גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדמם פופולריות ומפסיד בכלכלה: השנה שג'ו ביידן היה מעדיף לשכוח

בימים האחרונים של שנתו הראשונה בבית הלבן, נשיא ארה"ב סופג סדרה מדהימה של מכות והשפלות, המקרבות את נשיאותו אל סוף האפקטיביות שלה ● פרשן אוהד מתאר את ביידן כנוסע "פול גז בניוטרל"; פרשן עוין קורא לקמלה האריס לתפוס יוזמה ● הגיע הזמן לעשות ריסטארט, אבל מאיפה ולאן ועם מי?

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס באטלנטה בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Patrick Semansky
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס באטלנטה בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Patrick Semansky

המחירים עולים, מדפי המרכולים ריקים, הכלכלה מאיטה, אין די ערכות בדיקה לקורונה, רשויות הבריאות איבדו כיוון, רוסיה עומדת להתחיל מלחמה באירופה, הקונגרס חדל לתפקד, הנשיא לא עורר פחות כבוד בנקודה כלשהי של כהונתו - והשבוע הוא מציין את יום השנה הראשון לנשיאותו.

איזה שבוע מזעזע עבר על ג'ו ביידן. כל יום היה יותר הרה־אסון מקודמו. לפעמים היה נדמה שכל שעה גרועה מקודמתה. הוא ניסה להיות תקיף, ונשמע צורמני; הוא ניסה לפדות המחאות פוליטיות, וחטף סטירות מצד מפלגתו; הוא הפסיד בשני קרבות מרכזיים על ענייני חקיקה, הפגין אזלת יד וחוסר מנהיגות; הוא מעורר עכשיו את התגובה הקטלנית ביותר בפוליטיקה - צירוף של ייאוש ושל לעג.

פרשן אוהד, דייויד איגניישס, כותב ב'וושינגטון פוסט': "ביידן איבד את דרכו הפוליטית... הוא נותן פול גז בניוטרל". הדימוי הזה קשה במיוחד. היסטוריונים של מוסד הנשיאות מזכירים לנו, כי נשיאים נוטים להיקלע למשברים בסוף השנה הראשונה של נשיאותם. הם נוטים להיכנס אליה עם אשראי ציבורי גבוה, או גבוה יחסית; הם מתחילים לאבד גובה במעידה הראשונה, ומפני שהבוחרים הם קצרי רוח וציניים.

טראמפ היה נמוך ממנו

ביידן נכנס ללא אשראי גבוה. הממוצע שלו בסקרים בחודש השבעתו היה 53%; הממוצע שלו בשבוע שעבר היה 42%. מכל הנשיאים של 75 השנה האחרונות, רק דונלד טראמפ היה נמוך ממנו בסוף השנה הראשונה (39%). אולי הוא רשאי להתנחם ביתרון שלו על טראמפ, מפני שטראמפ הוא הטוען רב הסיכויים ביותר למועמדות המפלגה הרפובליקאית לנשיאות ב־2024. אבל כל כך הרבה יקרה עד אז, ואם ביידן לא יצליח לחדש קצת תנופה, נשיאותו תהיה לעיי חורבות פוליטיים.

 

מה קרה לו, לאיש שניסיונו בפרוזדורי וושינגטון הועלה על נס, שהתפרסם בעסקאות פוליטיות עם יריבים מושבעים, שהכיר את הקונגרס לפני ולפנים, שהיה חופשי מקנאות רעיונית ועשיר בשכל ישר ובפרגמטיות?

תשובה אפשרית אחת היא שמעלותיו הופרזו מאוד. תשובה שנייה היא שנס ליחו, עניין של גיל ושל מזג. תשובה שלישית היא שהרפובליקאים החליטו מלכתחילה, כי יהיה אשר יהיה, הם לא ישתפו איתו פעולה בשום עניין. תשובה רביעית היא שהרוב של מפלגתו בקונגרס הוא כה זעיר, עד שאיש לא היה מסוגל לנווט אותה אל חוף מבטחים. תשובה חמישית, שהוא בחר את האנשים הלא נכונים לסגל הבית הלבן ולקבינט, והם משיאים לו עצות רעות. תשובה שישית היא שמזלו בגד בו.

רוחו של ג'פרסון דייוויס

את השבוע שעבר הוא היה שמח לשכוח. בתחילתו התחוור לו שהוא לא יוכל להעביר את חבילת הרפורמות החברתיות גדולת הממדים שלו (כמעט שני טריליון דולר), מפני שחסר לו קול אחד ויחיד בסנאט.

בהמשך השבוע הוא ניסה להמשיך הלאה לדף הבא, רפורמות של חוקי הבחירות, באמצעות נאום אגרסיבי שנשא במדינת ג'ורג'יה. הוא האשים את הרפובליקאים, כי בהתנגדותם לרפורמה הם עושים את רצונו של ג'פרסון דייוויס. מר דייוויס היה הנשיא הראשון והיחיד של מדינות הדרום המורדות במלחמת האזרחים, לפני 160 שנה. הוא נחשב לבוגד לאומי, מגן העבדות, שוחר פירוקה של הרפובליקה.

בתגובה, מנהיג הרפובליקאים בסנאט הזכיר לנשיא, שהוא נבחר עם מנדט "לאחות את קרעיה של ארץ מפולגת, להנמיך את הטמפרטורה, לפטור את המערכת הפוליטית שלנו מתחושת המשבר הבלתי פוסקת". כמובן, אלה בדיוק העוונות שהנשיא ומפלגתו פוקדים על הרפובליקאים, אבל נשיאים היוצאים בהתקפות כה מרות על האופוזיציה נוטים לעשות כן כלאחר ייאוש, רק כאשר כלים כל הקיצים.

מי לא אוהב שבבים?

האומנם כלו כל הקיצים? על זה תמיד קשה להשיב, אבל אולי קשה פחות ממה שהיה. האופציות של הנשיא התמעטו במידה כזו, שספק אם יש לו איזושהי דרך לחזור ולתפוס יוזמה. קטלוג כישלונותיו ביחסים עם מפלגתו מתעבה והולך. הוא אינו מסוגל להביא אותה לתמוך בחקיקה מובנת מאליה, הנהנית מתמיכה ציבורית רחבה, כמו למשל זו המיועדת לעודד ייצור שבבים על אדמת ארה"ב.

משבר השבבים הוא מן הסיבות לפקקים ברשתות האספקה; והפקקים הם מן הסיבות העיקריות לאינפלציה הגואה; והאינפלציה היא מן הסיבות העיקריות לשקיעת הפופולריות של הנשיא ושל מפלגתו. עשרה חודשים ופחות לפני בחירות אמצע־הקדנציה לקונגרס, הדמוקרטים נראים כצאן מובל לטבח. הרוב הקטנטן שלהם בבית הנבחרים מעניק זכות וטו לקומץ הנציגים של השמאל הרדיקלי, שאינם מתעניינים בשבבים. הרפובליקאים לא יצביעו בעד, מפני שחלילה להם מלהעניק "הישג" לנשיא שהם גמרו אומר להכשיל ולהפיל.

בשבוע האיום הזה של סוף שנת נשיאותו הראשונה, ביידן שמע את חדשות האינפלציה הרעות ביותר זה 40 שנה (7% ב־12 החודשים האחרונים). הוא שמע את נגיד הבנק המרכזי מדבר על סוף התערבותו של הבנק להמרצת המשק; והסיכויים הגוברים שהבנק יתחיל להעלות את הריבית קצרת־המועד במארס, ויעלה אותה פעמיים נוספות עד סוף השנה. הוא שמע על ירידה של 1.9% במכירות הקמעונאיות בדצמבר (אם כי הן היו גבוהות בהרבה מהתקופה המקבילה ב־2020). התפוקה התעשייתית פחתה ב-0.3%.

"ד"ר פאוצ'י לכלא"

הנשיא אינו אשם באומיקרון, אבל הוא בהחלט נושא באחריות למחסור האקוטי בערכות בדיקה עצמית. יועצו הבולט ביותר לענייני קורונה, ד"ר אנתוני פאוצ'י, נקלע בשבוע שעבר לריב גס עם סנאטורים רפובליקאיים. הם העליבו אותו, הוא עלב בהם; ובמוצאי שבת, עצרת עם גדולה של דונלד טראמפ באריזונה התמלאה קריאות להשליך את פאוצ'י לכלא.

טראמפ עושה כמיטב יכולתו להעכיר את האווירה הפוליטית, אבל גם ביידן אינו תורם. תסכולו ברור ומובן, אבל נראה שחוזרת ומתגלה הנטייה לאבד שליטה, המיוחסת לו זה שנים. בעל טור ימני ב'וול סטריט ג'רנל' הציע בשבוע שעבר לסגנית הנשיא קמלה האריס לתפוס יוזמה, לצאת מהבית הלבן, להעביר את כובד המשקל של כהונתה אל הסנאט (שהיא הנשיאה שלו, על פי החוקה), ולהעביר את תהליך החקיקה ואת המפלגה הדמוקרטית "אל המרכז".

הנשיא לשעבר טראמפ בעצרת באריזונה, שבת. נושף בעורפו של ביידן / צילום: Reuters, CARLOS BARRIA

זה רעיון מגוחך, שאין לו שום יסוד בחוקה האמריקאית או בהיסטוריה הפוליטית. אבל הוא מתיישב בהחלט עם האופוריה המשתלטת על המפלגה הרפובליקאית לנוכח חולשת הנשיא, התמוטטות יוזמותיו ואבדן־העצות של מפלגתו. דייויד איגניישס, פרשן ה'וושינגטון פוסט' המצוטט למעלה, כותב כי "נשיאויות מוצלחות נושאות בחובן תחושה של תנופה פוליטית. למרבה העצב, הנשיא ביידן איבד הרבה מן הדחף. הגיעה השעה לאתחול מחדש".

נשיאים אתחלו בעבר: הם החליפו ראשי סגל, הם עשו שינויים בקבינט שלהם, הם החליפו את כותבי הנאומים, הם שינו סגנון דיבור. פה ושם זה גם עזר להם להאריך ימים בנשיאות; רק לעתים רחוקות זה עזר לשיפור התנהלותם. הנשיא ביידן יצטרך למצוא תעצומות נפש ותחבולות מלחמה כדי להיחלץ מן התהום שהוא, יריביו והנסיבות כרו לו.

_________________

רשימות קודמות ב yoavkarny.com וב https://tinyurl.com/yoavkarny-globes

ציוצים (באנגלית) ב twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

החיים המפנקים שאחרי הפוליטיקה: כמה מרוויחה איילת שקד על 25 שעות עבודה בשבוע?

לפי הדוח שפרסמה היום קרדן נדל"ן, השרה לשעבר הרוויחה בשנה החולפת שכר של 1.53 מיליון שקל ● עפ"י הסכם השכר של שקד, שאושר בשנה שעברה, היא מקבלת שכר חודשי של 70 אלף שקל עבור 25 שעות שבועיות בלבד

ולדימיר פוטין בנאום לאחר הבחירות ברוסיה. נבחר ל-6 שנים נוספות / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

פוטין נבחר לנשיא בפעם החמישית. מה צפוי עכשיו לרוסיה?

בעוד שהניצחון של ולדימיר פוטין בבחירות לנשיאות רוסיה לא מפתיע, היקף הניצחון שלו - עם כ-88% מהקולות - עלול לתת לגיטימציה למורשת ולמלחמה התוקפנית שלו ● הקדנציה החמישית בתפקיד תתמקד ככל הנראה במלחמה באוקראינה - ובלוודא שהרוסים ימשיכו לתמוך בה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מיכל רז חיימוביץ', shutterstock

אלו חברות התעופה שהודיעו רשמית על חזרה לישראל. מה הן מציעות?

דלתא ואיזיג'ט הכריזו בשבוע שעבר על חידוש הטיסות לנתב"ג, והן מצטרפות לשורת חברות תעופה נוספות שיחדשו בקרוב את הטיסות ● למרות העלייה בהיצע הטיסות, המחירים נותרו גבוהים, ורוב החברות לא מציעות מבצעים משמעותיים ● מתי כל אחת צפויה לחזור לארץ, ומה כלול במחיר?

יו''ר טקטונה, יריב גילת / צילום: יח''צ

ותודה לביטקוין: המניה בבורסת תל אביב שזינקה ב-271% בתוך שבוע

שווי השוק הנוכחי של טקטונה עומד על כ-170 מיליון שקל, עלייה של יותר מ-100 מיליון שקל בתוך שבוע ● בשבוע שעבר פרסמה את התוצאות הכספיות לסיכום שנת 2023, שמהן עלה כי עברה לרווח של 700 אלף דולר בסיכום אותה שנה

נתן חץ, מנכ''ל אלוני חץ / צילום: איל יצהר

חברת הנדל"ן שמציגה: שכר של 45 מיליון שקל למנהלים למרות הפסדי עתק

עליית הריבית גררה הפחתות שווי של 2.6 מיליארד שקל בנכסיה של אלוני חץ, אבל רק בחו"ל, ונתן חץ משוכנע שהענף כבר נוגע בתחתית ● למרות הפסדי העתק, הבכירים באלוני חץ נהנו משכר של מיליוני שקלים ● וכמה עלה לחץ ההימור נגד השקל? ● שלוש תובנות מדוחות אלוני חץ

אתר בניה בהולד / צילום: שלומי יוסף (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

קניתם דירה חדשה מקבלן? כנראה שלא תקבלו אותה בזמן

על רקע מחסור של עשרות אלפי עובדים בענף הבנייה, כמעט כל מי שרכש בשנים האחרונות דירה חדשה וטרם קיבל אותה, נמצא באי-ודאות לגבי מועד קבלת המפתח ● התוצאה: טריגר נוסף לעליית מחירי דירות יד שנייה

שיאן השכר בתקשורת נמצא במגזין אוטו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

2.7 מיליון שקל בשנה: זה כנראה איש התקשורת הכי עשיר בישראל

טל חמו, מנכ"ל מגזין הרכב "אוטו", מחזיק ב-20% ממניות מהמגזין שבשליטת מימון ישיר ● עפ"י תנאי העסקתו הוא זכאי, בין היתר, למענק חתימה של מיליון שקל ולמענק התמדה בסכום כפול ● המגזין הרוויח אשתקד 2.4 מיליון שקל

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שבה כל עובד עשירי היה במילואים: הסיפורים מאחורי הדוחות בת"א

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: התחזית האופטימית של מנכ"ל תדיראן להמשך וחברת ה-IT אברא טוענת - 10% מהעובדים היו במילואים, וההכנסות נפגעו ● מדור חדש

טוקיו, יפן. השינוי קרוב? / צילום: טלי בוגדנובסקי

לראשונה מזה 17 שנה: יפן העלתה את הריבית

הבנק המרכזי ביפן הודיע הלילה על שינוי היסטורי לאחר 17 והעלה את הריבית במדינה ל-0.1% ● זאת לאחר שאפילו משבר האינפלציה העולמי ב־2022 לא הביא את יפן לחרוג ממדיניות הריבית השלילית ● בין הסיבות לשינוי: עליות שכר חדות

רכב חשמלי בטעינה. עיוותי מס הופכים אותו לפחות משתלם / צילום: Shutterstock

מקבלים רכב מהעבודה? זו הסיבה שפחות משתלם לבחור בדגם חשמלי

מס שווי השימוש העתיק, שמכניס למדינה 5 מיליארד שקל בשנה, לא מותאם לעידן הרכב החשמלי: מציע "הטבה" שנשחקת במהירות ומספק מוטיבציה שלילית לעבור לרכב חסכוני וירוק ● בציי הרכב ממשיכים להעדיף רכבי בנזין מזהמים, אבל נראה שהאוצר מעדיף זאת כך

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה שמשגעת את העולם עומדת לקנות אותם בעסקת ענק: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● "לעובדים היה קשה לתפקד דווקא כשהבינה המלאכותית 'התפוצצה'"

רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית, הפניקס בית השקעות / צילום: טומי הרפז

הכלכלנית הבכירה שלא חוששת להשקיע "גם במקומות אקזוטיים כמו הודו ויפן"

רינת אשכנזי מהפניקס בית השקעות טוענת שהמניות בת"א דווקא הציגו תשואה סבירה בשנה האחרונה, וכי ההשוואה למדדי וול סטריט עושה להן עוול ● היא סבורה שסוכנויות הדירוג יופתעו לטובה מהכלכלה המקומית, ממליצה לפזר את ההשקעות ומאמינה בבנקים, חברות ביטוח ורשתות מזון

צילומים: AP - Ng Han Guan, Jeff Dean, Alexander Zemlianichenko, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

קלקולים כלכליים: הסיכונים המרכזיים שמאיימים על הפריחה בשוקי המניות

דווקא כשמדדי מניות בעולם נמצאים בשיאי כל הזמנים, חשוב להתייחס לסיכונים שעלולים להעיב על השווקים ● המיידיים הם התחדשות האינפלציה במדינות רבות או לחלופין האטה כלכלית, ומתיחויות גיאופוליטיות שיסלימו למלחמות ● כתבה שנייה מתוך שתיים

ראש הממשלה בנימין נתניהו וקנצלר גרמניה, אולף שולץ, בפגישתם היום / צילום: קובי גדעון-לע''מ

קנצלר גרמניה שינה את הטון. האם ישראל תאבד את הידידה החשובה באירופה?

קנצלר גרמניה אולף שולץ התייצב בביקור רשמי לצד ישראל, אך שינה את הטונים מבעבר ● הוא הטיל ספק בתועלת הפעולה הצבאית ברפיח בשל ריבוי הרוגים פלסטינים והזהיר מפני אסון הומניטרי ברצועה ● במקביל, מדינות באיחוד מקדמות החלטות אנטי-ישראליות

אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי

מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל

חברת הטכנולוגיה לרכב מובילאיי סוגרת את יחידת ה-After Market ומפטרת כ-3.5% ממצבת העובדים בחברה ● אמנון שעשוע, מנכ"ל החברה: "המשך פעילות היחידה כבר אינו כדאי"

ג׳נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: Reuters, Walid Berrazeg

האירוע שכל התעשייה חיכתה לו: אנבידיה מציגה את הדור הבא של הבינה המלאכותית

הכנס השנתי של החברה הלוהטת בעולם התקיים בסן חוזה, וסיפק שורה של בשורות מרכזיות ● מהדור הבא של שבבי הבינה המלאכותית, דרך שיתוף פעולה עם אפל ועד לחידושים בענף הרכב ● כל הפרטים מהאירוע השנתי של אנבידיה

מרוואן עיסא / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

ארה"ב מאשרת: רמטכ"ל חמאס מרוואן עיסא חוסל

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב מאשר: מרוואן עיסא חוסל בתקיפת צה"ל ברצועה  ● אזעקות בגליל העליון, צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה בלבנון • מטרה אווירית חשודה חצתה לשטח ישראל ממרחב ים סוף - ונפלה בשטח פתוח, צפונית לאילת • הותר לפרסום: סמ"ר מתן וינוגרדוב נפל בקרב בצפון הרצועה ● עדכונים שוטפים

לימסול, קפריסין. מקלט המס הכי נגיש לישראלים / צילום: Shutterstock

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים ביעד ההשקעה הפופולרי

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים, הכנסות וחברות של ישראלים בקפריסין, שהפכה ליעד השקעה פופולרי הודות למדיניות מס אטרקטיבית ● גורם ברשות: "חברות רבות רשומות בקפריסין כשהשליטה והניהול מתבצעים מהארץ" ● עסקי הנדל"ן להשקעה בסכנה למיסוי של עד 50%

המדינה שמצטרפת לציר הרשע של חמאס, רוסיה ואיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסיבה לכך שאיחוד האמירויות מובילה השקעת ענק במצרים, דרום אפריקה משקיעה מיליוני דולרים ביצירת קשר עם חמאס ומסתבכת בארה"ב, והאלימות לא עוזרת לקרב את הפלסטינים למדינה ● כותרות העיתונים בעולם 

הוות''ל לא עוזרת בהורדת מחירי הדיור / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הוותמ"ל תהפוך קבועה ובענף זועמים: "זלזול בדמוקרטיה וברשויות המקומיות"

אנשי מקצוע מותחים ביקורת קשה על הממשלה, שעומדת להחליט על הפיכת הוועדה למתחמי דיור מועדפים לוועדת קבע ● זאת בטענה לרמיסת הרשויות המקומיות, תוכניות מתאר קיימות ומתנגדים, וליצירת מאגר של מלאי תכנוני לא מעודכן, שאינו תורם לירידת מחירי הדירות