גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרוב השמרני בעליון בארה"ב מפגין פתיחות לחוק ההפלות של מיסיסיפי

החוק במדינה אוסר על הפלות אחרי השבוע ה-15 להיריון, ובכך מנוגד באופן ישיר לפסיקה רו נגד וייד מ-1973

הפגנה בעד הפלות מול בית המשפט העליון של ארה''ב, מוקדם יותר השבוע / צילום: Associated Press, Jose Luis Magana
הפגנה בעד הפלות מול בית המשפט העליון של ארה''ב, מוקדם יותר השבוע / צילום: Associated Press, Jose Luis Magana

הרוב השמרני בבית המשפט העליון בארה"ב הטיל ספק רב בהתאמת ההגנות בחוקה על זכויות ההפלה הקיימות כמעט חמישה עשורים לזמננו, כשהשופטים שמעו טיעונים בנושא התביעה החשובה ביותר בנושא ההפלות מזה דור.

בית הדין דן ביום רביעי במשך כמעט שעתיים בשאלה מה לעשות לגבי חוק ממיסיסיפי מ-2018 שאסר על הפלות אצל נשים שהן בהיריון 15 שבועות - כחודשיים מוקדם ממה שכיום מורשה לפי תקדים של בית המשפט העליון. המדינה מבקשת לבטל את פסיקת בית הדין מ-1973 במקרה רו נגד וייד שקבעה את זכותה של אישה להפסיק היריון לא רצוי, ובמקום זה מבקשת לאפשר לנבחרי ציבור להחליט איך לפקח על הפלות או לאסור עליהן.

התובע הכללי סקוט סטיוארט ממיסיסיפי טען שהפסיקות רו והורות מתוכננת נגד קייסי, משנת 1992, שצמצמה אבל לא ביטלה את הזכות להפלה, היו צעדים שגויים שפילגו את ארה"ב.

"אין להן בסיס בחוקה. אין להן מקום במסורות ההיסטוריות שלנו", אמר סטיוארט. "הן פגעו בהליך הדמוקרטי. הן הרעילו את החוק. הן חנקו את הפשרה. במשך 50 שנה, הן תקעו את בית הדין בלב סכסוך פוליטי שאין לו אפשרות לפתור לעולם".

כמה שופטים שמרנים ציינו שהם מוכנים לשמוע טיעונים אלה, והשופט ברט קוואנו אמר שהחוקה לא מספקת שום הנחיה לגבי הפלות ומותירה את עתידו של התהליך הזה לקביעת המחוקקים.

"אם אנו חושבים שהתקדימים הם שגויים במידה רצינית", אמר, האם זה לא אומר "שהתשובה הנכונה היא בעצם חזרה לעמדה של ניטרליות?"

התובעת הכללית של ארה"ב, אליזבת פרלוגר, שטענה להגנת הזכות להפלות, הגיבה: "זו לא התשובה הנכונה בגלל שבית הדין הכיר באופן נכון בכך שזו זכות יסודית של נשים, והטבע של זכויות יסודיות הוא שלא מותירים למחוקקי המדינות לקבוע אם לכבד אותן או לא".

השופטים קבאנו וסמואל אליטו אמרו שבמהלך ההיסטוריה שלו בית הדין דחה החלטות קודמות שהיו שגויות באופן חמור, כולל בכמה מהמקרים החשובים שלו. אם בית הדין לא היה מבטל תקדימים וקובע שלא ניתן לתבוע אנשים על יחסי מין הומוסקסואליים או שההפרדה הגזעית אינה חוקתית, אמר קבאנו, "המדינה שלנו הייתה במקום אחר לגמרי".

הפער בין האגפים הליברלי והשמרני בבית הדין היה ברור בלקחים שהפיקו מחוות הדעת פה אחד בתביעה מ-1954 בראון נגד משרד החינוך, שקבעה שדוקטרינת ה'מופרד-אך-שווה' שאימץ בית הדין 58 שנים קודם לכן הייתה לא חוקתית.

"פגיעה יסודית בחירות"

ליברלים השוו את רו לבראון, שבית הדין אישר כמה פעמים מאז על אף התנגדות ארוכת שנים של מיסיסיפי ומדינות דרומיות אחרות שהאשימו את השופטים בשימוש יתר בסמכות החוקתית שלהם לטובת מדיניות חברתית פרוגרסיבית.

מקרים כמו בראון ורו, כך אמרה השופטת סוניה סוטומאיור, "קבעו מערכת ציפיות בחברה שלנו שזה מה שבית הדין החליט, וזה מה שנעשה".

השופט אליטו אמר שרו פחות דומה לבראון מאשר למקרה פלסי נגד פרגוסון, התביעה מ-1896 שקבעה את חוקיות ההפרדה הגזעית, ואמר: "האם לא יהיה מספיק לומר שזו הייתה החלטה שגויה ביום בו התקבלה ושכיום היו פוסקים נגדה?".

השופטת איימי קוני בארט, שהנשיא לשעבר דונלד טראמפ מינה במקום השופטת רות ביידר גינסבורג לאחר שנפטרה בשנה שעברה, תהתה אם זכויות ההפלה נחוצות להגנה על יכולתן של נשים להשתלב בחברה ולפתח קריירה, לאור העובדה שקיימים חוקים המרשים לנשים למסור רכים נולדים לאימוץ.

השופט ג'ון רוברטס ביטא פתיחות לגבי האיסור של 15 שבועות שנידון, ולא התייחס להשלכות הנרחבות יותר על זכויות ההפלה. הוא הציע שהקטנת מסגרת הזמן בה אישה יכולה לבקש לעשות הפלה לא פוגעת במידה דרמטית ביכולת לסיים היריון לא רצוי.

עד סוף המושב, השאלות ששאלו שופטים שמרנים הראו התמקדות לא בשאלה אם מיסיסיפי יכולה להטיל מגבלות חדשות על זכויות ההפלה אלא האם בית המשפט העליון צריך לפסוק פסיקה נרחבת יותר שתסיר את ההגנות החוקתיות על ההפלה לאלתר.

ג'ולי ריקלמן מהמרכז לזכויות הפריון, שייצגה את מרפאת ההפלות היחידה במיסיסיפי, אמרה שנסיגה בחוק בנושא ההפלות "תסיג נשים לאחור".

"זה שמדינה תיקח את השליטה בגופה של אישה ותדרוש שתעבור היריון ולידה, עם כל הסיכונים הפיזיים וההשלכות משנות החיים הכרוכות בזה, זו פגיעה יסודית בחירות שלה", אמרה ריקלמן.

הסימפטיה היחידה כלפי טענותיה בוטאה על ידי השופטים הליברלים בחבר השופטים, שאמרו שאותם שיקולים חוקיים רלוונטיים היום כפי שהיה ב-1973 או ב-1992, ואם כבר, הם אפילו חזקים יותר היום לטובת ההגנה על ההפלות, מכיוון שבימינו הזכויות האלה כבר מוכרות ומקובלות באופן נרחב.

"לא הרבה השתנה מאז רו וקייסי"

בנוגע למהות הסכסוך, "לא הרבה השתנה מאז רו וקייסי", אמרה השופטת אלנה קגאן. "אנשים חושבים שזה נכון או לא נכון על בסיס הדברים שתמיד חשבו בגללם שזה נכון או לא נכון".

הפגנה בעד ביטול התקדים של רו, מול בית המשפט העליון של ארה''ב, מוקדם יותר השבוע / צילום: Associated Press, Jose Luis Magana

ההבדל, אמרה, הוא "שהיום עברו 50 שנה" מאז שבוססה הזכויות לסיים היריון לא רצוי "כחלק ממרקם החיים של נשים החיות במדינה".

השופטת סוטומאיור הביעה צער על הצהרה של מחוקק ממיסיסיפי שהמדינה מבקשת להעביר חקיקה חמורה יותר לגבי הפלות בגלל שיש שופטים חדשים בבית המשפט העליון, ואמרה: "האם המוסד הזה ישרוד את הצחנה שזה יוצר בתפישה הציבורית שהחוקה וקריאתה הם פשוט מהלכים פוליטיים?".

השופט ניל גורסוץ' היה השופט המרוסן ביותר בין החברים השמרנים החדשים בבית הדין. מעט השאלות ששאל התמודדו בשאלה אם בכלל ניתן ליצור סטנדרט חוקי שניתן להפעיל בצורה קוהרנטית כשבית הדין מבקש לצמצם את ההגנות על הפלה רק במידה מוגבלת - או אם, כפי שאמרו שופטים משני הצדדים, הדרך היחידה לאשר את האיסור במיסיסיפי היא על ידי ביטול פסק הדין התקדימי רו נגד וייד.

קהל של פעילים משני צידי הנושא התאספו מול בניין בית המשפט העליון לפני ובמהלך הטיעונים, דוברים פנו לקבוצות התומכים ורבים מהפעילים נשאו שלטים. משטרת הקפיטול אמרה שעצרה 33 אנשים שחסמו את התנועה בשדרות קונסטיטושן. מארגן של הקבוצה אמר שהם הפגינו על מנת להגן על הגישה להפלות.

בית המשפט העליון צפוי לפסוק במקרה עד סוף יוני. בעתירה הראשונה לבית המשפט העליון, טענה מדינת מיסיסיפי שאין צורך לבטל את התקדים של רו על מנת להגן על האיסור החל מהשבוע ה-15. לאחר שרוב השופטים בבית המשפט נעו לכיוון הימין והשופטת בארט החליפה את השופטת המנוחה גינסבורג, מסגרה מיסיסיפי את הטיעון מחדש וטענה שיש לבטל את רו וקייסי לאלתר.

האיסור במיסיסיפי על הפלות החל מהשבוע ה-15 אינו הצעד היחיד על הפלות העומד בפני בית המשפט. לפני חודש, השופטים שמעו טענות לגבי חוק בטקסס שאוסר על הפלות אחרי כשישה שבועות.

למרות שאיסור כזה יוציא מהחוק הרבה הפלות שכיום מותרות, בית הדין הצביע בעבר בפער של 5-4 להרשות לחוק להיכנס לתוקף בספטמבר כל עוד הליטיגציה לגביו נמשכת. רוב השופטים אמרו שהם לא מתייחסים לתוכן החוק אבל נקטו בגישה זו בגלל שהחוק הטקסני נותן סמכות לגורמים פרטיים ולא לרשויות המדינה לאכוף את החוק דרך תביעות אזרחיות.

עוד כתבות

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות