גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רכבת בלי גלגלים, ההימור החדש של משרד התחבורה ברכבת הקלה

מאז התכנון הראשוני שהחל ב־2010, הקו החום שנועד לחבר את רמלה ולוד לראשל"צ, עבר לא מעט תהפוכות ● עכשיו מקודם התכנון בחלקו כ"רכבת על גלגלים", למרות שמדובר בטכנולוגיה שפועלת רק בסין ואין לה תקינה מתאימה לדרישות הישראליות

ראשון לציון. מערכת חדשנית של רכבת על גלגלים? / צילום: Shutterstock
ראשון לציון. מערכת חדשנית של רכבת על גלגלים? / צילום: Shutterstock

התכנון להקמת הקו החום עבר שינויים רבים עם השנים. בתחילה, הקו תוכנן כקו מטרו מראשון לציון עד רמלה. מאוחר יותר, התכנון שונה לרכבת קלה והוארך עד לוד, בין היתר, משיקולים של צדק תחבורתי. כעת, המתווה התפעולי המתגבש יחלק את הקו לשניים: מלוד ועד לבית החולים אסף הרופא תפעל מערכת מטרונית, ומאסף הרופא לראשון לציון תפעל מערכת חדשנית של רכבת על גלגלים, אם היא תעבור את הליכי התקינה כנדרש.

רכבת על גלגלים או מטרונית?

כבר בשנת 2010 החלו לתכנן את הקו החום של הרכבת הקלה יחד עם יתר הקווים שכבר נמצאים היום בביצוע (ובאיחור של שנים). הקו שנכנס לתכנית המתאר תוכנן קודם לכן כקו מטרו אך בתכנית נקבע שהוא יעבוד כקו רכבת קלה ורק בשנת 2015 הוא עבר לוועדה לתשתיות לאומיות ומקודם מאז בעצלתיים.

תחילה הובילה את קידומו חברת נת"ע ומאוחר יותר הועבר לחברת נתיבי איילון. במקביל, בעיריית ראשון לציון התנגדו במהלך השנים למעבר הרכבת הקלה במרכז העיר. בשנת 2019 החל תכנון מחדש בחברת נתיבי איילון אז הוחלט להפוך את הקו ל-BRT - נתיב נסיעה ייעודי, עם עדיפות ברמזורים, שמערכת של אוטובוסים מפרקיים נוסעת עליו באופן בלעדי, בדומה למטרונית בחיפה. לאחר מכן, החלו לבחון את שילובו של כלי תחבורה חדש שפועל בסין ובמזרח, אך לא פועל עדיין באף מדינה מערבית - "רכבת על גלגלים" (או ART).

מדובר במעין רכבת קלה וחשמלית שנוסעת על גלגלים ונטענת בנקודות הטענה, כך שהיא יכולה לנסוע על גבי תשתית קלה וזולה יותר ביחס לרכבת קלה ולהסיע מספר אנשים דומה. אולם, חרף יתרונותיו של הכלי הניסיוני הוא עדיין נעדר תקינה בישראל ודורש התאמות תכנוניות - עובדות שמעלות דילמה במשרדי הממשלה. האם לקדם את הקו שייסע באמצעות הכלי הניסיוני בשנת 2027 או להסתפק במערכת מטרונית שתוכל להקדים את הפעלת הקו בתקופה מוערכת של שנה-שנתיים?

לפי המודלים התחבורתיים של משרד התחבורה בשנת 2040 צפויים לנסוע 4,100 איש במקטעי הקו החום, בכל שעה משעות העומס. הקיבולת של אוטובוס מפרקי על פי המשרד היא 1360-1870 איש והקיבולת בקו רכבת קלה היא 6800-12000 איש. לכן, מדובר בכמות נוסעים גדולה מדי למערכת של אוטובוסים מפרקיים וכמות נוסעים קטנה יחסית לרכבת קלה. גם הביקושים מתפזרים באופן לא שווה - בעוד שבראשון לציון הביקושים גבוהים מאד, ברמלה ובלוד הם נמוכים יותר.

 

גורמים במשרדי הממשלה מתארים דילמה - רכבת על גלגלים נתפסת כחדשנית והיא בעלת קיבולת דומה לזו של רכבת קלה אך עם עלויות נמוכות. מצד שני, מערכת מטרונית יכולה לשרת את התושבים מוקדם יותר, אך בחווית שירות נחותה יותר.

אחד מהגורמים מסביר שעדיף לספוג דחייה של שנה עד שנתיים בהפעלת הקו כדי להפעיל מערכת איכותית. גורם אחר טוען שהרציונל אמנם נכון, כי קידום של רכבת קלה יקר ורכבת על גלגלים יכולה להוזיל משמעותית את העלויות, אבל בינתיים "אף אחד לא יודע אם אפשר בכלל לקלוט אותו". לדבריו, יש לכך השפעה על תכנון וביצוע החלק התשתיתי שהוא מורכב ויקר יותר לביצוע.

"אם היינו יודעים שמדובר במטרונית כבר אפשר היה לרוץ עם זה. גם ראשי עיר מעדיפים את המערכת הניסיונית על גלגלים, שהיא נשמעת משוכללת ונראית טוב בעיתון אבל היא דורשת עוד הרבה מחשבה וניסויים. אם הם יצליחו אז כולם ירוויחו, אבל אם לא, ייתכן שמבזבזים זמן יקר. מה שחשוב לאנשים זה להגיע במהירות ובנוחות ופחות אם זה מגניב".

בינתיים, הפרויקט תוקצב במיליארד שקל שיאפשרו את התכנון המוקדם והביצוע של שתי הפרדות מפלסיות בתוואי שלו. האמדן התקציבי עומד על 3.9 מיליארד שקל, כשההערכה של גורמי המקצוע היא שעלות של פיתוח הקו כרכבת קלה היה עשוי להגיע עד פי 6 מהאומדן התקציבי.

המתווה המתגבש - תוצר של אילוצים

כאמור, המתווה המתגבש יחלק את הקו לשניים כאשר בחלקו תופעל מערכת מטרונית ובחלקו רכבת על גלגלים. על פניו, הפיצול נעשה בעקבות הביקושים השונים - בעוד שבחלקו המערבי של הקו ביקושים גבוהים, בחלקו המזרחי הביקושים נמוכים יותר. ואולם, עוצמת הביקושים היא לא הסיבה היחידה לפיצול. במהלך התכנון התגלה שהרדיוסים שנדרשים לפניות של ה"רכבת על גלגלים" גדולים יותר והיא לא תתאים להפעלה בלוד, שבה הרחובות צפופים.

גם רוחב המסעה צריך להיות רחב יותר ב-25 ס"מ, מה שעלול לסכן את הכוונה להרחיב מדרכות. הרכבת על גלגלים תיפעל בשלוש קרונות אוטונומיים שיסיעו 250 נוסעים בכל מערך. לפי הסימולציות שנערכו, מרבית הנוסעים לא צפויים לנסוע מחלקו האחד של הקו לחלקו השני. הרכבת צפויה לעבור בכל ארבע דקות בשעות השיא, כך שזמן ההמתנה בהחלפת הרכבת יהיה מצומצם.

 

בכל אופן, תכנון הקו שהחל לפני יותר מעשור נותר עדיין על הנייר. במרוצת השנים שונתה הפעלת הקו ממטרו לרכבת קלה למטרונית ולרכבת על גלגלים. בנתיים, הפקקים מתארכים ומשתמשי התחבורה הציבורית נותרים ללא מענה ראוי. למרות היתרונות שבגילוי הטכנולוגי, שעדיין אינו בשל, ייתכן שבמציאות של מצב חירום תחבורתי - כפי שהגדירה אותו שרת התחבורה - טוב פתרון בינוני מוקדם, מפתרון טוב יותר, אולי, בעוד שנים.

משרד התחבורה -"מקודם במהירות האפשרית"

ממשרד התחבורה נמסר: "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, באמצעות חברת נת"ע, מקדם רשת של קווי רכבת קלה בגוש דן, לטובת הנוסעים והנוסעות. יצוין כי בימים אלה הקו הכחול והקו החום מקודמים במהירות האפשרית כמערכת BRT, ללא תלות בשום פרויקט או טכנולוגיה אחרת.

"במקביל, מערכת ה-ART נבחנת בימים אלה במרכז הניסויים באשדוד והליכי האישור והתקינה צפויים להיארך מספר שנים. במידה ויתברר כי מערכת זו מתאימה לקווים אלה או לכל ציר הסעת המונים אחר בארץ, תבחן הפעלתה, בהתאם לצרכים בשטח וליכולות של המערכת.

"משרד התחבורה בוחר את חלופות הסעת ההמונים על בסיס קריטריונים רבים, בין היתר במדדי קישוריות, רציפות, איכות השירות, קיבולת והתאמה לפיתוחים טכנולוגיים עכשוויים ועתידיים".

עוד כתבות

העיר מודיעין. כלים ליצירת תכנון גמיש יותר / צילום: Shutterstock

תסתכלו על פריז ותחשבו על ת"א: איך להגדיל את הצפיפות גם בלי לבנות מגדלים

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה בשבוע שעבר את תיקון 4 לתמ"א 35, המאפשר לצופף עוד יותר את המרחב האורבני בישראל ● כיצד זה יקרה בפועל, וכיצד ייראו הערים שלנו בעתיד

מתוך הבלוג של חברת OPENAI

הטכנולוגיה שהופכת משפט קצר לציור מרהיב תוך שניות בודדות

הטכנולוגיה DALL·E 2 משתמשת בבינה מלאכותית כדי ליצור תמונות או יצירות אמנות ריאליסטיות מתיאור טקסט שנכתב באנגלית – והרשת סוערת במיוחד על היכולות המרשימות המוצגות ●  מדובר בפיתוח של חברה אמריקאית למחקר בינה מלאכותית, OpenAI

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

אפקט הטלטלה בשווקים: החברה הישראלית שהונפקה השבוע בוול סטריט וכבר איבדה 50% מערכה

חברת הטכנולוגיה אקטליס השלימה הנפקה ברשימה המשנית של הנאסד"ק לפי שווי של 70 מיליון דולר, אך בתוך ימים בודדים נחתך השווי שלה בחצי ● הכנסותיה בשנת 2021 היו דומות לשנה הקודמת, אך ההפסד זינק

אדי ברונשטיין, הבעלים של סנטר קאר / צילום: תמונה פרטית

בעל סוכנות רכבי יד שנייה שמנסה להתחרות בשחקנים הגדולים בתחום: "המדינה לא מבינה שבסופו של דבר המחיר הסופי משורשר לצרכן"

אדי ברונשטיין, בן 52 מאזור, נשוי+3 ● הבעלים של סנטר קאר ● "המדינה מצד אחד נותנת ומצד שני לוקחת. מצד אחד משרדי התחבורה והכלכלה מעודדים את הענף, ומצד שני רשות המסים מערימה קשיים ונוקטת קו ניצי בקשר לתחום" ● גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

בניין נובולוג / צילום: יח''צ נובולוג

נובולוג ממשיכה לצמוח בעקבות רכישותיה; סכסוך העבודה בחברה בינתיים לא הוביל לשביתה

לעומת המשך הצמיחה המרשימה בהכנסות, הצמיחה ברווחיות התפעולית הייתה מעט מתונה יותר, כ-7.8%

המסיבה בענף ההייטק נגמרה. האם ישראל  גולשת למיתון? / אילוסטרציה: Shutterstock

הקטר של המשק האט: האם היחלשות ההייטק תגרור את ישראל למיתון?

נתוני הצמיחה ברבעון הראשון מראים כי המשק הישראלי נכנס להאטה, אבל הבשורה המטרידה יותר היא היצוא בענף ההייטק שירד ב-17% ● המשמעות העיקרית היא ירידה בהכנסות ממסים, אבל גם חשש שהאטה בסביבה של אינפלציה גבוהה עלולה לדרדר את המשק למיתון

נדב וגדעון קייסון, מייסדי ריברסייד / צילום: מארקו אוקוייזן

מה מחפש ביל גייטס אצל ריברסייד הישראלית

הסטארט-אפ ריברסייד פיתח פלטפורמה שמאפשרת להקליט פודקאסטים באיכות שזהה לזו שבאולפן הקלטות מקצועי ● בין הלקוחות שלו נמצאים: מישל אובמה, הילרי קלינטון וביל גייטס ● וגם: היזם והמשקיע אראל מרגלית ומכון המחקר מיגל הובילו תחרות סטארט-אפים הפועלים בעולם האגרו-וולטאי ● אירועים ומינויים

איך יחשבו את העשירונים לקבלת המענק? / צילום: Shutterstock, Montholz

ההשקעות האפורות של אתמול הן הטרנד של היום: המשקיעים מגלים מחדש את מניות הדיבידנד

כשמפלס האי-ודאות בשווקים ממשיך לעלות, רמת התנודתיות גבוהה וכך גם האינפלציה והריביות - קשה יותר ויותר לבחור אפיקי ההשקעה בטוחים יחסית ● סגמנט מניות הדיבידנד בעלות תנודתיות נמוכה עשוי לספק למשקיע מקום מפלט דפנסיבי

סופר-פארם / צילום: בר - אל

קבוצת מקאן זכתה בתקציב הפרסום של סופר-פארם בהיקף של כ-80 מיליון שקל

הקבוצה תלווה את רשת הפארם בכל הקשור לרכישת מדיה, אינטרנט, פרסום מבוסס תוצאות וליווי אסטרטגי ● המשרד החדש של רם ברוך ונדב פרסמן יטפל בקריאטיב ● תקציב סופר-פארם טופל ב-30 השנים האחרונות בבאומן-בר-ריבנאי

הכנסות תעשיית הקלטות המוזיקה בארה''ב והתפלגות באחוזים לפי פורמט

הסטרימינג הכפיל את הכנסות תעשיית ההקלטות בארה"ב בתוך 7 שנים

בואו לצלול איתנו למספרים ולנתונים שמאחורי החיים עצמם ● והפעם: כך אפליקציות הסטרימינג השתלטו על הכנסות תעשיית הקלטות המוזיקה האמריקאית

מטוס אל על / צילום: מיכל רז חיימוביץ

ההתאוששות בענף התיירות הזניקה את הכנסות אל על, אך הפסדיה עדיין כבדים

סיימה את הרבעון הראשון בהפסד של 66 מיליון דולר, אך שואבת עידוד מהתנופה בפעילות בחודשים האחרונים - שחזרה לקצבים שהיו לפני פרוץ הקורונה

יזמי חברת המשלוחים AVO / צילום: סטפן קלפקו

בקרנות הגדולות התעלמו מסימני האזהרה. עכשיו החברה הזו בדרך להפוך לסמל הבועה שהתפוצצה

סטארט-אפ המשלוחים הישראלי אבו פיטר השבוע עוד עשרות מעובדיו והודיע על סגירת פעילותו בישראל ● עד לפני כמה חודשים המשקיעים בשוק פחות התרגשו מהיעילות הנמוכה של החברות, אך כעת כשהמשבר הכלכלי מעמיק, המשקיעים הולכים על בטוח, והחגיגה של אבו נגמרה

מייסד ומנכ''ל אימג'נדיירי ד''ר אייל אפרגן, ופרופ' תמיר טולר / צילום: איל יצהר

החברה שרוצה לשנות את שוק הגבינות גייסה 15 מיליון דולר

הגיוס של אימד'נדריי, שבו השתתפה גם קבוצת שטראוס, מביא את סך ההשקעות בסבב הסיד ל-28 מיליון דולר ● למרות שגיוסי חברות הפודטק בישראל שוברים שיאים בשנתיים האחרונות, אין בנמצא מתקנים מתאימים שיאפשרו את גדילתן, והן נאלצות להעתיק את פעילותן למדינות אחרות

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות חדות: הנאסד"ק צלל ב-4.7%, הדאו ג׳ונס ביום הגרוע ביותר מאז 2020

מדדי המניות המרכזיים בניו יורק ירדו ב-3.5%-4.7% ● טרגט צונחת ב-26% לאחר שפרסמה דוחות מאכזבים ומושכת למטה את כל סקטור הקמעונאות ● באירופה ננעל המסחר בירידות של עד 1.3% במדדי המניות המובילים

ג'יימי דיימון, מנכ''ל ג'יי.פי מורגן / צילום: Associated Press, Michel Euler

בעלי המניות של JP מורגן דוחים מענק של 50 מיליון דולר למנכ"ל ג'יימי דיימון

רק 31% מבעלי המניות הצביעו בעד תוכנית השכר שהבנק נתן למנכ"ל ● ההצבעה לא מחייבת את דיימון להחזיר את המענק

רן עוז, מנכ''ל קבוצת ישראכרט / צילום: באדיבות ישראכרט

מנכ"ל ישראכרט: "לא מעריך שנראה הפסקה במתן האשראי כמו בקורונה, אך צריך להיות זהירים יותר"

ישראכרט פרסמה דוחות המצביעים על המשך הגידול באשראי הצרכני והעסקי, והמנכ"ל רן עוז מעריך כי הצמיחה תימשך גם בעת האטה בפעילות הצרכנית • קיטון ברווחי החברה עקב עלייה בהפסדי אשראי הוביל לירידה במניה • עוז: "אם הריבית של בנק ישראל תמשיך לעלות, תהיה לכך השפעה על הריבית שלנו"

שרת הפנים איילת שקד / צילום: יוסי זמיר

חלופת שקד לתמ”א 38 תיגנז? שרת הפנים לא מצליחה לגייס רוב בכנסת

ביום שני הכניסה שרת הפנים את החוק לסדר היום של המליאה, אך נאלצה למשוך אותו ברגע האחרון לאחר שלא הצליחה לגייס רוב שיעביר אותו בקריאה שנייה ושלישית ● מאחר שחלופת שקד נדרשת לרוב רגיל במליאה, שרת הפנים צריכה לגייס רק עוד אדם אחד משורות האופוזיציה, אולם הניסיונות לגייס את אותו תומך בודד לא צלחו השבוע

תומר וינגרטן. מנכ''ל ומייסד סנטינל וואן / צילום: סנטינל וואן

שיאן תגמולים חדש בסקטור הטכנולוגיה בישראל: מנכ"ל סנטינל וואן

התגמול השנתי של תומר וינגרטן בחברת הסייבר עמד על 95 מיליון דולר, רובו ככולו הוני, וחלקו מבוסס ביצועים

צוות מאסטרסקול

היא פתחה בית ספר מקוון להסבת עובדים להייטק. עכשיו היא מגייסת 100 מיליון דולר

ברקע ההאטה כלכלית והצינון בביקוש לעובדי הייטק, סטארט-אפ ההכשרות מאסטרסקול הודיע על גיוס ראשון של 100 מיליון דולר, שהחל בפועל בשנה שעברה אך לא דווח לציבור ● עתני לוי, אחד המייסדים ומנכ"ל משותף בחברה: "אנחנו במסע לבניית בית הספר הגדול בעולם שיכשיר אנשים ללא קשר לרקע שלהם ולנסיבות החיים שלהם"

ספקיות הטלוויזיה מגבירות תחרות / צילום: Shutterstock

פרטנר והוט חותכות מחירים, דיסני מגיעה: המפץ בטלוויזיה יצא לדרך, ואף אחד לא יודע איך הוא יסתיים

רגע לפני כניסת ערוץ הטלוויזיה של דיסני ומיזם FREE TV מבית קשת, הוט ופרטנר מורידות מחירים ומציעות חבילות טלוויזיה בעשרות שקלים בודדים ● האם זו תהיה מהפכת הסלולר החדשה, ואיך זה ישפיע על הרווחיות של החברות