בשיתוף מקבוצת
צילום: גלעד רדט. אדריכלית: מיה ארדל־מאיק

צילום: גלעד רדט. אדריכלית: מיה ארדל־מאיק

החזית החמישית: תקרות גבוהות

מתלבטים אם ללכת על תקרות גבוהות בבית? חוששים מהאתגר? אנשי המקצוע מסבירים איך עושים זאת נכון ולמה לא כדאי לוותר על החלל הכפול בבית
01.05.2022רות לוריא סגל

בשיתוף פוג'יטסו

כשנכנסים לחדר שבו תקרה גבוהה, אי אפשר שלא לחוש את הדרמה, את הפאר ואפילו את תחושת הרוממות, על אחת כמה וכמה אם הושקעה מחשבה בתכנון החלל. עם זאת, יש שחוששים מהאתגר שבתכנון תקרה גבוהה, העיצוב, התאורה, אוורור החלל ואף האקוסטיקה מחייבים פתרונות מתאימים. האם אכן האתגר גדול מדי? לטענת המומחים זה הרבה יותר פשוט ממה שנדמה. "כמעט כל חלל, גם אם הוא לא גדול, ברגע שמוסיפים גג גבוה זה מאוד משדרג, מוסיף ספייס, מוסיף אוויר", טוענת האדריכלית מיה ארדל־מאיק, בעלת משרד אדריכלות, המתמחה בבנייה פרטית יוקרתית ומומחית לתכנון בנחלות במושבים.

צילום: גלעד רדט
 צילום: גלעד רדט

צילום: גלעד רדט. אדריכלית: מיה ארדל־מאיק

איזה יתרונות עיצוביים יש לחללים עם תקרות גבוהות?

"תקרה גבוהה משמעותה גם קירות גבוהים המאפשרים, למשל, לייצר נגרות מהרצפה ועד התקרה, לתכנן חלונות גבוהים יותר מהרגיל או וילון שמתחיל מנקודה גבוהה בהרבה מהסטנדרט. כל אלו גורמים למבט לעלות מעלה, וכשהמבט עולה מעלה הקווים האורכיים מספקים תחושה של גודל. בחללים כאלו אפשר לייצר משחקים מעניינים עם תאורה, חומרים, גגות מעניינים, מבחינתי זו החזית החמישית של הבית ואני משקיעה הרבה מאוד אנרגיות ויצירתיות באותם חללים".

מבין האתגרים שחשוב להביא בחשבון בתכנון חלל כפול הוא אתגר המיזוג, כמו חימום חדר שבו החום בורח לחלק העליון של החלל או מיקום של היחידות כך שיספקו מענה מתאים. גיל פינקלשטיין, מנהל חטיבת מיזוג אוויר ב'מיניליין', יבואנית מותגי מיזוג האוויר FUJITSU ו- AUFIT, מציע מגוון פתרונות יעילים וחכמים שכדאי להכיר. "כשיש לנו חדר סטנדרטי שבו התקרה לא גבוהה יותר משלושה מטרים, אפשר להניח את יחידות האוורור הפנימיות מעל הנמכת גבס, כך שהגובה בין התקרה לחלל הממוזג קטן יחסית. בחלל כפול צריך למצוא פתרונות למיקום היחידה ולצורה שלה, כך שפיזור האוויר יהיה נכון לחלל, לדוגמה הצבת תעלה מעוצבת שתמוקם באמצע חלל החדר או התקנה של 'ג'טים', מפזרי אוויר קטנים שבשל גודלם כמעט ואינם משפיעים על נראות החלל, אך הם מסוגלים להוציא כמות אוויר גדולה ולפזר את האוויר בחלל גדול יחסית".

באיזה מערכת מיזוג אוויר תמליץ להשתמש בחדרים עם תקרה גבוהה?

"בחללים כאלו כדאי להשתמש במערכת VRF. מערכת מודולרית שלהבדיל ממזגן מפוצל, מאפשרת עוד פתרונות מגוונים ויצירתיים המשתלבים באדריכלות ובעיצוב הבית. יחידות הפנים יכולות להגיע בגדלים ובצורות שונים, לדוגמה יחידות שגובהן 18 סנטימטרים ואפשר למקם אותן בהנמכת גבס מינימלית של 20 סנטימטרים או יחידות שעומקן 45 סנטימטרים, כך שאפשר למקם אותן בתוך או מעל הארונות מבלי שיבלטו. יחידת פנים אנכית אפשר להציב מאחורי קיר דקורטיבי, קיר טלוויזיה או אפילו קמין. מעל הקמין ימוקם תריס שממנו יוצא האוויר ומתחתיו או לצידו תריס שממנו נמשך האוויר. בדרך זו המיזוג הוא בגובה סטנדרטי". לדברי פינקלשטיין, למערכות VRF יתרון משמעותי גם בהיותן שקטות מאוד, אמינות וצריכת האנרגיה שלהן יעילה מאוד. מערכות המיזוג של Fujitsu, המיובאות על ידי 'מיניליין' מגיעות לחיסכון של עד 60% מהמערכות הסטנדרטיות והן השקטות ביותר מבין כל המערכות המשווקות בישראל.

צילום: באדיבות המצולם
 צילום: באדיבות המצולם

איך מחממים חלל כזה בלי שהאוויר החם יברח למעלה?

"תכנון נכון יכול לתת מענה לבעיה הזו, אם דרך פתרונות כמו ג'טים שנמצאים בגובה נמוך או ביצירה של סחרור אוויר נכון, כלומר כזה שישמור על האוויר החם למטה. כך למשל, יחידה פנימית שנמצאת מאחורי קיר דקורטיבי או בהנמכת גבס עם תריס אוויר חוזר תחתון צמוד לרצפה, תמשוך את האוויר מלמטה וכך תאלץ את האוויר החם לרדת למטה, שואבת אותו לתוך מערכת המיזוג וכך גורמת לסירקולציה נכונה של האוויר בחלל הממוזג והרגשה נעימה ואחידה של מיזוג אוויר", ואם זה נשמע לכם מעט מסובך, פינקלשטיין מציע עוד פתרון נוסף ודי פשוט: חימום תת־רצפתי דרך מערכות לחימום מים. "מדובר במשאבות חום שחוץ מחימום תת־רצפתי מספקות גם חימום מי צריכה, בריכה ומיזוג אוויר. ל־Fujitsu יש את ה'רולס רויס' של משאבות החום עם יתרונות רבים: עד 70% חיסכון בהוצאות החשמל לעומת סולר, גז ונפט נקי, בריא ובטיחותי, ללא פליטת גזים רעילים ואש יכולת לספק מים בטמפרטורה גבוהה וחימום חדרים במהירות פתרון החימום האידאלי בבניה חדשה אמינות מרבית ותחזוקה מינימלית לאורך שנים.

ומה באשר לשאלת האקוסטיקה? האם חלל כפול לא ייצר מייד את אותו אפקט של 'כנסיה'? לדברי ארדל־מאיק, אין ממה לחשוש, "זו לא באמת בעיה, כל עוד הפרופורציות בחדר נכונות. די בהתקנת וילונות שסופחים את הקול, שטיחים ואפילו פרקט. כאמור, חשוב לנסות לא להפריז בגובה התקרה, כך שתהיה בקנה מידה אנושי. הניקיון המקצועי בתכנון של החללים האלו בא לידי ביטוי בפרופורציות נכונות, כך שהם לא ירגישו כמו איזו כנסייה אלא להפך, ירגישו טוב".

דבר נוסף שחשוב לשים לב אליו הוא התאורה, שאותה טוענת ארדל־מאיק, יש לייצר הן מלמעלה למטה, דרך גופים תלויים שמאירים את הרצפה, והן מלמטה למעלה בתאורה שמכוונת לתקרה, וכך אפשר להאיר את החלל כולו. "אין ספק שחלל כפול דורש את ההתייחסות שלו מכמה היבטים," מסכמת ארדל־מאיק, "ובוודאי לא מדובר בפתרון זול, אבל התחושה שיוצרת תקרה גבוהה פשוט משדרג, היא מוסיפה אוויר ותחושת מרחב אחרת לגמרי, זה פרייסלס".

צילום: גלעד רדט
 צילום: גלעד רדט

צילום: גלעד רדט. אדריכלית: מיה ארדל־מאיק

כתבות נוספות

רוצים לקחת חלק ב-BLUEPRINT?

ספרו לנו על פרויקט שעיצבתן או עיצבתם, והפרויקטים הנבחרים יתפרסמו במתחם.

לקוחות של פוג'יטסו?

בשליחת טופס ההצטרפות אני מאשר/ת את תקנון פרויקט BLUEPRINT במסגרתו יוכלו גלובס ושותפי הפרויקט ליצור עימי קשר. כמו כן, אני מאשר/ת העברת הפרטים שבטופס לפורום המנהל של הפרויקט. בנוסף, אני מאשר/ת קבלת מידע וחומר שיווקי ופרסומי מגלובס.