גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בין השרים ליברמן והנדל: האם המדינה תפריט 100% מהדואר

מה האפשרויות שעל הפרק לשינוי כיוון בהפרטת דואר ישראל, שיצאה לדרך, איזה קשיים הן מעוררות וכיצד יגיבו המשקיעים שנמצאים בתהליך? ● התמיכה בהנפקת 40% מהחברה נובעת מתסכול ופשרה

סניף של דואר ישראל / צילום: Shutterstock
סניף של דואר ישראל / צילום: Shutterstock

הכישלון המתמשך בהפרטת דואר ישראל ממחיש בכל פעם מחדש מדוע הכי טוב להוציא את החברה הזו משליטת המדינה. אם מנסים להפריט אותה כל כך הרבה זמן ללא הצלחה, מה נגיד על המדינה כמנהלת עסקים? ועתה, כששר האוצר אביגדור ליברמן יידרש להכריע בין שלושה מתווים, ששניים מהם הועלו לאחר שכבר החלו בתהליך המכירה, כיצד הדבר נראה בעיני המשקיעים?

בשבוע שעבר נחשף בגלובס כי רשות החברות הציעה מתווה חדש להפרטת החברה הממשלתית שכבר שנים מצויה בקשיים ולפיו 40% ממנה יונפקו בבורסה. זאת לאחר ששר התקשורת יועז הנדל הציע לפני מספר חודשים ללכת ישירות למסלול מכירה של 100% מהחברה למשקיע פרטי. שתי ההצעות עלו לאחר שתהליך מכירת החברה בשני שלבים כבר החל, ומשקיעים נרשמו ונמצאים בשלב מאד מתקדם של בדיקות. 

עכשיו ההפרטה נדונה מחדש, שוב, במטרה למצות אחת ולתמיד את הניסיון להעביר את החברה לידיים פרטיות. אבל, כפי שננתח, האופציות שעל השולחן מגוונות ולכל אחת מהן בתורה יש חסרונות ויתרונות. שר האוצר אמור להכריע בשאלה בשבועות הקרובים, על בסיס מה שיציגו בפניו רשות החברות ומנכ"ל משרד האוצר. צריך לקוות שבדיון יהיו גם נציגי משרד התקשורת וגם נציגי דואר ישראל ושעמדותיהם יישמעו. בכל זאת, על גבם של האחרונים חורשים כבר שנים.

שוב המדינה משנה את הכללים

האופציה הראשונה היא הצעת רשות החברות שאושרה בוועדת שרים להפרטה ב-2018, לפיה החברה תימכר בשני שלבים - בראשון יימכרו 20% למשקיע פרטי, ולאחר שנה יימכרו עוד 20% בהנפקה. האופציה השנייה היא הנפקה של 40% לציבור, והשלישית היא הצעת הנדל למכירת 100% מהחברה למשקיע אסטרטגי.

תהליך המכירה בשני שלבים כבר החל, ומשקיעים נרשמו ונמצאים בשלב מאד מתקדם של בדיקות. מה המשמעות של קבוצה שמשקיעה מאות אלפי שקלים בהיערכות למכרז, מכינה הערכות שווי, מעסיקה עורכי דין ורואי חשבון, מנהלת מו"מ עם קבוצות בינלאומיות, וברגע האחרון המדינה מודיעה שהיא משנה את כללי המשחק. 

חשוב להדגיש כי למרות ההפסדים ולמרות הרגולציה המורכבת שחלה על החברה, המשקיעים שמגלים עניין בחברה ונכנסו לתהליך - לא נסוגו. להיפך. גורמים המקורבים לתהליך טוענים כי למרות ההפסדים, המשקיעים מוכנים להגיש הצעות רכישה אם יאפשרו להם.

אבל שר התקשורת יועז הנדל ואנשי משרדו, הגיעו למסקנה שהפרטת 20% היא הדבר הכי גרוע שיכול לקרות לדואר בעת הזו. הנדל יזם את החשיבה מחדש סביב ההפרטה, לאחר עיסוק ממושך בבעיות של דואר ישראל, שמפסידה המון כסף.

העמדה של הנדל, שהציע כאמור הציע להפריט את כל החברה במכה אחת, בעייתית כשלעצמה אבל היא באה אחרי המון מחשבה ובמיוחד אחרי הבנה שטיפול בבעיית השירות של הדואר הוא בבחינת לשים פלסטר על שבר. המטרה שלו היא לפתור את הבעיה מהיסוד, מתוך הבנה שכל פתרון אחר שיותיר את הדואר בשליטת הממשלה בצורה כזו או אחרת - נדון לכישלון. ייתכן שהנדל חסר רגישות להשלכות המעשיות של מהלך כזה, אבל קשה להגיד שהגישה היא חסרת היגיון.

לגמור עם הדואר אחת ולתמיד

מי שתומך בגישה זו צריך לקחת בחשבון שני דברים: הראשון, המעבר למכירה של 100% יקח שנה. מדובר מכרז חדש, ובאירוע שונה לחלוטין. אחרי כל השנים שחלפו והמשקיעים שנמצאים בתוך התהליך, לשנות עכשיו ב-180 מעלות את כל מה שהושג עשוי גם לעורר קשיים משפטיים  וטענות כבדות משקל נגד המדינה. השני, מכירה של כל החברה עשויה לעלות מיליארדי שקלים לקופת המדינה בתשלומי פרישה לעובדים. בדואר ישראל מועסקים מעל 5,000 עובדים. ברור שלא כולם ילכו הביתה במקרה של הפרטה, אבל עובדים בחברות ממשלתיות שהופרטו או עברו רפורמות גדולות קיבלו מיליוני שקלים לכל עובד בפרישה מוקדמת. שכל אחד יעשה לבד את החשבון. דואר ישראל שווה, על פי הערכות שווי שנעשו לה כשהוחלט על ההפרטה, כ-1.2 מיליארד שקל. די ברור שאם החברה תימכר במלואה המדינה תידרש עוד להשתתף בעלויות הפרישה.

מנגד, וכאן צודקים התומכים בחלופת המכירה המלאה - אם השליטה נותרת בידי הממשלה דה פקטו, כמו למשל לפי החלופות האחרות, מה הועלנו לחברה אם לא שינינו את הדי.אן.אי של הדואר? כל עוד הדואר לא יעבור להתנהל כחברה מסחרית מהבסיס, וינותק צינור החמצן מהמדינה, המשמעות תהיה תסריט דומה למה שראינו עד כה - הזרמות של מאות מיליוני שקלים כל כמה שנים להסדרת פעילות החברה.

במלים אחרות, אומרים אלו הרוצים לשנות את המתווה הנוכחי: שווה להשקיע את הכסף פעם אחת בפיצויי פרישה ולגמור עם הדואר אחת ולתמיד דרך בעלים פרטיים שינהלו אותו. לדעתם ברור שלהמשיך במצב הנוכחי לא יביא תוצאות, וגם לא יתר החלופות להפרטה.

הנפקה ושינוי התרבות הארגונית 

אלו שתומכים בהנפקת 40% מהחברה בבורסה עושים זאת, למרבה הצער, כנראה מתוך תסכול וכפשרה. המשמעות היא לא לבלוע ולא להקיא - השליטה בחברה נשארת בכל מקרה בידי הממשלה ומה שמשתנה זה רק התרבות הארגונית שתיאלץ לעבור התאמה לחברה ציבורית הנסחרת בבורסה. במציאות היומיומית שבה נתקלת הנהלת הדואר זה לא מבוטל. החברה חייבת לקיים דירקטוריון עם נציגי ציבור, דירקטורים חיצוניים, פיקוח של רשות ניירות ערך ועוד. כל אלה מחייבים משטר תאגידי מתקדם שישפיע בתורו על איכות הניהול.

עם זאת, 40% זה אומנם לא שליטה אבל סביר להניח שמי שייכנס גם יפעל להשיג שליטה. לכן זו גם דרך להוציא את החברה מהבוץ ולהפוך אותה לפרטית.

האופציה של הפרטת החברה דרך מכירת 20% למשקיע פרטי נתמכת ככל הנראה על ידי רשות החברות, שרוצה להשלים את התהליך שכבר החל ולסיים אותו עם אחד המשקיעים שכבר נמצאים בו. מבחינת רשות החברות, האינטרס שלה הוא להשלים כרגע את מה שאפשרי במקום לשנות מתווה ולעבור שוב את כל התהליך מחדש. במציאות הפוליטית בישראל שווה אולי לקחת את מה שנותנים לך ולברוח, ובתרגום לשפת רשות החברות, בוא נשלים את התהליך הנוכחי, כי מחר גם יכול לבוא שר חדש או ממשלה חדשה ששוב ירצו לשנות את המשחק.

עוד כתבות

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: לפחות 33 נהרגו בתקיפה בחלב, בהם אנשי חיזבאללה ואזרחים

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

נעילה ירוקה באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע ● מדד שנגחאי עלה ב-1%

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"