחוק בחלל

משקיעים ומנהלים בכירים בענף מעריכים שלאורך זמן חברות יחלו לרכוש חברות אחרות והשוק יתייצב על מספר קטן יותר של חברות. "אתה תראה כמה שחקנים גדולים מאוד ודומיננטיים בכל קטגוריה", אמר ג'יימס ברוגר, מנהל השקעות ב-Seraphim, חברת השקעות שתמכה בחברות העוסקות בחישה מרחוק.

שוק החישה מרחוק יצר 2.6 מיליארד דולר בהכנסות ב-2020, יותר מפי שניים ממה שהכניס לפני עשר שנים - כך על פי חברת הנתונים BryceTech. יותר מ-800 לוויינים לחישה מרחוק, שרובם נשלטים על ידי חברות מסחריות, סובבים כעת מסביב לכדור הארץ. זאת, לעומת 123 בסוף 2011, על פי החברה, שספרה 25 חברות הפעילות בתחום.

מספר חברות מהמרות על טכנולוגיות רדאר חדשניות, שיכולות לחדור עננים ולספק כיסוי גם בלילה, או מה שנקרא חיישנים היפר-ספקטרליים המסוגלים לעקוב אחר מאות תדרים בטווח האלקטרומגנטי.

לחברות Maxar Technologies ו-Airbus SE מחלקות חישה מרחוק מהחלל מבוססות יותר והן בין החברות שיש להן לוויינים המצלמים צילומים של כדור הארץ. "אנו חושבים שיש הזדמנות גדולה בשוק", אמר וויל מרשל, מייסד שותף ומנכ"ל Planet Labs, שמפעילה כיום כ-200 לוויינים קטנים יחסית, ויכולה למכור את המידע שהם אוספים או את המוצרים ש-Planet מכינה על בסיס המידע הזה.

ב-Planet Labs צופים, שהחברה תייצר 693 מיליון דולר בהכנסות בשנת הכספים שנגמרת בתחילת 2026, לעומת 113 מיליון דולר בשנת הכספים שתסתיים ב-31 בינואר 2022.

שתי חברות שגם הן מציעות מוצרים המבוססים על נתוני לוויין צמצמו לאחרונה את תחזיותיהן להכנסות. ב-BlackSky אמרו החודש שהם מעריכים שהחברה תייצר לכל היותר 34 מיליון דולר בהכנסות ב-2021, לעומת תחזית קודמת של 40 מיליון דולר. מנכ"ל BlackSky בריאן אוטול, אמר שאחד הגורמים לשינוי הצפי הוא הבעיות העולמיות בשרשראות האספקה עקב מגפת הקורונה, שהפריע לבניית לוויינים ללקוחות חיצוניים.

ביולי, הודיעו ב-Spire Global שהם צופים שהחברה תייצר בין 40 מיליון ל-42 מיליון דולר בהכנסות השנה, לעומת תחזית של 54 מיליון דולר שהחברה פרסמה במצגת למשקיעים חודש יוני האחרון. זאת בשל עיכובים הקשורים לחוזים מסוימים והשלמתן של  כמה עסקאות חדשות. החברה אישרה את התחזית הנמוכה יותר כשדיווחה על תוצאות הרבעון השלישי בנובמבר.

תחזיות לא ריאליות

כריס קווילטי, אנליסט של תעשיית הלוויינים, המנהל חברת ייעוץ ומחקר משלו בשם Quilty Analytics, אמר שהוא לא חושב שתחזיות ההכנסה שפרסמו כמה מהחברות החדשות יותר העוסקות בצילומים של כדור הארץ הן ריאליות. לדבריו, רוב ההכנסה המיוצרת בתחום היום עדיין מגיעה מסוכנויות ביטחון ומודיעין ממשלתיות.

"ללקוחות האלה יכולת מוגבלת להגדיל את התקציב שלהם, והשוק המסחרי יחסית קטן ומעולם לא הדגים את סוג האצת הצמיחה שהחברות הללו מכוונות אליו", אמר קווילטי.

לחברות שגייסו כסף על ידי הנפקה כחברות ציבוריות יש כיום יותר משאבים לחפש עסקאות, אמר ג'ון סרפיני, מנכ"ל ב-HawkEye 360, חברה בבעלות פרטית המשתמשת בלוויינים למעקב אחרי אותות רדיו. לאחרונה גייסה הוקאיי 145 מיליון דולר, וסרפיני אמר שהוא מחפש רכישות.

אמיליאנו קרגיימן, מנכ"ל Satellogic, שהודיעה במצגת ביולי שהיא מתכננת להגדיל את צי הלוויינים שלה ל-300 עד 2025, אמר שהוא לא חושב שחברות יוכלו לעשות רכישות כאלה כעת, בגלל שהגודל הכללי של השוק הוא גדול. לאורך תקופה ממושכת, מיזוגים במטרה להתייעל יכולים להיות הגיוניים, הוא אמר.

דן יבלונסקי, מנכ"ל Maxar, אמר שהחברה שלו חזתה גודל שוק כולל קטן יותר למחלקה של החברה שמספקת נתונים מלוויינים ומוצרים קשורים לעומת הציפיות שהוצגו על ידי חברות חישה מרחוק אחרות. "אם יסתבר שהמספרים הרבה יותר גדולים ממה שאנחנו חושבים שהם או משפרסמנו, זה יהיה נהדר בשבילנו", אמר.

מארק סירנג'לו, מנהל בכיר וותיק בתעשיית החלל וכיום חוקר אורח באוניברסיטת קולורדו, אמר שחברות ימצאו דרכים להפוך נתונים שנאספו מהחלל למוצרים בעלי ערך ככל שהשוק יסתדר מעצמו. "כרגע הוא די מפורק, אבל זה לא הולך להישאר כך", אמר.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Associated Press, Patrick Post

בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה

לפי דיווח בסוריה ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק • מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן וגרנות הגליל, ירי נוסף גם לראש הנקרה • עדכונים שוטפים

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בהיעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● מוקדם יותר, ראש הממשלה בנימין נתניהו כתב לבג"ץ כי הושגה התקדמות ניכרת, אך המלאכה טרם הושלמה ולכן הוא מבקש הארכה ● היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הודיעה לבג"ץ כי החל מה-1 באפריל, על הרשויות לגייס בני ישיבות ללא מקור חוקי לדחות את גיוסם

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

פגרת הכנסת כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים