גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ממתחם האלף בראשל"צ ועד נצרת: מיזמי התחבורה שצפויים להעלות את ערך הנכסים שבסביבה

הקו החום שיחבר את לוד לראשון לציון והרכבת הקלה שתחבר את נצרת לחיפה הם שני פרויקטים תחבורתיים בעלי פוטנציאל להעלות את שווי הנדל"ן לידם, כפי שקרה לאורך הקו האדום

יועד שחר ואיציק אורון / צילום: איל יצהר
יועד שחר ואיציק אורון / צילום: איל יצהר

אם התחזיות של החברה הממשלתית נת"ע יתממשו, מי שירצו להגיע מפתח תקווה לבת ים החל מנובמבר הקרוב, יוכלו לדלג על הפקקים ולעשות זאת באמצעות הקו האדום של הרכבת הקלה.

אף שמדובר רק בקו אחד מבין שלושה (השניים הנוספים - הירוק והסגול צפויים להיפתח בעוד כחמש שנים - ג.ל) הפעלת הרכבת צפויה להשפיע מיידית על הנגישות התחבורתית באזור.

עם זאת, את ההשפעה של הפרויקט על עליית מחירי הנדל"ן בקרבתו, מכירים בעלי הנכסים כבר כמה שנים. "פרמיית הרכבת הקלה", מכנים זאת לעתים אנשי נדל"ן שמנסים להסביר את הקפיצה במחירים של נכסים שונים.

לטובת המשקיעים שתרים אחרי פרויקטים מחוללי שינוי, בניסיון ליצור לעצמם יתרון, כחלק מ"כסף בקיר" - פודקאסט השקעות הנדל"ן של גלובס - כיוונו זרקור לשני מיזמי תחבורה גדולים שעשויים לחולל שדרוג משמעותי בסביבתם.

הקו החום: 46 תחנות בין לוד לראשון לציון

יועד שחר הוא ראש אגף בקרה ואינטגרציה בחברת נתיבי איילון , ולמעשה חי ונושם כיום את מה שכולנו אמורים להכיר בשנת 2027. זאת בהנחה שהצפי של החברה להפעלת הפרויקט אכן יתממש. "הקו החום הוא לא Stand Alone. הוא חלק ממערכת תחבורה ציבורית שמתוכננת במטרופולין תל אביב, נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית ועוד", הוא מסביר.

 

לא מדובר ברכבת וגם לא באוטובוס: "מדובר במערכת רבת קיבולת על גלגלים, שבנויה על מרכב ארוך יותר מהאוטובוסים המפרקיים שאנחנו מכירים. הוא חשמלי ומדמה נסיעה ברכבת קלה, פשוט על כביש, מה שנותן לו את היעילות של מערכת רכבות קלות ואת הגמישות של אוטובוס", מסביר שחר.

כמה תחנות מתוכננות בקו החום?
"46 תחנות. כדי לייצר לאנשים נגישות גבוהה למוקדי התחבורה, התחנות יהיו מצומצמות יותר בשטח מהתחנות שאנחנו מכירים במערכות כמו הרכבת הקלה".

"הקו החום מתחיל ממתחם האלף המתפתח של ראשון לציון, שבו מתוכננות מאות רבות של דירות מגורים, מרכזי עסקים, מסחר, תרבות, פנאי ונמצא ממש בצד השני של מחלף משה דיין", אומר שחר. "בעתיד יהיה המקום 'האב' תחבורתי משמעותי, היות שהוא יהווה נקודת מפגש לכמה מערכות תחבורה - לרבות רכבת ישראל (שתחנה שלה כבר קיימת ופעילה באזור- ג.ל), הארכה של הקו האדום של הררכבת הקלה עד למתחם האלף ועוד. לכן המקום צפוי להיות נגיש במיוחד".

מהתחנה הזו הנוסעים ימשיכו מזרחה לתחנות נוספות בעיר - בסמוך למכללה למינהל, במפגש הרחובות רוטשילד והרצל במרכז העיר, ומשם הקו ימשיך למתחם המתפתח בצריפין.

"הקו יעבור דרך בית חולים אסף הרופא, וימשיך לבאר יעקב שצפויה לשלש או לרבע את עצמה בשנים הקרובות - כלומר להפוך להיות עיר של ממש", מדגיש שחר.

הוא מסביר כי "הקו, שמתחיל בעיר לוד, ימשיך למרכז העיר רמלה. המטרה שלנו היא להחזיר את הרחובות הישנים של פעם לתפקד כמו שהיינו רוצים שיתפקדו בעיר טובה. ברמלה, צריך להגיד, הרחוב כבר מתפקד ככזה". שחר ממשיך ומסביר כי הקו ימשיך דרך העירייה, מתחם השוק ואז יגיע למרכז העיר לוד, כשהמסלול בעיר יסתיים באזור התעשייה הצפוני.

הרכבת הקלה נופית: 20 תחנות בין נצרת לקריית אתא

חברת "חוצה ישראל" מזוהה עם כביש 6, אך כיום פרויקט הדגל שלה הוא רכבת קלה. מדובר ברכבת הקלה נופית שעתידה לפעול ב-2028 ולחבר בין נצרת לחיפה. העלות: למעלה משבעה מיליארד שקל. מי שמוביל את הפרויקט מטעם החברה הוא מנהל חטיבת הרכבות הקלות, איציק אורון, שמגדיר את הפרויקט "בשורה אדירה לתושבי הצפון". אורון ניסה להמחיש לנו היכן בדיוק יעבור הפרויקט שיכלול בסך הכול 20 תחנות, ושאורכו יעמוד על 41 ק"מ.

 

"אנחנו יודעים שגם בשנת 2040 האוכלוסייה בצפון תגדל בכ-40% וגם הדרישה למקומות עבודה תגדל ב־60%. אם לא ניתן את הפתרון שאנחנו מתכננים היום, הבעיות והמשברים התחבורתיים שאנחנו חווים היום במרכז יעברו גם לצפון. ההחלטות התקבלו במועד וככל שנעמוד בלוחות הזמנים, אנחנו נמנע את המשברים שקורים היום במרכז. כמובן שכל עיכוב יביא איתו גם מחיר, אבל אני כרגע צופה שאנחנו נעמוד ביעדים".

"התחנה הראשונה תהיה במרכזית המפרץ בחיפה - שם יהיה 'האב' תחבורתי גדול מאוד, לדעתי הכי גדול במזרח התיכון". משם תמשיך הרכבת צפונה לתחנת דיין שתיבנה באזור התעשייה המתפתח קישון שמשרת בין היתר את נמל המפרץ הפרטי ואת נמל מספנות ישראל.

מחיפה תגיע הרכבת לפאתי קרית אתא. "תחנת אתא דרום תהיה קרובה למרכז המסחרי שבו יושבות חברות כמו איקאה, רדיזיין ועוד. משם הרכבת נכנסת ממש למרכז העיר, לציר המע"ר (מרכז עסקים ראשי - ג.ל) העתידי של העיר קריית אתא. העיר הולכת כמעט להכפיל את עצמה במסגרת הסכם גג. בהמשך ייבנו עוד כמה תחנות בקריית אתא (כולל במשולש גילעם) שתהיה ללא ספק אחת הנהנות הגדולות של רק"ל נופית", אומר אורון. 

בהמשך תעבור הרכבת בשפרעם (שתי תחנות), תעבור בסמוך לביר אל מכסור, ובהמשך תהיה תחנה שתיתן פתרון תחבורתי ליישובים כמו ריינה ומשהד. בהמשך הקו, הרכבת תגיע לנוף הגליל, ותעבור ליד מקומות מרכזיים כמו קריית הממשלה בנוף הגליל.

"תחנת הקצה היא תחנת זיאד, שמתוכננת ממש בתוך העיר נצרת בסמיכות לבניין העירייה ולמרכז התרבות, ולאזור הרווחה שמוקם בימים אלה על ידי העירייה", מספר אורון. "בצפון עדיין אין משבר, אבל אנחנו כבר מזהים את הניצנים של הצרכים המידיים. כבר היום יש פקק תנועה לאורך התוואי של רק"ל נופית".

באזור של חלק מהתחנות בקו האדום המחירים כבר עלו ב-75% |
נחמה בוגין, פרשנות

הכותבת שמאית מקרקעין ומשפטנית

השקה של פרויקטים תחבורתיים יכולים להיות דרמה מבחינת המחירים. זה נכון, אגב, לא רק מגורים אלא לייעודים נוספים.

ניקח להמחשה את הקו האדום של הרכבת הקלה, שצפוי להיפתח בסוף השנה, ועובר מפתח תקווה, דרך בני ברק, רמת גן ותל אביב, עד בת ים. העבודות עליו התחילו בסביבות שנת 2015. עשיתי בדיקה ומצאתי שמ-2015 ועד לאחרונה, דווקא בפתח תקווה בתחנת דנקנר, ובתל אביב באזור קרליבך, עליית המחירים היתה בסביבות 25% - די תואמת את עליית המחירים הכללית שהיתה באותה תקופה.

לעומת זאת, ברחוב אבא הלל ברמת גן אנחנו רואים קפיצה מטורפת של 75% - ממחיר של 2.1 מיליון שקל לדירה ממוצעת, ל-3.7 מיליון שקל לדירה ממוצעת. זו קפיצה דמיונית. ביפו, באזור תחנת מחרוזת, יש קפיצה של 120%. גם בבת ים יש קפיצה לא רעה של למעלה מ-30%, וזה עוד לפני שהקו נפתח.

נחמה בוגין, שמאית מקרקעין / צילום: יח''צ

להערכתי, תהיה עוד עליית מחירים סביב הקו. יש התחלה של עלייה בתקופת העבודות. למרות כל המטרד הנוראי שיש בתקופת העבודות, השוק מסתכל קדימה.

באותם אזורים שממילא נמצאים במגמת עלייה ופיתוח כמו פרויקטים של התחדשות עירונית, החיבור בין פיתוח תחבורתי לבין פיתוח אחר, מעלה בצורה מעריכית כמעט את המחירים. ההשפעה של התחבורה היא יחסית למה שקורה בסביבה.

תל אביב שנמצאת כבר היום במגמת מחירים מאוד גבוהה, לא תקפוץ כמו מקומות אחרים לכן צריך לעשות הצלבה - לא להסתכל רק על ערוצי תחבורה, אלא על מה שקורה בכלל באותו אזור.

גורמים בשוק חלוקים בשאלה מה הטווח של פרויקט תחבורתי? דקות הליכה? טווח מרחק? ואם במרחק, מהו? יש חשיבות גדולה למיקום של הנכס ביחס לקו התחבורה. חשוב מאוד להפריד בין נכס שיושב על הקו עצמו שלרוב נפגע משמעותית, לבין מי שנמצא בשורה השנייה. על התוואי יש תקופת עבודות ארוכה, מטרד כמעט בלתי נסבל לאורך זמן.

יש מחקרים שונים בעולם ואף אחד מהם לא בדק את מה שקורה כאן, אבל חוק המטרו בישראל קובע אמת מידה לטווח השפעה לצורך תכנון התחנות - 800 מטר מתחנה. זה מאוד משתנה כי בעולם הנדל"ן אף משתנה לא עומד בפני עצמו, ותמיד צריך לבחון גורמים מפרים או גורמים מפריעים.

עוד כתבות

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; ענקית מוצרי היוקרה הצרפתית קרינג צוללת ב-10%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין