גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מ-ה-פ-כ-ה: הוול סטריט ג'ורנל מציג את התחזיות הטכנולוגיות הכי עדכניות לשנה הקרובה

מכוניות חשמליות זולות, אוזניות שימדדו לנו חום, מכשירים שאפשר לתקן בבית, משלוחי חבילות על ידי רחפנים, היעלמן של סיסמאות הכניסה לאתרים ומסכים מוארים ודקים במיוחד ● צוות כתבי הטק של הוול סטריט ג'ורנל מציג את התחזיות הטכנולוגיות הכי עדכניות לשנה הקרובה

משלוחי חבילות על ידי רחפנים / צילום: Shutterstock
משלוחי חבילות על ידי רחפנים / צילום: Shutterstock

שינוי שמה של חברת פייסבוק? המחסור העולמי בשבבים? אמנות דיגיטלית ששווה מיליונים? שום כדור בדולח לא יכול היה לחזות את ההפתעות הטכנולוגיה של 2021 - ואין כזה כדור גם לא לשנה הנוכחית. עם זאת אפשר להצהיר בביטחון כי 2022 תבעבע מחידושים טכנולוגיים ותמשיך לקיים דיון ער בנוגע להשפעת הטכנולוגיה על העולם שלנו וגם אפשר להצהיר כי השנה הזו תכיל הרבה הפתעות - פשוט מכיוון שכאלה יש בשפע לאחרונה. צוות כתבי הטכנולוגיה של וול סטריט ג'ורנל מציג את המגמות שצפויות להשפיע בצורה הכי מעמיקה על חיינו השנה:

רכבים חשמליים: ירידת מחירים

תמו הימים שבהם כל מי שביקש לעצמו רכב חשמלי מצא רק קומץ אפשרויות. עד סוף 2022, יעמדו לרשות הצרכנים בארצות הברית יותר מ-100 דגמים שונים לבחירה. הרבה יותר ממה שעמד לרשותם רק לפני שנה או שנתיים. כלי הרכב החשמליים תופסים עדיין פחות מ-3% מכל כלי הרכב שנוסעים בכבישים בארצות הברית, והמחקרים מגלים שהמחיר שלהם הוא מה שיהיה הבסיס לאימוץ רחב יותר. המחיר הממוצע של רכבים חשמליים הולך לרדת ב-2022 ב-30% לעומת המחיר שלהם ב-2015. סקוט שפרד, אנליסט מחקר ראשי ב-Guidehouse, חברת ייעוץ תאגידי, צופה שהמגמה הזאת תימשך גם ב-2022, עם לפחות ארבעה דגמים נוספים של מכוניות חשמליות שיגיעו לשוק האמריקאי, שמחירן יהיה נמוך מ-40,000 דולר.

הטנדר החשמלי של פורד. מחיר התחלתי של 40 אלף דולר / צילום: יח''צ
 
הטנדר החשמלי של פורד F-150 Lightning (עם מחיר התחלתי של כ-40 אלף דולר) הוא דוגמא מצוינת. פורד נאלצה לעצור כבר את ההרשמה להזמנות מוקדמות של ה-F-150 Lightnings לאחר שקיבלה כבר כמעט 200,000 הזמנות כאלה. 75% מהמזמינים לא רכשו מעולם מכונית של פורד לפני כן, כך על פי דוח הרווחים האחרון של החברה.
בינתיים, ניסאן הורידה את המחיר ההתחלתי של Leaf EV הנחשב שלה לכ-28 אלף דולר (לעומת יותר מ-30 אלף דולר), ולצידה עוד דגמים חשמליים רבים אחרים עם מחירים התחלתיים מתחת ל-40 אלף דולר - של שברולט, יונדאי, קיה, מאזדה, מיני ופולקסווגן, שכבר הגיעו לארצות הברית או יגיעו בקרוב.

קיימות בת קיימא: מכשירים שאפשר יהיה לתקן לבד

מיקרוסופט פיתחה עכבר ממוחזר למחשב מפסולת פלסטיק מהאוקיינוס; דגמי האייפון והאייפד האחרונים של אפל מכילים חומרים ממוחזרים; סדרת האקו החדשה של אמזון (הרמקולים החכמים) מורכבת גם היא מפלסטיק ממוחזר, שגם חוסכים אנרגיה בזמן של השהיית פעילות.

לתחום הטכנולוגי יש ללא ספק טביעת רגל פחמנית גדולה מאד, וחברות טכנולוגיה פועלות כיום לבסס מאמצי קיימות בתוך העיצוב של הטלפונים, הטאבלטים והמחשבים שלנו. אלא שקיימות משמעה גם להאריך את אורך חיי המכשירים: "הבעיה האמיתית היא שהתעשייה הזאת מפתחת מוצרים עם תוחלת חיים קצרה מאוד, כי קשה לתקן אותם והם מושלכים למזבלות", הסבירה מגלי דלמאס, פרופסור לניהול באוניברסיטת קליפורניה, לוס אנג'לס.

יצרניות המכשירים מנסות לטפל בכך. אפל משיקה תכנית תיקון בשירות עצמי בתחילת 2022, כדי לאפשר ללקוחות ולטכנאים עצמאיים לתקן את המכשירים שלה עם חלקים מקוריים של אפל. זהו מהלך שתומכי "הזכות לתקן", לחצו עליו זה מכבר. וחברת דל הציגה לאחרונה את לונה - מחשב נייד עם פחות ברגים וללא מאוורר, כדי לאפשר יכולות מקסימליות של תיקון עצמי.

הגנה על ילדים ברשת: רגולציה עצמית וחיצונית בדרך

בשנת 2021 אימץ העולם את ההבנה שאפליקציות המדיה החברתית, ובמיוחד אינסטגרם וטיק טוק, לא עשו מספיק כדי להגן על משתמשים צעירים מול תוכן מזיק, ותוכנות ממכרות. ב-2022, נראה יותר מאמצים להגן על הילדים, דרך חקיקה מוסדרת, כמו גם על ידי הרשתות עצמן.

עוד בסוף השנה שעברה הבטיחה אינסטגרם להפיץ חלופות לאלגוריתמים של הערוץ המרכזי, שבו יש כרגע למשתמשים שליטה מועטה על מה שהם רואים. מנכ"ל אינסטגרם, אדם מוסרי, דיווח לוועדת משנה של הסנאט בוושינגטון, כי החברה תאפשר בקרת הורים מוגברת לבני נוער מחודש מארס, עם יכולת שתיתן להורים להגדיר את מגבלות זמן הגלישה של ילדיהם. טיק טוק מסרה מצידה, כי היא החלה לערוך שינויים באלגוריתם שלה, כדי שגולשים לא יחשפו בכלל לתצוגה של סרטונים על הפרעות אכילה, דיכאון וחומרים מאיימים אחרים. דוברת החברה גם הוסיפה שטיק טוק תמשיך להגביל את החשיפה לפי גיל, עם כלי פיקוח מוגברים להורים.

ועדיין, לא כולם משוכנעים שהחברות האלה יאמצו את השינויים הנדרשים בעצמן, לכן, במקביל מתגבשת בארה"ב קיקה דו-מפלגתית, של חוק הגנת הפרטיות המקוונת לילדים ובני נוער. חוק שירחיב את הגנת הפרטיות הנוכחית למשתמשים בני 13 עד 15, כמו למשל איסור מוחלט על פרסום מותאם אישית לילדים ועוד. חקיקה נוספת תדרוש שקיפות מוגברת באלגוריתמים של המדיה החברתית.

שבבים: המחסור צפוי לקטון או לדעוך

כבר מאז 2020, מתוך הסגרים העולמיים שכפתה הקורונה, זינק הביקוש לכל המוצרים מבוססי השבבים - טלפונים חכמים שאיפשרו להישאר מחוברים בתוך הסגר, מחשבים ניידים ומחשבים אישיים לעבודה ולימודים מהבית - כל אלה הובילו לביקוש שיא לשבבים ב-2020 ולאורך המחצית הראשונה של 2021. אבל כעת יש כבר יש סימנים שהביקוש הזה החל לדעוך. מכירות הסמארטפונים ברבעון השלישי בסין, השוק הגדול בעולם למכשירים כאלה, צנחו כבר ב-9% לעומת שנה קודם לכן (אם כי אפל, לעומת זאת, דיווחה כי היא ממשיכה לראות ביקוש חזק למכשירי אייפון וחוזה רווח שיא לשנת 2021).

שבבים אלקטרוניים / צילום: Shutterstock

אף אחד עוד לא יודע מתי היצע השבבים יפגוש את הביקוש, וכמה אנליסטים אפילו מעריכים שזה לא יקרה עד 2023, אבל ייתכן שהפתרון כבר נראה באופק.

רובוטים: מעבר לאינטליגנציה סביבתית

הרובוט הביתי האולטימטיבי שיטפל בילדים, ידיח כלים וגם ישחרר סתימות בשירותים לא יגיע השנה. מה שכן יגיע הם הרובוטים הביתיים שיכולים לעשות יותר מהרמקול החכם הנייח, או משואב האבק המשוטט. הם אולי יצליחו אפילו לארח לנו לחברה.

אסטרו, הרובוט הביתי המשולב של אלקסה של אמזון, משתמש בחיישנים כדי לשוטט בבית שלכם. ובתוך כך הוא יכול לעשות את כל מה שאלקסה יודעת - להשמיע מוזיקה, לענות על שאלות וכו'. אבל הוא גם משתמש במצלמות שלו, כדי לפקח על הבית בעת היעדרות של בעליו. אם הרובוט נמצא בבית של קרוב משפחה מזדקן, אפשר יהיה להשתמש, למשל, בתכונה הנקראת "Alexa Together" כדי להשגיח עליו מרחוק. דייוויד לימפ, סגן נשיא בכיר למכשירים ושירותים באמזון, אמר כי אסטרו מייצגת את המעבר ל"אינטליגנציה סביבתית", שבה המחשבים שלנו נסוגים לרקע, ונותנים לנו "לתקשר בעולם האמיתי, ולא להחזיק את הראש בתוך הטלפון". אמזון החלה לשווק את האסטרו שלה, במחיר של אלף דולר, לקבוצה קטנה של משתמשים, כבר בחודש דצמבר. לימפ דיווח בקשר לכך, שרמת ההזמנות גבוהה מעבר לציפיות שלו, ואמזון כבר מזדרזת עם הגדלת המלאי לשנת 2022.

אסטרו של אמזון. כבר שווק לקבוצה קטנה של משתמשים / צילום: יח''צ

מכשירים דומים כמו ElliQ כבר נבחנים אצל מבוגרים בני 65 ומעלה שגרים לבד. בשנה הבאה מתכננת אמזון להרחיב את הזמינות, ולהוסיף לכך גם שירותי קונסיירז', שיאפשרו למשתמשים להזמין, למשל, מצרכים מהמכולת.

מציאות משולבת: השנה תהיה שנת המפנה

נכון, רבים מהמומחים הכריזו שמציאות וירטואלית הולכת לשנות את העולם כבר לפני חצי עשור, אבל אנחנו מבטיחים ש-2022 תביא התפתחויות משמעותיות לטכנולוגיית המציאות המדומה והמציאות הרבודה (מציאות מדומה מכניסה את המשתמש לעולם וירטואלי; מציאות רבודה מוסיפה שכבות לאלמנטים דיגיטליים בעולם האמתי. ביחד, הם "מציאות משולבת").

מטא (פייסבוק לשעבר) מתכננת להשיק סט אוזניות מתוחכם ויקר יותר מה- Quest 2 הנוכחי. חיישנים חדשים ושיפור של אמצעים אופטיים במכשיר (שם הקוד של הפרוייקט הוא קאמבריה) יהפכו את גרסת האוואטר של המשתמש לדומה לו יותר. כאשר המשתמש מחייך - גם האווטאר מחייך. בנוסף, המכשיר יוכל להציג את המרחב הפיזי בו נמצא המשתמש, עם מאפיינים דיגיטליים בתוכו - למשל, מסך וירטואלי ענק מעל שולחן העבודה הממשי. זה חלק ממטרת החברה לבנות את המטאוורס, עולם וירטואלי שבו אפשר לעבוד, לקנות, לבלות זמן איכות ועוד.

במרוץ אל המטאוורס ישתתפו מספר שחקנים. ישנם דיווחים המעידים כי לקראת סוף השנה גם אפל תשיק סט אוזניות למציאות משולבת. לפי אנליסט של אפל, מינג-צ'י קו מ- TF International Securities, הסט יעבוד באמצעות שבבים של אפל עצמה, כמו אלה שנמצאים במק-בוק ויהיו לו מאפיינים גם של מציאות מדומה וגם של מציאות רבודה. מאפל לא נמסרה תגובה בעניין.

חיישני בריאות: יורדים מפרק היד ונכנסים לכל יתר המכשירים

אחרי עשור של חיישני בריאות שצמודים למפרקי הידיים, הם סוף סוף יוצאים לחופשי: screenless Oura ring (טבעת נטולת המסך, ארוזה עם מיני-חיישנים לניטור קצב הלב, החמצן בדם וטמפרטורת העור); בגדים (כולל הלבשה תחתונה, עם מקום מיועד למכשירי מעקב על המצב הגופני); המסך החכם של גוגל, Nest Hub (מציג רדאר שעוקב אחר הרגלי שינה) וישנם גם מזרונים (בהם מותקנים רדארים שעוקבים אחרי פעילות הגוף הזמן השינה).

"זה פחות סביב טכנולוגיה אחת ספציפית של חיישנים", אומר כריס בכרר, מנהל מוצר ב"אורה", ומוסיף כי יצרנים מחפשים דרכים לפשט את מכשירי המעקב.

הלהיט הבא במוצרי הבריאות עשוי להיות אוזניות. אפל לומדת את הפוטנציאל של אוזניות ה-AirPods לקרוא את טמפרטורת הגוף ולזהות את התנוחה שלו, כך לפי דיווח של הוול-סטריט ג'ורנל. גורמים המעורים בנושא סיפרו למערכת הג'ורנל כי האוזניות קולטות את הטמפרטורה של המשתמש מפנים האוזן, ומותקנים בהם חיישני תנועה שמזהים תנועה לא תקינה. אפל עובדת גם על מאפיין חדש לאייפון, שיוכל לסייע בזיהוי של דיכאון, כך לפי הדוח.

סיסמאות כניסה: כבר רואים את הסוף

סיסמאות הכניסה הן בלגן אחד גדול: אפשר לנחש ולגנוב אותן. אז, כדי למנוע הונאות, רבים עושים שימוש במנהל סיסמאות, שמפיק סיסמא ייחודית בג'יבריש לכל אחד מהחשבונות השונים. רובנו לא יודעים אפילו את הסיסמאות של עצמנו. מכאן שיש להודות על כך שעוד ועוד שירותים מפסיקים להשתמש בהן.

למשל, לאתר של הוול-סטריט ג'ורנל אפשר להיכנס כיום עם לינק שנשלח במייל. גם אתר פייפאל, מערכת התשלום שופיפיי ואפליקציות דומות נוספות מאפשרות כניסה באמצעות קוד אישור שנשלח למספר הטלפון. לאחרונה, מיקרוסופט מאפשרת למשתמשים לדלג על סיסמא, ובמקום זה להשתמש בקוד שנשלח אל הטלפון, המייל או אפליקציה ייעודית.
מחקר של חברת האבטחה Transmit Security, מצא כי הסבירות שמשתמשים יירשמו לשירות הכרוך בכניסה ביומטרית גבוה ב-44% מהסיכוי להרשמה הכרוכה בסיסמא. "2022 לא תהיה הסוף של השימוש בסיסמאות, אבל תהיה תנועה בכיוון הזה", אומר אנדרו שיקיאר, מנהל בכיר ב-FIDO Alliance, שמקדמת את השימוש בגישה באמצעות קוד אבטחה, זיהוי פנים, טביעת אצבע או זיהוי קולי.

מהירות גלישה: G5 הולכת להגיע לעשרות מיליונים

לחברות הסלולר יש תוכניות להרחיב את הרשתות שלהן בשנה הקרובה. רשת הסלולר האמריקאית T-Mobile הודיעה כי היא מתכננת להגיע לעוד 50 מיליון אמריקאים עד סוף השנה. בנוסף, טכנולוגית ה-G5 אינה מיועדת רק לטלפונים. ספקיות האינטרנט הביתי ישתמשו בטכנולוגיה על מנת להגיע לאן שהטכנולוגיות המסורתיות אינן מצליחות.

יש סיכוי גדול שהאינטרנט הביתי והסלולרי יהפכו מהירים יותר, למרות שיש מהמורות בדרך. הצעת חוק התשתיות של הנשיא ביידן, שכוללת תקציב של 65 מיליארד דולר למימון הרחבת הגישה לקהילות כפריות, עברה בחודש נובמבר הקודם, אבל התוכנית מחייבת תהליך התאמה ארוך. נוסף לזה, החשש מפני השיבוש שעלול להתרחש במערכות התעופה בעקבות ה-G5 מערים קשיים גם הוא.

מסכים: מוארים יותר, דקים יותר וגמישים יותר

מי שהצליח לזהות שהתצוגה על הטלפון או השעון החכם בהירה יותר ומוארת יותר בהשוואה למחשב, לטלוויזיה, או לצג במכונית, חווה את אחת מקפיצות המדרגה הגדולות בשנים האחרונות של טכנולוגיית התצוגה.

מאז אייפון X, אפל משתמשת ב-OLED - התקן פליטת אור אורגני - טכנולוגיה שמבדילה את עצמה מ-LCD משום שהפיקסלים מאירים את עצמם במקום להשתמש במקור תאורה נפרד. היתרונות הם צד דק יותר, אפילו כזה שניתן לקפלו, ויעילות גבוהה יותר של שימוש באנרגיה.

בטלפונים של סמסונג נעשה שימוש ב-OLED עוד קודם. ענקית הטכנולוגיה הקוריאנית היתה מבין החלוצות בטכנולוגיה הזאת. ישנן גם מספר טלוויזיות שעושות בה שימוש, אבל הן יקרות למדי. עם זאת טכנולוגיית ה-OLED נעשית זולה יותר לייצור, וכבר בשנה שעברה יצאו לשוק מחשבים ניידים שעושים בה שימוש במסכיהם, עם צפי לעוד דגמים ב-2022, כמו גם טאבלטים וטלוויזיות.

MicroLED היא עוד טכנולוגיית תצוגה מפותחת, כזו שיכולה להפוך להיות יורשת זולה של טכנולוגיית ה-OLED. סמסונג כבר בנתה קירות וידאו עם הפיקסלים המוארים הזעירים הללו, אבל העלויות הן עדיין עצומות. בקרוב, Vuzix מתכננת לחשוף את הזכוכית החכמה, שעושה שימוש בצגי סטריאו מיניאטוריים של MicroLED, עבור מציאות רבודה במקום העבודה.

קריפטו: ייכנס למיינסטרים

מי שעדיין לא מצליח להשתלב בשיחות על מטבעות הקריפטו ועל NFT, וחושב שכל הדיבור סביב הנושא של רשתות מבוזרות והבלוקצ'יין יחלוף במהרה, יצטרך להסתגל לרעיון שזה לא המצב. למעשה, ב-2022, המסחר בכסף דיגיטלי ומטבעות קריפטו יופיע יותר ויותר באפליקציות, שירותים ומשחקים פופולריים.

אפליקציות תשלום כמו פייפאל הפכו את הקנייה והתשלום באמצעות מטבעות קריפטו לקלה, עם אפשרות לשלם באמצעות ביטקוין על ידי שימוש בכרטיס אשראי. עוד ועוד חנויות פופולריות מתחילות לקבל מטבעות קריפטו מוכרים, וטסלה עכשיו מקבלת תשלום בדודג'קוין לחלק מהמוצרים שלה.

לא בטוח שכולם יהפכו מומחים בתחום, אבל אפליקציות ורשתות חברתיות עשויות לאמץ את עולם הקריפטו. למשל, מנכ"ל אינסטגרם, אדם מוסרי, אמר כי הפלטפורמה חוקרת את ה-NFT וכיצד להפוך את התחום נגיש יותר לקבל רחב יותר.

משלוחים: רחפנים ברחובות

בשנה הקרובה, יש סיכוי שמשלוחים יגיעו לאנשים באמצעות רחפנים. פלייטרקס, סטארט-אפ ישראלי שפועל בשלושה מוקדים במדינת צפון קרוליינה בארצות הברית, קיבל לאחרונה אישור מסוכנות התעופה הפדרלית לבצע משלוחים ברדיוס של כ-1.5 ק"מ. מהחברה נמסר כי היא תבצע משלוחים של סחורה ממגוון חנויות, כולל וולמארט, ליותר מעשרת אלפים כתובות. גם חברה בת של גוגל נמצאת בתהליכי הקמה של חברת שליחויות באמצעות רחפנים שתתחיל בפעילות בשנה הקרובה.

עם האישור של סוכנות התעופה הפדרלית, חברות שליחויות ו-E-commerce רבות, כמו אמזון למשל, נמצאות בשלבים כאלה ואחרים של מעבר למשלוחים באמצעות רחפנים, וסביר כי עוד רבות יבואו בעקבותיהן ב-2022.

עוד כתבות

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי על ישראכרט: "צריכים להחליט אם להכניס שותף או לוותר"

לאחר שבנק ישראל הבהיר לחברת אחים נאוי כי לא תוכל לשלוט בחברת כרטיסי האשראי עם פחות מ-30% מהמניות, בעל השליטה אומר כי "לא תם המשחק מבחינתנו; ישראכרט יכולה להמריא ולייצר תחרות אם יתנו לה את הכלים המתאימים"

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות אגד: הרווח הנקי של קיסטון זינק ב-300%

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, והרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר ● מדור חדש

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

בנייה חדשה בירושלים / צילום: Shutterstock

תל אביב מול ירושלים: הגרפים שמראים איפה שוק הנדל"ן צומח יותר

לפי נתוני הלמ"ס, אחת משש דירות שהחלה בנייתן אשתקד נמצאה בערים תל אביב או ירושלים, כשבאחרונה מדובר בהיקף שיא של 2.5% מהדירות הקיימות ● אבל כשברקע מגמת ההאטה הכללית, תל אביב הידרדרה למקום חמישי במספר העסקאות, בעוד שירושלים מובילה בבטחה

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

אימו של החייל החטוף: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו"

מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני ובן 21 ובן 13 נפצעו קל ● דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה; במקביל, פעילות נרחבת של הכוחות באיו"ש ● קבינט המלחמה דן בחידוש המגעים לעסקה ● סמ"ר ניסים כחלון, בן 21 מחדרה, נהרג בדרום הרצועה • דיווחים: 9 הרוגים בתקיפת צה"ל בשני מוקדים בדרום לבנון • עדכונים שוטפים

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה

ברקע החלטת הפרלמנט הקנדי לעצור את היצוא הביטחוני לארץ, הודיע משרד החוץ במדינה כי חברות עם אישורים בתוקף, יוכלו להמשיך ● בשלהי 2023, זינק יצוא הנשק מקנדה לישראל

השופט עוזי פוגלמן. דחה בקשה לדיון נוסף שהגישה המדינה / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המדינה התנגדה לפצות אדם שקנה דירה ממתחזה - ונדחתה פעמיים בעליון

המדינה הגישה באופן חריג בקשה לדיון נוסף, בטענה כי הדרישה להציג צו ירושה מקורי תשפיע באופן שלילי על שוק הנדל"ן ● בשבוע שעבר בית המשפט העליון דחה את בקשתה

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; הניקיי צלל בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

אילן ששון, מנכ''ל ובעלי רום כנרת / צילום: אלון רון

נאמני חברת הנדל"ן שקרסה חושפים: החוב מגיע ליותר ממיליארד שקל

עורכי הדין שמייצגים את נושי חברת הנדל"ן רום כנרת ביקשו מבית המשפט לדחות את הצעת הרכישה שהוגשה, בטענה כי היא "חסרת ערך" מול ההיקף העצום של תביעות החוב, שעומד על פי 5 מההערכות הקודמות ● "ההצעה תוריד לטמיון את המאמצים להצלת הפרויקטים ותזיק פי כמה וכמה למעורבים"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה ירוקה בתל אביב; נובה מטפסת בכ-3%

מדד ת"א 35 קופץ ב-1% ות"א 90 עולה ב-0.5% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה