גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אירוע מוגבל או משבר רחב היקף? "המשקיעים צריכים להתכונן לתקופת תנודתיות מוגברת בשווקים"

הפד האמריקאי צפוי לנקוט ריסון מוניטרי חריף ממה שהכרנו בעבר: "העלאות הריבית וצמצום המאזן הם ממש 'צו השעה'", סבורים בפסגות, בזמן שהמדדים המובילים צונחים בהובלת מניות הטכנולוגיה ● במיטב דש מעריכים כי "האירוע לא צפוי להפוך למשבר מאקרו כלכלי"

ירידות בשווקים / צילום: Shutterstock, charnsitr
ירידות בשווקים / צילום: Shutterstock, charnsitr

השבוע האחרון התאפיין בירידות שערים חדות בבורסות ניו יורק ונאסד"ק, על רקע החשש מריסון מוניטרי חריף שיוביל הבנק הפדרלי המרכזי (פד) בארה"ב, בתגובה לשיעור האינפלציה הגבוה. במהלך שבוע המסחר האחרון טיפסה תשואת האג"ח ל-10 שנים של הממשל האמריקאי עד ל-1.9% , ולדברי הכלכלן יונתן כץ מלידר שוקי הון, "גוברות הציפיות להעלאת ריבית של 0.5% בחודש מרץ".

אם כך אכן יקרה, יהיה זה מהלך חריף של יו"ר הפד הנוכחי ג'רום פאוול, בהשוואה לשלושת קודמיו ב-20 השנים האחרונות, שהעדיפו להעלות את הריבית בקפיצות קטנות של 0.25% בכל פעם. עוד קודם לכן, צפוי הפד לסיים לחלוטין את רכישת איגרות החוב של ממשלת ארה"ב והסוכנויות הממשלתיות, ואף להתחיל בצמצום מחודש של המאזן שלו.

דר' גיל מיכאל בפמן, כלכלן ראשי בבנק לאומי, ודודי רזניק אסטרטג הריביות בבנק, הסבירו כי מאז פרוץ המשבר הנוכחי מצוי היקף מאזן הפד במגמה של עלייה מהירה בשל רכישות הנכסים, והוא מתקרב ל-9 טריליון דולר. רמה זו יותר מכפולה מגודלו של המאזן בסוף 2019, טרום התפשטות נגיף הקורונה.

לדבריהם, חברי ועדת השוק הפתוח (FOMC) של הפד מצדדים בהפחתת היקף הנכסים המוחזקים במאזנו, משום שמצב המשק האמריקאי כבר אינו מצדיק היקף כה גדול של סיוע מוניטרי. וכן בעיקר על מנת למנוע מצב של "השתטחות עקום התשואות", כלומר מצב שהריבית לטווח ארוך תרד ותגיע אל, או אף מתחת, לשיעור הריבית לטווח קצר-בינוני. להערכת בפמן ורזניק, הפד צפוי לצמצם את המאזן באופן של אי השקעה מחדש של האג"ח המוחזקות על ידו ושיגיעו לפדיון. כיום מחזיק הפד ב-1.1 טריליון דולר של אג"ח ממשלתיות, עם טווח לפדיון של עד שנה אחת.

"המשקיעים נדרשים לתמחר מחדש את השווקים"

מדד שוק המניות האמריקאי הרחב, S&P 500, השלים ביום ו' האחרון ירידה של 8.7% מהשיא התוך יומי שקבע בתחילת ינואר. מדד השוק המצומצם דאו ג'ונס רשם ירידה מתונה מעט יותר של 7.3% מהשיא התוך יומי שקבע גם הוא בתחילת ינואר.

כך, שלכאורה השוק נמצא במימוש שהחל לפני כשלושה שבועות בלבד. עם זאת, בפועל נמצאות מניות הטכנולוגיה הקטנות בעיצומו של תיקון אגרסיבי שנמשך כבר מספר חודשים, כאשר אליהן הצטרפו בתחילת החודש הנוכחי גם ענקיות המגזר.

למשל מדד המניות הקטנות ראסל 2000 כבר ירד ב-19.2% מהשיא התוך יומי שקבע בתחילת נובמבר, ואילו מדד נאסד"ק הרחב ירד ב-15.1% משיאו בסוף נובמבר. גיא בית אור, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות פסגות, מסביר כי הירידות החדות בשבוע האחרון נבעו מציפיות הולכות וגוברות כי הפד ינקוט בחודשים הקרובים מדיניות מוניטרית מצמצמת מאוד, שתכלול העלאות ריבית וצמצום של המאזן בפרק זמן קצר יחסית, לנוכח האינפלציה הגבוהה זה 40 שנה.

"העלאת הריבית וניקוז הנזילות בשווקים מובילים בהכרח את המשקיעים לתמחר מחדש את השווקים, כאשר ברקע השיבושים בשרשראות האספקה נמשכים, מחירי הנפט והסחורות בשיא, והנתונים הכלכליים מתחילים לאותת על חולשה של הצרכן הפרטי", כותב בית אור. לכך יש לדבריו להוסיף את התוצאות הכספיות המאכזבות שפרסמו כמה חברות מפתח כגון נטפליקס, גולדמן זאקס וג'יי.פי מורגן, אשר גררו את המגזרים שלהן כלפי מטה.

נאסד"ק 100 איבד בינואר 12.5%, בדומה לממוצע בירידות קודמות"

הנפגעות העיקריות מההתפתחויות הללו הן כאמור חברות הצמיחה, ובראשן חברות הטכנולוגיה שהמכפילים שלהן זינקו לשיאים לאורך השנתיים האחרונות. לדברי בית אור מפסגות, "הסיטואציה הנוכחית בשווקים מורכבת ולאור סביבת האינפלציה הגבוהה והלא זמנית, קשה לראות כיצד הפד יכול להרגיע. שכן העלאות הריבית, כמו גם צמצום המאזן, הם ממש 'צו השעה', ולאחר שנים של תשואות חסרות תקדים, נראה שהמשקיעים צריכים להתכונן לתקופה של תנודתיות מוגברת בשווקים".

את הירידות בשווקים מובילות כאמור מניות הטכנולוגיה. מדד נאסד"ק 100, הכולל את 100 החברות הגדולות בבורסה זו, כבר ירד ב-13.9% מרמת השיא התוך יומי שקבע בסוף נובמבר. לדברי אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב דש, כ-45% מהמניות בנאסד"ק 100 חוו מפולת של 20% ויותר מהשיא בשנה האחרונה, וכ-30% מהן נמצאות ברמתן הנמוכה ביותר בשנה האחרונה - השיעור הגבוה ביותר מאז מרץ 2020.

עם זאת, להערכת זבז'ינסקי, התנהגות השווקים והירידות במניות אינן מבשרות בהכרח על פגיעה רחבה בכלכלה. לדבריו הירידה מתחילת 2022 במדד נאסד"ק 100 הסתכמה עד עתה ב-12.5%, דומה לממוצע בכלל האפיזודות של הירידות בעשור האחרון.

עם זאת, היו בה לדבריו מספר מאפיינים ייחודיים שעשויים ללמד על השלכותיה האפשריות. "ברוב האפיזודות בעבר, הירידות בנאסד"ק הובילו לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות. אולם מאז פרוץ המגפה, בכל המקרים של ירידות במניות הטכנולוגיה, כולל האחרון, התשואות דווקא עלו. עליית התשואות באג"ח מסמנת שהאירוע לא צפוי להפוך למשבר מאקרו כלכלי", מדגיש זבז'ינסקי.

"מבין שתי 'הרעות' - עדיף למשק ולמשקיעים לספוג עליית ריבית"

עוד הוא מציין, כי הביצועים של המניות מחוץ לארה"ב מתחילת השנה היו הרבה יותר טובים מאשר באפיזודות הקודמות של הירידות במניות האמריקאיות. יש בכך סימן שמדובר יותר בסיפור בעל השפעה על הכלכלה האמריקאית מאשר העולמית.

בנוסף לכך, זבז'ינסקי מדגיש כי יחסית לירידות בנאסד"ק, הירידות במדד S&P 500 היו קטנות בהשוואה לאפיזודות עבר, מה שממחיש שהבעיה העיקרית נמצאת בסקטור מניות הטכנולוגיה ולא בכלל הענפים. רוב הסקטורים ב-S&P 500 השיגו לדבריו תשואה גבוהה יותר מהמדד הכללי.

"מחירי הסחורות בכלל עלו, בניגוד לירידות שהתרחשו בהן בדרך כלל בתקופות של ירידות במניות. עלייה במחירי הסחורות משקפת הערכה של המשקיעים שהירידות במניות מבשרות על פגיעה משמעותית צפויה בביקושים", מסביר זבז'ינסקי. גם בשוק האג"ח הקונצרניות נרשמה לפי שעה פתיחת מרווחים מינורית יחסית, אשר מהווה גם היא אינדיקציה לאירוע שתחום בעיקר לנכסים שנהנו ממדיניות מוניטרית סופר-מרחיבה.

"לפי ביצועי השווקים, נראה שאנו נמצאים באירוע יחסית מוגבל ולא במשבר כלכלי-פיננסי רחב היקף", מסכם זבז'ינסקי. עם זאת, הוא מדגיש כי תהליך התאמה של השוק למדיניות שנדרשת מהפד כדי להשתלט על האינפלציה, צפוי להמשיך להתאפיין בתנודתיות גבוהה.

"תהליך זה עדיין לא הסתיים להערכתנו, שכן כדי לבלום את האינפלציה הפד יצטרך לפעול בעוצמה גדולה יותר ממה ששוק האג"ח מגלם בינתיים, במיוחד בתחזית לריבית בשיא התהליך, שבינתיים נעצרה בכ-2%", מציין זבז'ינסקי. "מבין שתי 'הרעות' - בריחת האינפלציה או עליית ריבית - עדיף למשק ולמשקיעים לספוג עליית ריבית, כי החברות ערוכות יחסית טוב אליה".  

עוד כתבות

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"