גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משפט נתניהו: "אי-אפשר ללטף אדם בחדר החקירה על-מנת שייתן גרסה"

ברקע המגעים להסדר טיעון, התחדש היום משפטו של רה"מ לשעבר בנימין נתניהו, ועוה"ד בעז בן-צור וז'ק חן המשיכו בחקירתו של ניר שוורץ, חוקר המשטרה של עד המדינה ניר חפץ ● בין היתר אמר שוורץ בעדותו: "חקירה היא לא דבר נעים. אי אפשר לעשות את זה באמצעות ליטופים וחיבוקים" ● בהמשך עלה להעיד חוקר המשטרה יניב פלג, שחקר גם הוא את חפץ בזמנו

ניר שוורץ מעיד בבית המשפט / צילום: יוסי זמיר
ניר שוורץ מעיד בבית המשפט / צילום: יוסי זמיר

ברקע המגעים להסדר טיעון וההתייעצויות של בנימין נתניהו ובני משפחתו אמש עם עורכי דינו בבית סנגורו, הבוקר (ב') התייצב עו"ד בעז בן-צור בבית המשפט המחוזי בירושלים להמשך המשפט. עו"ד בן-צור, סנגורו של ראש הממשלה לשעבר, המשיך לחקור בחקירה נגדית את מי שחקר את עד המדינה ניר חפץ - חוקר המשטרה מלהב 433, ניר שוורץ. סוגיית הסדר הטיעון שעל הפרק לא עלתה בדיון. בהמשך עלה להעיד חוקר המשטרה יניב פלג, שחקר גם הוא את חפץ בזמנו. 

"חקירה היא לא דבר נעים"

עו"ד ז'ק חן, סנגורו של שאול אלוביץ', חקר את שוורץ בנוגע לחקירה של איריס אלוביץ', שנחקרה כשהיא מותשת ועייפה, על מודעותו של שוורץ למצב בו מצויה הנחקרת.

עו"ד חן: "איך אתה תופס את האחריות שלך?". 

שוורץ: "האחריות שלי לדעת אם נעשה משהו חריג כשאני יוצא מחדר החקירה, ולא מילה במילה".

עו"ד חן: "האחריות שלך על כל המעטפת של הנחקר, למשל תנאיו בשב"ס, התנהלות של הכפוף שלך יניב פלג".

שוורץ: "לא כל המעטפת, לגבי פלג - נכון".

עו"ד חן הטיח בשוורץ שהוא אחראי על תנאי החקירה ותרגילי החקירה שהופעלו נגד חפץ.

שוורץ השיב: "אי-אפשר ללטף אדם בחדר החקירה על-מנת שייתן גרסה. חקירה היא לא דבר נעים, זה מצריך ממך כאדם שמסתיר משהו להוציא את מה שאתה מסתיר, אי-אפשר לעשות את זה באמצעות ליטופים וחיבוקים.

"חקירה היא לפעמים קשוחה, לפעמים הנחקר מרגיש חוסר נוחות וחוסר נעימות. אם הוא לא רוצה לספר, מנסים לשכנע אותו. זו לא אווירה של סאונה. העצורים מגיעים לחדר החקירות במצב שבו הם נמצאים. החוקרים מבצעים את העבודה שלהם, את התפקיד שלהם, את מה שהם צריכים על-מנת להגיע לחקר האמת, ולהגיע לחקר האמת זו משימה.

"אם יש חשוד שלא משתף פעולה, המאמץ החקירתי הנוסף שנדרש מכל היחידה הוא גם כן הרבה יותר מורכב, כי יש צורך לשנס יותר מותניים ולבצע פעולות נוספות. זה לא יכול לבוא בליטופים ובחיבוקים".

עו"ד  חן המשיך והטיח בחוקר שוורץ: "אתה מציג מצג כוזב לבית המשפט. ידעת והיית שותף מלא למהלכים. לוגיסטיקה - אתה לא הראש הקטן שהצגת בחקירה, עשית בכוונת מכוון להטעות את בית המשפט לא לספר על הצעדים החריפים והחריגים לשבור את רוחם של הנחקרים והחשודים כדי להשיג מטרה שסימנת להשיג מראש".

בתגובה השיב שוורץ: "אני מוחה".

"החוקרים השתילו לו זיכרון"

מוקדם יותר חקר עו"ד בן-צור את שוורץ בנוגע ללוח הזמנים שנתן ניר חפץ לפגישות שקיים עם שאול אלוביץ'. חפץ לא זכר מתי התקיימו הפגישות עם אלוביץ', בהן הפגישה החשובה לגביה סיפר כי אלוביץ' ביקש ממנו להעביר מסמך לנתניהו. בחקירת המשטרה הציג החוקר שוורץ לחפץ ציר זמנים של אירועים, שערכה המשטרה, על-מנת לסייע לו להיזכר במועדים. שוורץ הסביר כי ניסו להביא את חפץ לקבע את מועדים של הפגישות. חפץ העיד כי ציין את המועדים לפי ההיגיון ולא מתוך ידיעה.

בחקירה הנגדית טען בן-צור כי לוח הזמנים שהוצג לחפץ היה מניפוליטיבי, ורמז כי הוא נועד להטעות את העד. עו"ד בן-צור הציג את הניסיונות של המשטרה למקם את חפץ במועדים הנוחים לתזה של התביעה.

הפגנות נגד הסדר הטיעון המתגבש של נתניהו, שמתקיימות מחוץ לדיונים במשפטו בירושלים / צילום: יוסי זמיר

במסגרת החקירה הוציאה המשטרה צו לקבלת שמות הנכנסים והיוצאים למעון הרשמי למועדים בהם אלוביץ' הגיע למעון בין אוקטובר לדצמבר 2014. עו"ד בן-צור טען כי החקירה של חפץ הייתה מגמתית, כי החוקרים כיוונו את חפץ בתשובותיו ו"השתילו לו זיכרון", לאחר שלא ידע לומר מי נכח במעון בזמן הפגישה ומתי התקיימה הפגישה. בנוסף טען עו"ד בן-צור כי מהפלט שהוצא עלה כי במעון נכחו פוליטיקאים, אך הם לא נחקרו.

בימי החקירה הקודמים של החוקר שוורץ הוצג לו תיעוד חקירותיו של עד המדינה ניר חפץ ואמירותיו הקשות בבית המשפט לפיהן הופעלו עליו אמצעי לחץ פסולים, בהם צעקות, איומים, שימוש במשפחתו, הבאת אשתו לחקירה ותרגיל המקורבת שחלק מפרטיו נמצאים תחת חיסיון. חפץ תיאר את האמצעים שהופעלו עליו בחקירה כדרקוניים, והעיד כי הועברו לו מסרים מאיימים. בעדותו של חפץ הושמעה הקלטה בה נשמע שוורץ צועק: "איפה אתה חושב שאתה נמצא? 'יש לך משפחה? הם חשובים לך. אל תעשה את זה עבורך אלא עבור משפחתך".

החוקר של ניר חפץ: לא ביקשתי ממנו להחליף עורך דין

בהמשך היום עלה להעיד חוקר המשטרה יניב פלג והתייחס לאמירות שהפנה לנחקר, עד המדינה ניר חפץ. באשר לניסיון להשפיע על חפץ להחליף עורך דין, אמר פלג כי הוא לא ביקש מחפץ להחליף את עורך דינו. "מעולם לא ביקשתי ממנו. אם אתה מתכוון לשיחה של הרופא/חולה, ניר חפץ השווה את עורך דינו לרופא. אני הקבלתי את עצמי לרופא. אמרתי לו שכדאי לו לדבר עם עוד רופא".

השופט משה ברעם העיר: "זה לא מתאים לאנלוגיה". פלג הוסיף: "חד-משמעית זה מה שהתכוונתי. פעם ראשונה ששמעתי על זה היה בתקשורת. מעולם לא התכוונתי שיחליף עורך דין". 

יניב פלג / צילום: ניצן שפיר

התדרדרות מצבו הבריאותי של חפץ בחקירה

באשר למצב הבריאותי של חפץ בזמן החקירה, פלג סיפר כי רופא שבדק את חפץ אמר לו: "אני לא מבין למה הוא הגיע למצב הזה". עוד הוסיף פלג: "לא היה רופא קבוע. באחד מימי החקירה הגיע רופא. הוא פגש את חפץ, שבאותו הזמן קיבל תרופות לגירודים ולעקיצות. הרופא אמר לי שהוא כועס על המצב של חפץ, ושלא היה צריך להגיע למצב הזה. שהוא רוצה לדווח לקצין רפואה ראשי".

פלג סיפר כי "חפץ התלונן על עקיצות הפשפשים. אני הלכתי והתקשרתי לחובש כדי לבדוק אותו. לא תמיד החובש נענה לבקשתי, אני לא זוכר את התדירות שהוא ראה את החובש. החובש אמר פעם אחת שזו לא סכנת חיים, ולא הגיע. אני זוכר שמפקד היחידה אמר לי או לניר שוורץ, שנגיד שהוא שלח אותנו, ועדיין החובש לא הסכים. לא היה לי מה לעשות מעבר ללבקש".

בחקירה הנגדית הטיח עו"ד בן-צור בפלג: "אני אומר לך שהרופא ראה את חפץ לאחר 8 ימים במעצר. הרופא ראה הזנחה פושעת במצבו של חפץ".

השופט ברעם הקשה על פלג ואמר: "אמרת שהרופא כעס על מצבו הרפואי של ניר, זה מצביע על משהו לא תקין. האם הדברים של הרופא תועדו? על מה הוא כעס? האם זה קשור לאופן בו החזיקו אותו?". פלג השיב: "הדברים לא תועדו. העקיצות היו עדיין עם שלפוחיות, הרופא ראה אותן ואמר- למה הוא הגיע למצב הזה?".

החוקר פלג גם העיד כי הוא איפשר לחפץ להתגלח ולהתקלח. "מעולם לא מנעתי ממנו צורך בסיסי של אדם. החריג היה שאושר לו להתקלח. היחידה אישרה לו להתקלח, והיה לו סכין גילוח, והשגחתי עליו. לא היה משהו חריג לרעה".

לדבריו, "חפץ התבקש לחתום על טופס בו הוא מוותר על נוכחות בזמן העתקת המדיה הדיגיטלית בביתו. והוא אמר בגלל צנעת הפרט. אני לא אמרתי למה הוא מתכוון. הסברתי שצנעת הפרט תרד ב'בית השימוש של ההיסטוריה', כי זה לא מעניין את המשטרה. כי החיפוש נעשה לפי מילים.

"חפץ מעולם לא נאזק בידיים וברגליים כשהוא ביקש להתפנות, וקיבל שתייה חמה. קיבל אוכל כשביקש. אני מי שהלך להביא לו, זה היה התפקיד שלי. השתדלתי להקל עליו בחקירה. מעולם לא מנעתי ממנו גישה למזון. ידעתי איזה אוכל מועדף עליו ולהביא לו".

"בשעות הקרובות הולכת לנחות עליך פצצה שתזעזע את עולמך"

במהלך החקירה אמר פלג לחפץ כי "בשעות הקרובות הולכת לנחות עליך פצצה שתזעזע את עולמך... עד עכשיו לא שיקרתי לך, הפצצה שאתה עומד לחטוף, תאמין לי שזה יזעזע את עולמך מהיסוד. לא חושב שאתה לוקח בחשבון את הידע שלנו, מה אנחנו מסוגלים לעשות". פלג הסביר בעדותו כי "הפצצה" אליה התכוון היא "התכתבות ושיחות הוואטסאפ עם חשודים שהיו להם בתיק", שכללו את ההתכתבויות על שיבוש החקירה.

פלג נשאל למה הזכיר את משפחתו של חפץ בהקשר זה, והשיב: "אדם עם מוניטין ושם שעלול להישלח למאסר, אז על התא המשפחתי תוטל פצצה. הבן שלו היה לפני גיוס ליחידה מובחרת, ובתו למדה משפטים. זו משפחה נורמטיבית שעלולה להינזק מהמעשים של האבא". 

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ' וארנון (נוני) מוזס מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.

עוד כתבות

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

מייסדי קוואק: אלון לב, רן רומנו, ליאור פנסו ויובל פרנבך / צילום: QWAK

ארבעת היזמים יוצאי ענקיות הייטק שזיהו את החולשות של הארגונים הגדולים במשק

קוואק הוקמה במטרה לספק פתרון מקצה לקצה לחברות בהטמעה, בתפעול ובניהול יישומי בינה מלאכותית, ועוזרת לחברות ליישם מודלים של למידת מכונה ● בקוואק לא מסונוורים מטרנד ה-AI:" גם אם אנחנו על הגל, חייבים להיות קשובים לשוק"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

אלישע מדן. החברים / צילום: פרטי

"בזכות החברים": למרות שאיבד את שתי רגליו בעזה, אלישע מדן יצא לטייל בערבה

אלישע מדן נפצע אנוש בעזה ● בשבוע שעבר החברים שלו סחבו אותו כדי שיוכלו לטייל יחד בערבה: "אני יודע שאוכל לחזור להיות יותר ממה שהייתי" ● פרויקט מיוחד

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

פתיחה ירוקה בוול סטריט; טסלה יורדת בכ-4%; מגמה חיובית באירופה

בורסות ארה"ב נפתחו בעליות ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם ● מחירי הנפט והזהב רושמים ירידות ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרות בעליות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

אזעקות הופעלו בקריית שמונה והאזור, יורטה מטרה אווירית חשודה

לפי הניו יורק טיימס, התוכנית המקורית כללה התקפת יעדים צבאיים ברחבי איראן ובטהראן "שהיו עלולים להוביל לתגובה קשה" ●  פיגוע דריסה בירושלים: שלושה הולכי רגל נפצעו קל, המחבלים נעצרו ● יממה אחרי ביקור ר"מ עיראק בבית הלבן: 5 רקטות נורו לעבר בסיס אמריקני בסוריה ● חיזבאללה הודיע על איש תנועת אמל שנהרג מאש צה"ל ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● כל העדכונים

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

טקס סיום תואר. תחרות תעסוקתית מצד AI / צילום: Reuters, Mike Segar

האוניברסיטאות באמריקה תקועות במגדל השן, והעולם המשיך הלאה בלעדיהן

האוניברסיטאות המיושנות עומדות בפני משבר שלא דמיינו ב־400 שנותיהן ● הן כבר לא מסוגלות להבטיח אופק תעסוקתי, בגוגל ובאפל מוותרים על הדרישה לתואר, וגם גופים כמו גולדמן זאקס ומקינזי מודים שמהפכת ה־AI יכולה לנגוס כבר עכשיו בעשרות אחוזים מהמשרות בשוק ● קשה להאמין שהצעירים יסכימו להמשיך ולהעמיס על עצמם חובות עבור תעודות חסרות ערך תעסוקתי של ממש ● חלק שני