גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גלית צוקר, סמנכ"לית משאבי אנוש בסודהסטרים: "משאבי אנוש זה כבר לא רק רווחה, אלא דאטה"

גלית צוקר מספרת לגלובס איך הגיעה למשאבי אנוש במקרה, מסבירה מדוע היא מעודדת עובדים להגיע למשרד במקום לעבוד מהבית ונותנת עצת זהב אחת למנהלים ● בכל שבוע נארח במדור זה סמנכ"ל/ית משאבי אנוש מהחברות המובילות במשק

גלית צוקר, סמנכ''לית משאבי האנוש של סודה סטרים / צילום: איל יצהר
גלית צוקר, סמנכ''לית משאבי האנוש של סודה סטרים / צילום: איל יצהר

גיל: בת 52
השכלה: תואר ראשון בכלכלה ומינהל עסקים באוניברסיטת בר אילן 
מספר עובדים בסודהסטרים: 5,000

מסלול הקריירה שלי. "הגעתי למשאבי אנוש במקרה, אחרי שניהלתי במשך כמעט עשור את מחלקת שירות לנוסע ברשות שדות התעופה. אחרי שמיציתי את עולם התעופה, עברתי לסלקום כמנהלת תכנון ובקרה לכל רשת מרכזי השירות, בזכות הידע שלי בשירות פרונטלי. מי שגייס אותי לתפקיד היה מנהל מרכזי השירות של סלקום, זיו ויסמינסקי, וכאשר הוא מונה לסמנכ"ל משאבי אנוש בחברה הוא הציע לי להצטרף. זה תפס אותי קצת לא מוכנה: למה הוא חושב שאני יכולה להצליח בתפקיד שאין לי שום ניסיון בו? המנטרה שלו הייתה שהוא מזהה את הפוטנציאל. בסופו של דבר, דווקא בזכות עברי על כיסא הניהול הייתה לי כניסה חלקה לעולמות האלה. אחרים הביאו את העולם הרך: פסיכולוגים ארגוניים, עובדים סוציאליים. אני באתי מעולם של כלכלה, ואחד הכובעים שלי היה להכניס מדדים ויעדים לעולם של משאבי אנוש.

"אחרי שבע שנים בסלקום, בגיל 35, יצאתי עם בעלי לרילוקיישן באיסטנבול ובברלין. רבים הרימו גבה, איך אני עוזבת כזאת קריירה, אבל בשבילי זו הייתה הזדמנות להיות עם הילדים. אני עובדת מגיל 16 והייתה לי הזדמנות לנשום ולצאת קצת מהמרוץ. האמנתי שאנשים טובים תמיד ימצאו עבודה. שנה אחרי שחזרתי, חיפשתי תפקיד שיאפשר לי לחזור כמו שצריך ועבדתי כמנהלת משאבי אנוש בבזק בינלאומי. הייתי הראשונה שעשיתי את התפקיד הזה בחברה, ורוב הזמן העלו שם סימני שאלה סביב הצורך בו. זה התיש אותי, ואחרי עשרה חודשים קיבלתי הצעה מבטר פלייס, שהייתה אז הדובדבן בקצפת. מילאתי שם תפקיד של מנהלת הדרכה ופיתוח ארגוני גלובלית. זו הייתה תקופה נהדרת, ונשארתי ממש עד הסוף.

"אחרי בטר פלייס הרגשתי שחסר לי ניסיון גלובלי ובאמדוקס הסכימו לתת לי תפקיד ענק לניהול משאבי האנוש של הדליברי וקפצתי למים. הכניסה לשם הייתה לא פשוטה, אבל ראיתי בזה שכר לימוד ובית ספר מעולה לניהול גלובלי. בזמן שהייתי בנסיעת עבודה בהודו, הגיעה הצעה מסודהסטרים ונוצר הקשר עם דניאל בירנבאום. לא עמדתי בקסמו.

הכניסה לתפקיד. "סודהסטרים אז לא הייתה חברה מצליחה. מה שמשך אותי זה העבודה עם אוכלוסיות מיוחדות. אלה לא העובדים שאם הבאת להם את הירח הם מתלוננים למה לא הבאת להם את השמש. זה באמת ארגון שמאפשר לך לעוף, לקחת ולהשפיע. אתה מרגיש ש-80% מהזמן שלך אתה בעשייה אמיתית. משך אותי שהחברה באמת עושה עולם טוב יותר גם בהיבט הסביבתי וגם בפרויקטים החברתיים שאנחנו מובילים".

על סדר היום. "היום שלי מאוד עמוס, בין 10 ל-12 שעות עבודה. המון פגישות, ביקורים ונסיעות לחו"ל. אני נוסעת הרבה מאוד דרומה למפעל ומאוד אוהבת להיות שם. על שולחני תוכנית העבודה ל-2022. אנחנו עסוקים בשינוי התפיסות לאור המציאות המשתנה, להסתכל עמוק לתוך עצמנו ולראות איך אנחנו משנים את הדרך שבה אנחנו עובדים. בקרוב ניפגש ליום שלם שבו נברר איך לעבוד על מחוברות עובדים ".

האתגר הכי גדול. "כשהגעתי לסודהסטרים, לא היה פה צוות משאבי אנוש. מעבר לזה שבניתי צוות, אני מאמינה שחבריו צריכים להיות העובדים הכי מרוצים בארגון. אם אתה צריך ללמד מנהלים ועובדים להיות יותר טובים או מחוברים לארגון, אתה צריך להיות כזה בעצמך, וזה לא המקום שבו מרוויחים הכי הרבה כסף. בשנה האחרונה הצלחנו להביא את הצוות שלנו, 100 עובדים, לציון מחוברות של 90%. אם יש לך סוכני שינוי כל כך מחוברים, הם מודל לחיקוי מצוין".

שימור עובדים. "זה נשמע בנאלי, אבל באמת חשוב לראות את העובדים, קודם כול ברמה האנושית, בצרכים שלהם, ביכולת ההתפתחות שלהם ובניהול הקריירה שלהם. הדרך שלנו לעשות זאת היא בפילוחים של האוכלוסיות, למצוא פתרונות שונים לאנשים שונים ולהוציא אותם לפועל. יש לנו תהליכים של ניוד עובדים ותהליכי למידה מותאמים. במחלקת הייצור פתחנו תוכנית הנדסאים שאנחנו מממנים, ולמי שלא עמד בקריטריונים פתחנו תוכנית להשלמת בגרויות. אם מישהו מארגון אחר מרים גבה, אני יכולה להגיד חד-משמעית עד כמה לדבר הזה יש ROI - זאת השקעה שמחזירה את עצמה".

עבודה מהבית. "אני עובדת מהבית מעט מאוד. אנחנו מאפשרים לעובדים במטה עד יומיים קבועים בשבוע מהבית ומעודדים אנשים להגיע למשרד. אני חושבת שאין תחליף לאינטראקציה פנים אל פנים וקשה להגיע לאנשים דרך הזום. אנחנו חברה יצרנית, ולכן שני שלישים מהעובדים שלנו מחויבים להגיע בכל יום למקום העבודה".

השינויים בתפקיד. "באופן אישי, בניתי צוות לתפארת שלא צריך אותי ביומיום וזה מאפשר לי לעסוק בעולם החברתי. יצרנו עמותה בתוך הארגון שלוקחת פרויקטים שהם Win Win. אני שוקלת לשנות את הטייטל שלי לסמנכ"לית משמעות ארגונית. בראייה רחבה יותר, בעבר, מחלקת משאבי אנוש נטתה יותר למקומות הרכים והייתה פחות שותף עסקי. בחלק מהמקומות משאבי אנוש עוסקים יותר ברווחה ובכיף לעובדים, אבל ארגון שמחשיב את עצמו ורוצה להתקדם, אם אין לו משאבי אנוש בצמתים הכי חשובים, הוא לא יוכל לכת עד הסוף. היום משאבי אנוש מעורבים בכל סיטואציה עסקית ומסחרית. יש לנו מחלקה שלמה שעוסקת בדאטה אנליטיקס, במדדים, במספרים. עם זאת, ריכים למצוא את האיזון - לא ללכת רק למדדים ולא רק לעולם הרך.

"היום הרבה יותר משתמשים בדאטה, ואשמח שתהיה לי אפשרות לקבל אונליין דאטה יותר מדויק, שיאפשר לייצר קשר הדוק יותר עם השטח".

בקשה מוזרה. "בתקופת הקורונה המנכ"ל שלנו קיבל לפתח ביתו קופסה מעץ עם קורות חיים ומכתב מפורט שנכתב בו למה השולח רוצה לעבוד בסודהסטרים. לנו זה היה מוזר וקצת הוריד מכל העניין. גם לא היה תפקיד מתאים באותו רגע".

העצה הכי טובה למנהלים. "כשנכנסתי לכאן, היו לא מעט מנהלים שהתנהגו בצורה לא טובה לעובדים. היום אין מנהל שלא מבין שהאנשים קודמים לכול. בשבוע שעבר עשינו תהליך פיטורים של עובדים זמניים ששכרנו ב-2020, והם השגרירים הכי טובים שלנו. מישהי הביאה עוגיות לשימוע".

הדבר הבא. "אני מאוד מחוברת לארגון, למנהל ולעובדים. כרגע אני רואה את עצמי כאן, ואחר כך יגיע הזמן שאני ארצה ללכת לעולמות חברתיים ולהשתלב באקדמיה".

עוד כתבות

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

זה שני עשורים שאין השקעות מספקות במתקני כריית הנחושת / צילום: Shutterstock

ההיצע בירידה והביקוש צפוי לזנק: האם זה קץ הדשדוש במחיר הנחושת?

מחיר המתכת מטפס בעקביות בחודשים האחרונים, ואנליסטים חוזים שהוא יזנק בעוד 70% במהלך השנתיים הקרובות ● בין הסיבות: שיבושים בכריית הנחושת שעלולים להביא לירידה בהיצע

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

צה"ל חיסל את מפקד גזרת החוף של חיזבאללה

שלושה נפצעו מפיצוץ שני כטב"מי נפץ בבית הלל, בלבנון דיווחו על הרוגים בתקיפת רכבים בדרום המדינה ● באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" ● פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" ● איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר ● עדכונים שוטפים

חברי משמרות המהפכה שורפים את דגל ארה''ב ודגל ישראל בטהרן, בשבוע שעבר / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

המאמץ הדיפלומטי נגד איראן: "להגדיר את משמרות המהפכה ארגון טרור"

דיווח: בארה"ב מעריכים כי ישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

תחזיקו מזומן: ההמלצה החריגה של מנהל ההשקעות

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

עם עשרות מיליונים בכיס: המנכ"ל שמודה - "עשיתי דברים מסוכנים"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

קרן המטבע חותכת בחצי את תחזית הצמיחה של ישראל ב-2024

בעוד בנק ישראל צופה צמיחה שנתית של 2%, תחזית הצמיחה של קרן המטבע לכלכלת ישראל היא 1.6% בלבד ● לפי הקרן, התחזיות של ישראל נמצאות בסיכון בשל המלחמה בעזה ● בניגוד לכלכלנים רבים, רואה הקרן כי האינפלציה בישראל תתמתן ותגיע ל-2.4% בלבד ● הצמיחה העולמית צפויה לעמוד על 3.2% בשנה הנוכחית

דירות בשכירות בשדרות וושינגטון, תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

במקביל לעליית האינפלציה: יש מוקש ושמו מחירי השכירות

העלייה במחירי השכירות מגיעה, ולא במקרה, במקביל לעלייה חדה באינפלציה. מחירי שכר הדירה מהווים כרבע ממשקל מדד המחירים לצרכן ● אבל במשרד האוצר ממשיכים להתעלם מהסוגיה הבוערת

הטרנד שמרוויח מהריבית / אילוסטרציה: Shutterstock

הקאמבק של הקרנות הכספיות: המשקיעים חוזרים לטרנד שמרוויח מהריבית

בסוף 2023 נראה היה שהקרנות הכספיות דועכות. אבל מאז, האפיק הסולידי הציג התאוששות מסחררת שהגיעה לשיא החודש עם גיוסי עתק של 3 מיליארד שקל בשבועיים - פי שניים מבכל פברואר ● מומחה: "המשקיעים הבינו שהריבית הגבוהה תישאר"

שלט של גינדי שמציעה פטור ממס רכישה / צילום: כדיה לוי

המבצעים למכירת דירות: מי באמת הנהנה העיקרי?

הקיפאון בשוק הנדל"ן גורם ליזמים להציע הנחות בכל מיני צורות על דירות, אך האם הקונים באמת מרוויחים בהם?

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ודבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

נרשמה עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock

החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי מספר הרכישות נותר דומה, אך בשל עליות המחירים הציבור שילם כ-20% יותר

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

''מרמה במיליארדי אירו''. כרזת מבוקש של משטרת גרמניה בעניינו של יאן מרסלק / צילומים: (AP(Alexander Zemlianichenko, ויקיפדיה

האם האחראי לפשיטת הרגל הגדולה בתולדות גרמניה היה גם סוכן מודיעין רוסי?

התכתבויות שנחשפו בין יאן מרסלק, לשעבר סמנכ"ל חברת הפינטק הגרמנית וויירקארד שקרסה ואיבדה עשרות מיליארדים מכספי המשקיעים, לבין מרגלים רוסים, מראות כי פעל למען הקרמלין כבר מ־2014 ● מרסלק נמלט מהדין, אך עדויות חדשות מראות כי ארגן פריצות לבתי מתנגדי משטר, תיאם הברחת מחשבים מוצפנים לרוסיה וסייע לגנוב טלפונים של בכירים אוסטרים

שר המשפטים יריב לוין, יו''ר הוועדה לבחירת שופטים / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המערכת קורסת תחת העומס, אבל הוועדה לבחירת שופטים לא מינתה שופטים

למרות שהייתה אמורה למנות שופטים לבתי המשפט המחוזיים בתל אביב, מרכז ולבית משפט השלום בירושלים, הוועדה לבחירת שופטים התכנסה אך לא בחרה שופטים חדשים ● השופטים בישראל דנים בעשרות ומאות תיקים בו-זמנית, ובינתיים בתי המשפט נותרים במחסור גדול של שופטים וקורסים תחת העומס, כך שהציבור נפגע

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%