גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדמם פופולריות ומפסיד בכלכלה: השנה שג'ו ביידן היה מעדיף לשכוח

בימים האחרונים של שנתו הראשונה בבית הלבן, נשיא ארה"ב סופג סדרה מדהימה של מכות והשפלות, המקרבות את נשיאותו אל סוף האפקטיביות שלה ● פרשן אוהד מתאר את ביידן כנוסע "פול גז בניוטרל"; פרשן עוין קורא לקמלה האריס לתפוס יוזמה ● הגיע הזמן לעשות ריסטארט, אבל מאיפה ולאן ועם מי?

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס באטלנטה בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Patrick Semansky
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס באטלנטה בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Patrick Semansky

המחירים עולים, מדפי המרכולים ריקים, הכלכלה מאיטה, אין די ערכות בדיקה לקורונה, רשויות הבריאות איבדו כיוון, רוסיה עומדת להתחיל מלחמה באירופה, הקונגרס חדל לתפקד, הנשיא לא עורר פחות כבוד בנקודה כלשהי של כהונתו - והשבוע הוא מציין את יום השנה הראשון לנשיאותו.

איזה שבוע מזעזע עבר על ג'ו ביידן. כל יום היה יותר הרה־אסון מקודמו. לפעמים היה נדמה שכל שעה גרועה מקודמתה. הוא ניסה להיות תקיף, ונשמע צורמני; הוא ניסה לפדות המחאות פוליטיות, וחטף סטירות מצד מפלגתו; הוא הפסיד בשני קרבות מרכזיים על ענייני חקיקה, הפגין אזלת יד וחוסר מנהיגות; הוא מעורר עכשיו את התגובה הקטלנית ביותר בפוליטיקה - צירוף של ייאוש ושל לעג.

פרשן אוהד, דייויד איגניישס, כותב ב'וושינגטון פוסט': "ביידן איבד את דרכו הפוליטית... הוא נותן פול גז בניוטרל". הדימוי הזה קשה במיוחד. היסטוריונים של מוסד הנשיאות מזכירים לנו, כי נשיאים נוטים להיקלע למשברים בסוף השנה הראשונה של נשיאותם. הם נוטים להיכנס אליה עם אשראי ציבורי גבוה, או גבוה יחסית; הם מתחילים לאבד גובה במעידה הראשונה, ומפני שהבוחרים הם קצרי רוח וציניים.

טראמפ היה נמוך ממנו

ביידן נכנס ללא אשראי גבוה. הממוצע שלו בסקרים בחודש השבעתו היה 53%; הממוצע שלו בשבוע שעבר היה 42%. מכל הנשיאים של 75 השנה האחרונות, רק דונלד טראמפ היה נמוך ממנו בסוף השנה הראשונה (39%). אולי הוא רשאי להתנחם ביתרון שלו על טראמפ, מפני שטראמפ הוא הטוען רב הסיכויים ביותר למועמדות המפלגה הרפובליקאית לנשיאות ב־2024. אבל כל כך הרבה יקרה עד אז, ואם ביידן לא יצליח לחדש קצת תנופה, נשיאותו תהיה לעיי חורבות פוליטיים.

 

מה קרה לו, לאיש שניסיונו בפרוזדורי וושינגטון הועלה על נס, שהתפרסם בעסקאות פוליטיות עם יריבים מושבעים, שהכיר את הקונגרס לפני ולפנים, שהיה חופשי מקנאות רעיונית ועשיר בשכל ישר ובפרגמטיות?

תשובה אפשרית אחת היא שמעלותיו הופרזו מאוד. תשובה שנייה היא שנס ליחו, עניין של גיל ושל מזג. תשובה שלישית היא שהרפובליקאים החליטו מלכתחילה, כי יהיה אשר יהיה, הם לא ישתפו איתו פעולה בשום עניין. תשובה רביעית היא שהרוב של מפלגתו בקונגרס הוא כה זעיר, עד שאיש לא היה מסוגל לנווט אותה אל חוף מבטחים. תשובה חמישית, שהוא בחר את האנשים הלא נכונים לסגל הבית הלבן ולקבינט, והם משיאים לו עצות רעות. תשובה שישית היא שמזלו בגד בו.

רוחו של ג'פרסון דייוויס

את השבוע שעבר הוא היה שמח לשכוח. בתחילתו התחוור לו שהוא לא יוכל להעביר את חבילת הרפורמות החברתיות גדולת הממדים שלו (כמעט שני טריליון דולר), מפני שחסר לו קול אחד ויחיד בסנאט.

בהמשך השבוע הוא ניסה להמשיך הלאה לדף הבא, רפורמות של חוקי הבחירות, באמצעות נאום אגרסיבי שנשא במדינת ג'ורג'יה. הוא האשים את הרפובליקאים, כי בהתנגדותם לרפורמה הם עושים את רצונו של ג'פרסון דייוויס. מר דייוויס היה הנשיא הראשון והיחיד של מדינות הדרום המורדות במלחמת האזרחים, לפני 160 שנה. הוא נחשב לבוגד לאומי, מגן העבדות, שוחר פירוקה של הרפובליקה.

בתגובה, מנהיג הרפובליקאים בסנאט הזכיר לנשיא, שהוא נבחר עם מנדט "לאחות את קרעיה של ארץ מפולגת, להנמיך את הטמפרטורה, לפטור את המערכת הפוליטית שלנו מתחושת המשבר הבלתי פוסקת". כמובן, אלה בדיוק העוונות שהנשיא ומפלגתו פוקדים על הרפובליקאים, אבל נשיאים היוצאים בהתקפות כה מרות על האופוזיציה נוטים לעשות כן כלאחר ייאוש, רק כאשר כלים כל הקיצים.

מי לא אוהב שבבים?

האומנם כלו כל הקיצים? על זה תמיד קשה להשיב, אבל אולי קשה פחות ממה שהיה. האופציות של הנשיא התמעטו במידה כזו, שספק אם יש לו איזושהי דרך לחזור ולתפוס יוזמה. קטלוג כישלונותיו ביחסים עם מפלגתו מתעבה והולך. הוא אינו מסוגל להביא אותה לתמוך בחקיקה מובנת מאליה, הנהנית מתמיכה ציבורית רחבה, כמו למשל זו המיועדת לעודד ייצור שבבים על אדמת ארה"ב.

משבר השבבים הוא מן הסיבות לפקקים ברשתות האספקה; והפקקים הם מן הסיבות העיקריות לאינפלציה הגואה; והאינפלציה היא מן הסיבות העיקריות לשקיעת הפופולריות של הנשיא ושל מפלגתו. עשרה חודשים ופחות לפני בחירות אמצע־הקדנציה לקונגרס, הדמוקרטים נראים כצאן מובל לטבח. הרוב הקטנטן שלהם בבית הנבחרים מעניק זכות וטו לקומץ הנציגים של השמאל הרדיקלי, שאינם מתעניינים בשבבים. הרפובליקאים לא יצביעו בעד, מפני שחלילה להם מלהעניק "הישג" לנשיא שהם גמרו אומר להכשיל ולהפיל.

בשבוע האיום הזה של סוף שנת נשיאותו הראשונה, ביידן שמע את חדשות האינפלציה הרעות ביותר זה 40 שנה (7% ב־12 החודשים האחרונים). הוא שמע את נגיד הבנק המרכזי מדבר על סוף התערבותו של הבנק להמרצת המשק; והסיכויים הגוברים שהבנק יתחיל להעלות את הריבית קצרת־המועד במארס, ויעלה אותה פעמיים נוספות עד סוף השנה. הוא שמע על ירידה של 1.9% במכירות הקמעונאיות בדצמבר (אם כי הן היו גבוהות בהרבה מהתקופה המקבילה ב־2020). התפוקה התעשייתית פחתה ב-0.3%.

"ד"ר פאוצ'י לכלא"

הנשיא אינו אשם באומיקרון, אבל הוא בהחלט נושא באחריות למחסור האקוטי בערכות בדיקה עצמית. יועצו הבולט ביותר לענייני קורונה, ד"ר אנתוני פאוצ'י, נקלע בשבוע שעבר לריב גס עם סנאטורים רפובליקאיים. הם העליבו אותו, הוא עלב בהם; ובמוצאי שבת, עצרת עם גדולה של דונלד טראמפ באריזונה התמלאה קריאות להשליך את פאוצ'י לכלא.

טראמפ עושה כמיטב יכולתו להעכיר את האווירה הפוליטית, אבל גם ביידן אינו תורם. תסכולו ברור ומובן, אבל נראה שחוזרת ומתגלה הנטייה לאבד שליטה, המיוחסת לו זה שנים. בעל טור ימני ב'וול סטריט ג'רנל' הציע בשבוע שעבר לסגנית הנשיא קמלה האריס לתפוס יוזמה, לצאת מהבית הלבן, להעביר את כובד המשקל של כהונתה אל הסנאט (שהיא הנשיאה שלו, על פי החוקה), ולהעביר את תהליך החקיקה ואת המפלגה הדמוקרטית "אל המרכז".

הנשיא לשעבר טראמפ בעצרת באריזונה, שבת. נושף בעורפו של ביידן / צילום: Reuters, CARLOS BARRIA

זה רעיון מגוחך, שאין לו שום יסוד בחוקה האמריקאית או בהיסטוריה הפוליטית. אבל הוא מתיישב בהחלט עם האופוריה המשתלטת על המפלגה הרפובליקאית לנוכח חולשת הנשיא, התמוטטות יוזמותיו ואבדן־העצות של מפלגתו. דייויד איגניישס, פרשן ה'וושינגטון פוסט' המצוטט למעלה, כותב כי "נשיאויות מוצלחות נושאות בחובן תחושה של תנופה פוליטית. למרבה העצב, הנשיא ביידן איבד הרבה מן הדחף. הגיעה השעה לאתחול מחדש".

נשיאים אתחלו בעבר: הם החליפו ראשי סגל, הם עשו שינויים בקבינט שלהם, הם החליפו את כותבי הנאומים, הם שינו סגנון דיבור. פה ושם זה גם עזר להם להאריך ימים בנשיאות; רק לעתים רחוקות זה עזר לשיפור התנהלותם. הנשיא ביידן יצטרך למצוא תעצומות נפש ותחבולות מלחמה כדי להיחלץ מן התהום שהוא, יריביו והנסיבות כרו לו.

_________________

רשימות קודמות ב yoavkarny.com וב https://tinyurl.com/yoavkarny-globes

ציוצים (באנגלית) ב twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

צוות המייסדים של מנטי רובוטיקס / צילום: Mentee Robotics

ישטוף כלים ויעשה כביסה? אמנון שעשוע משיק רובוט דמוי אדם

הרובוט המכונה "מנטיבוט", פותח במסגרת חברה שהקים שעשוע לפני כשנתיים עם פרופ' ליאור וולף, שבעבר היה חוקר בינה מלאכותית במטא ● מדובר ברובוט דמוי אדם המיועד לבצע מטלות בסיסיות במשקי הבית או במחסנים תעשייתיים

בנק דיסקונט ובנק לאומי

הריבית במשק נשארת גבוהה, המינוס לא השתנה, והבנקים מקזזים הטבות

בנק לאומי הודיע כי הוא מעלה את הריבית המקסימלית לחשבונות שנמצאים במשיכת יתר ● דיסקונט הודיע לפני כמה שבועות על ביטול ההטבה על אוברדאפט עד 2,000 שקל

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, 25 מיליון שקל, עובר לראובני פרידן

ב–12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס וכעת הוא יעבור לראובני פרידן ● היקף התקציב של חברת כרטיסי האשראי עומד על כ–25 מיליון שקל בשנה

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול

"משלמים שכר דירה של 7,000 שקל בחודש ולא מקבלים דירה": הפרויקט שהסתבך והעלויות

ב־2018 זכו 18 משפחות בהגרלה של מחיר למשתכן בבנימינה, אולם עד כה הפרויקט לא התקדם ● היזם מאשים את המועצה והוועדה המרחבית שלא מאפשרות להוציא היתר בנייה, והוועדה טוענת שההיתרים שהגיש היזם אינם תואמים את תוכנית הבינוי החדשה ותרמו לעיכוב

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

במערב מתכננים סנקציות על תוכנית הכטב"מים האיראנית. איך זה יקרה בפועל?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן, ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדאללהיאן / צילום: Reuters, Reuters

שר החוץ האירני נחת בניו יורק: ישתתף בדיוני מועצת הביטחון של האו״ם ויקיים פגישות

שר החוץ האירני נחת בניו יורק, מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • דקות לחצות - אזעקות במטולה ובסביבתה • מתאם פעולות הממשלה בשטחים: יותר מ-300 משאיות סיוע נכנסו לרצועה, כ-100 משלוחים הוצנחו • צה"ל השלים תרגיל רחב היקף בצפון: "תורגלו תרחישי התקפה והגנה" • עדכונים שוטפים 

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין