גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בריף לעתיד: איך ייראה שוק הפרסום בעידן הווירטואלי החדש

לא רק במטאוורס עצמו אלא גם בפרסום שיתקיים בתוכו, פייסבוק מנסה להקדים את כולם ורשמה פטנט על מכרזי חסות למוצרים בעולם הווירטואלי - כך עולה מתחקיר שפורסם לאחרונה ● היא כנראה לא לבד: לא מעט מותגים וחברות עובדים על הגרסה שלהם, ובכל הכוח

 

מבקר צופה באמנות מטאוורס בהונג קונג. מותגים יוכלו להשתלב בתוך חוויות משחקיות / צילום: Reuters, Tyrone Siu
מבקר צופה באמנות מטאוורס בהונג קונג. מותגים יוכלו להשתלב בתוך חוויות משחקיות / צילום: Reuters, Tyrone Siu

המטאוורס עדיין לא כאן, אבל נראה שחברות כבר מתחילות להתחבט בשאלה איך ייראה הפרסום בעידן שבו הוא יתפוס חלק נרחב בחיינו. בשבוע שעבר פרסם הפייננשל טיימס תחקיר על פטנטים שונים של מטא (לשעבר פייסבוק), וגילה בין היתר שהחברה רשמה עוד ב-2019 פטנט על טכנולוגיה שמאפשרת למפרסמים להשתתף במכרז על חסות למוצרים בעולם וירטואלי.

בואו ננסה לדמיין את זה, באמצעות דוגמה: תחשבו שאתם יושבים עכשיו עם האווטאר שלכם בחדר ישיבות וירטואלי, בפגישה עם כמה קולגות (גם הם עם האווטארים שלהם, כמובן). בחדר הווירטואלי הזה יהיו כיסאות, שולחנות, טלוויזיה, תמונות על הקירות, ספות וכן הלאה.

ברירת המחדל תהיה שכל המוצרים סביבכם יהיו דיפולטיביים, כלומר ללא מיתוג ספציפי או נראות ספציפית שמזכירה משהו. אבל הפטנט שמטא רשמה עוד ב-2019, ודובר עליו בתחקיר, מתייחס לכך שהיא רוצה לאפשר למפרסמים להשתתף ב"מכרז" (בידינג, בדומה לאופן שבו מערכות הפרסום שלה ושל גוגל עובדות היום) על חסות לאותם מוצרים.

כלומר, אם לדוגמה חברת סוני תרצה, היא תוכל לרכוש את החסות על הנראות של טלוויזיות בחדרי הישיבות ב-Horizon Workrooms (אפליקציית ה- VR של מטא לפגישות ועבודה מרחוק). כך, במקום שהן יהיו גנריות, הן יוכלו להיראות כמו טלוויזיות של סוני כולל הלוגו, יהיה עליהן מידע ואולי גם אפשרות לרכוש ישירות מתוך ה-VR.

אופן השימוש בדאטה והטרגוט לא פורט בתחקיר או בפטנט, אבל מניסיון העבר עם מטא וגוגל אנחנו יכולים להעריך שהפרסום יהיה מאוד פרסונלי. משמע, סוני למשל תוכל להחליט שהיא רוצה שהטלוויזיות שלה יהיו חסות רק בחללים שיש בהם משתמשים ממדינות מסוימות, בגילאים מסוימים ועם מאפייני התנהגות כאלו ואחרים.

המסחור מתבקש

למותר לציין, שהפרסום של הפייננשל טיימס העלה ללא מעט ביקורת כנגד מטא. הטענה העיקרית הייתה שהיא מנסה "למסחר" את המטאוורס. אישית, אני לא מתחבר לטרנד הזה ולהרמות הגבה. זה הרי ברור שהיא מנסה למסחר את המטאוורס, כמו שכל עסק אחר היה עושה. ככה עסקים עושים - הם עובדים בשביל להרוויח, ובשביל זה הם משקיעים בפיתוח, בחדשנות ובכלל.

חברה אחת תחפש להשיא את הרווח שלה ממכירת מוצרים במחיר גבוה מאוד וברווחיות אדירה (כמו אפל), ואחרת תעדיף לחלק את המוצרים בחינם או במחיר סמלי, אבל להרוויח מהדאטה ומהפרסום (כמו מטא וגוגל). בסופו של דבר, פונקציית המטרה של כולן היא אותה פונקציית מטרה של כל עסק - בין אם הוא חד קרן, ענקית טק בינלאומית, חברה לייצור פלסטיק או שווארמה ברחוב - להרוויח. וזה לא משנה אם יש לו פופים בכניסה, 24 טעמי קורנפלקס או הילה של מגן זכויות הפרט.

התפקיד שלנו, המשתמשים, הוא לבחור באילו מוצרים אנחנו משתמשים, ועם אילו חברות אנחנו מייצרים אינטראקציה ואילו לא. התפקיד של המחוקקים והרגולטורים הוא להחליט מה חורג מגבולות הגזרה המקובלים.

המודעה המדברת

אם נשים רגע בצד את הביקורת שהייתה על מטא, וננצל את השיח שהתעורר סביב התחקיר כדי לדמיין איך באמת עומד להיראות הפרסום בעידן של מטאוורס, נגלה עולם מרגש - גם במציאות מדומה (VR), גם במציאות רבודה (AR) וגם בעולמות וירטואליים תלת-ממדיים מבוססי Web (כמו מיינקראפט, רובלוקס או פורטנייט).

היום, כאשר גולשים מבלים במרחב האינטרנטי, הדרך של מפרסמים "לגשת אליהם" היא בעיקר באמצעות כלים גרפיים כמו באנרים או מודעות, או לחלופין באמצעות כלי תוכן כמו כתבות ממומנות, סרטוני יוטיוב או טיק טוק וכדומה. בזה, פחות או יותר, נגמר מנעד הכלים האפקטיביים. בעידן המטאוורס, הנפח שהדיגיטציה תתפוס ילך ויגדל, וכך גם המנעד הזה יתרחב מאוד.

בעולמות הווירטואליים (בין אם הם ב-VR, ובין אם מבוססי Web), מפרסמים יוכלו לייצר אינטראקציות הרבה יותר רחבות עם קהלי היעד שלהם, החל מעולמות ייעודיים שמעבירים את הדנ"א והערכים של המותג, המשך בסקינים בלעדיים (כלומר תלבושות שמשתמש יכול להוסיף לאווטאר שלו, לרוב במשחקים) והשתלבות של מותגים בתוך חוויות משחקיות, וכלה בסוכני מודעות וירטואליים בדמות אווטאר - שהם בעצם מודעה חכמה שמהלכת ומדברת, אולי אפילו מבלי שהצד השני יודע עם מי הוא מדבר.

אותו הדבר נכון גם לגבי AR - העובדה שהצרכנים יסתובבו רוב שעות היום עם מסך (משקפי AR הם הלכה למעשה מסך בלי מסך) פותחת אינסוף דרכים חדשות להגיע אליהם. תחשבו על שכבות מידע שניתן לתת לקהל כאמצעי אורגני, על חסויות על מקומות גיאוגרפיים (כל פעם שיסתכלו על הבניין הזה עם המשקפיים האלו, יראו מסר שלכם) ועוד.

כל הדברים האלו אולי נשמעים עתידניים, אבל יש כבר לא מעט מותגים, חברות וארגונים שנמצאים שם - בכל הכוח. אפשר לקחת כדוגמה את נייקי עם Nikeland שהיא פתחה ברובלוקס, או את Farfetch וקולקציית הפילטרים שלה בסנפ, וזו רק ההתחלה.

שינוי תפיסתי

נכון, מוקדם עדיין להעריך לאן הדברים הולכים, ואיך באמת ייראה הפרסום במטאוורס. אבל מה שבטוח הוא שהתחקיר הזה על מטא והפטנט שלה גרם לי להתחיל לדמיין את האפשרויות הרבות שהמטאוורס יביא לעולם הפרסום, ואת השינוי התפיסתי שמשרדי הפרסום ואנשי הפרסום בכלל יצטרכו לעשות, על מנת להתאים את עצמם לעידן הזה - ויפה שעה אחת קודם. כך או כך, אין ספק שזו הולכת להיות תקופת מרגשת מאוד. 

הכותב הוא מנכ״ל mihi.market ויוצר קהילות digital. tech. business ו-Beyond the metaverse

עוד כתבות

טורבינות רוח בים הצפוני בדנמרק / צילום: Associated Press, Heribert Proepper

פסגה בדנמרק: במקום גז רוסי, מדינות אירופה בונות על הרוחות בים הצפוני

מנהיגי גרמניה, בלגיה והולנד הגיעו היום ל"ועידת אנרגיית רוח" שמתקיימת בדנמרק, במטרה לדון בצעדים נוספים לקידום התחום באזור ● הרחות העזות בים הצפוני עשויות לעזור למדינות אירופה לצמצם את התלות בגז והנפט הרוסי

מטה רשות המיסים האמריקאית בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Jorge Salcedo

ה-IRS לא עומד בקצב, ועשירי ארה"ב נהנים מחוסר פיקוח על המסים שלהם

בעשור האחרון בארה"ב, קצב בדיקות המסים למשלמי מסים שמרוויחים בין 5 ל-10 מיליון דולר נפל מ-13.5% ל-1.4%, ועבור אלה שמרוויחים יותר מ-10% הוא נפל ל-3.9% מ-21.2% ● במרץ הודיעו ב-IRS כי הם מתכוננים לגייס עוד עשרת אלפים עובדים כדי לטפל ב-20 מיליון החזרי מס שלא עובדו

צוות מאסטרסקול

היא פתחה בית ספר מקוון להסבת עובדים להייטק. עכשיו היא מגייסת 100 מיליון דולר

ברקע ההאטה כלכלית והצינון בביקוש לעובדי הייטק, סטארט-אפ ההכשרות מאסטרסקול הודיע על גיוס ראשון של 100 מיליון דולר, שהחל בפועל בשנה שעברה אך לא דווח לציבור ● עתני לוי, אחד המייסדים ומנכ"ל משותף בחברה: "אנחנו במסע לבניית בית הספר הגדול בעולם שיכשיר אנשים ללא קשר לרקע שלהם ולנסיבות החיים שלהם"

מימין: אלקין, ליברמן ושקד / צילום: דוברות האוצר

מחירי הדיור עולים בקצב מסחרר? התוכנית הממשלתית נקלעה למבוי סתום

הדיונים על תוכנית הדיור חדשה, שגובשה בחשאי בין שרי האוצר הפנים והשיכון, נקטעו לנוכח אווירת הבחירות בממשלה ● גורמים המעורים בנושא: "נעביר מה שאפשר בחוק ההסדרים"

הכנסות תעשיית הקלטות המוזיקה בארה''ב והתפלגות באחוזים לפי פורמט

הסטרימינג הכפיל את הכנסות תעשיית ההקלטות בארה"ב בתוך 7 שנים

בואו לצלול איתנו למספרים ולנתונים שמאחורי החיים עצמם ● והפעם: כך אפליקציות הסטרימינג השתלטו על הכנסות תעשיית הקלטות המוזיקה האמריקאית

המסיבה בענף ההייטק נגמרה. האם ישראל  גולשת למיתון? / אילוסטרציה: Shutterstock

הקטר של המשק האט: האם היחלשות ההייטק תגרור את ישראל למיתון?

נתוני הצמיחה ברבעון הראשון מראים כי המשק הישראלי נכנס להאטה, אבל הבשורה המטרידה יותר היא היצוא בענף ההייטק שירד ב-17% ● המשמעות העיקרית היא ירידה בהכנסות ממסים, אבל גם חשש שהאטה בסביבה של אינפלציה גבוהה עלולה לדרדר את המשק למיתון

ספקיות הטלוויזיה מגבירות תחרות / צילום: Shutterstock

פרטנר והוט חותכות מחירים, דיסני מגיעה: המפץ בטלוויזיה יצא לדרך, ואף אחד לא יודע איך הוא יסתיים

רגע לפני כניסת ערוץ הטלוויזיה של דיסני ומיזם FREE TV מבית קשת, הוט ופרטנר מורידות מחירים ומציעות חבילות טלוויזיה בעשרות שקלים בודדים ● האם זו תהיה מהפכת הסלולר החדשה, ואיך זה ישפיע על הרווחיות של החברות

נדב וגדעון קייסון, מייסדי ריברסייד / צילום: מארקו אוקוייזן

מה מחפש ביל גייטס אצל ריברסייד הישראלית

הסטארט-אפ ריברסייד פיתח פלטפורמה שמאפשרת להקליט פודקאסטים באיכות שזהה לזו שבאולפן הקלטות מקצועי ● בין הלקוחות שלו נמצאים: מישל אובמה, הילרי קלינטון וביל גייטס ● וגם: היזם והמשקיע אראל מרגלית ומכון המחקר מיגל הובילו תחרות סטארט-אפים הפועלים בעולם האגרו-וולטאי ● אירועים ומינויים

סופר-פארם / צילום: בר - אל

קבוצת מקאן זכתה בתקציב הפרסום של סופר-פארם בהיקף של כ-80 מיליון שקל

הקבוצה תלווה את רשת הפארם בכל הקשור לרכישת מדיה, אינטרנט, פרסום מבוסס תוצאות וליווי אסטרטגי ● המשרד החדש של רם ברוך ונדב פרסמן יטפל בקריאטיב ● תקציב סופר-פארם טופל ב-30 השנים האחרונות בבאומן-בר-ריבנאי

ג'יימי דיימון, מנכ''ל ג'יי.פי מורגן / צילום: Associated Press, Michel Euler

בעלי המניות של JP מורגן דוחים מענק של 50 מיליון דולר למנכ"ל ג'יימי דיימון

רק 31% מבעלי המניות הצביעו בעד תוכנית השכר שהבנק נתן למנכ"ל ● ההצבעה לא מחייבת את דיימון להחזיר את המענק

בניין נובולוג / צילום: יח''צ נובולוג

נובולוג ממשיכה לצמוח בעקבות רכישותיה; סכסוך העבודה בחברה בינתיים לא הוביל לשביתה

לעומת המשך הצמיחה המרשימה בהכנסות, הצמיחה ברווחיות התפעולית הייתה מעט מתונה יותר, כ-7.8%

פועלי בניין בישראל / צילום: Shutterstock

רשות המסים: אחת מכל שלוש חשבוניות פיקטיביות ב־2021 היא מענף הבנייה

32% מכלל השומות הפיקטיביות אשתקד הגיעו מענף הבנייה, כשהמקור העיקרי להון השחור בענף הוא מהעסקת שוהים בלתי חוקיים ● בימים אלו ברשות המסים מקדמים תיקון תקנות מע"מ למאבק בתופעה ולצמצומה ● גם לנוכח המצב הפוליטי, ברשות אופטימיים ביחס לקידום המהלך

המטרונית בחיפה / צילום: שלומי יוסף

בלי נתיבים בלעדיים: המטרונית בחיפה הפכה למערכת של פשרות

מערכת התחבורה המתקדמת הייתה אמורה להיות פרויקט הדגל של חיפה והקריות • בפועל, זמני הביצוע מתאחרים, חלק מהקווים נפתחים ללא העדפה בתשתיות, והגופים האמונים עליהם לא מפסיקים להתכתש • כעת, במשרד התחבורה עובדים על עדכון התוכניות

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

אפקט הטלטלה בשווקים: החברה הישראלית שהונפקה השבוע בוול סטריט וכבר איבדה 50% מערכה

חברת הטכנולוגיה אקטליס השלימה הנפקה ברשימה המשנית של הנאסד"ק לפי שווי של 70 מיליון דולר, אך בתוך ימים בודדים נחתך השווי שלה בחצי ● הכנסותיה בשנת 2021 היו דומות לשנה הקודמת, אך ההפסד זינק

העליות בשוקי המניות דוחפות את השקל למעלה / צילום: Shutterstock

השקל שוב מתחזק מול הדולר: "למוסדיים חשיפה גדולה שמשפיעה על שערי המט"ח"

אחרי שצנח אתמול ב-1.6% מול השקל, הדולר נחלש הבוקר בעוד 0.4% מתחת לרמה של 3.35 שקלים ● כלכלני הבנק השוויצרי לומברד אודייר: למוסדיים המקומיים חשיפה גדולה למניות גלובליות, ולגידור חשיפות המטבע שלהם יש השפעה על שער החליפין"

ג'רום פאוול, נגיד הפד האמריקאי / צילום: Reuters

פאוול: הפדרל ריזרב נחרץ במאבק להורדת האינפלציה בארה"ב

ג'רום פאוול, נגיד הבנק המרכזי האמריקאי, מביע ביטחון ביכולת לרסן את עליית המחירים בלי לגרום למיתון - אבל מצביע גם על האתגרים

מחירי המזון והאנרגיה באנגליה מזנקים / צילום: Shutterstock, Elena Rostunova

שיא של 40 שנה באינפלציה בבריטניה: אחד מארבעה ויתר על ארוחה

מדד המחירים לצרכן בממלכה הבריטית זינק ל-9%, והבנק המרכזי האנגלי אומר כי הוא "חסר יכולת" להשפיע על הדינמיקה ● מזהיר: האינפלציה עשויה לטפס ל-10% בחודשים הקרובים ● שני שלישים מהבריטים הפסיקו לחמם את הבית, 27% הפחיתו את מספר הארוחות ביום

הנפקת חברת פיוניר / צילום: Nasdaq, Inc

פיוניר משיקה מוצר חדש לחנויות עצמאיות ונכנסת לשוק של סטרייפ וראפיד

אחרי שהתמחתה במשך שנים בהעברת תשלומים לסוחרים בפלטפורמות מסחר מקוון, פיוניר משיקה פתרון סליקה לבעלי חנויות מקוונות עצמאיות באסיה ● האם יש לה סיכוי בתחום שנשלט ע"י אחד הסטארט-אפים בעלי השווי הגבוה בעולם?

המטבע לונה של חברת טרה / צילום: Shutterstock

מטבעות שקורסים ותנודות חדות בשערים: בשוק הקריפטו מסכמים שבוע סוער

עולם המטבעות הדיגיטליים חווה ימים דרמטיים, עם קריסה של הבלוק טרה והמטבעות הצמודים שלו, וגם של טרה לונה ● אחת השאלות שעולות בעקבות האירועים האלו היא האם הקוד באמת יכול להחליף את קבלת ההחלטות האנושית

מתוך הבלוג של חברת OPENAI

הטכנולוגיה שהופכת משפט קצר לציור מרהיב תוך שניות בודדות

הטכנולוגיה DALL·E 2 משתמשת בבינה מלאכותית כדי ליצור תמונות או יצירות אמנות ריאליסטיות מתיאור טקסט שנכתב באנגלית – והרשת סוערת במיוחד על היכולות המרשימות המוצגות ●  מדובר בפיתוח של חברה אמריקאית למחקר בינה מלאכותית, OpenAI