גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מהאייפון ועד הרכב החדש: תמשיכו לחכות חודשים, ובקרוב כנראה גם תשלמו יותר

בנוסף לבעיות ברחבי העולם, לישראל יש את האתגרים הייחודיים שלה שמוסיפים אש למדורה ● בראש הרשימה: הנמלים הימיים שמובילים לניפוח נוסף של העלות לצרכן ● החדשות הרעות: המצב צפוי להחמיר בחודשים הקרובים

נמל חיפה / צילום: איל יצהר
נמל חיפה / צילום: איל יצהר

ממוצרי מזון, דרך מכשירי חשמל ועד מכוניות ודירות - הצרכנים חווים גלי עליות מחירים ומחסור במלאים שנובעים בין השאר מבעיות בשרשרת האספקה. בשרשרת הזאת כיום, כמעט כל חוליה היא החוליה החלשה. בקצה אחד של השרשרת נמצאות התייקרויות בחומרי גלם בסיסיים כמו ברזל, באמצע - זינוק בחוליית מחירי התובלה הימית, ולבסוף בעיות בנמלי ישראל שגורמות לניפוח נוסף של העלות הסופית לצרכן.

שרשרת האספקה הייתה רופפת וחסרת יציבות עוד לפני פרוץ הקורונה, אלא שהמגפה והשפעתה ההרסנית על התעשייה בעולם הפכה את המצב לקשה הרבה יותר. תחילה, הקורונה הביאה להשבתה של "המפעל של העולם", סין, ועקב כך לחוסרים במלאים שונים. לאחר ההתאוששות בסין, החל הקרב על מכולות התובלה, שאין מספיק מהן כדי להוביל בזמן את כל הסחורות שמוזמנות ברחבי העולם. חלק מהמפעלים בעולם כבר חזרו לתפוקה שהייתה להם לפני המשבר, אבל זה עדיין לא מספיק כדי להדביק את הפערים שנוצרו.

הקורונה היא המקור המרכזי לרבים מהקשיים בשרשרת האספקה, שיוצרים חוסרים במלאים שונים. אלא שהמגפה השפיעה על השוק בתנועת מלקחיים - לא רק ירידה בהיצע אלא גם עלייה בביקושים מצד הצרכנים.

כל אותם ביקושים סמויים שלא התממשו בעת שהתחלואה השתוללה, כמו למשל קניית דירות או חופשות, מתממשים כיום ומרחיבים עוד יותר את הפער בין ההיצע לביקוש. בענפים אחרים, כמו מוצרי חשמל וריהוט, הביקושים כבר עלו בקורונה, ולא באופן סמוי, כשהסגרים גרמו לכולם להיות יותר בבית ולרצות לשדרג אותו, בזמן שחסכו כסף על חופשות בחו"ל, למשל, שלא יצאו לפועל.

מצד אחד, עליות המחירים מביאות לגידול בהכנסות המדינה ממסים. מאידך, מעבר להשפעות השליליות הברורות של האינפלציה, המדינה גם מוצפת בפניות לסיוע כלכלי מצד ארגוני הענפים השונים שנפגעים מהמצב.

אז איך נראה המשבר בשרשראות האספקה, ואיך הוא משפיע על ארבעה תחומים מרכזיים בחיינו - מזון, נדל"ן, רכב, מוצרי צריכה ותעשיית המחשבים והטלפונים הסלולריים.

מוצרי צריכה - מתכוננים לעלייה דרמטית בינואר

למעט מטענים כלליים כמו מתכות ועץ, מרבית השינוע הימי של סחורות ברחבי העולם נעשה באמצעות אניות מכולות. המחיר הממוצע של המכולות זינק כמעט פי חמישה לעומת המצב של לפני הקורונה. אם מכולה עלתה בממוצע פחות מ-2,000 דולר בנובמבר 2019, הרי שהיא הגיעה לשיא של יותר מ-10,000 דולר לפני חודשים אחדים. מאז חלה ירידה מתונה לכ-9,000 דולר למכולה - עדיין סכום גבוה מאוד ביחד למה שהיה נהוג במשך שנים. העלייה במחירים משפיעה כמעט על כל מוצר שמגיע לארץ, מבגדים, צעצועים, ריהוט, מוצרי חשמל ורבים נוספים.

אם לא די בכך, יבואנים מזהירים שבינואר תהיה התייקרות דרמטית בגלל עליית מחירי השינוע. הסכמי התובלה הם שנתיים, ולכן המחירים שעלו באמצע השנה האחרונה פחות השפיעו על המחירים. בינואר ההסכמים נפתחים, והמחירים של השינוע עלולים לזנק פי כמה. למשל, למכורה מתאילנד, שבעבר דרשו עבורה 3,000 דולר, דורשים כעת 18 אלף - פי שישה.

מנהל אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים, נתנאל היימן, מעריך שבסופו של דבר השוק יאזן את עצמו, אבל קשה לנבא בתוך כמה זמן זה יקרה: "ראינו באחרונה התחלה של איזון במחירי התובלה, אבל שוב הם חזרו להתעדכן כלפי מעלה אחרי שכבר חשבנו שהמצב משתפר".

נקודת אור של אופטימיות זהירה נעוצה בעובדה שחברות הספנות מתחילות להצטייד בימים אלה בספינות חדשות, אחרי קיפאון בשוק לאורך משבר הקורונה. "אני מקבל דיווחים על הצטיידות במלאי של ספינות, אבל זה לוקח זמן", הוסיף היימן. "מה שכן, הרווחים הגבוהים של חברות הספנות מייצרים תמריץ להיכנס לשוק מצד כל החברות ולכן הן מגדילות השקעות. נקווה שזה יביא לאפקט מאזן, כי הרווחים הגבוהים של הספנות יוצרים תמריץ שיכול לחלחל לשוק, בתקווה שלא ניכנס שוב לגלי תחלואה".

נדל"ן - פרויקטים נתקעים בגלל מחסור בחומרי גלם

בשנה האחרונה. המדד, שמשפיע ישירות על התייקרויות מחירי הדיור, מורכב מסל הרכיבים הנדרשים לבנייה. הזינוק הדרמטי ביותר הוא במחירי הברזל, שהאמירו ב-44% בתוך שנה באופן כמעט חסר תקדים. עוד נרשמו במדד התייקרויות של 8.8% בחיפוי וריצוף, 8.2% באינסטלציה, 8% בשכירת ציוד ורכב, 2.5% בבטון ועוד.

 
"זו תופעה קשה, אנחנו מקבלים שיחות מקבלנים שתקועים בפרויקטים בגלל עליות מחירים שאי אפשר לעמוד בהן", סיפר ניר ינושבסקי, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ. "מדובר באפקט הפרפר לכל אורך שרשרת האספקה. מספיק שמישהו בסין התעטש במפעל לייצור שבבים כדי שיהיה מחסור בכל העולם. אותו הדבר בבנייה - אם נסגר מפעל לייצור פלדה בארצות הברית, מתחילה שרשרת של שיבושים. כמעט כל הציוד לבנייה בישראל מיובא מחוץ לארץ וייקח הרבה זמן לתקן את זה".

כיום, בפרויקטים של המדינה, מחירי הדירות צמודים למדד תשומות הבנייה. לדוגמה, אם הוסכם לבנות פרויקט ב-10 מיליון שקל והמדד התייקר ב-5% עד גמר הבנייה, ישולם לקבלן 10.5 מיליון שקל.

"זה נהיה אירוע מטורף", הסביר ינושבסקי. "ישנה הקפאה מאוד קשה על קבלנים, קבלן מתחייב בלי מדד, ואז נקלע למדד כל כך גבוה שהוא לא יוכל להחזיר את העלויות. אנחנו לא יודעים אם זה סיפור שעוד חצי שנה יהיה מאחורינו או שימשיך איתנו הלאה".

מזון: בעיות בכל העולם - אבל במיוחד בישראל 

ההתייקרויות במזון נוגעות כמעט לכל חוליות שרשרת האספקה, התייקרות חומרי גלם, עליית מחירי השינוע והעומסים בנמלים. בשרשרת המזון, העלויות הכוללות של תבואות ומוצרי גרעינים הן פעמים רבות החוליה הראשונה ממנה נגזרים המחירים למוצרי קמח ודגנים, ובהמשך לבשר, חלב וביצים.

רוב ההתייקרויות הן בעיות גלובליות, אלא שבמקרה של המזון, התחנה הבעייתית היא דווקא בישראל, או ליתר דיוק בנמלים. לפי איגוד יבואני התבואות, הנזק למשק בשנת 2020, עקב חוסר היעילות בנמלים בפריקת תבואות ומוצרי גרעינים, עמד על כ-200 מיליון שקל. לאור התייקרות מחירי התובלה הימית והתארכות משכי ההמתנה בנמלים, הנזק השנה צפוי להיות יותר מכפול. "כל משפחה ישראלית משלמת השנה מאות שקלים על חוסר יעילות הנמלים", מסבירים היבואנים.

"ברבעון האחרון נמל אשדוד, שבר ככל הנראה, שיא שלילי: 16% היענות של ידיים פורקות, לפריקת אניות התבואה והגרעינים", הזכירו היבואנים, על רקע דיון שהתקיים בוועדת הכלכלה בנושא. יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון, ביקש נתונים על מצב התורים בכניסה לנמלים, על כך השיב נציג משרד התחבורה שבכל העולם זו בעיה, אך יש שיפור, שכן לפני כמה חודשים היו 60 אניות בהמתנה, חלקן מעל חודש ימים, והבוקר ישנן 38 אניות.

האבסורד הוא שגם יבואנים המביאים תבואה לדרום הארץ, מייבאים אותה לנמל חיפה, העמוס במיוחד. לאחר מכן התבואה משונעת במשאיות דרומה. למרות שמרבית מטעני התבואות מיועדת לדרום ישראל - בשנת 2021 נפרקו באשדוד פחות מחמישית ממטען התבואות שהגיע לארץ.

רכב: זמן המתנה לקבלת רכב: בין 3 חודשים לשנה ויותר

מי שעקב אחרי מודעות הפרסום של עולם הרכב בחודש האחרון נתקל בגימיק חדש: הבטחה למסירת הרכב ללקוח בינואר 2022. לא מבצעים, לא הנחות, לא הבטחה לחידושים, אלא פשוט מועד מסירה קרוב. הסיבה היא שרכב חדש במועד אספקה סביר הפך להיות מצרך נדיר, אפילו במחיר מלא.

זמני ההמתנה לדגמים פופולריים בשוק הרכב הישראלי נעים בין 3-4 חודשים ל-8-9 חודשים, ואפילו שנה, אם מדובר בדגם מבוקש במיוחד.

כל שוק הרכב העולמי, והישראלי בתוכו, סובל משיבושים לוגיסטיים ומלאים נמוכים, שמקורם בטלטלה שעברה הכלכלה העולמית. הנימוק הידוע ביותר לשיבוש באספקת הרכב הוא המחסור בשבבים, שנובע בחלקו מהשינויים בהרגלי העבודה, בחלקו משיבושים בייצור של יצרני השבבים עצמם ובחלקו מהגישה המתנשאת של יצרני הרכב, שבמשך שנים התייחסו ליצרנים כאל ספקים זוטרים.

ליבואנים בישראל אין הרבה מה לעשות בנידון. במשך שנים הם הרגילו את יצרני הרכב שלהם לתת לשוק הישראלי מחירים מהנמוכים בעולם בנימוק שישראל היא "מקרה מיוחד" בשל המיסוי הגבוה. כיום, כאשר היצרנים יכולים לקבל מחירים גבוהים בכל מקום בעולם, ישראל שוקעת לתחתית סולם העדיפויות. כתוצאה מכך נוצר מחסור קשה בשוק המשומשות, בליווי עליית מחירים, ואפילו חברות הליסינג הכל יכולות, שבעבר הכתיבו את חוקי המשחק בשוק, משוועות כיום לכלי רכב ודוחות לקוחות חדשים. הבעיות הללו יסתיימו במקודם או במאוחר, אבל קרוב לוודאי שהשוק יתייצב על רמת מחירים גבוהה משמעותית משהייתה לפני משבר הקורונה.

דובי בן גדליהו

סלולר ומחשבים: עיכובים באספקה בגלל מחסור בשבבים

מתמודדים עם חוסרים משמעותיים שפוגעים בהמשך התנהלותם התקינה. משתמשים ולקוחות ברחבי העולם מדווחים על המתנה רבה מדי ואיחורים באספקת המוצרים. המחסור החמור בשבבים הוביל להאטה משמעותיות באספקה של סמארטפונים, קונסולות משחקים ולפטופים ברחבי העולם בשנה האחרונה. בחודש שעבר, כפי שפורסם בגלובס, מפעילים ומשווקים בישראל דיווחו על התארכות זמני ההמתנה למכשירי הסלולר: לדוגמה - כדי לרכוש אייפון 13 חדש, תאלצו לחכות חודש ואפילו ויותר.

למעשה, היו פה תנועות הפוכות: מצד אחד החוסר בשבבים גדל, ומצד שני התפתחה צמיחה בביקושים למוצרים דיגיטליים עקב מגפת הקורונה, מתוך העובדה שאנשים שהו בבתים ונאלצו לעבוד מחוץ למשרד. מה שברור - התוצאה המיידית של המשבר היא עלייה במחירים.

לפי שעה, אין צפי לסיום המשבר, ולכן חוסר הוודאות בתחום הוא משמעותי. לא רק מוצרי אלקטרוניקה (כדוגמת טלפונים חכמים), גם חברות בתחומים שונים, כמו רפואה ועוד, מדווחים על ירידות במכירות עקב החוסר בשוק.

החברות עצמן מנסות לשבור את הראש איך לפתור את הבעיה. חברת TSMC הטיוואנית אחראית לבדה על ייצור של 92% מהשבבים המתקדמים ביותר, המיוצרים בתהליך של 5 ננו מטר. אבל החברה לא באמת מצליחה להתמודד עם הפער הגדול הזה. חברות נוספות כמו סמסונג וסוני התחילו לחשוב על כל מיני פתרונות, כמו ייצור עבור אחרים או שיתופי פעולה רלוונטיים. אינטל לדוגמה, מייצרת כרגע לעצמה - אבל בטווח הארוך הם מתכננים שני מפעלים חדשים שייצרו שבבים לחברות חיצוניות.

נבו טרבלסי

עוד כתבות

הנשיא ביידן והסגנית האריס באטלנטה, בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Patrick Semansky

מדמם פופולריות ומפסיד בכלכלה: השנה שג'ו ביידן היה מעדיף לשכוח

בימים האחרונים של שנתו הראשונה בבית הלבן, נשיא ארה"ב סופג סדרה מדהימה של מכות והשפלות, המקרבות את נשיאותו אל סוף האפקטיביות שלה ● פרשן אוהד מתאר את ביידן כנוסע "פול גז בניוטרל"; פרשן עוין קורא לקמלה האריס לתפוס יוזמה ● הגיע הזמן לעשות ריסטארט, אבל מאיפה ולאן ועם מי?

אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי

דיון ראשון בכנסת על מצוקת העסקים בגל האומיקרון: "ענף המלונאות בקריסה"

ועדת העבודה והרווחה וועדת הכלכלה ערכו יחד דיון בנושא הפיצויים לבעלי העסקים בשל ההגבלות שהוטלו על המשק עקב התפרצות האומיקרון ● נשיא התאחדות המלונות בישראל, אבי ניסנקורן: "אנחנו לקראת גל פיטורים מאסיבי"

חברת מטא / צילום: Shutterstock, Michael Vi

חברות הביג הטק מתכוננות לגל של רגולציה

שלא כמו בעבר, הפעם המבט הבוחן על התעשייה עלול להשפיע על השורה התחתונה בדוחות

מוכרי הדירות שמשנים את המחיר במהלך המו''מ / איור: גיל ג'יבלי

זו כבר תופעה: העסקה כמעט נחתמה, ואז המוכרים מודיעים - הדירה התייקרה במאות אלפי שקלים

הסחרור במחירים גורם למוכרי הדירות לנסות להעלות מחירים גם תוך כדי המשא-ומתן וגם אם כבר סגרו עם הקונים על סכום לעסקה ● איך זה נראה מהצד של הקונים, ומה אומר החוק

אתר בניה ברחובות. הרוכשים מעדיפים דירות חדשות / צילום: כדיה לוי

מחירי הדיור גבוהים יותר מכפי שחושבים? זו הסיבה לפער בנתוני הלמ"ס

חרף העליות החדות במחירי הדירות החדשות שנמכרות כיום בשוק החופשי, מדד מחירי הדירות החדשות של הלמ"ס משקף עלייה נמוכה יחסית של המחירים ● ההחלטה מ־2017 לכלול את דירות מחיר למשתכן המסובסדות מצליחה לצנן את העליות במדד, אבל לא את העליות בשוק

אניית משא בנמל חיפה / צילום: Shutterstock

העומסים בדרך? ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בנמלי חיפה ואשדוד

הסיבה: כוונת המדינה לאפשר לנמל המפרץ ולנמל הדרום לפרוק גם אוניות מטען כללי, ולא רק אוניות מכולה כפי שלטענת ההסתדרות נקבע בין המדינה לוועדים ● ההסתדרות מאיימת להשבית את הנמלים החל מ-1 בפברואר

אייל מליס, מנכ''ל קבוצת תנובה / צילום: רפי קוץ

תנובה שוכרת את שירותי חברת הלובינג של פורשות פוליסי

חברת תנובה (בשר) הצטרפה בסוף השבוע האחרון כלקוחה לחברת "נהלה ייעוץ ואסטרטגיה", שהקימו פורשות פוליסי עידית שבתאי סידיס, עדן קנובסקי ודפנה פביאן. תנובה הייתה מיוצגת על ידי פוליסי עד שהחברה נסגרה בדצמבר האחרון ● חברת שמיר אופטיקה חתמה על מיזם משותף עם מעבדת האופטיקה השבדית אופטילקס (Optileks) ● אירועים ומינויים

שליח של וולט / צילום: Shutterstock, Karolis Kavolelis

השילוש הקדוש של האונליין: הישראלים רוכשים הכי הרבה בעלי אקספרס, וולט ושופרסל

סיום עונת המבצעים הגדולים הוביל לצניחה במכירות דצמבר ולירידה של עשרות אחוזים במספר ההזמנות ברוב אתרי המסחר המקוון ● איזה גיפט קארד הכי פופולרי, ואיזו רשת גדולה מוכרת גם מוצרי סקס באתר שלה? ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין המצליחים ביותר בישראל

 

טראוויס קלניק, מייסד אובר, אדם נוימן, מייסד wework, אליזבת הולמס, מייסדת ת'ראנוס, ג'יימס מונסיס, ממייסדי ג'ול / צילום: שאטרסטוק,  AP-Susan Walsh, מתוך ויקיפדיה Heisenberg Media

"חדי הקרן צברו כוח רב מדי, צריך לרסן אותם": חוקרים מישראל ומארה"ב קוראים למהפכה

כוחם של חדי הקרן בשוק גדל בקצב מסחרר, בעוד שנתוני הביצועים מוסתרים מהציבור ● ניסיון השנים האחרונות מראה שחוסר השקיפות עשוי להוביל למהלכים פסולים עד כדי מעשי הונאה של ממש ● עם ריבוי הסקנדלים, החוקרים קוראים לשים קץ להתנהלות החשאית ולהחיל את כללי השקיפות על החברות

ניר שוורץ מעיד בבית המשפט / צילום: יוסי זמיר

משפט נתניהו: "אי-אפשר ללטף אדם בחדר החקירה על-מנת שייתן גרסה"

ברקע המגעים להסדר טיעון, התחדש היום משפטו של רה"מ לשעבר בנימין נתניהו, ועוה"ד בעז בן-צור וז'ק חן המשיכו בחקירתו של ניר שוורץ, חוקר המשטרה של עד המדינה ניר חפץ ● בין היתר אמר שוורץ בעדותו: "חקירה היא לא דבר נעים. אי אפשר לעשות את זה באמצעות ליטופים וחיבוקים" ● בהמשך עלה להעיד חוקר המשטרה יניב פלג, שחקר גם הוא את חפץ בזמנו

מרכז ישפרו במודיעין / צילום: תמר מצפי

קניון המריבה במודיעין: ריט 1 רשמה הערות אזהרה, אדיב ודהרי עצרו השבת הערבויות

בעלי השליטה בישפרו אמורים היו לקבל מימון מקרן ארבל של אמיר הסל לצורך שחרור ערבויות ופירעון חוב בסכום של 230 מיליון שקל

קנצלר אוסטריה, קרל ניהאמר / צילום: Associated Press, Michael Gruber

אוסטריה הציגה חוק לחובת חיסון נגד קורונה; קנס של 3,600 אירו למסרבים

לפי הצעת החוק, כל מי שמבוגר מגיל 18 יהיה מחויב להתחסן, כאשר נשים בהריון ומי שאינם יכולים להתחסן מסיבות רפואיות יוחרגו מהחובה ● אוסטריה היא המדינה הראשונה באירופה הנוקטת צעד זה, על רקע מיעוט גדול יחסית של מתנגדי חיסונים במדינה

יהונתן כהן ויוסי לוי / צילום: יח''צ אינפין קפיטל

בחצי שנה: החתם יונתן כהן יצר לעצמו תשואה של 100% על רכישת השליטה בגיבוי אחזקות

כהן חולש על מניות חברת המימון החוץ-בנקאי, שאותן רכש מהאחים פרדו בדיסקאונט של כ-30% על מחיר השוק, בשווי נוכחי של כ-110 מיליון שקל ● והוא לא החתם היחיד שהרחיב בתקופה האחרונה את עסקיו בשוק ההון

בני גנץ נואם במליאה, הערב / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

למרות תמיכת רע"ם: חוק הגיוס נפל

54 בעד, 54 נגד: חוק הגיוס נפל בקריאה ראשונה, לאחר שח"כ ג'ידא רינאווי זועבי ממרצ הצביעה נגדו ונגד המשמעת הקואליציונית ● לפי החוק, יעודכנו יעדי הגיוס בקרב החברה החרדית ויוצב יעד עלייה שנתי והגדרת השלכות כלכליות במקרה של אי עמידה בו ● ביום רביעי הקרוב הקואליציה תניח את הצעת חוק הגיוס מחדש עם בקשה לפטור מחובת הנחה

היכל המשפט בת''א. בסופו של דבר הוחלט על המשך מעצרו של הגבר / צילום: רובי קסטרו - וואלה חדשות

בעקבות חשיפת גלובס: כתב אישום חמור נגד הגבר שאיים לרצוח את בת זוגו לשעבר ושוחרר למעצר בית

כתב אישום חמור הוגש נגד גבר מהרצליה, שתקף את בת זוגו לשעבר ואיים עליה פעמים רבות ● הפרשה עלתה לכותרות לאחר שנחשף בגלובס כי בימ"ש השלום בת"א החליט לשחרר את הגבר למעצר בית - חרף איומים ברורים ברצח וחרף הפרת צו הרחקה ● כתב האישום מתאר איומים קשים וקיצוניים, ביניהם איום ברצח המתלוננת, בתה הקטינה ועורך הדין שמייצג אותה

מליאת הכנסת, 15.12 / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

אושרה הקמת ועדת משנה לנגישות עירונית בראשות חברת הכנסת שירלי פינטו

הוועדה תעסוק בהנגשה ובהצעות חוק בנושא הנגשה בכלל תחומי החיים לבעלי מוגבלויות ● מנתוני הסקר החברתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2019 עולה כי 17% מהאוכלוסייה בישראל הם אנשים עם מוגבלויות

פרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בקריפטו, נעילה ירוקה בבורסות אירופה; יוניליוור צנחה 7%

דאקס עלה ב-0.3%, פוטסי הוסיף 0.9% וקאק התקדם 0.8% ● היום לא יתקיים מסחר בניו יורק לרגל יום מרטין לות'ר קינג ● יוניליוור צנחה לאחר שחברת הפארמה GSK דחתה את הצעתה לרכישת חטיבת הבריאות הצרכנית שלה בתמורה ל-50 מיליארד פאונד ● הכלכלה בסין התרחבה ב-8.1% בשנת 2021, לעומת צפי כלכלנים לצמיחה של 8.4%

דב סלע חברת ראדא / צילום: שלומי יוסף

אחרי שאיבדה 35% מאז השיא שלה: ראדא פירסמה תחזית צמיחה חיובית

חברת המכ"מים הטקטיים ראדא, שנסחרת בת"א ובנאסד"ק, סיפקה פרטים על אסטרטגיית הצמיחה שלה בכנס משקיעים וירטואלי שערכה השבוע ● מצפה להכנסות של 140 מיליון דולר השנה – גידול של כ-20% ביחס להכנסות שהיא צפויה להציג בדוחות 2021

מטוס ארקיע / צילום: תמר מצפי

בית הדין לעבודה נגד טייסי ארקיע שסירבו להטיס בדיקות אנטיגן מדרום קוריאה

ביה"ד לעבודה הוציא צו מניעה המורה לוועד טייסי ארקיע להשתבץ ל-6 טיסות מטען שאמורות להמריא לסיאול כדי להביא לארץ ערכות של בדיקות קורונה ● העובדים טענו כי אינם נוקטים עיצומים, אך ביה"ד קבע כי מדובר בפעולה קיבוצית מתואמת

רות רונן / צילום: ענבל מרמרי

חברים הקימו בתיכון סטארט-אפ בלי הסכם והסתכסכו. מה פסק בית המשפט?

שני צעירים ייסדו חברה בתיכון, לא חתמו על הסכם שותפות ואחרי שנתיים הסתכסכו ● השופטת רות רונן קבעה כי הסכם שותפות בסטארט-אפ תקף גם אם לא נחתם בכתב: "סביר שהסכימו לפעול באופן לא פורמלי"