גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בהשקעה של 30 מיליון שקל: מה מרוויחה ישראל מתחרות מיס יוניברס?

תחרות היופי שתתקיים באילת בשבוע הבא מצטרפת לאירועים בינלאומיים שהמדינה אירחה בשנים האחרונות, במטרה לשפר את התדמית ולהגדיל את התיירות הנכנסת ● מארגני התחרות מעריכים כי שווי החשיפה של ישראל ברשתות החברתיות מגיע ל-90 מיליון דולר ● אלא שבעידן הקורונה, יקח זמן לגזור את הקופון הכלכלי

מתמודדות התחרות בשיעור יוגה באילת. מאות מיליוני אנשים נחשפים לעיר לראשונה / צילום: גיא יחיאלי
מתמודדות התחרות בשיעור יוגה באילת. מאות מיליוני אנשים נחשפים לעיר לראשונה / צילום: גיא יחיאלי

יותר מ-30 מיליון שקל הושקעו בתחרות מיס יוניברס שתתקיים בשבוע הבא בפעם הראשונה בישראל. בין המשקיעים הבולטים נמנים משרד התיירות שהשקיע 6.5 מיליון שקל, ועיריית אילת שהשקיעה 7 מיליון שקל במימון משותף עם התאחדות המלונות ונמל אילת, שבו תיערך התחרות. מלכות היופי מ-81 מדינות כבר נחתו בעיר אילת יחד עם משלחותיהן, אנשי עיתונות וצוותי הפקה.

התחרות השנויה במחלוקת עבור רבים מציינת 70 שנים לקיומה. מדי שנה כמה ערים ברחבי העולם ניגשות למכרז במטרה לארח אותה, והפעם גברה אילת על ארבע ערים אחרות. ישראל, אגב, כבר הגישה מועמדות בעבר אבל לא צלחה. הקריטריונים לבחירת המדינה כוללים עמידה בצרכים ביטחוניים, כלכליים, הפקתיים וכעת גם בריאותיים, לנוכח קיום התחרות בצל המגפה.

האם ההשקעה תצדיק את החשיפה שתקבל המדינה בכלל והעיר אילת, בפרט במסגרת השידור ובמסגרת הפעילות ברשתות החברתיות?

1.3 מיליארד אזכורים

תחרות היופי מצטרפת לאירועים בינלאומיים שישראל אירחה בשנים האחרונות, ובראשם האירוויזיון (2019) ומרוץ האופניים הג'ירו ד'איטליה (2018), שזכו לחשיפה מרשימה מעבר לשידורי האירועים. קשה לייחס את תנופת התיירות שבאה לאחר מכן רק לחשיפה זו, אבל היא כנראה חלק ממנה.

לצד הפן התחרותי, ועם כל הכבוד למנצחים ולמנצחות, השאיפה האמיתית שצריכה לעמוד לנגד עיני המשקיעים - בעיקר כשמדובר בכספי ציבור - היא השפעה על התדמית של ישראל והגדלת התיירות הנכנסת אליה. המפיקים הראשיים של האירוע, טלי אשכולי ואסף בלכר, מודעים לכך היטב.

בשנה האחרונה הקדישו השניים את זמנם לעבודה על האירוע. בלכר, המתגורר בארה"ב, הפיק בעבר תחרויות מיס יוניברס, ואשכולי הפיקה את האירוויזיון. היא גם זו שהגתה את הרעיון מול משרד התיירות. "המנכ"ל והשר הבינו את הפוטנציאל", היא מספרת. "אחרי הכול, כמה אירועים בינלאומיים כבר מתדפקים על דלתה של ישראל?".

טלי אשכולי, מפיקה שותפה בתחרות מיס יוניברס ישראל / צילום: רפי דלויה

"כשהייתי בתחרויות בברזיל, ברוסיה ובארה"ב ראיתי את האימפקט שזה עשה לערים שבהן נערכה התחרות", אומר בלכר. "התוכנית משודרת ב-170 מדינות, וזוכה לכ-600 מיליון צפיות - וזה עוד לפני הפעילות במדיה החברתית, שכבר עכשיו צברה 1.3 מיליארד אזכורים לישראל.

"זו תחרות עם הפנים החוצה, והיא מספקת קמפיין עולמי לאילת שיימשך שלושה שבועות סביב התחרות, עם שידורים ללא הפסקה וראיונות ופוסטים של הבנות - גם ממדינות שאין לנו יחסים דיפלומטיים איתן. מתי דמיינת פעם פוסט על אילת על ידי מובילת דעת קהל מגינאה המשוונית או מהאי קוראסאו? האירוויזיון מתמקד באירופה, ופה אנחנו מדברים על חשיפה לרוב מדינות העולם".

כצפוי, גם קריאה להחרמת התחרות בישראל לא איחרה להגיע. אינקוסי זווליבילה מנדלה, הנכד של נלסון מנדלה קרא להחרים את התחרות. שרה עידן, מלכת היופי של עיראק (!) משנת 2017, הגיבה לדבריו בסרטון המוחה על טענותיו כי ישראל היא מדינת אפרטהייד. "איך אתה מעז?", הטיחה בו עידן, המתארחת בישראל לרגל התחרות.

אם נשים את הציניות בצד, צילום של צעירות עם מיליוני עוקבים ברשתות החברתיות על רקע ירושלים או המדבר הישראלי אינו עניין של מה בכך עבור התדמית של ישראל. זאת לצד הסרטונים האוהדים שהעלתה המלכה המכהנת ממקסיקו אנדראה מזה לחשבון האינסטגרם שלה, המונה 2.2 מיליון עוקבים. מעבר לפעילות החברתית, גם בשידור התחרות מוגדר זמן מסך לחשיפה של ישראל בכלל, ואילת בפרט.

"כמה אנשים מתוך מאות המיליונים שיצפו בתחרות שמעו לפני כן את השם אילת?", משיב בלכר על השאלה מה יוצא לנו מזה. "הבנות ביקרו בעכו, בנצרת, בירושלים, ביפו וביוקנעם, הן חרשו את הארץ ומכל מקום העלו פוסטים. ישראל סובלת מבעיית יחסי ציבור עמוקה, ופוסט שמעלה מיס ונצואלה או מלכת היופי של הפיליפינים הוא המענה למה שכותבות בלה חדיד או דואה ליפה וכל שאר המצקצקים נגד ישראל".

לשלש את ההשקעה

לנוכח אתגרי השנה, גם הארגון העומד מאחורי התחרות, IMG, השתתף במימון האירוע - ואת הרווחים ממכירת הכרטיסים הוא יגרוף לעצמו. ערוצי הטלוויזיה פוקס וטלמונדו מחזיקים בזכויות השידור. בארץ הטקס ישודר ב-yes. מארגני התחרות מעריכים כי ההשפעה הכלכלית של התחרות מסתכנת ב-37 מיליון דולר, וכי שווי החשיפה ברשתות החברתיות מגיע ל-90 מיליון דולר.

משרד התיירות השקיע כאמור 6.5 מיליון שקל (באירוח, פרסום והפקה). במשרד מעריכים כי התמורה באמצעות החשיפה שתקבל ישראל תגיע ליותר מפי שלושה מהיקף ההשקעה - ותעמוד על כ-18 מיליון שקל.

רשימת המשקיעים כוללת גם את הרשות לפיתוח ירושלים והמשרד לירושלים ומורשת, שאירחו את המשלחות בבירה, מיי הריטג' המכסה את מערך הבדיקות, ואל על שמימנה חלק מהטסת המשלחות. אל על גם תצא בקרוב עם סרטון פרסומת עם משתתפות בתחרות, בהשקעה של עשרות אלפי דולרים. בחברה מעריכים כי שווי החשיפה שלה יגיע לעשרות מיליוני דולרים.

תרחישים שונים לשיבושים בתחרות הובאו בחשבון בצל המגפה, כולל האפשרות לסגר, ומכאן הבחירה באילת - שמטבעה מאפשרת ריחוק. מה שלא הובא בחשבון הוא שישראל תקבל החלטה חריגה לסגור את שעריה מחדש לתיירים, ושיגיע האומיקרון שישגע את העולם. המשתתפות בתחרות והמשלחות הוחרגו מאיסור הכניסה לתיירים, אך הציפיה להגעה של 7,000 תיירים כקהל - התפוגגה.

הציפייה הייתה שאוהדי הז’אנר יהיו מוכנים לשלם את מחירי הכרטיסים לתחרות, שנעים בין 650 שקל ל-2,500 שקל ("כשהתחרות נערכה בארה"ב המחירים היו יקרים יותר", אומרת אשכולי). אולם כאמור אין תיירים, ואשכולי מקווה שהישראלים ירכשו את הכרטיסים - עד כה נמכרו רק חלק מ-5,000 הכרטיסים. "לתחרות יש קהל גדול של מעריצים שהולך אחריה לכל מקום", היא מספרת.

קשה להתעלם מהטענות להחפצת הגוף הנשי בתחרויות הללו, שאולי אין להן מקום בעידן הנוכחי.
"אני לא רואה החפצה אלא העצמת הנשיות. אף אחד לא הכריח את המועמדות להשתתף, יש פה נשים משכילות וחכמות, וזה הרבה מעבר לפנים וגוף יפה. הן מקבלות הזדמנות לפרוץ ולחולל שינוי במדינה שלהן. גם הסקפטים והציניים משנים את דעתם כשהם פוגשים את הבנות. אין פה שום ניצול של אף אחת".

אסף בלכר, מפיק שותף בתחרות מיס יוניברס ישראל / צילום: יח''צ

בלכר: "אידיאל היופי השתנה. מבין המתמודדות יש גם מלאות יחסית, מיס בחריין מתנשאת לגובה של 1.59 מטר. גם השופטים כבר לא מחפשים את זו שהיא הכי יפה, אלא את האישיות והאג'נדה שלה.

"אז ב-1991 אמרה אחת המלכות שהיא שואפת להביא שלום עולמי, וזה הפך לסלוגן בדיחתי, אבל צחוק בצד, יש פה מפגשים שהם מיני שלום עולמי. החוויה שעוברת למיליוני עוקבים מהמפגשים הללו באקוודור, בפפואה גינאה החדשה או בגואטמלה היא אמנם לא שלום עולמי, אבל זה לא רחוק מזה".

חשיפה ל-170 מדינות

צריך לחדד: תחרות מיס יוניברס שבה זכתה הישראלית רינה מור ב-1976 שונה מהתחרות מיס עולם, מותג שמתנהל במקביל, ובו זכתה לינור אברג'יל ב-1998. "זו חשיפה ל-170 מדינות לעומת 53 מדינות", מסביר בלכר. "בתאילנד עוצרים את תנועת הרכבות ל-20 דקות בעת הזכייה. ערוץ טלמונדו משדר כל יום מהארץ על התחרות. יש לזה קהל עצום".

הזוכה בתחרות, אגב, לא מקבלת פרס כספי - אלא חוזה לשנה עבודה בארגון מיס יוניברס. דירה במנהטן תועמד לרשותה יום לאחר הזכייה, יחד עם אשרת עבודה בארה"ב. ה"זכייה" של ישראל היא כאמור בחשיפה - פוסטים, תמונות וציוצים. "בסוף לא חייבים להיות פה כדי לחוות את התחרות. הגענו ל-1.3 מיליארד אזכורים, ובסוף השבוע של התחרות נהיה מקום ראשון בטוויטר ובשאר הרשתות" אומר בלכר.

מלבד פרסומי המתמודדות עצמן, לעמוד האינסטגרם של מיס יוניברס יש 4.3 מיליון עוקבים, בטוויטר 1.1 מיליון עוקבים, ובפייסבוק יותר מ-12 מיליון עוקבים. "מהרגע שנחתה מיס עולם המכהנת והעלתה פוסטים שהיא גאה להיות שגרירה של ישראל, הבנו שזה בינגו. זו הזדמנות פז עבור המדינה", מסכם בלכר.

עוד כתבות

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"