גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"כולם מסביב אמרו לי 'הביטקוין מת, אתה מבזבז את הזמן שלך'. אבל מי שצחק עלינו בעבר, היום רוצה להצטרף"

אלי בז'רנו, מנכ"ל ומייסד בורסת הקריפטו Bit2C, ראשון לציון ● בן 42, נשוי ואב לשלושה, מתגורר בחולון ● החברה מעסיקה 15 עובדים ● "כשהתחלנו הצעתי לעורך הדין שלנו לקחת שכר-טרחה בביטקוין. היום הוא אומר שאם היה מסכים, היום הוא לא היה צריך לעבוד יותר" ● גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז  

אלי בז'רנו, מנכ''ל ומייסד בורסת הקריפטו Bit2C / צילום: ביטוסי בעמ
אלי בז'רנו, מנכ''ל ומייסד בורסת הקריפטו Bit2C / צילום: ביטוסי בעמ

כבר כמה שנים שאלי בז'רנו מנהל בורסת קריפטו שהקים בעצמו, אבל בתחילת הדרך הוא בכלל לא האמין במטבעות הדיגיטליים. השנה הייתה 2011, ובז'רנו עבד כאיש QA (בדיקות איכות תוכנה) בסטארט-אפ Coloright של בני לנדא, שהתמחה במדפסות לצבעי שיער. "יום אחד הבוס שלי ביקש ממני להסביר לו על הביטקוין. התחלתי לקרוא, וזה נראה לי כמו הימורים שמעבירים מאחד לשני, לא משהו רציני. אבל המנהל שלי התעקש איתי שזה מעניין: מחשבים שמתקשרים בינם לבין עצמם, עם שימוש מתוחכם במתמטיקה ובקריפטוגרפיה.

"חזרתי שוב לדף הלבן (מדריך שמפשט בתמציתיות נושא מורכב, ג"ח), ולמרות שהתפקיד שלי היה לקרוא מסמכים ולהעיר עליהם - לקח לי שלושה שבועות לפענח את המסמך הזה. ואז, לילה אחד, הרגשתי שמושכים לי את השטיח מתחת לרגליים. נגלה לי מודל שמאפשר העברות כספים בלי ישות מרכזית שמתווכת באמצע. זה מטלטל, כי הדור שלנו והדורות הקודמים נולדנו למציאות שבה הרכוש שלנו מוחזק על ידי צד שלישי - חשבון הבנק, הפנסיה וכן הלאה - ובאה טכנולוגיה ואומרת 'אני משבשת את זה'".

איך הטלטלה הפכה ליזמות?

"ישבתי בסלון עם כמה חברים, אחד מהם היה הדר מקדסי שהיום הוא השותף שלי וה-CTO. ניסיתי לעניין אותם בנושא, ואף אחד לא הבין חוץ מהדר, שהוא ארכיטקט תוכנה שעבד בחברות פיננסיות גדולות. שנינו הבנו שיש פוטנציאל גדול לחופש פיננסי, וכשניסינו להתעסק בזה ולהשקיע, הבנו שאנחנו בין הראשונים ששואלים את השאלות עם הרגליים על הקרקע. באותה תקופה היה צריך לשלוח דולרים ליפן או להיכנס לדרק ווב, והבנו שככה זה לא יצליח. לכן, החלטנו להקים את החברה - אני בצד העסקי והרגולטיבי, והדר בצד הטכנולוגי".

לא חשש מהדימוי השלילי שהתלווה לזה?
"להרבה מהטכנולוגיות המשבשות יש היסטוריה כזאת, כי מי שמאמץ אותן מהר אלה הקיצוניים יותר - עבריינים ופושעים שמנצלים את היכולות האלה כנגד מי שעוד לא מכיר אותן. זה כמו שקישרו את האינטרנט עם פורנו, או שרק לשודדים היו מכוניות. יש חשש מובנה מטכנולוגיה חדשה".

במרץ 2015 החלה לפעול פלטפורמת המסחר האינטרנטית Bit2C, שמאפשרת קנייה ומכירה של מטבעות קריפטוגרפיים מול השקל, לצד ניהול ושמירת מטבעות דיגיטליים ומימוש עסקאות בהיקפים גדולים (OTC). "עכשיו אנחנו הצד השלישי, שמנסה לגשר בין מה שרגילים אליו לבין מה שעומד להיות במציאות העתידית", מסביר בז'רנו. נכון לתחילת השבוע, בזירת המסחר בוצעו 274,100 עסקאות בסך של 52,838 ביטקוין, על ידי 16,807 סוחרים.

"אנחנו רואים את עצמנו כחלוצים בתחום, כמי שמהווים גם בנק וגם ארנק. ביטקיון זה לא מטבע ולא נכס, הוא גם וגם. אנחנו מסבירים לכל הרגולטורים - כולל בנק ישראל - שהציבור מבולבל ודוחפים אותו לפינות אפורות, קשה לפקח על זה ולגבות מסים, ולכן חשוב שזה יהפוך למיינסטרים.

"אני מאמין שהשנה תהיה התקדמות בתחום, כי בנובמבר 2021 נכנס החוק של הרשות לאיסור הלבנת הון, שמנסה להסדיר את הפעילות הזו. חלוקת הרישיונות קצת נדחית, אבל לדעתי שב-2022 אנשים יוכלו להתעסק בקריפטו באופן רחב יותר".

מה הקושי הכי גדול שחווית סביב המיזם?
"פתחנו ב-2013 עם חלומות גדולים, הייתה קפיצה גדלה בערך של הביטקיון וזה עורר את השוק, החברה הרוויחה יפה, והייתה אופוריה שזה לא ייגמר. בשנתיים שאחרי זה בא החורף, המסחר קצת דעך, והלך לכיוון של משהו אזוטרי. אחרי שאתה מצליח במשך כמעט שנה, זה אתגר גדול לראות את הדעיכה הזו ולהמשיך להאמין שזה עוד יקרה.

"בהתחלה היו חששות, כי יש לנו משפחות וילדים, אבל אנחנו הייטקיסטים, אז ידענו שלא ניפול לרחוב. לא חשבנו להפסיק עם זה, אבל כן צמצמנו מאוד את הפעילות, ומצאנו השלמות הכנסה בהייטק. כולם מסביב אמרו לי 'הביטקיון מת, זה לא יקרה, אתה מבזבז את הזמן שלך'. אתה על מטוטלת של בין גאון לליצן, תלוי מה אנשים חושבים על הקריפטו והביטקוין. ב-2017 שוב צמחנו, אבל זה היה מאוד מאתגר להמשיך ולהאמין שזה ישתפר - מה שקרה רק בשנה-שנתיים האחרונות".

אלון מאסק קידם את מעמד הביטקיון בעיניך?
"הוא גם עזר, וגם פגע - לפעמים מה שהוא אומר זה חכם, ולפעמים פחות. אבל ככל שמדברים על זה יותר, זה יותר טוב לנו. אין ספק שהעובדה שחברות ציבוריות גדולות בארה"ב, כמו טסלה, התחילו להשקיע בביטקוין בתור הימור נגד הדולר, קשורה לקורונה - הן רואות בו גידור אינפלציוני, וזו מגמה שתימשך ב-2022.

"הביטקוין חגג החודש 13 שנים, וזה מעט לתהליכים פיננסיים, שצריכים 25 שנה כדי להתבסס. כיום ההנחה היא שרק 1% מאוכלוסיית העולם מחזיק קריפטו, אז יש המון לאן לגדול, ולאן להגיע".

איך אתם משווקים את עצמכם?
"אנחנו לא עושים שיווק באופן פעיל, אלא משקיעים יותר בטכנולוגיה ובשירות לקוחות. הקריפטו משווק את עצמו, מגיעים אלינו מהמלצות מפה לאוזן, ובזכות הפעילות שאנחנו עושים מול הרגולציה".

בהקשר הזה של ההתרחבות, הקורונה תרמה מאוד ל-Bit2c. "המגפה הכניסה אנשים לבתים ולאינטרנט, והם נחשפו לטכנולוגיות חדשות. כך שבמובן העסקי הקורונה עשתה לנו טוב, כמו לכל החברות הטכנולוגיות באינטרנט שנהנו מאובר תשומת לב.

"לאורך כל השנה הייתה עלייה, גם במחירי הקריפטו. מי שצחק עלינו בעבר, עכשיו רוצה להצטרף. כשהתחלנו הצעתי לעורך הדין שלנו לקחת שכר-טרחה בביטקוין, היום הוא אומר שאם היה מסכים, היום הוא לא היה צריך לעבוד יותר".

Bit2c, שממוקמת בראשון לציון, מעסיקה כיום 15 עובדים. במהלך הקורונה גייסה החברה פעמיים באמצעות פלטפורמות למימון המונים. "ב-2020 גייסנו 1.6 מיליון שקל, וב-2021 גייסנו 4 מיליון שקל מהקהילה ומהציבור", מספר בז'רנו.

איזו טעות עשית בדרך, ומה למדת ממנה?
"בשלב מסוים היינו צריכים לפטר עובדים. החלטנו לעשות צמצומים במחקר ופיתוח, וזו הייתה טעות. בחברה טכנולוגית עדיף לצמצם בכל דבר אחר, ולא בזה. חשבתי שזה כמו כל משאב אחר, מקצצים ואז מרחיבים בקלות. אבל פיתוח בנוי על ניסיון והיכרות עם המערכת, וקשה לחזור אחורה. זה מהותי הרבה יותר מדברים כמו רכוש, משרדים ומשכורות".

לאן היית רוצה להגיע?
"בטווח הקצר, להוביל את המסחר המפוקח בארץ, ולקדם את הרגולציה על מטבעות דיגיטליים. ב-2023-24 אנחנו רוצים לצאת להנפקה בבורסה בתל אביב, שהחברה תהיה שקופה וגדולה".

למה אתם פועלים רק בארץ?
"מתוך אסטרטגיה. בחו"ל יש ג'ונגל שלא תמיד אפשר לעכל אותו מפה. אולי בעוד שנה-שנתיים, עם התפתחות הרגולציה, יהיו הזדמנויות לשיתופי פעולה או כניסה לשווקים בחו"ל. בארה"ב ובאירופה כבר יש בורסות כמו שלנו שיש להן רגולציה, וברגע שגם לנו תהיה, נוכל לעשות חיבורים גלובליים מעניינים".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il   

עוד כתבות

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

שר הביטחון יואב גלנט ורה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

רה"מ אישר: ראש השב"כ ייצא לשיחות בקהיר, ראש המוסד לקטאר

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה ● בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard

ארה"ב: מדד הליבה של ההוצאה לצריכה פרטית ירד ל-2.8%, כצפוי

מדד ה-PCE החודשי ירד ל-0.3% לעומת 0.5% בחודש שעבר ● מזרחי טפחות: "אי ההפתעה תומכת להערכתנו בתוואי הפד הנוכחי" ● היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות אירופה ובוול סטריט ● מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8% ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה

הפגנה הקוראת לשוויון בנטל. בלי נתונים מסולפים / צילום: שב״פ sha_b_p@

אותה אוזלת היד מאפשרת למגזר גדול לא לשאת בנטל וחונקת אותנו בפקקים

משבר הגיוס הוא משבר המטרו: שניהם יחד הוא אותו כישלון תשתיות ענק, של התחבורה המקרטעת פה ושל יסודות המדינה המתפוררים אחרי 76 שנותיה ● הסטטוס קוו מת. הגיע הזמן להיפרד מפתרונות הישראבלוף

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים