גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נובמבר שלילי לישראליות בארה"ב: מי החברות שבכל זאת בלטו לטובה?

מדד גלובס-פרומתאוס, שעוקב אחרי החברות הישראליות שנסחרות בוול סטריט, ירד בנובמבר ב-ב־7.6% ● חברות הביומד איבדו גובה גם בת"א וגם בנאסד"ק, אך ביונד אייר הצליחה לבלוט עם עלייה של 41% ● חברת הטכנולוגיה אינוויז גם סיימה את החודש בעליות גבוהות ● ומה צופים במחלקת המחקר של פרומתאוס לסימילרווב?

הנפקת סימילרווב בבורסה בניו יורק / צילום: NYSE
הנפקת סימילרווב בבורסה בניו יורק / צילום: NYSE

חודש נובמבר היה חודש שלילי לחברות הישראליות שנסחרות בוול סטריט. מדד גלובס-פרומתאוס, שעוקב אחר החברות האלה, ירד בחודש נובמבר ב־7.6%. באותה התקופה, מדד ת"א-125 עלה בשיעור של 1.4%, ומדד נאסד"ק עלה במתינות ב־0.3%.

תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים ירד ב־11.6%, כשמדדי ההשוואה ירדו גם הם, אם כי פחות: מדד ת"א ביומד איבד 10.4% ומדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה ירד ב־3.9%.
אחת המניות הבולטות בתת המדד היא ביונד אייר (סימול: XAIR), שעלתה בנובמבר ב‏כ־41%. מחלקת המחקר של פרומתאוס מציינת כי ביונד אייר מפתחת ומשווקת מכשירים לייצור חנקן חומצני (NO) לטיפול במגוון בעיות נשימתיות. לפי פרסומי החברה, מוצר שלה ממתין לאישור FDA ושיווקו צפוי להתחיל בארה"ב במחצית השנייה של 2022. המוצר, LungFit, מפרק את האוויר סביבו ל־NO ומייתר את הצורך בניהול מלאי של בלוני חנקן חמצני, מקטין את הסיכון לפגיעה בעובדי מערכות הבריאות ומקצר את משך ההכשרה שלהם. ביונד אייר פרסמה כי היא גייסה 29.9 מיליון דולר לצורך הקמת חברת בת נפרדת אשר תיקרא Beyond Cancer, אשר תפתח טיפולים לגידולים סרטניים באמצעות חנקן חמצני מרוכז ביותר (ultra-high concentration nitric oxide).

תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה נחלש בנובמבר ב-8.5%, בעוד מדדי ההשוואה ת"א טכנולוגיה ונאסד"ק טכנולוגיה עלו ב־0.3% ו־1.8%, בהתאמה. החברה הבולטת במדד בחודש האחרון היא חברת האוטוטק אינוויז, שמנייתה עלתה ב-37%. בפרומתאוס מציינים שאינוויז מפתחת ומייצרת טכנולוגיית Lidar, המאפשרת לקבוע את המיקום והמרחק של אובייקטים באמצעות קרני לייזר שפיתוח החברה יורה. הטכנולוגיה מאפשרת נהיגה אוטונומית לרכבים פרטיים, מוניות רובוטיות, רכבי היסעים וכדומה.

אינוויז דיווחה על גידול של כ־70% בהפסד הנקי שלה לרבעון השלישי של השנה בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה. העלייה הזו נבעות בעיקר מגידול משמעותי בעקבות הענקת מניות לעובדיה, והמשך הגידול בהוצאות המו"פ על מוצריה. למרות התוצאות העסקיות, מניית החברה עלתה בין היתר בעקבות דיווח כי מוצריה נבחרו על ידי jueFX כפיתרון הטכנולוגי לבטיחות בשימוש ברכבים אוטונומיים בסין.

 

סימילרווב צומחת, אבל ההפסד מעמיק

בחודש מאי האחרון, חברת סימילרווב (Similarweb) הצטרפה למדד גלובס-פרומתאוס, לאחר שהחלה להיסחר בבורסת ניו יורק לפי שווי של כ-1.63 מיליארד דולר. סימילרווב הוקמה ב-2011 על-ידי אור עופר ומספקת שירותי מודיעין עסקי דיגיטלי.

לפי פרומתאוס, בשנים האחרונות, כלים דיגיטליים כגון שיווק דיגיטלי, אתרים ואפליקציות הפכו לנפוצים ביותר ומשמשים כמנועי צמיחה משמעותיים כמעט בכל ארגון ועסק. לצורך ייעול ביצועיהם של כלים אלו, יש לבצע ניתוחי נתונים ולבצע התאמות בהתאם. קיימות חברות ופלטפורמות רבות המסייעות לבעלי עסקים לנתח את ביצועיהם של הכלים הדיגיטליים שברשותם, אך כמעט ואין אפשרויות לבחינה וניתוח נתונים של כלים דיגיטליים אחרים. הפלטפורמה של סימילרווב מאפשרת לבעלי עסקים קבלת נתונים מכלים דיגיטליים שונים כמו אתרים ואפליקציות ברחבי העולם. סימילרווב מספקת נתונים מפעילות דיגיטלית ברחבי הרשת, הכוללים בין היתר נתוני מתחרים, מגמות שוק והתנהגות צרכנית, היכולים לשמש ככלי לקבלת החלטות אסטרטגיות בארגון.

המודל העסקי של סימילרווב מתבסס על מכירת מנויים, המתומחרים בהתאם להיקף השירות שנבחר על ידי הלקוח (SaaS). לדברי אייל שבח, שותף וראש תחום טכנולוגיה בפרומתאוס: "במודל עסקי זה, ניתן להציע ללקוחות פוטנציאליים מנויים זולים יחסית, אשר היקף השירות הניתן בהם גם הוא יחסית מצומצם וכך להחדיר את השירות לקהל לקוחות רחב. לאחר חדירה זו, ובהנחה כי השירות המוצע מוסיף ערך, החסמים לאימוץ השירות פוחתים משמעותית ופוטנציאל הצמיחה עולה. סימילרווב היא דוגמה טובה ליישום בפועל של אסטרטגיה זו".

לפי מחלקת המחקר של פרומתאוס, ב-2020 ההכנסות השנתיות הנשנות (ARR = Annual Recurring Revenues) של סימילרווב מ-50 לקוחותיה המובילים, היו גבוהות פי 12 מה-ARR של אותם לקוחות בדיוק ביחס לדמי המנוי ההתחלתיים שלהם. בנוסף, מספר הלקוחות בסימילורווב בעלי ARR של מעל 100 אלף דולר עלה ב-54% ב-2020. מעבר למספר האבסולוטי, גם שיעור הלקוחות בסימילרווב בעלי ARR גבוה עלה, כאשר שיעור הלקוחות בעלי ARR הגבוה מ-100 אלף עלה מ-35% בסוף מרץ 2017 ל-49% בסוף 2020. כלומר, תוצאות סימילרווב מדגימות כיצד ניתן להשתמש במודל עסקי זה לצורך צמיחה משמעותית המתבססת על לקוחות קיימים, ומדוע חברות הפועלות בהצלחה במודל זה זוכות למכפילי שווי גבוהים.

הדבר בא לידי ביטוי גם בדוחות הכספיים: סימילרווב צמחה ב-32% בשנת 2020 וב-46% בתשעת החודשים הראשונים של 2021 ביחס לתקופה המקבילה בשנת 2020. לעומת זאת, החברה טרם הגיעה לרווחיות והפסדיה נמצאים במגמת עלייה. בפרומתאוס אומרים כי תופעה זו של צמיחה תוך כדי גידול בהפסדים אינה נדירה, ואף ניתן לומר שהיא נפוצה אצל חלק משמעותי של חברות ההזנק המונפקות בשלבים מוקדמים. אולם במקרה של סימילרווב, בנוסף לגידול האבסולוטי בהפסד, שיעורי ההפסד גם כן גדלים. כך למשל על אף ששיעור ההפסד השתפר מעט בין השנים 2019 ל-2020, שיעור זה עלה באופן משמעותי בשנת 2021. שיעור ההפסד האמור עלה ב-109% בתשעת החודשים הראשונים של 2021 אל מול התקופה המקבילה בשנת 2020. מהתבוננות בדוחותיה של החברה, ניכר שעל אף השיפור ברווחיות הגולמית של החברה, הגידול בהפסד נובע מעליה משמעותית בהוצאותיה התפעוליות.

תוצאות החברה משפיעות גם על מחיר המניה של סימילרווב. המניה החלה להיסחר בחודש מאי במחיר של 22 דולר, כאשר נכון לסוף חודש נובמבר מחירה עומד על 17.4 דולר בלבד. על אף הצמיחה המרשימה ב-2021, ייתכן והשינוי במחיר המניה נובע מציפיות המשקיעים לשינוי דומה גם בשיעורי הרווח/הפסד.

במחלקת המחקר של פרומתאוס מציינים, שייתכן והגידול בהוצאות התפעול של סימילרווב נובע מביסוס תשתיות לצמיחה עתידית. בנוסף, מעבר לשיעור הצמיחה המרשים, סימילרווב מציגה נתונים חיוביים נוספים העשויים לסייע בביסוס תוצאות חיוביות בשנים הקרובות. לפי דוחות הרבעון השלישי, ה-ARR של סימילרווב עבר את רמת ה-150 מיליון דולר, מספר הלקוחות עם ARR של 100 אלף דולר ומעלה גדל ב-48% ובנוסף, ההכנסה הממוצעת ללקוח בשנה גדלה ב-16%. מעבר לגידול בהכנסות מלקוחות קיימים, סימילרווב ממשיכה למשוך לקוחות חדשים, ומספר לקוחותיה בסוף הרבעון השלישי גדל ב-27% לעומת הרבעון המקביל. סימילרווב גם הכריזה על הרכישה הראשונה שלה מאז הנפקתה, של חברת אמבי מובייל המנתחת נתוני משתמשים בתחום הסלולר.

בפרומתאוס סבורים כי מנתוניה הכספיים של סימלרווב קשה להסיק מסקנות חד-משמעיות לגבי התנהגות המניה בעתיד. מצד אחד החברה רושמת צמיחה משמעותית ומעלה את תחזית הכנסותיה ל-2021, אך יחד עם זאת, החברה מציגה עלייה בשיעור ההפסד הנובע מגידול משמעותי בהוצאות תפעוליות. בנוסף, מחיר המניה ירד מאז ההנפקה, ירידה שעשויה לשקף את ציפיות המשקיעים בעקבות נתוני הרווחיות של החברה. בפרומתאוס מציינים שסימילרווב מצליחה לבסס מאגר לקוחות וייתכן והגידול בהוצאות התפעול נועד לביסוס תשתיות לטווח הארוך מה שיאפשר שיפור עתידי ברווחיות החברה. נראה כי סימילרווב על המסלול הנכון, אך עתידה תלוי בהמשך צמיחתה יחד עם שיפור ברווחיותה התפעולית וניהול ציפיות המשקיעים.

המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"