גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נעילה מעורבת בת"א; פועלים ולאומי ירדו 2%, פלוריסטם וביומיט זינקו

מדד ת"א 35 נסחר בירידה של 0.3%, מדד ת"א 90 מחק את העלייה שרשם ● כלכלת סין התרחבה ב-8.1% בשנת 2021, נמוך מהצפי לצמיחה של 8.4% ● היום לא יתקיים מסחר בניו יורק לרגל "יום מרטין לותר קינג"

הבורסה בתל אביב / אילוסטרציה: שלומי יוסף
הבורסה בתל אביב / אילוסטרציה: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:27

נעילה מעורבת בבורסה. לאחר שהמדדים נעו לאורך היום בין עליות לירידות, מדד ת"א 35 ננעל בירידה מזערית, ת"א 125 הוסיף 0.1% ות"א 90 הוסיף 0.6%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.84 מיליארד שקל.

מדד הנפט עלה ב-0.8%, מדד הביומד ב-0.6%. מדד הבנקים, שכבר צנח לקראת הנעילה ביותר מ-2%, איבד בסופו של יום 1.8% כאשר פועלים ולאומי סיימו בתחתית מדד ת"א 35 לאחר שהשילו 2% כל אחד. בפסגת המדד אלביט מערכות שהתקדמה 3.6%.

שותפות גבעות  ירדה ביותר מ-13% על רקע דחיית בקשה לקידוח נפט באזור שמיועד למי שתייה, וגם סבוריט, בריל ופלסאנמור רשמו ירידות משמעותיות.

פלוריסטם  ממשיכה לרכז את עניין המשקיעים לאחר שדיווחה בשבוע שעבר על שת"פ עם תנובה שבמסגרתו יקימו מפעל לבשר מתורבת. המניה זינקה ביותר מ-25%, והשלימה קפיצה של יותר מ-40% מאז הדיווח. המתחרה ביומיט  נהנתה מהעניין בתחום וזינקה ב-9%. עוד עליות יפות נרשמו אצל אלקטרה נדלן, סאמיט, אל על  ופוקס .

16:20

האווירה בבורסה מעכירה: מדד ת"א 35 נסחר בירידה של 0.3%, מדד ת"א 90 מחק את העלייה שרשם ונסחר ביציבות. מדד הבנקים נופל כבר ב-1.7%, מדד הקלינטק יורד ב-1.1%. מדדי הביומד והנפט בולטים כנגד המגמה עם עליות של 0.4% ו-0.5% בהתאמה. מחזור המסחר עד כה מסתכם בכ-1.45 מיליארד שקל.

בתחתית מדד ת"א 35 מזרחי טפחות  עם ירידה של קרוב ל-1.9%, פועלים  ודיסקונט   אחריו עם ירידה של 1.8%, הבינלאומי  ולאומי  מאבדים 1.6%. בפסגת המדד אלביט מערכות  שמטפסת 2.2%.

14:50

מניית שותפות חיפושי הנפט גבעות עולם  צוללת ב-24%. החברה דיווחה לבורסה כי נדחתה בקשה לקידוח נפט בשטח התת"ל 100, שנמצא בתחום הרישיונות של מגד 5 ומגד 6. הוועדה לתשתיות לאומיות דחתה את הבקשה מכיוון שמדובר בשטח שמיועד לקידוחי מי שתיה ומתקנים להעשרת מי תהום. בהודעה לבורסה צוין כי "השותפות קיבלה בתדהמה את החלטת הוועדה".

13:45

מדד ת"א 35 צמצם את העלייה ונסחר סביב האפס, עם תנודות קלות מטה ומעלה. ת"א 125 רושם עלייה מזערית, ת"א 90 מוסיף 0.3%. מדד הבנקים נסחר בירידה של 0.8%, מדד הפיננסים יורד ב-0.3%, הקלינטק משיל 0.5%. מנגד, מדד הנפט עולה ב-0.5% ומדד הביומד ב-0.6%. מחזור המסחר מסתכם בכ-900 מיליון שקל.

בפסגת מדד ת"א 35 איירפורט סיט י שעולה ב-2% ואחריה אלוני חץ  שמתקדמת 1.5%. בתחתית המדד מליסרון  והפועלים  עם ירידה של 1%. במדד ת"א 125 נרשמות עליות חדות לאלקטרה נדל"ן  וסאמיט, וגם אייאיאס , דלק קידוחים וסלקום מתחזקות. בתחתית המדד אוגווינד  שמאבדת 4.2%. המניה ירדה ב-12% מאז שהחלה השנה והתרסקה ב-57% ב-12 החודשים האחרונים.

מחוץ למדדים הגדולים בולטת פלוריסטם  הדואלית שמזנקת 19%, פארמוקן שעולה ב-15.8%, הכשרה התחדשות מתקדמת 7% וביומיט מוסיפה 6.5%.

איידנטי מדיקל , שפיתחה פלטפורמה מבוססת ענן לניהול שתלים כירורגיים ונרקוטיקה בחדרי ניתוח, הודיעה כי זכתה בפרס החדשנות של גוף המחקר פרוסט וסאליבן.

12:30

הבורסה עברה לעליות. מדד ת"א 35 עולה ב-0.2%, ת"א 90 מוסיף 0.5%. מדד הבנקים עדיין בטריטוריה השלילית, עם ירידה של כ-0.6%. מחזור המסחר מסתכם בכ-650 מיליון שקל עד כה.

סאמיט  מזנקת במחזור גבוה לאחר שהודיעה שחברה בת זרה שלה התקשרה בעסקאות לרכישה של כ-400 יח"ד להשכרה בניו-יורק תמורת 65 מיליון דולר. בנוסף, החברה הבת התקשרה בהסכמים לרכישת 6 מרכזים מסחריים תמורת כ-130 מיליון דולר ומנהלת מגעים למכירת חלקות משנה בנכסים אלה בהיקף של כ-60 מיליון דולר.

אלקטריאון  הודיעה שקורי ג'ונסון, שכיהן עד לאחרונה כיו"ר מועצת עיריית ניו-יורק, מצטרף כיועץ אסטרטגי עבור השוק האמריקאי. אירודרום  הודיעה שזכתה במכרז של לקוח בטחוני לאספקת מל"טים והפעלתם לצרכי אימונים, וקיבלה הזמנת עבודה בסך של כ-1 מיליון שקל מהלקוח.

ראדא , שעוסקת בפיתוח מכ"מים טקטיים, הציבה בוובינר למשקיעים יעד הכנסות של 140 מיליון דולר לשנת 2022, והציגה תחזית צמיחה אורגנית בגובה של 250 מיליון דולר בשנה תוך 3-4 שנים. דיווחה שב-2021 הכניסה 117 מיליון דולר, גידול שנתי של 54%.

10:55

עליות בולטות רושמות כעת סאמיט , אינטרקיור, הכשרה התחדשות, מגדל  ודלק קידוחים.

חברת נרהטק מדיה  מדווחת כי על רקע פעולות החברה לבחינת עסקאות למיזוג וכן לצורך הקטנת הסיכון של קבלת תשלומים מבוססי תוצאות בגין מכירת מגזר הפצת האפליקציות מחודש מרץ 2020, החליט דירקטוריון החברה להמיר את זכויות החברה בתזרים עתידי מבוסס תוצאות בגין מכירת פעילות ההפצה של החברה בתשלום חד פעמי של כ- 3.6 מיליון דולר. העסקה כפופה לאישור אסיפת בעלי המניות של נרהטק.

חברת טראלייט  דיווחה הבוקר כי חתמה על מזכר הבנות עם מגדל ביטוח לשם כניסתה כשותפה בשני פרויקטים של טראלייט בהשקעה של עד 460 מיליון שקל. בפרויקט הסולארי 'התענך1' שבבעלות טראלייט (100%) בצפון הארץ אמורה מגדל להשקיע עד 270 מיליון שקל תמורת 49% מהפרויקט, ובבפרויקט הסולארי Dunmore בקנדה , שבו טראלייט מחזיקה 75%, אמורה מגדל להשקיע עד 190 מיליון שקל. רני ליפשיץ, מנכ"ל טראלייט, ציין כי "טראלייט נמצאת כיום לקראת גידול חד בהיקפי פעילותה, ושילוב הכוחות עם מגדל ביטוח תואם את אסטרטגיית ההתרחבות שלנו בארץ ובחו"ל". 

10:00

מגמה מעורבת בפתיחת המסחר בבורסה. מדד ת"א 35 נסחר בירידה של כ-0.1% ומדד ת"א 90 שומר על יציבות.

עליות בולטות רושמות גלוברנדס , פרטנר , פריון ואלוני חץ.

חברת שיח מדיקל , בניהולו של יוגב שריד, מדווחת הבוקר כי היא צופה שהכנסות הרבעון הרביעי של שנת 2021 יעמדו על כ-28 מיליון שקל, גידול של 174% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד וצמיחה של 73% בהשוואה לרבעון השלישי של שנת 2021. בהתאם, צופה החברה כי הכנסות שנת 2021 יסתכמו בכ-66 מיליון שקל, גידול של כ-80% בהשוואה לשנת 2020.

08:50

בשוק המט"ח, הדולר מתחזק בכ-0.1% ונסחר סביב 3.113 שקלים והאירו נחלש בכ-0.4% ונסחר סביב 3.553 שקלים.

07:40

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה בת"א

1. צפי לפתיחה מעורבת

יום המסחר בבורסה צפוי, כפי הנראה, להיפתח במגמה מעורבת. זאת לאחר שאתמול רשם מדד ת"א 35 ננעל ירידה של כ-0.7%, ת"א 90 ירד ב-0.3% ואילו מדד הנפט וגז קפץ ב-2.5% על רקע הזינוק במחירי הנפט ביום שישי. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.2 מיליארד שקל.

עליות בולטות רשמו קבוצת דלק, ורידיס, דלק קידוחים, רציו, פרטנר , פלוריסטם, בריל ורבל. מנגד, ירידות חדות נרשמו במניות אלקטריאון , אלוט, נייס , ביו דבש, גילת ואוגווינד.

2. מגמה מעורבת באסיה

בורסות אסיה נסחרות היום במגמה מעורבת, לאחר שבסין פורסם כי הכלכלה התרחבה ב-8.1% בשנת 2021. זאת לעומת צפי כלכלנים לצמיחה של 8.4% בסין אשתקד. בטוקיו מטפס מדד הניקיי בכ-0.8% ומנגד בהונג קונג נסוג ההאנג סנג בכ-0.8%. 

3. אין מסחר בניו יורק

היום לא יתקיים מסחר בניו יורק לרגל "יום מרטין לותר קינג". בהמשך השבוע יפרסמו דוחות, בין השאר, בנק אוף אמריקה וגולדמן זאקס (בשלישי), פרוקטר אנד גמבל, יונייטד הלת', ASML, מורגן סטנלי ואינטל ברביעי, נטפליקס ואמריקן איירליינס בחמישי. 

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי וול סטריט נרשמות ירידות קלות.

4. הנפט ממשיך בעלייה

מחירי החוזים על הנפט רושמים עליות קלות. חוזה על חבית נפט מסוג ברנט נסחר סביב 86.2 דולר. זאת לאחר עליות חדות ביום שישי. 

בשוק הקריפטו נרשמות ירידות, והביטקוין נסחר סביב 42,600 דולר. האת'ריום יורד ביותר מ-2% ונסחר סביב 3,250 דולר.

5. כלכלני הפועלים: בנק ישראל לא יעלה ריבית במחצית הראשונה של השנה

ולסיום, לאחר פרסום המדד ביום שישי (עלייה של 2.8% ב-2021) מציינים כלכלני בנק הפועלים כי עליית מחירי שכר-דירה לרמה שנתית של 3.3% מאותתת אולי שהאינפלציה היא לא רק תוצאה של פגיעה בשרשרת האספקה. "הדיור הוא הסעיף שמקשר בין אינפלציה של נכסים לאינפלציה במדד המחירים לצרכן. העלינו את תחזית האינפלציה ל-12 החודשים הקרובים לשיעור של 2.2%, זאת על רקע עליית מחירי הדלק, האצה במחירי הדיור ואינפלציה גבוהה יותר בעולם".

"האינפלציה השנתית צפויה לחצות אמנם את רמת ה-3% בחודשים הקרובים, אך הציפיות לאינפלציה עדיין מעוגנות ביעד, וזה יאפשר לבנק ישראל להותיר את הריבית ללא שינוי במחצית הראשונה של השנה. הפד האמריקני צפוי לסיים את רכישות האג"ח בחודש מרץ, ומיד לאחר מכן ריבית הפד כנראה תעלה. העלאות הריבית של הפד יאפשרו לבנק ישראל להתחיל לנרמל את הריבית בקצב איטי, ועם פחות חשש להשפעות על שער החליפין של השקל. שוק הנגזרים מגלם עתה שתי העלאות ריבית השנה ועוד שתי העלאות בשנת 2023 עד לרמה של כ-1%", הם מציינים.

עוד כתבות

עמית הלוי, הליכוד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם חוק הגיוס של יאיר לפיד לא עמד במבחן בג"ץ?

ח"כ עמית הלוי טען כי גם חוק הגיוס של יאיר לפיד לא עבר את מבחן בג"ץ, אבל הוא לא קיבל הזדמנות ● המשרוקית של גלובס

האוניברסיטה העברית בירושלים / צילום: Shutterstock

האוניברסיטה העברית: הפרופסורית מכחישת הטבח לא תשוב ללמד אם לא תחזור בה

דיקן ביה"ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית הודיע כי פרופ' נדירה שלהוב־קיבורקיאן, שהכחישה את אירועי ה־7 באוקטובר, תפסיק ללמד בו לצמיתות אם לא תחזור בה מדבריה ● בהודעה נכתב: "חופש הביטוי איננו מקנה זכות להיות מעורב בהוראה ובחינוך של מקצוע שלערכיו אדם מתכחש"

מייסדי אליאוס, מימין: אלון יופה, אלון רבינוביץ ודרור זיידה

הפיתוח שפותר את בעיית העומס על מטפלים נפשיים בעקבות המלחמה

הסטארט־אפ Eleos Health פיתח כלי בינה מלאכותית שמייצר סיכום אוטומטי של פגישות רפואיות, שכעת יוטמע בקבוצת "עמל ומעבר" המתמחה בטיפולים פסיכולוגיים ● המייסד אלון יופה: "כמו שצילום רנטגן מסייע לרופא, כך הפתרון שלנו לרפואת הנפש" ● ישראל מתגייסת 

טים קוק וסונדר פיצ'אי / צילום: Associated Press

"בלוקבסטר דיל": הדיווח שמקפיץ את מניית גוגל ב-5% במסחר המוקדם

מערכת ה-AI של גוגל עשויה להגיע למכשירי אפל כבר השנה, אם שיתוף הפעולה המתקיים בין החברות יושלם ● הדיווח על שיחות שיתוף הפעולה נחשף בבלומברג ומקפיץ את מניית אלפאבית בכ-5% במסחר המוקדם

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

החיים המפנקים שאחרי הפוליטיקה: כמה מרוויחה איילת שקד על 25 שעות עבודה בשבוע?

לפי הדוח שפרסמה היום קרדן נדל"ן, השרה לשעבר הרוויחה בשנה החולפת שכר של 1.53 מיליון שקל ● עפ"י הסכם השכר של שקד, שאושר בשנה שעברה, היא מקבלת שכר חודשי של 70 אלף שקל עבור 25 שעות שבועיות בלבד

המדינה שמצטרפת לציר הרשע של חמאס, רוסיה ואיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסיבה לכך שאיחוד האמירויות מובילה השקעת ענק במצרים, דרום אפריקה משקיעה מיליוני דולרים ביצירת קשר עם חמאס ומסתבכת בארה"ב, והאלימות לא עוזרת לקרב את הפלסטינים למדינה ● כותרות העיתונים בעולם 

ג׳נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: Reuters, Walid Berrazeg

האירוע שכל התעשייה חיכתה לו: אנבידיה מציגה את הדור הבא של הבינה המלאכותית

הכנס השנתי של החברה הלוהטת בעולם התקיים בסן חוזה וסיפק שורה של בשורות מרכזיות ● מהדור הבא של שבבי הבינה המלאכותית, דרך שיתוף-פעולה עם אפל ועד לחידושים בענף הרכב ● כל הפרטים מהאירוע השנתי של אנבידיה

רס''ב (במיל') סבסטיאן איון ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ב (מיל') סבסטיאן איון נפל בקרב בצפון הרצועה

הודעה נמסרה למשפחתו של איון, בן 51 מראש העין • המשלחת הישראלית הגיעה לקטאר והחלו שיחות מו"מ לעסקה • גורם ישראלי בכיר: "נציגי חמאס בקטאר לא יקבלו את ההחלטות. מי שיקבל את ההחלטות יהיה סינוואר" • משרד החוץ האמריקני ביקש מישראל מידע בעקבות דיווחים על מעצר כתב אל-ג'זירה בפשיטה על בית החולים  • עדכונים בולטים 

מרואן עיסא. האם חוסל? / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

מספר 3 בחמאס ואחד מאדריכלי ה-7 באוקטובר: מי היה מרוואן עיסא?

תקיפה נרחבת בנוסיראת בשבוע שעבר נועדה לחסל את מרוואן עיסא, סגן מפקד גדודי עז א־דין אל־קסאם וכעת בחמאס בודקים האם הוא אכן חוסל ● זהו ניסיון החיסול השני שלו של עיסא, שהתחנך מגיל צעיר במוסדות שמזוהים עם האחים המוסלמים

צילומים: AP - Ng Han Guan, Jeff Dean, Alexander Zemlianichenko, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

קלקולים כלכליים: הסיכונים המרכזיים שמאיימים על הפריחה בשוקי המניות

דווקא כשמדדי מניות בעולם נמצאים בשיאי כל הזמנים, חשוב להתייחס לסיכונים שעלולים להעיב על השווקים ● הסיכונים המיידיים הם התחדשות האינפלציה במדינות רבות או לחלופין האטה כלכלית, ומתיחויות גאו-פוליטיות שיסלימו למלחמות ● כתבה שנייה מתוך שתיים

גל רכישות בסייבר הישראלי / אילוסטרציה: Shutterstock

הפרדוקס בענף הסייבר: איך קורה שחברה נמכרת בשווי של פי 100 מההכנסות שלה?

בחצי השנה האחרונה נרכשו שמונה סטארט־אפים ישראלים בתחום הסייבר - כולם בשווי שגבוה פי עשרות ביחס להכנסות שלהם ● הסיבה מאחורי האקזיטים הנדיבים: הענקיות הזרות בונות על המוצרים של החברות הצעירות, כהבטחה להגדלת המכירות ● האם זו רק ההתחלה?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

עליות קלות בתל אביב; חילן מזנקת בכ-8%, מנועי בית שמש ב-11%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.5%, ות"א 90 מוסיף לערכו 0.3% ● עונת הדוחות בתל אביב תופסת תאוצה: לאומי וחילן פרסמו דוחות כספיים ● מטבעות הקריפטו איבדו גובה אחרי שרשמו שיאים ● הורדת דירוג לאג"ח של אלקטרה פאוור ● לאומי: תפוקת הנפט היומית תצמח ל-13.6 מיליון חביות ● בנק אוף אמריקה: ייתכן שהשוק מתחיל לפקפק בכך שהפד יבצע הפחתות ריבית של 75 נקודות בסיס בשנת 2024

לימסול, קפריסין. מקלט המס הכי נגיש לישראלים / צילום: Shutterstock

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים ביעד ההשקעה הפופולרי

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים, הכנסות וחברות של ישראלים בקפריסין, שהפכה ליעד השקעה פופולרי הודות למדיניות מס אטרקטיבית ● גורם ברשות: "חברות רבות רשומות בקפריסין כשהשליטה והניהול מתבצעים מהארץ" ● עסקי הנדל"ן להשקעה בסכנה למיסוי של עד 50%

צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל חושף: לקוחות איזה בנק הכי מרוצים ומה אכזב את הציבור?

סקר שביעות הרצון של בנק ישראל מגלה כי 20% מהציבור חושב שמגיע לו לקבל יותר על הפלוס בחשבון • העמלות הגבוהות הן עדיין הסיבה העיקרית לתפיסת חוסר ההוגנות • שני הבנקים הגדולים בתחתית בתשובה לשאלה האם תמליצו לחבר או משפחה על הבנק

סניף של סופר פארם / צילום: בר - אל

מכה לסופר פארם: בוועדת הכלכלה מקדמים חקיקה שתחליש את כוחה

לפי הצעת החוק שמקדמת ועדת הכלכלה, בכל קניון חדש שייפתח בחמש השנים הבאות - חנות הפארם הראשונה בו לא תהיה של סופר פארם ● נכון ל-2021, נתח השוק הכספי של הרשת היווה כ-85% עם כ-7.5 מיליארד שקל הכנסות

יניב פרטוש (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

יניב פרטוש מונה למנכ"ל משותף בסוכנות הדיגיטל ארלו של ראובני־פרידן

פרטוש יכהן בתפקיד במקביל לניב חורש, מבעלי הקבוצה, שביצע את התפקיד עד כה לבדו ● במקביל למהלך בוצעה שורה של מינויים נוספים בסוכנות

שיאן השכר בתקשורת נמצא במגזין אוטו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

2.7 מיליון שקל בשנה: זה כנראה איש התקשורת הכי עשיר בישראל

טל חמו, מנכ"ל מגזין הרכב "אוטו", מחזיק ב-20% ממניות מהמגזין שבשליטת מימון ישיר ● עפ"י תנאי העסקתו הוא זכאי, בין היתר, למענק חתימה של מיליון שקל ולמענק התמדה בסכום כפול ● המגזין הרוויח אשתקד 2.4 מיליון שקל

צילום: AP - Manu Fernandez

המבצע הצבאי של טורקיה ועיראק להקמת מסדרון יבשתי למפרץ הפרסי

שתי המדינות מנצלות את העיכובים במסדרון היבשתי שמתכננת ארה"ב דרך ישראל וערב הסעודית, כדי להתקדם בפרויקט ● את הכוחות הן מרכזות במבצע נגד המחתרת הכורדית שמאיימת על טורקיה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מיכל רז חיימוביץ', shutterstock

אלו חברות התעופה שהודיעו רשמית על חזרה לישראל. מה הן מציעות?

דלתא ואיזיג'ט הכריזו בשבוע שעבר על חידוש הטיסות לנתב"ג, והן מצטרפות לשורת חברות תעופה נוספות שיחדשו בקרוב את הטיסות ● למרות העלייה בהיצע הטיסות, המחירים נותרו גבוהים, ורוב החברות לא מציעות מבצעים משמעותיים ● מתי כל אחת צפויה לחזור לארץ, ומה כלול במחיר?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שבה כל עובד עשירי היה במילואים: הסיפורים מאחורי הדוחות בת"א

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: התחזית האופטימית של מנכ"ל תדיראן להמשך וחברת ה-IT אברא טוענת - 10% מהעובדים היו במילואים, וההכנסות נפגעו ● מדור חדש