גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המסלול של מובילאיי חזרה לבורסה והסיכוי שתהפוך ליצרנית רכב אוטונומי

אינטל הודיעה כי מובילאיי בדרך לוול סטריט ● על פי הודעת החברה, אינטל תיוותר בעלת מניות הרוב במובילאיי, ושתי החברות ימשיכו לפעול כשותפות אסטרטגיות ● השווי הפוטנציאלי עדיין בגדר תעלומה, אבל ההערכות מגיעות ל-50 מיליארד דולר, פי 10 מהסכום שלפיו הונפקה בגלגול הציבורי הקודם

פרופ' אמנון שעשוע, מנכ"ל חברת מובילאיי / צילום: רפי קוץ
פרופ' אמנון שעשוע, מנכ"ל חברת מובילאיי / צילום: רפי קוץ

חברת אינטל הודיעה על כוונתה להנפיק בארה"ב את מובילאיי, שאותה רכשה ב-2017 תמורת כ-15 מיליארד דולר. ההנפקה תתבצע באמצע שנת 2022 באמצעות הנפקה ראשונית לציבור (IPO) של מניות חדשות של מובילאיי. המהלך צפוי לשקף ערך חבוי לבעלי מניות אינטל, על ידי הפיכת מובילאיי לחברה נסחרת באופן עצמאי.

רגע לפני וול סטריט: מובילאיי תסיים את 2021 עם הכנסות של יותר ממיליארד דולר

על פי הודעת החברה, אינטל תיוותר בעלת מניות הרוב במובילאיי, ושתי החברות ימשיכו לפעול כשותפות אסטרטגיות, במטרה לספק פתרונות מחשוב חדשניים שייתנו מענה למגמת הצמיחה של פתרונות טכנולוגיים בענף הרכב. כחלק ממגמת צמיחה זו, חלקם של שבבי הסיליקון צפוי לתפוס כ-20% מכלל רכיבי החומרה (BOM) של רכבי פרימיום עד שנת 2030. פרופ’ אמנון שעשוע ימשיך לשמש מנכ"ל החברה ויחד עם צוות ההנהלה הבכיר ימשיך להוביל את החברה. גם חברת Moovit שנרכשה לאחרונה ופרויקטים אחרים של מובילאיי ימשיכו לפעול כחלק ממובילאיי.

קשה לפקפק היום בעסקה של אינטל

מקורות בנקאיים בארה"ב העריכו שהחברה עשויה להיות מונפקת על פי שווי של כ-50 מיליארד דולר בהערכה שמרנית, יותר מפי שלושה מהמחיר לפיו נמכרה ב-2017 וכמעט פי עשרה ממחיר השיא בו נסחרה בוול סטריט בגלגול הציבורי הקודם שלה. המכירה של מובילאיי הייתה העסקה הנוצצת של ההייטק הישראלי, הסכום הגבוה ביותר ששולם על חברה מקומית. אם היו מי שפקפקו אז בשווי החברה, במבט לאחור התשובה ברורה: אינטל עשתה עסקה מצוינת, ולא רק בגלל השווי האסטרונומי. כיום, מובילאיי מחזיקה בכ-80% משוק מערכות הבטיחות האקטיביות לרכב (ADAS) והחלה אחרונה להפעיל ניסויים מתקדמים בשירותי מוניות אוטונומיות בגרמניה עם כוונה להפעיל שירות דומה גם בישראל במהלך השנתיים הבאות.

כמו הרבה חברות עם טכנולוגיה שהקדימה את זמנה - וזו של מובילאיי הקדימה בשני עשורים לפחות - תחילת הדרך של החברה לא הייתה קלה. במשך שנים היא חיזרה אחרי משקיעים בענף הרכב הישראלי ומחוצה לו, ניסתה את מזלה בשוק ה"אפטר-מרקט" בשיתוף עם יבואני רכב, שרפה אנרגיות במגעים מול משרד התחבורה ונתקלה בהרבה דלתות סגורות.

ההנפקה המוצלחת שלה ב-2014 הייתה לא רק פריצת הדרך הגדולה שלה אלא של כל ענף האוטו-טק שהתפתח בישראל, והיא החזירה לארץ את המשקיעים הגלובליים, שחלקם התייחסו עד אז לקריסת בטר פלייס בתור "דגל אדום" בכל הנוגע להשקעות כאן.
התהליך כולו קיבל תאוצה נוספת אחרי האקזיט הענק בו נמכרה מובילאיי לאינטל ב-2017. על פי נתוני חברת הייעוץ מקנזי, בשנים 2014-2018 גדל זרם ההשקעות באוטו-טק הישראלי ב-400%בהשוואה לשנים 2010-2013.

שיאו של גל הפוסט-מובילאיי היה פתיחה בישראל של שלוחות מו"פ (מחקר ופיתוח) ואיתור חברות להשקעה של תעשיית הרכב. עשרה מתוך 15 יצרני הרכב הגדולים בעולם פתחו כאן עד היום שלוחות מקומיות כמו גם שלושה מתוך חמשת ספקי העל (טיר1) הגלובליים הגדולים של תעשיית הרכב.

מאז הספיק הגל האוטונומי לדעוך בשל איבוד העניין של המשקיעים ולחזור שוב למרכז העניין בשנה וחצי האחרונות. בפני המסחור של הטכנולוגיה הזו ניצבים עדיין הרבה מחסומים ובראשם עלות החומרה והתוכנה שנדרשת לרכב כדי לנהוג ללא התערבות אנושית, ונאמדת כיום בעשרות אלפי דולרים לרכב. המחיר הזה הופך אותה ללא ריאלית ללקוחות הרכב מהשוק ההמוני אלא רק, בינתיים, ל"מוניות רובוטיות" עם סבסוד ממשלתי. אבל למרות זאת, כרגע זהו תחום שמצית את דמיון המשקיעים ומכשיר את הקרקע לעסקאות ענק.

מי שמסתכל קצת יותר קדימה עשוי גם להגיע למסקנה, שאפילו זה רק קצה הקרחון. מובילאיי נכנסה לאחרונה לפעילות, די שקטה בינתיים, בתחום הפיתוח של פלטפורמות מודולריות לרכב חשמלי חכם, מה שמכונה "סקייטבורדים", שעליהן ישולבו בעתיד טכנולוגיות הניהוג האוטונומי שלה.

מובילאיי בדרך להתחרות בטסלה?

המשמעות היא שלמובילאיי יש בסיס להפוך בעתיד ליצרנית של רכב חשמלי חכם ממותג משלה, מפגוש לפגוש, אולי באמצעות שותפות ייצור אסטרטגי עם יצרנית רכב סדרתית גדולה. זה לא רעיון מופרך ולמעשה התהליך כבר נמצא בעיצומו בתעשיית הרכב, שבה כלי הרכב עצמם הופכים כיום לפלטפורמות להתקנת טכנולוגיות, שניתנות לרכישה באמצעות מיקור חוץ.

חברות IT ענקיות דוגמת אפל, עליבאבא, ורבות אחרות כבר בונות לעצמן כיום מותגי רכב עצמאיים. הוסיפו לכך את הכוח התחרותי העצום שמעניק "גב" של יצרנית צ’יפים גלובלית - וצ’יפים הם כיום המטבע העובר לסוחר החשוב ביותר בכל תעשיית הרכב - וקיבלתם תסריט בהחלט אפשרי.

ואם אכן אינטל תהפוך בתוך כמה שנים את מובילאיי ליצרנית רכב מלאה, די ברור, שהתמחור של ההנפקה השנייה של החברה בשוק ההון יהיה בקליבר שונה לגמרי. תחשבו על התמחור של טסלה, NIO ויצרניות רכב "חשמלי חכם" אחרות. ייתכן בהחלט שלשם אינטל מכוונת.

התחום העתידני, שאליו מכוונת כיום החברה משאבים רבים, הוא פיתוח כלי רכב עם אוטונומיה מלאה. בחזית הזו כולל הפורטפוליו הטכנולוגי הנוכחי והעתידי המוצהר של מובילאיי את כל ה-WISH LIST של משקיעי ההון סיכון הגלובאליים בחברות האוטו-טק: "קיטים" לנהיגה אוטונומית מלאה, שכבר מאומצים על ידי יצרני רכב בעולם עם לוח זמנים לייצור סדרתי; חטיבת מיפוי מתקדמת עם בסיס נתונים גלובאלי ברזולוציה גבוהה, שניתן למסחר אותו לטובת שווקים אנכיים דוגמת "ערים חכמות"; פיתוח עצמי מתקדם, בסיוע אינטל, של חיישני לייזר (ליידארים) ורדארים רב-ממדיים לרכב אוטונומי; ושירות של מוניות רובוטיות עם אלגוריתמים של זימון אלחוטי.

לחזרה של מובילאיי לשוק ההון שממנו "נחלצה" ב-2017, יש גם מחיר. היא תדרוש מהחברה להשקיע הרבה משאבים ניהוליים ב"תיחזוק" של מחיר המניה ובעמידה בציפיות האנליסטים והמשקיעים. מנגד היא תציף לחברה האם אינטל ולמשקיעיה הרבה ערך, שספק אם היה יכול לבוא לידי ביטוי כשמובילאיי הייתה חלק אינטגרלי מהארגון של חברת האם.

הרמז לסוד השמור ביותר של ההודעה

בחודש ספטמבר האחרון ערך יו"ר מובילאיי, פרופסור אמנון שעשוע, תדריך לעיתונאים לרגל השקת שירות המוניות האוטונומיות של החברה בגרמניה. בתום התדריך שאלתי אותו: "בתקופה שבה כל חברת סטארטאפ מתחום האוטו-טק עם אפס הכנסות מנפיקה ונסחרת לפי שווי של מיליארדים, האם לא קיים פיתוי באינטל להוציא להנפקה את מובילאיי, שמציגה רווחיות מהותית ועקבית? האם החלקים לא גדולים מסך השלם?"

התשובה של שעשוע נשמעה קצת משועשעת: "כששוחחתי בנושא עם היו"ר החדש של אינטל הוא ביקש ממני לרשום על נייר כמה אני חושב שהחברה תהיה שווה בהנפקה. אני יכול רק להגיד שהסכום היה גדול משמעותית מהסכום בו רכשה אינטל את מובילאיי".
בדיעבד זה היה לא רק אות למה שהוכרז היום אלא אולי גם רמז לסוד השמור ביותר כיום באינטל: לפי איזה שווי תונפק מובילאיי בשנה הבאה. מעבר להערכות שכבר הזכרנו, אפשר לסכם את המקור לתמחור הזה במשפט אחד: בסיס הכנסות יציב בהווה שמהווה קרש קפיצה לשוק ענק בעתיד.

מובילאיי

תחום עיסוק: מפתחת מערכות סיוע ובטיחות מתקדמות לנהג
היסטוריה: החברה הוקמה ב־1999 ע"י פרופ' אמנון שעשוע וזיו אבירם. נמכרה לאינטל ב־2017 תמורת 15.3 מיליארד דולר
נתונים: החברה מעסיקה כ־2,500 עובדים ברחבי העולם. סיכמה את שלושת הרבעונים
הראשונים של 2021 עם רווח תפעולי של 361 מיליון דולר

עוד כתבות

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

אייל בן סימון מימש אופציות של הפניקס בהיקף של 1.65 מיליון שקל

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה • מניית הפניקס ירדה היום ב-2.6%

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט