גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משופרסל ועד מגדל: מה עושה עזיבה של בכירים לארגון ואיך מונעים משבר

עזיבה של מנכ"לים, במיוחד כשהיא נעשית במפתיע, עשויה להגביר את חוסר הוודאות בקרב העובדים ולהוביל לגל של עזיבות נוספות ● משקיפות ועד סימון טאלנטים שצריך לשים לב אליהם - הצעדים הראשונים שארגונים צריכים לעשות כדי למנוע משבר

עזיבה של מנכ”לים / צילום: Shutterstock
עזיבה של מנכ”לים / צילום: Shutterstock

הפרישה המפתיעה של מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן הובילה בתוך שעות ספורות לשטף של הסברים וספקולציות בנוגע לסיבת עזיבתו: חילוקי דעות עם היו"ר יקי ודמני, החקירה של רשות התחרות לגבי תיאום מחירים ברשתות המזון, הפגיעה התדמיתית בחברה בעקבות החשיפה שלפיה החברה מוכרת מוצרים מוזלים לציבור החרדי ו"עריקה" לתפקיד ניהול ברשת מתחרה (ידיעה שפורסמה והוכחשה במהרה). מה אירוע כזה עושה לארגון ולעובדים?

לדברי ד"ר דנה פרג, ראשת התוכנית לתואר שני בהתנהגות ופיתוח ארגונים בבית הספר ברוך איבצ’ר לפסיכולוגיה, אוניברסיטת רייכמן, "כשמנכ"ל או אדם בכיר עוזב, יש לכך השלכות משמעותיות ברמה הקונקרטית, אבל גם ברמה הסימבולית: העובדים תוהים מה יקרה לארגון, מה יקרה למחלקה שלי, מה יקרה לפרויקט החדש שהוצאנו לדרך, מה יקרה להבטחה שקיבלתי להעלאת השכר, וזה יוצר חוסר שקט. כל זה גובר אקספוננציאלית כשהעזיבה היא מפתיעה, כשזה נוחת מהיום למחר".

פרג מזהירה כי אסור לארגון לתת לאירוע כזה להתנהל מעצמו. "ברגע שהוא לא מנוהל, ישר אנשים יעשו השלמה לפערים שיש במידע. פער בידע מזמין פרשנות, ואם ההנהלה והבורד לא יעבירו מסר ברור, הפער יתמלא במסרים אחרים". 

ד''ר דנה פרג / צילום: גלעד קוולרצ'יק

החשיבות של תקשורת שוטפת עם העובדים

ד"ר אלי לניאדו, יו"ר חברת לניאדו-שטראוכלר לתקשורת והנעת עובדים, מסכים שאלמנט ההפתעה מעצים את חוסר הוודאות וחוסר הביטחון של עובדים ומנהלים, ולכן יש לתקשר בדחיפות את הידיעה בתוך הארגון, במיוחד אם הידיעה כבר הגיעה לציבור.

"המטרה של התקשור צריכה להיות קשורה לערכי החברה. דבקות בערך השקיפות תחבר את העובדים למנהלים ותרגיע אותם. צריך לומר לעובדים שאין להם מה לדאוג, שהחברה מקימה ועדת איתור ותמצא את המחליף במהרה".

מה זאת אומרת שקיפות? הרי יש דברים שאי-אפשר להגיד.

"הסתרה של פרטים עלולה להביא למשבר. אנשים מחפשים לדעת מה קרה ועיתונאים חוקרים, ואם יוסתרו פרטים חשובים זה יזיק בסופו של דבר. כשהארגון לא עושה את זה ומשאיר ואקום אינפורמטיבי, השמועות ממלאות אותו, וארגון צריך להימנע מזה. חשוב להדגיש בפני העובדים שהמידע שנמסר הוא האמת שידועה ברגע זה בכפוף למגבלות רגולטוריות. תזכרו שמה שאתם לא מתקשרים ברגע האמת, עובדים אחרים ומנהלים אחרים עלולים לתקשר.

"כדאי להגיד לעובדים, ‘יש להניח ששמעתם הרבה מאוד שמועות וספקולציות לגבי מה שקרה, אבל תתייחסו אליהן כאל שמועות בלבד. אנחנו מתחייבים לדווח לכם את המידע המדויק, בכפוף למגבלות הרגולטוריות כחברה ציבורית. לא נכון ללכת בגישה של להכחיש כל שמועה שמתפרסמת, אלא לשלוט במסרים". 

ד''ר אלי לניאדו, יו

גם פרג מדגישה כי "אנשים בארגון צריכים להבין שהם יקבלו מידע ברגע שהדברים יהיו יותר בהירים. יש לפעמים אילוצים למנהל או להנהלה שמונעים מהם לתקשר דברים. לכן כדאי לעשות תקשור מתמשך".

זהירות מבריחה של בכירים נוספים

לניאדו ממליץ לפשט את המסר. "הכלי היעיל הוא פורמט של שאלות תשובות, שינסה להתמקד בשאלות שהעובדים בשטח שואלים. לבנות צוות שינסה לאתר את השאלות הכי דומיננטיות שעשויות לעלות: למה זה קרה, האם יש אמת בכך שזה קשור לחקירה, האם זה יכול להשפיע עלינו בצורה ישירה וכו’.

"את השאלות האלה יש לתרגם לדף מסרים למנהלים והודעה קצרה יותר לעובדים. דף מסרים יועבר למנהלים בישיבת הנהלה מורחבת שבה תינתן הזדמנות לאנשים לשמוע ולהשמיע, ומשם המסרים יעברו לעובדים בישיבות היומיות והשבועיות. אם אירוע כזה בחברה מנוהל נכון, הוא יכול להסתיים לא במשבר אלא במסיבת פרידה גדולה מהמנכ"ל היוצא וכניסה שקטה של המנכ"ל החדש". 

 

לדברי סיגל שביט, פסיכולוגית ארגונית ומנהלת "מפגשי השולחן העגול למנכ"לים", עזיבת מנכ"ל משפיעה על כל שדרות הארגון, מבעלי המניות ועד העובדים. "יש חברות שבהן ברגע שהמנכ"ל עוזב, עוזבים יחד איתו מנהלים בכירים רבים ויש ‘בריחת מוחות’ החוצה, דבר שהופך את החברה לפגיעה. יו"ר הדירקטוריון צריך לפעול ולשלוח להם מסרים מרגיעים שייתנו תחושה שאף שה’קפטן’ עזב, יש מי שמנווט את הספינה. שיתוף באופן שבו פועלת ועדת האיתור בשקיפות רבה ככל הניתן ייתן תחושה שהדברים בשליטה.

"בקרב הסמנכ"לים, שהיו רגילים לעבוד עם המנכ"ל בצורה ישירה, מתעוררים חששות לגבי המשך תפקידם. האם המנכ"ל החדש יחליף אותם? האם המנכ"ל החדש שיגיע ייתן להם אותו מרחב פעולה שזכו לו בעבר? ייתכן שיש סמנכ"לים שרואים בעזיבת המנכ"ל שעת כושר לקידום אישי ורואים בעצמם מחליפים למנכ"ל. כעת מתחיל המרוץ לכיסא ותחרות בין חברי ההנהלה השונים. חשוב שיו"ר הדירקטוריון ינהל מגעים מול כל אחד מהם.

"לצד התחרות, עדיין נדרשת עבודה משותפת של הפורום המוביל בחיי היום-יום. במקרה של עזיבה מהירה טרם סיום פעולתה של ועדת האיתור, חשוב למנות מנכ"ל ממלא מקום כדי שידאג להמשך תפעולו השוטף של הארגון, המשך סיפוק המוצרים והשירותים ללקוחות, וידאג לעובדים".

שביט מדגישה כי דווקא בתקופה כזאת, שבה יש תחרות על עובדים, יש להקדיש להם תשומת-לב מיוחדת. "חשוב שהארגון יוכל לשמר את הטאלנטים שלו. לכן מומלץ שמנהלת משאבי אנוש תסמן את הטאלנטים המרכזיים ותיתן להם תשומת-לב מיוחדת. ארגונים מקבילים יכולים לנצל את הזמן הזה כדי להעביר אליהם את כוח-האדם".

להתייחס לעזיבה כאל פרויקט

פרג ושביט ממליצות למנהלים שעוזבים לעשות זאת בצורה מסודרת ונעימה.
"בארגון גדול חשוב שהמנכ"ל יעשה סבב ביקורים ביחידות המשנה השונות וייתן משוב למנהלים בדרגי הביניים כפי שהוא רואה את הדברים מהמקום שלו.

"למנכ"ל היוצא זו הזדמנות ליהנות מההישגים שלו ושל היחידה ולהעלות למודעות את החשוב ולא רק את הדחוף", אומרת שביט.

לדברי פרג, "מנהל נפרד כמו שהוא מנהל. מנהל שנתן בחיי כהונתו הרבה תשומת-לב ליחסים אנושיים, ידאג לעשות זאת גם בפרידה. צריך לתקשר את הפרידה לכל בעלי העניין - לא רק לעובדים אלא גם לספקים, כי יש לכך השפעה על המורשת של החברה ועל המותג".

המלצה נוספת היא לסגור קצוות. "מנהל טוב ינהל את העזיבה שלו: מלבד התקשור המתמשך, הוא ידאג לקבוע אילו נושאים הוא סוגר, כמו למשל העלאת שכר שהוא הבטיח, לעומת נושאים אחרים שהוא משאיר למחליפו", אומרת פרג.

"בארגון עצמו צריכים להתייחס לעזיבה בתור פרויקט. האחריות היא של היו"ר והדירקטוריון. זה לא זמן להתגוששויות ולסגירת חשבונות, אלא להבין שצריך לייצר תוכנית מעבר שתיצור תחושת ביטחון לעובדים, לארגון, לספקים ולמותג. ארגון טוב הוא ארגון שגדול מסך מנהליו, ומנהל טוב הוא מנהל שבנה ארגון בצורה כזו שעם הכוונה נכונה יכולה להעביר את המקל הלאה ולעבוד גם בלעדיו".

שביט ממליצה לא לוותר על מסיבת הפרידה. "עזיבת ארגון מלווה בדרך-כלל באקט הסימבולי של מסיבת פרידה. האירוע מאפשר לכלל העובדים להיפרד מהמנכ"ל ולהתכונן נפשית להגעתו של מנכ"ל חדש, והיא חשובה עבורם לא פחות מאשר עבורו".

הזדמנות להתפתחות אישית וארגונית

פרג גם ממליצה למנהלים העוזבים לנצל את ההזדמנות ללמוד משהו על עצמם. "ברמה האנושית, פרידה היא הזדמנות לנהל שיחות של אמת.

"מנהל או מנהלת שישימו את האגו שלהם בצד, יוכלו להרוויח שיחות בארבע עיניים עם אנשים שקרובים אליהם ויוכלו להגיד להם משהו על עצמם ועל מה יוכלו לשפר בתפקיד הבא. להגיד להם, ‘אני אשמח לשמוע איך זה היה בשבילך, מה היה אפשר לעשות אחרת’".

לדברי לניאדו, גם לארגון יש הזדמנות בחילופי מנכ"לים. "במקרה של שופרסל, זו נקודה להתפתחות וצמיחה נוספת. אחרי עשור, שתי קדנציות של מנכ"ל - עם בנאדם שבאמת הוביל את שופרסל להישגים עצומים - אולי הקדנציה של המנהל הבא תביא למהפך נוסף, עם כל החידושים בשוק הדיגיטלי והתחרות המתעצמת".  

עוד כתבות

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

מספר מניות אירופיות יכולות להציג תשואות עודפות למשקיעים / צילום: Shutterstock

פתיחת מסחר אדומה באירופה; השקל מתייצב מול הדולר

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על 88 דולר ● מחיר הזהב בשיא של כל הזמנים

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה