גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסימן שמבשר על סוף עידן הכסף הזול של חברות הנדל"ן

מדי שנה מגייסות החברות הנסחרות בת"א עשרות מיליארדי שקלים בשוק החוב, שהתאפיין בשנים האחרונות בריביות נמוכות וברמת ביטחון גבוהה ● כעת השוק משנה כיוון: "עליית התשואות תייקר את עלויות המימון של החברות" ● האם אנחנו על המסלול למשבר שיוביל לקשיי פירעון?

המרוץ של המשקיעים הקפיץ את מחירי הדירות / צילום: Shutterstock
המרוץ של המשקיעים הקפיץ את מחירי הדירות / צילום: Shutterstock

התשואה לפדיון באג"ח משקפת את רמת הסיכון שרואה השוק, ומשפיעה על יכולתן של החברות להמשיך ולגייס חוב חדש בעתיד. היא מבטאת את הריבית בפועל שרואה לפניו משקיע הרוכש את האג"ח, וככל שהריבית גבוהה יותר, כך הופך גיוס חוב חדש לכדאי פחות מבחינת החברה.

וכך, האינפלציה שנראה שיצאה משליטה ברחבי העולם, מובילה להעלאת ריבית, פוגעת בשוקי המניות ובמקביל מייקרת את גיוסי החוב של החברות. העלייה בסיכון שרואים המשקיעים גורמת לפתיחת המרווחים בין הריביות שנושאות האג"ח הממשלתיות לאלה של האג"ח הקונצרניות, ומייקרות את גיוסי הכספים עבור החברות. מצב זה עלול להוביל אצל חלקן לקושי בעת מיחזור החוב, שעלול להפוך לקשיי נזילות.

כך למשל, מדד תל בונד 60, המאגד בתוכו את סדרות האג"ח הקונצרניות הגדולות בת"א, נפל מתחילת החודש ב-2.5%, ומתחילת השנה ב-6.2% - ירידה חדה בשביל מדד אג"ח.

התוצאה היא שהתשואה לפדיון ברוטו שגלומה במדד טיפסה ל-0.9%. רק בתחילת 2022 הייתה תשואת המדד (ברוטו) שלילית ונעה סביב מינוס 1%. הזינוק בתשואה משקף את רמת הסיכון שעלתה בעיני המשקיעים בחוב של החברות, וכאמור, הוא עלול לייצר זעזועים בהמשך.

מדד אחר שמספק אינדיקציה לנעשה בשוק מסמן שעדיין לא מדובר במשבר חמור. מדד תל בונד גלובל, המאגד אג"ח שהנפיקו בת"א חברות נדל"ן מניב הפועלות ארה"ב, "חוטף" יותר במצבי משבר, והתשואה הגלומה בו היא הגבוהה בין מדדי החוב הקונצרני של תל אביב. כיום, תשואה המדד עומדת על 5.5%, ומשקפת היעדר היסטריה. בפרוץ משבר הקורונה עמדה התשואה במדד זה באזור ה-17%.

 

גיוס של 30 מיליארד שקל בשליש הראשון השנה

בשנת 2021 לבדה  גויסו בשוק החוב הקונצרני כ-76 מיליארד שקל (לעומת 52 מיליארד שקל ב-2020) ובשליש הראשון של השנה הנוכחית זירזו החברות את קצב ההצטיידות שלהן במזומנים, והשלימו גיוסי חוב של כ-30 מיליארד שקל, עלייה של 83% בתוך שנה, ככל הנראה על רקע הציפיות להעלאת הריבית.

"עליית התשואות היא תהליך שצפוי להימשך", אומר מנכ"ל חברת מידרוג אבי שטרנשוס. "כל עוד האינפלציה מטפסת בארץ ובעולם, כך תימשך גם עליית התשואות קדימה. היסטורית הגענו לריביות נמוכות מאוד בתחילת השנה, שהתחילו לטפס. ברמה ארוכת-טווח הריבית כיום לא נמצאת בשיא שראינו לפני הרבה שנים".

כיצד זה ישפיע על גיוסי החוב של החברות?
"בשוק ההון יש עדיין הרבה כסף אצל המוסדיים והם צריכים להשקיע אותו, ככה שיש להם יותר הזדמנויות היום. החברות הטובות ימשיכו להגיע לשוק. המוסדיים יהפכו סלקטיביים יותר כשחברות חלשות יותר יידרשו להציג ביטחונות או קובננטים משופרים. ככל שהתשואה תהיה גבוהה יותר, המשקיעים ככלל יגידו: 'לא בכל מחיר'. בסיכומו של דבר זה תהליך בריא, משום שהשוק היה צריך לעשות התאמה מסוימת".

עם זאת, שטרנשוס לא רואה תרחיש משברי בקרוב. "אנחנו לא הולכים להתפרקות, המשק הישראלי במצב טוב כיום. אני לא חושב שתהיה כאן השפעה קיצונית. עם זאת, הריביות יהיו קיצוניות יותר בענפי הנדל"ן והפיננסים".

הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אי.בי.אי, רפי גוזלן, מעריך בשיחה עם גלובס כי המגמה השלילית בשוק האג"ח הקונצרני צפויה להימשך, אך כרגע עדיין לא מדובר במשבר. גוזלן מציין כי "עליית התשואות בשוק הקונצרני מגיעה מקפיצה גבוהה יחסית בחודשים האחרונים ביחס לבנצ'מארק (האג"ח הממשלתיות, ח' ש') וזו מגמה שהחלה עוד מתחילת השנה. הסיבה היא שאנחנו מגיעים מסביבת ריבית נמוכה מאוד, שבה התכווצו המרווחים בין האג"ח הממשלתיות לאלה הקונצרניות. זו תופעה עולמית שנבעה מכך שהרבה כסף זרם לשווקים".

לדברי גוזלן, "בשלב הראשון ראינו עלייה בתשואות האג"ח הקונצרניות בלי פתיחת מרווחים, וכרגע, בשלב הזה החלה פתיחת מרווחים. זה שילוב של מחשבה קדימה על סביבת צמיחה טובה פחות, וגם בעיות של נזילות. אלה שני דברים שהתחילו לחלחל לשווקים וצפויים להימשך כל עוד אין שליטה באינפלציה. חברות נדל"ן הן גם יותר רגישות בנושא העלאת הריבית. ככל שהסיכויים למיתון ילכו וייערמו בשנה הבאה, חלק מהחברות יתקשו בהחזרי החוב".

"העליות בתשואות ישפיעו מהותית על השוק"

 "העליות בתשואות האג"ח הקונצרניות ישפיעו מהותית על השוק", אומר גורם בכיר בשוק ההון. "מדי שנה מתבצע בת"א מיחזור חובות אג"ח בהיקף של כ-50 מיליארד שקל. עליית התשואות תייקר את עלויות המימון של החברות בצורה ניכרת, וככל שהן ישלמו ריבית גבוהה יותר לרוכשי האג"ח שלהן, הדבר יפגע בתזרים, ברווח ובשווי שלהן". 

רונית הראל בן זאב, מנכ"לית חברת הדירוג S&P מעלות, מוסיפה כי "אנו נמצאים בסביבת ריבית חדשה ואינפלציה עולה, הן בשווקים הגלובליים והן בישראל. בחודשים האחרונים התשואות עלו באופן חד בכ-2%".

עוד היא מציינת, כי "מבחינת סקטור הנדל"ן, החברות הגדולות המדורגות נהנו מעשור של תנאי מימון נוחים מאוד, וחברות רבות שיפרו וחיזקו את מבנה ההון שלהן, והצטיידו במשאבים. לכן הן ערוכות להתמודד עם תנאים מאתגרים יותר, הן ברמה הפיננסית והן ברמה העסקית.

"לחברות בדירוגים נמוכים יחסית, שלא נערכו, התקופה עשויה להיות מאתגרת יותר. מנפיקים אלו תלויים יותר בביצועים תפעוליים או בנזילות נוספת ממקורות חיצוניים, כגון גישה לשוקי הון, מימוש נכסים או הזרמת הון על ידי בעליהם".

רוזן וטוכמאייר הכריזו על רכישה עצמית של אג"ח

בחינה פרטנית של האג"ח הנסחרות מלמדת, למשל, כי אצל ישראל קנדה, מחברות ייזום הבנייה למגורים הבולטות בישראל בשנים האחרונות, אשר לה שתי שתי סדרות אג"ח, הארוכה ביניהן (ז') נסחרת כיום בתשואה לפדיון של 6.1%, לעומת פחות מ-4% בתחילת השנה.

לנוכח הזינוק בתשואה דיווחה השבוע החברה, שבשליטת ברק רוזן ואסי טוכמאייר, כי תבצע רכישה עצמית של אג"ח בהיקף של 100 מיליון שקל, לאחר שהמחיר הפך לדברי ההנהלה אטרקטיבי ומהווה הזדמנות עסקית. הרכישות יתחילו רשמית ב-25 בחודש, אבל להכרזה כבר היתה השפעה ראשונית, שכן התשואה, שכבר עמדה בתחילת השבוע על 6.7%, ירדה כאמור ל-6.1%.

ישראל קנדה, שביצעה בשנים האחרונות רכישות ענק, ושהיקף החוב שלה למחזיקי האג"ח עומד על כמיליארד שקל, אינה מקרה יחיד. ירידות נרשמו באג"ח של חברות נדל"ן נוספות, יזמיות בנייה למגורים וגם כאלה שמחזיקות בנכסים מניבים.

פרויקט מיקרוסופט של ישראל קנדה בהרצליה / צילום: זיו קורן

כך, התשואה לפדיון בסדרת אג"ח י' שהנפיקה חברת מגה אור של צחי נחמיאס, המחזיקה בין היתר במרכזים לוגיסטיים ובמניות שליטה בדיסקונט השקעות, עלתה מ-0.06% בתחילת השנה ל-2.56% כיום (לחברה חוב אג"ח כולל של מעל 3 מיליארד שקל). אצל יזמית הבנייה חנן מור, בעלת חובות אג"ח של כ-700 מיליון שקל, קפצה התשואה של האג"ח מסדרה י"ג מ-3.7% בתחילת השנה למעל ל-5% כיום.

עליית התשואות כבר הגיעה להנפקות החוב שבוצעו בשבוע האחרון: חברת פאי סיאם, המקימה בתי מלון ומוחזקת בידי קבוצת אספן של רוני צארום, השלימה השבוע גיוס חוב בהיקף של 100 מליון שקל, והאג"ח החדשות נסחרות בתשואה של קרוב ל-6%.

גיוס חוב ביצעה גם קרן הריט סלע קפיטל נדל"ן, שרכשה לאחרונה את בניין ההנהלה של בנק לאומי בת"א תמורת 623 מיליון שקל.

בניין ההנהלה של בנק לאומי בתל אביב / צילום: איל יצהר

המחיר ששילמה סלע הסעיר את שוק ההון, שכן בתחילת המכרז הוערך שוויו של הבניין ב-350 מיליון שקל. המחיר ששילמה נחשב לנדיב מאוד, וגילם תשואה שסלע מעריכה ב-5%, אך בשוק סבורים שתהיה נמוכה יותר, בשל הצורך לשפץ את הנכס ולהשכירו.

השבוע השלימה סלע נדל"ן גיוס אג"ח של 360 מיליון שקל למימון עסקיה, שזכה אומנם לביקושים גדולים, שיצרו ריבית נמוכה מעט מהנהוג בשוק כיום, אך זו עדיין גבוהה ממה שניתן היה לקבל עד לאחרונה. כך לדוגמה, סדרה ד' הורחבה בתשואה של 2.14%, שמייצרת מרווח מצומצם למדי ביחס לנכס שרכשה. אותה איגרת חוב נסחרה בתשואה שלילית (ברוטו) בתחילת השנה.

עוד כתבות

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות