גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מופע של ניתוק: השופט חנן מלצר הזהיר מדלת מסתובבת בתחום הביטוח. ואז מונה ליו"ר מגדל אחזקות

רגע לפני פרישתו פרסם מלצר פסק דין בתחום הביטוח וטען כי יש להיזהר ממתן כוח עודף לרגולטורים, מחשש ל"דלת מסתובבת" ● השבוע, חצי שנה בלבד אחרי, הוא מונה ליו"ר חברת מגדל אחזקות ● ממגדל אחזקות נמסר: "לאורך כל תקופת פעילותו המקצועית של מלצר הוא פעל בהתאם לחוק, לטובת הצרכנים והמבוטחים" ● דעה

השופט חנן מלצר / צילום: שלומי יוסף
השופט חנן מלצר / צילום: שלומי יוסף

שופט העליון הפורש חנן מלצר הסכים השבוע להצעת שלמה אליהו להתמנות לתפקיד יו"ר מגדל אחזקות, אחת השחקניות החזקות בשוק הביטוח הישראלי.

התנהלותו של מלצר חורגת מן הנורמה המקובלת בקרב שופטי בית המשפט העליון. שישה חודשים בלבד לאחר שסיים 14 שנות כהונה כשופט בבית המשפט, מלצר בן ה-70 כבר ממונה לתפקיד יו"ר מגדל, אותו הוא מתעתד למלא במקביל לכהונתו כנשיא מועצת העיתונות.

מופע של חוסר מודעות עצמית

מלצר פרש מתפקידו באמצע אפריל 2021, ולאחר מכן, על-פי החוק, נותרו לו 3 חודשים להמשיך ולכתוב פסקי דין, אותם הוא ניצל עד השעות האחרונות.

מספר ימים לפני סיום שלושת חודשי הכתיבה, פרסם מלצר פסק דין בתיק שנידון בהרכב של שבעה שופטים בראשותו. פסק הדין עסק בשאלה - "מהו המשקל שיש ליתן לפרשנות המאסדר ביחס להנחיות אשר יצאו תחת ידו?". הצדדים להליך היו מצד אחד חברות הביטוח, ובכללן גם מגדל, ומצד השני התובעים הייצוגים.

מסקנתו של השופט מלצר הייתה כי פרשנות הרגולטור להנחיותיו איננה מחייבת את בית המשפט. על-פי עמדתו, יש לפרש את הנחיותיהן של הרשויות המינהליות, ובכלל זה רשויות מינהליות מאסדרות, בהתאם לכללי הפרשנות הרגילים, שבמסגרתם ההכרעה הפרשנית הסופית מסורה בידי בית המשפט.

השופטת יעל וילנר חלקה על עמדתו של השופט חנן מלצר, אך מדובר במחלוקת לגיטימית. אלא שהנימוקים של השופט מלצר מלמדים על העיוורון של מלצר בנוגע להתנהלותו. "זה המקום להוסיף כי שוק הביטוח, המאופיין בריכוזיות גבוהה, נחשב לענף שבו החשש מכשל רגולטורי הוא גבוה במיוחד. ביטוי נוסף ל'שבי רגולטורי' מצוי ב'תופעת הדלת המסתובבת', שמכוחה נושאי משרה בכירים לשעבר במגזר הציבורי וברשויות הרגולטוריות מתמנים למשרות בגופים פרטיים, אשר עליהם הם פיקחו בעבר".

מלצר, בחוסר מודעות עצמית, כתב כי "תרחיש היציאה מעורר חשש שמא מאסדרים יפעלו באופן אשר מיטיב עם הגופים המפוקחים, מתוך תקווה להותיר עליהם רושם חיובי ובציפייה לעבוד איתם בעתיד, כך שהרגולציה תעוצב למעשה, לטובת המפוקחים".

יש לציין כי מאסדרים לא בהכרח מודעים לכך שהם פועלים באופן מוטה, לטובת הגורם עליו הם מפקחים, והם עשויים לפעול מתוך אמונה שהם משרתים את טובת הציבור.

בהקשר זה יש להדגיש כי תופעת "השבי הרגולטורי" איננה משמיעה כי המאסדר יקבל בהכרח החלטה שאיננה ראויה, אלא שיש שיקולים שעשויים להשפיע על שיקול-דעתו לכיוון מסוים (כאמור אפילו בתת-מודע), ועל כן על בית המשפט לקיים דיון עצמאי ומושכל לפני שהוא מקבל את עמדתו הפרשנית של המאסדר".

כלומר, הנימוק להענקת הבכורה לבית המשפט היא החשש שהרגולטור ייתן חוות-דעת פרשנית שתיטיב עם הגורם הביטוחי המפוקח, ולכן יש להעניק לבית המשפט את הבכורה, כיוון שהוא נקי מאינטרסים זרים.

ניגוד עניינים לא תקף לבית המשפט?

והנה, חצי שנה בלבד לאחר כתיבת פסק הדין שעוסק בסוגיה קריטית עבור חברות הביטוח, השופט חנן מלצר מקבל תפקיד בכיר ביותר בתחום חברות הביטוח - יו"ר חברת מגדל אחזקות.

האם כאשר מלצר כתב את פסק הדין הוא בנה על קריירה בשוק הביטוח? מתי קיבל את ההצעה? האם הכתיבה הושפעה משיקולים זרים? אינני יודע, כי אינני בוחן כליות ולב. אך מלצר נאה דרש אך לא נאה קיים.

ניגוד עניינים, כך מתברר, שייך לרגולטורים, לחברי כנסת, לשרים ולשלל גורמים - אך לא לבני האלים בבית המשפט העליון. הם יכולים להסכים לכהן בתפקיד ציבורי תוך כדי כהונה שיפוטית. הם יכולים לעבור לאחר סיום הכהונה לתפקיד בכיר בחברה במגזר הפרטי בעניינה הוא הכריע לאחרונה. אצל השופט מלצר, כך נראה, אין ניגוד עניינים ואף אין בעיה של מראית-עין או אפילו חשש לשיקולים לא מודעים להחלטות לא ענייניות.

למען הסר ספק - לגיטימי לחלוטין ואף רצוי שאדם מעוניין להמשיך להתפרנס לאחר גיל 70 אם כוחו במותניו, אולם האירוניה צועקות עד כדי כך שקשה להבין איך מלצר הצליח לאטום כה חזק את אוזניו.

במקביל לתפקיד היו"ר, מלצר ימשיך בכהונתו כנשיא מועצת העיתונות. כזכור, מינויו לתפקיד זה נסגר והוסכם במהלך כהונתו כשופט מן המניין בבית המשפט העליון.

סגירת ג'וב עתידי לשופט עליון מכהן היא אירוע שלא זכור כמותו. שמו של מלצר הועלה כמועמד (יחיד), על-ידי מו"ל "הארץ" עמוס שוקן, לתפקיד נשיא מועצת העיתונות עוד באמצע פברואר 2021.

מלצר נתן את הסכמתו העקרונית לכהן בתפקיד, בכפוף לכך ששמו יוצג לצורך בחירה ותחילת כהונה רק במועד סיום שלושת חודשי הכתיבה והשלמת פסקי הדין שלו. השופט מלצר מסר אז לגלובס כי הפנייה אליו הגיעה מהשופטת דליה דורנר, שכיהנה כנשיאת מועצת העיתונות אך פרשה בנסיבות עגומות.

"אכן הייתה פנייה של השופטת בדימוס דורנר בנושא אל המשנה לנשיאה השופט חנן מלצר. המשנה הבהיר כי לא יעמוד לבחירה לפני מועד פרישתו הצפוי ב-12.4.21. לאחר מכן, אם ייבחר, לא ייכנס המשנה לתפקיד לפני שיחלפו שלושת חודשי הכתיבה שלאחר פרישתו".

אגב פסק הדין של השופט מלצר, כדאי לשים לב לנקודה מעניינת: השופט מלצר החליט כי הדיון בסוגיית מעמד הפרשנות של הרגולטור של הנחיותיו יועבר בשידור חי, במסגרת הפיילוט של עשרה שידורי דיונים בשנה בבית המשפט העליון. השופט החליט לשדר את הדיון ללא שהוגשה בקשה מצד כלי התקשורת.

למעשה, לא הוגשה בקשה מאף גורם לשדר את הדיון, ומדובר בהחלטה של השופט מלצר, אשר כיהן גם כיו"ר ועדת ההיגוי לשידור הדיונים בעליון. כאשר החליט מלצר כי הדיון יועבר בשידור חי, כתבנו בגלובס כי לאור המספר הזעום של הדיונים שמותרים לשידור, יש לתמוה על ההחלטה לשדר דווקא דיון זה.

ייתכן מאוד כי תיק זה ישפיע במידה לא מבוטלת על תחום הביטוח והרגולציה, אך לא נראה כי מספר רב של צופים יהיה מרותק למסך. בתגובת הרשות השופטת נטען אז כי אודות הסוגיה התקיים כנס רב-משתתפים באוניברסיטת תל אביב של פורום "עיוני משפט". אולם לדברי גורם הבקי בפרטים, בכנס השתתפו כ-50 משתתפים, כאשר 8 מתוכם הם הנואמים ועוד כ-20 חברי מערכת כתב-העת האוניברסיטאי.

תגובת מגדל אחזקות ופיננסים

ממגדל אחזקות ופיננסים בע"מ נמסר: "במסגרת הסכמתו של השופט בדימוס חנן מלצר להתמנות ליו"ר מגדל אחזקות ופיננסים בע"מ, הוא הודיע כי כל הדינים הרלוונטיים והמימשל התאגידי יהיו נר לרגליו.

"בנוסף, נציין כי לאורך כל תקופת פעילותו המקצועית של מלצר, לרבות בעת כהונתו כשופט, הוא פעל בהתאם לחוק, לטובת הצרכנים והמבוטחים. כניסתו של מלצר צריכה להיחשב כחלק משליחותו הציבורית, והמעבר ראוי וייעשה באופן החוקי והמקצועי".

עוד כתבות

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

היישר מרוסיה: איראן תקבל השבוע נשק חדש

לפי סוכנות הידיעות האיראנית הממלכתית, איראן תקבל כבר בשבוע הבא אספקת מטוסי קרב מדגם סוחוי 35 ● כיום חיל האוויר של משטר האייתוללות מתבסס על מטוסים מיושנים מאוד כמו פנטום - כך שמאזן הכוחות האווירי הנוכחי צפוי להשתנות, אך ישראל עדיין מתקדמת יותר

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

נהר הסיין בפריז / צילום: ap, Pavel Golovkin

הישג נועז באולימפיאדת פריז: הפיכת נהר הסיין לבטוח לשחייה

במשך עשורים לא הצליחה פריז לנקות את נהר הסיין, שמזוהם ממי ביוב ● לקראת האולימפיאדה, שתכלול שחייה ושיט בנהר, היא מוכרחה לעשות זאת ● אבל לא כולם מאמינים שזה אפשרי, "צריך תוכנית אחרת", אומרת האלופה האולימפית בשחייה במים פתוחים

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

חברת TRULLION / צילום: TRULLION

"כמו מערב פרוע": חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 הקימו חברה מבטיחה

מאחורי חברת טרוליון עומדים חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 שחולקים חזון משותף: ייעול עבודה חשבונאית בארגונים באמצעות בינה מלאכותית • נגד מה הם מתחרים? "הלקוחות שדבקים באקסל" ● הסטארט-אפים המבטיחים

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

מתל אביב עד באר שבע: השכונות עם הכי הרבה שוכרים בארץ

אמנם שיעור הבעלות על דירות בישראל גבוה, אולם יש אזורים שבהם שיעור השוכרים עולה כבר על 50% ● נתוני הלמ"ס מגלים איפה השכונות המבוקשות וכמה זה עולה למשקיעים ● כתבה שנייה בסדרה

אסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס / צילום: Reuters

דיווח בארה״ב: הנהגת חמאס שוקלת לעזוב את קטאר לטובת המדינה הזו

על פי הוול סטריט ג׳ורנל ברקע המו״מ השברירי לעסקת חטופים והלחץ שמופעל עליהם, בכירים בהנהגה המדינית של חמאס פנו לשתי מדינות באזור ובהן עומאן

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט