גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המסלול של מובילאיי חזרה לבורסה והסיכוי שתהפוך ליצרנית רכב אוטונומי

אינטל הודיעה כי מובילאיי בדרך לוול סטריט ● על פי הודעת החברה, אינטל תיוותר בעלת מניות הרוב במובילאיי, ושתי החברות ימשיכו לפעול כשותפות אסטרטגיות ● השווי הפוטנציאלי עדיין בגדר תעלומה, אבל ההערכות מגיעות ל-50 מיליארד דולר, פי 10 מהסכום שלפיו הונפקה בגלגול הציבורי הקודם

פרופ' אמנון שעשוע, מנכ"ל חברת מובילאיי / צילום: רפי קוץ
פרופ' אמנון שעשוע, מנכ"ל חברת מובילאיי / צילום: רפי קוץ

חברת אינטל הודיעה על כוונתה להנפיק בארה"ב את מובילאיי, שאותה רכשה ב-2017 תמורת כ-15 מיליארד דולר. ההנפקה תתבצע באמצע שנת 2022 באמצעות הנפקה ראשונית לציבור (IPO) של מניות חדשות של מובילאיי. המהלך צפוי לשקף ערך חבוי לבעלי מניות אינטל, על ידי הפיכת מובילאיי לחברה נסחרת באופן עצמאי.

רגע לפני וול סטריט: מובילאיי תסיים את 2021 עם הכנסות של יותר ממיליארד דולר

על פי הודעת החברה, אינטל תיוותר בעלת מניות הרוב במובילאיי, ושתי החברות ימשיכו לפעול כשותפות אסטרטגיות, במטרה לספק פתרונות מחשוב חדשניים שייתנו מענה למגמת הצמיחה של פתרונות טכנולוגיים בענף הרכב. כחלק ממגמת צמיחה זו, חלקם של שבבי הסיליקון צפוי לתפוס כ-20% מכלל רכיבי החומרה (BOM) של רכבי פרימיום עד שנת 2030. פרופ’ אמנון שעשוע ימשיך לשמש מנכ"ל החברה ויחד עם צוות ההנהלה הבכיר ימשיך להוביל את החברה. גם חברת Moovit שנרכשה לאחרונה ופרויקטים אחרים של מובילאיי ימשיכו לפעול כחלק ממובילאיי.

קשה לפקפק היום בעסקה של אינטל

מקורות בנקאיים בארה"ב העריכו שהחברה עשויה להיות מונפקת על פי שווי של כ-50 מיליארד דולר בהערכה שמרנית, יותר מפי שלושה מהמחיר לפיו נמכרה ב-2017 וכמעט פי עשרה ממחיר השיא בו נסחרה בוול סטריט בגלגול הציבורי הקודם שלה. המכירה של מובילאיי הייתה העסקה הנוצצת של ההייטק הישראלי, הסכום הגבוה ביותר ששולם על חברה מקומית. אם היו מי שפקפקו אז בשווי החברה, במבט לאחור התשובה ברורה: אינטל עשתה עסקה מצוינת, ולא רק בגלל השווי האסטרונומי. כיום, מובילאיי מחזיקה בכ-80% משוק מערכות הבטיחות האקטיביות לרכב (ADAS) והחלה אחרונה להפעיל ניסויים מתקדמים בשירותי מוניות אוטונומיות בגרמניה עם כוונה להפעיל שירות דומה גם בישראל במהלך השנתיים הבאות.

כמו הרבה חברות עם טכנולוגיה שהקדימה את זמנה - וזו של מובילאיי הקדימה בשני עשורים לפחות - תחילת הדרך של החברה לא הייתה קלה. במשך שנים היא חיזרה אחרי משקיעים בענף הרכב הישראלי ומחוצה לו, ניסתה את מזלה בשוק ה"אפטר-מרקט" בשיתוף עם יבואני רכב, שרפה אנרגיות במגעים מול משרד התחבורה ונתקלה בהרבה דלתות סגורות.

ההנפקה המוצלחת שלה ב-2014 הייתה לא רק פריצת הדרך הגדולה שלה אלא של כל ענף האוטו-טק שהתפתח בישראל, והיא החזירה לארץ את המשקיעים הגלובליים, שחלקם התייחסו עד אז לקריסת בטר פלייס בתור "דגל אדום" בכל הנוגע להשקעות כאן.
התהליך כולו קיבל תאוצה נוספת אחרי האקזיט הענק בו נמכרה מובילאיי לאינטל ב-2017. על פי נתוני חברת הייעוץ מקנזי, בשנים 2014-2018 גדל זרם ההשקעות באוטו-טק הישראלי ב-400%בהשוואה לשנים 2010-2013.

שיאו של גל הפוסט-מובילאיי היה פתיחה בישראל של שלוחות מו"פ (מחקר ופיתוח) ואיתור חברות להשקעה של תעשיית הרכב. עשרה מתוך 15 יצרני הרכב הגדולים בעולם פתחו כאן עד היום שלוחות מקומיות כמו גם שלושה מתוך חמשת ספקי העל (טיר1) הגלובליים הגדולים של תעשיית הרכב.

מאז הספיק הגל האוטונומי לדעוך בשל איבוד העניין של המשקיעים ולחזור שוב למרכז העניין בשנה וחצי האחרונות. בפני המסחור של הטכנולוגיה הזו ניצבים עדיין הרבה מחסומים ובראשם עלות החומרה והתוכנה שנדרשת לרכב כדי לנהוג ללא התערבות אנושית, ונאמדת כיום בעשרות אלפי דולרים לרכב. המחיר הזה הופך אותה ללא ריאלית ללקוחות הרכב מהשוק ההמוני אלא רק, בינתיים, ל"מוניות רובוטיות" עם סבסוד ממשלתי. אבל למרות זאת, כרגע זהו תחום שמצית את דמיון המשקיעים ומכשיר את הקרקע לעסקאות ענק.

מי שמסתכל קצת יותר קדימה עשוי גם להגיע למסקנה, שאפילו זה רק קצה הקרחון. מובילאיי נכנסה לאחרונה לפעילות, די שקטה בינתיים, בתחום הפיתוח של פלטפורמות מודולריות לרכב חשמלי חכם, מה שמכונה "סקייטבורדים", שעליהן ישולבו בעתיד טכנולוגיות הניהוג האוטונומי שלה.

מובילאיי בדרך להתחרות בטסלה?

המשמעות היא שלמובילאיי יש בסיס להפוך בעתיד ליצרנית של רכב חשמלי חכם ממותג משלה, מפגוש לפגוש, אולי באמצעות שותפות ייצור אסטרטגי עם יצרנית רכב סדרתית גדולה. זה לא רעיון מופרך ולמעשה התהליך כבר נמצא בעיצומו בתעשיית הרכב, שבה כלי הרכב עצמם הופכים כיום לפלטפורמות להתקנת טכנולוגיות, שניתנות לרכישה באמצעות מיקור חוץ.

חברות IT ענקיות דוגמת אפל, עליבאבא, ורבות אחרות כבר בונות לעצמן כיום מותגי רכב עצמאיים. הוסיפו לכך את הכוח התחרותי העצום שמעניק "גב" של יצרנית צ’יפים גלובלית - וצ’יפים הם כיום המטבע העובר לסוחר החשוב ביותר בכל תעשיית הרכב - וקיבלתם תסריט בהחלט אפשרי.

ואם אכן אינטל תהפוך בתוך כמה שנים את מובילאיי ליצרנית רכב מלאה, די ברור, שהתמחור של ההנפקה השנייה של החברה בשוק ההון יהיה בקליבר שונה לגמרי. תחשבו על התמחור של טסלה, NIO ויצרניות רכב "חשמלי חכם" אחרות. ייתכן בהחלט שלשם אינטל מכוונת.

התחום העתידני, שאליו מכוונת כיום החברה משאבים רבים, הוא פיתוח כלי רכב עם אוטונומיה מלאה. בחזית הזו כולל הפורטפוליו הטכנולוגי הנוכחי והעתידי המוצהר של מובילאיי את כל ה-WISH LIST של משקיעי ההון סיכון הגלובאליים בחברות האוטו-טק: "קיטים" לנהיגה אוטונומית מלאה, שכבר מאומצים על ידי יצרני רכב בעולם עם לוח זמנים לייצור סדרתי; חטיבת מיפוי מתקדמת עם בסיס נתונים גלובאלי ברזולוציה גבוהה, שניתן למסחר אותו לטובת שווקים אנכיים דוגמת "ערים חכמות"; פיתוח עצמי מתקדם, בסיוע אינטל, של חיישני לייזר (ליידארים) ורדארים רב-ממדיים לרכב אוטונומי; ושירות של מוניות רובוטיות עם אלגוריתמים של זימון אלחוטי.

לחזרה של מובילאיי לשוק ההון שממנו "נחלצה" ב-2017, יש גם מחיר. היא תדרוש מהחברה להשקיע הרבה משאבים ניהוליים ב"תיחזוק" של מחיר המניה ובעמידה בציפיות האנליסטים והמשקיעים. מנגד היא תציף לחברה האם אינטל ולמשקיעיה הרבה ערך, שספק אם היה יכול לבוא לידי ביטוי כשמובילאיי הייתה חלק אינטגרלי מהארגון של חברת האם.

הרמז לסוד השמור ביותר של ההודעה

בחודש ספטמבר האחרון ערך יו"ר מובילאיי, פרופסור אמנון שעשוע, תדריך לעיתונאים לרגל השקת שירות המוניות האוטונומיות של החברה בגרמניה. בתום התדריך שאלתי אותו: "בתקופה שבה כל חברת סטארטאפ מתחום האוטו-טק עם אפס הכנסות מנפיקה ונסחרת לפי שווי של מיליארדים, האם לא קיים פיתוי באינטל להוציא להנפקה את מובילאיי, שמציגה רווחיות מהותית ועקבית? האם החלקים לא גדולים מסך השלם?"

התשובה של שעשוע נשמעה קצת משועשעת: "כששוחחתי בנושא עם היו"ר החדש של אינטל הוא ביקש ממני לרשום על נייר כמה אני חושב שהחברה תהיה שווה בהנפקה. אני יכול רק להגיד שהסכום היה גדול משמעותית מהסכום בו רכשה אינטל את מובילאיי".
בדיעבד זה היה לא רק אות למה שהוכרז היום אלא אולי גם רמז לסוד השמור ביותר כיום באינטל: לפי איזה שווי תונפק מובילאיי בשנה הבאה. מעבר להערכות שכבר הזכרנו, אפשר לסכם את המקור לתמחור הזה במשפט אחד: בסיס הכנסות יציב בהווה שמהווה קרש קפיצה לשוק ענק בעתיד.

מובילאיי

תחום עיסוק: מפתחת מערכות סיוע ובטיחות מתקדמות לנהג
היסטוריה: החברה הוקמה ב־1999 ע"י פרופ' אמנון שעשוע וזיו אבירם. נמכרה לאינטל ב־2017 תמורת 15.3 מיליארד דולר
נתונים: החברה מעסיקה כ־2,500 עובדים ברחבי העולם. סיכמה את שלושת הרבעונים
הראשונים של 2021 עם רווח תפעולי של 361 מיליון דולר

עוד כתבות

איתמר דויטשר, מנכ''ל קבוצת אלקטרה / צילום: טל גבעוני

מסע הקניות של אלקטרה הגיע לטרגט מרקט: רכשה שליטה לפי 160 מיליון שקל

אלקטרה רוכשת בשלב ראשון 51% ממניות החברה הפועלת בתחום השירותים המנוהלים, ועשויה לרכוש בעתיד את יתרת המניות ● טרגט מרקט מפתחת עבור לקוחותיה מערכי ניהול המשלבים לוגיסטיקה, מערכות מחשוב, כוח-אדם, רכש ובקרה

משרדי חברת פייבר (Fiverr) / צילום: אמיר מאירי

למדו שרווחיות היא לא מילה גסה: בהייטק המקומי פיטרו כבר מעל לאלף עובדים

היום נודע כי וויקס וקלטורה יפטרו יחד כמעט 200 עובדים ● בשבוע שעבר פלטפורמת הפרילנסרים הישראלית פייבר הכריזה כי תפטר 8% מהעובדים, ותחזית הרווח שלה כמעט והכפילה את עצמה ● האם יהיו עוד חברות הייטק ישראליות אמיצות מספיק כדי להתרכז ב-EBITDA והתזרים החופשי?

בניין להב 433 בלוד / צילום: שלומי יוסף

חשד לפרשת שוחד חדשה: ראש עיר מכהן ומנכ"ל עירייה נעצרו

לפי החשד, במהלך מערכת הבחירות לרשויות המקומיות ב-2018, בעלי עניין העבירו כספים בסך מאות אלפי שקלים לקמפיין הבחירות של המועמד דאז לראשות העיר, ובתמורה לכך הוא הבטיח להם כי יפעל לקידום ענייניהם הכלכליים לאחר היבחרו

בניין בורסת ת''א / צילום: איל יצהר

הירידות בבורסה טובות לעסקי הבורסה: הגדילה הכנסות ורווחים בשיעור דו-ספרתי

עלייה חדה של 33% במחזור היומי בשוק המניות של ת"א, בעקבות התנודתיות הגוברת, הקפיצה את הכנסות הבורסה מעמלות והובילה אותה להציג רווח של 29 מיליון שקל במחצית ● גיוסי ההון והחוב נמשכו במרץ, בהובלת הבנקים וחברות הנדל"ן, וחיפו על עצירת שוק ההנפקות הראשוניות

טסלה קרוסאובר מודל Y / צילום: יח''צ

טסלה נאלצת להתמודד עם תחרות קשה בסין מצד שוק המכוניות הפורח

מכירות של מכוניות חשמליות והיברידיות בשוק הרכב הגדול ביותר בעולם צפויות להגיע השנה לשיא של 6 מיליון

הקלפי של מפלגת העבודה בראשון לציון / צילום: תמונה פרטית

בלי מערך הסעות ועם אלפי מתפקדים: הדילים שיכריעו איך תיראה רשימת הליכוד

מתפקדי הליכוד צפויים להכריע היום מי יהיו כרבע מחברי הכנסת הבאה ● במהלך היום צפויים אלפי מתפקדי התעשייה האווירית וההסתדרות לצאת ולהצביע בפקודתו של ח"כ חיים כץ, ברכביהם הפרטיים, במהלך יום העבודה ● מוקד כוח נוסף שאינו הסתדרותי אך מאורגן להפליא הוא קבוצת "הקבליסטים" בליכוד

שדה התעופה רמון / צילום: Shutterstock

מהפכה קטנה: תושבי הרשות הפלסטינית יוכלו להמריא לחו"ל מישראל

עד כה, תושבי הרשות הפלסטינית שרצו להמריא לחו"ל נאלצו להמריא מעמאן, אליה הגיעו דרך מעברי הגבול היבשתיים ● הטיסות, שימריאו משדה התעופה רמון אל אנטליה, ובהמשך גם לאיסטנבול, יופעלו ע"י חברת התעופה הטורקית אטלס בתדירות של שתי טיסות בשבוע

צינור הנפט הרוסי ''דרוז'בה'' / צילום: Associated Press, Bela Szandelszky

משבר האנרגיה מחריף: נפט רוסי הפסיק לזרום לשלוש מדינות אירופיות

החל מיום חמישי האחרון לא מגיע נפט להונגריה, סלובקיה וצ'כיה ● המדינות חסרות נמלי ים והן תלויות בנפט רוסי המגיע באמצעות צינור "דרו'זבה" ● בהונגריה הבהירו השלטונות כי מאגרי הנפט הנוכחיים יספיקו ל"שבועות רבים"

תחום האגריטק מניע את החקלאות העולמית קדימה והופך אותה לחכמה ואוטומטית יותר / צילום: Shutterstock

אגריטק בצמיחה: החקלאות החכמה תניב פירות גם בבורסה

תהליכים דמוגרפיים ובראשם התארכות תוחלת החיים, בשילוב עם המלחמה באירופה שמאיימת על הביטחון התזונתי בחלקים נרחבים בעולם, מביאים לייעול מואץ בייצור המזון ● כל אלה מניחים יסודות שוק חזקים להמשך צמיחת סקטור האגריטק, שצפוי לצמוח ב-11% בשנה ולהגיע ל-36 מיליארד דולר ב-2030

ג'יי. פי מורגן

ג'יי.פי מורגן: העלייה העולמית בשוק המניות צפויה להימשך - ואלו הסיבות

המניות העולמיות עלו ב-11% מהשפל של חודש מרץ, ורבים מהמומחים העולמיים מזהירים מפני מלכודת ● אבל האסטרטגים בג'יי.פי מורגן דווקא אופטימיים וצופים כי העליות יכולות להימשך עד סוף השנה - ואפילו מפרטים את הסיבות למה

אילון מאסק בביקור במפעל טסלה, גרמניה / צילום: Associated Press, Patrick Pleul

אילון מאסק מכר מניות טסלה בשווי של 6.8 מיליארד דולר

מנכ"ל טסלה מכר כ-7.9 מיליון מניות של החברה מיד לאחר הפגישה השנתית עם המשקיעים בתחילת החודש ● זו הפעם השנייה בחודשים האחרונים שבה מאסק מוכר החזקות

ניר זוהר, נשיא וויקס / צילום: שלומי יוסף

וויקס הפתיעה עם הפסד מצומצם; הכריזה רשמית על תוכנית התייעלות

ענקית ההייטק הישראלית, שאתמול נודע שתפטר 100 עובדים, פרסמה את דוחותיה לרבעון השני והציגה תוכנית לצמצום הוצאות שתחסוך לה 150 מיליון דולר בשנה ● נשיא החברה ניר זוהר: "כשהחברה צומחת והכלכלה מאפשרת, פחות זהירים או מחושבים. בתקופות של משבר הדבר היותר אחראי זה להסתכל על הדברים האלה"

אלעד שרון, מנכ''ל קוגנייט / צילום: אתר החברה

"להוטים לסייע לכם": גם חברת הטכנולוגיה הביטחונית קוגנייט תחת מתקפה אקטיביסטית

חברת ההשקעות נויברגר ברמן מעריכה כי גיוס הון ושינויים בדירקטוריון החברה הישראלית יאפשרו תפנית בעסקיה: "מאמינים שאנו יכולים לסייע לקוגנייט לחזור לרווחיות, לצמוח בעקביות ולהחזיר את הערך המהותי שאבד לבעלי המניות"

שבתאי קמחי, מייסד טרק מרקט, בסניף כפר סבא החדש / צילום: פז פטל

רשת הטיולים טרק מרקט מתרחבת בהשקעה של 16 מיליון שקל

עד סוף השנה תכלול רשת הטיולים, שהוקמה ב-2020, 10 סניפים, מתוכם שמונה הוקמו ויוקמו השנה בהשקעה של 16 מיליון שקל ● טרק מרקט מוכרת מותגים בינלאומיים של תיקים, אוהלים, ציוד לקמפינג וביגוד לנשים ולגברים

עפרה שטראוס, ציון בלס, גיורא בר דעה / צילום: שי יחזקל, סיון פרג', איל יצהר

מאחורי הקלעים של הטלטלה בשטראוס: למה פורש המנכ"ל ומי היורש המיועד

גורמים בענף מעריכים כי סיום כהונתו של גיורא בר דעה סוכם מראש, ללא קשר למשבר מפעל הממתקים ● המועמדים להחליפו צמחו בתוך החברה, כשהמוביל ביניהם הוא ציון בלס, העומד בראש חברת הקפה ● היעד האסטרטגי: הרחבת הפעילויות בארה"ב ופיתוח שווקים חדשים

מיזוג איירון סורס עם יוניטי / צילום: Shutterstock

עסקת המכירה של איירון סורס בסכנת ביטול; המניה צוללת בוול סטריט

חברת AppLovin הגישה הצעה לא מחייבת לרכישת יוניטי, שאמורה לרכוש את חברת הטכנולוגיה הישראלית ב-4.4 מיליארד דולר, והעמידה כתנאי את ביטול העסקה ● מניית איירון סורס צונחת במעל ל-15% בוול סטריט

מנכ''ל ריסקיפייד עידו גל בטקס פתיחת המסחר בבורסת ניו יורק / צילום: CRC MEDIA

ריסקיפייד משפרת את התחזית השנתית ומצפה להאיץ את הדרך לרווחיות

חברת הפינטק הישראלית, שהונפקה בשנה שעברה ואיבדה מאז 74% מערכה, הציגה צמיחה בהכנסות הרבעוניות ועברה ל-EBITDA שלילי ● המנכ"ל עידו גל: "העסק המשיך לצמוח, תפסנו נתחי שוק וגדלנו. ההישג אפילו יותר מרשים בסביבה המאקרו-כלכלית המאתגרת"

לוי הלוי, מנכ''ל כאל / צילום: רמי זרנגר

דוחות כאל: מחזורי העסקאות זינקו במחצית הראשונה - וכך גם הרווחים

חברת כרטיסי האשראי דיווחה על רווח נקי של 161 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2022, לאחר שמחזור העסקאות זינק ב-19% ● תיק האשראי צמח ב-24% בהשוואה לסוף הרבעון השני של השנה שעברה

מהארנונה ועד הפנסיה התקציבית: המחירים הסמויים של האינפלציה / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

מקבלי הפנסיה התקציבית יזכו לתוספת נדיבה, הדלק יתייקר: המרוויחים והמפסידים מהאינפלציה

סעיף ההצמדה למדד המחירים לצרכן היה בעשור האחרון עוד כוכבית שולית בחוזים ובתשלומים רבים, אך אינפלציה של 4.4% הפכה אותו לסעיף ששווה 11 מיליארד שקל ● בקצבאות ביטוח לאומי, בארנונה, בבלו, בפנסיות התקציביות וגם במשכנתאות ובשכר במגזר הציבורי: כמה מהמשק הישראלי צמוד למדד?

מלאכי אלפר / צילום: יח''צ בזן

בזן מסכמת רבעון עם זינוק חד בהכנסות, לצד ירידה ברווח הנקי

הכנסות קבוצת בתי הזיקוק כמעט הוכפלו ברווח, אך הרווח הנקי ירד ב-12% בשל הפסדי שיערוך שנרשמו בגין עסקאות עתידיות להגנה על מרווחי הזיקוק ● המנכ"ל מלאכי אלפר: "יש התנרמלות בתחום. רואים את זה בהתנהלות מחירי הנפט ובמבנה השוק שמתחיל לחזור לנתונים שראינו בעבר"