גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למרות ההישגים להגנה, פילבר לא חוזר בו מפגישת ההנחיה

עד המדינה שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, ממשיך לנסות לרצות את שני הצדדים ● בחקירה הנגדית הוא טוען כי השיקול העיקרי שלו היה מקצועי, וכי יותר סביר שהדפדפת הצהובה עם סיכום הדברים הייתה לקראת הפגישה ולא אחריה ● בחקירה החוזרת, התביעה תנסה ליישב את הדברים עם עדותו המקורית

שלמה פילבר בבית המשפט / צילום: יוסי זמיר
שלמה פילבר בבית המשפט / צילום: יוסי זמיר

ביום העשירי לחקירתו הנגדית של עד המדינה שלמה (מומו) פילבר, ממשיך העד לנסות לרצות את שני הצדדים. מצד אחד הוא מאשר את התזות שמניח בפניו עורך דינו של ראש הממשלה לשעבר בעז בן-צור, לפיהן הוא פעל בענייניות ובמקצועיות כמנכ"ל משרד התקשורת כשקידם את האינטרסים של בזק. מן הצד שני, הוא עומד על קיומה של הנחיה מצידו של ראש הממשלה לשעבר להיטיב עם בזק. הוא נזהר לא להכחיש את הפגישה וחוזר על כך שדבריו במשטרה מדויקים.

בכל הזדמנות הוא מעמעם ומרכך את גרסתו המפלילה, באופן הסותר את עדותו הראשית, כך שהשופטים יתקשו לקבוע איפה שיקר ואיפה אמר אמת. אחד הרגעים בדיון היום (ד') שהמחישו את הנקודה בה עומד פילבר, היה כאשר עו"ד בן-צור שאל אותו האם השיקול המקצועי היה היחיד שהניע אותו.

"אני פעלתי משיקול מקצועי ואם מישהו זיהם לי את שיקול-הדעת, אז לא ידעתי" אמר פילבר. "וזה היה השיקול היחיד?" שאל בן-צור. פילבר השיב "השיקול הכי דרמטי. הכי מרכזי שיש. אבל אני לא רוצה להגיד היחיד". בן-צור לחץ אבל פילבר עמד על כך שלא היה מדובר בשיקול היחיד. השיקול הנוסף שפילבר לא ציין באותו הרגע, ובן-צור לא שאל, הוא הנחייתו של נתניהו באותה "פגישת הנחיה".

סוגיית "הגם וגם"

פילבר חזר במהלך עדותו על סוגיית "הגם וגם" - גם פעל בענייניות וגם פעל בשל הנחייתו של נתניהו. נזכיר כי בחקירה הראשית העיד פילבר כי קידום מיזוג בזק-יס היה פועל יוצא מהוראות שקיבל מנתניהו ב"פגישת ההנחיה". אותה פגישה שההגנה מנסה להטיל ספק בקיומה, והתביעה ביקשה לשנות את המועדים האפשריים לאותה הפגישה.

פילבר סיפק היום הסבר לעדותו החלקית כשנדרש להסביר למה לא אמר אמירות המסייעות להגנה, בחקירה הראשית. "אני לא יכול כל פעם להתחיל להסביר מבראשית ברא אלוהים את הכול. אני עונה על מה שאני נשאל". ההסבר נמסר על רקע הקו עליו חזר פילבר, שהדברים מורכבים והוא פעל משיקולים שונים.

עו"ד בן-צור דרש מעד המדינה להסביר למה לא אמר בחקירה הראשית שנתניהו אמר "תעשה מה שאתה מבין" ו"אל תעלה מחירים" - שתי אמירות המסייעות להגנה, שאמר בחקירה ברשות לניירות ערך ובחקירה הנגדית.

אמירות אלו סותרות לשיטת ההגנה את תוכן שיחת ההנחיה עליה העיד פילבר, לפיה עליו לסיים את מיזוג בזק יס, להוריד את המחירים לבזק ולטפל בטלפוניה. פילבר השיב כי המשפטים נאמרו והוא לא מבין איך זה סותר אמירות אחרות.

"סוגיית הגם וגם. והכול ביחד. מדברים על הרבה מאוד פרטים. כשאמרתי תעשה מה שאתה רוצה - התכוונתי שהטלקום לא עניין אותו. זה תעשה מה שאתה רוצה". בן-צור השיב: "זה תיק 4000, לא תיק 4,000 הגרסאות".

סמוך לשעה 14 הגיע נתניהו לאולם. התובעת יהודית תירוש ביקשה לציין לפרוטוקול מתי נכנס יו"ר האופוזיציה לאולם, כפי שביקשה גם ביום הדיונים הקודם. האמירה הלהיטה את הסנגורים בן-צור וז'ק חן. "ואני מבקש לציין את הפעמים שליאת בן ארי (המשנה ליועץ המשפטי לממשלה - נ.ש.) נכנסה ויצאה", אמר בן-צור. חן התלונן בפני השופטים על ציוץ של כתב המשפט של חדשות 13 אביעד גליקמן שכתב "שמעניין שהתביעה ביקשה". על כך השיבה התובעת: "ואני יכולה להתלונן על יועץ התקשורת (טופז לוק - יועץ התקשורת של נתניהו-נ.ש.) שצייץ להעמיד אותנו לדין". השופטת פרידמן-פלדמן התערבה ואמרה: "מספיק, אנחנו לא דנים כאן בציוצים". בשלב זה נתניהו קם ופנה לבית המשפט: "הגעתי מניחום אבלים של הלוחם נועם רז, זו הסיבה". השופטת השיבה: "לא רושמים מאיפה מגיע, רק מתעדים, לא לעשות מזה יותר מדי עניין".

החקירה החוזרת

הדרך של התביעה לתקן את המצב ולהמעיט מהישגי ההגנה היא בחקירה החוזרת המתקיימת עם סיום החקירה הנגדית. זהו השלב בו מותר לתביעה לשוב ולשאול את העד על נושאים שעלו בחקירה הנגדית ולבקש להבהירם. כאלו יש רבים. בכל הפעמים שפילבר אישר כי פעל משיקולים מקצועיים, הוא השמיט את החלק כי פעולותיו נבעו, גם, לשיטתו בשל הנחייתו של ראש הממשלה לשעבר.

בעוד שימים שלמים "נעלמה" ההנחיה מהדיון, בשלב של החקירה הראשית עדותו הייתה שונה. פילבר העיד בחקירה הראשית כי אותה הנחיה, שהתרחשה בחטף בסיומה של פגישתו עם נתניהו שירטטה לו את גבולות הגזרה והביאה אותו לפעול במהירות למיזוג בזק יס בין היתר. בחקירה החוזרת, התביעה תנסה ליישב את אמירותיו הרבות אודות המניע לקידומו את אינטרסים של בזק.

רישומי הדפדפת הצהובה - לקראת הפגישה הראשונה עם נתניהו או אחריה?

אתמול השיגה ההגנה הישג בנוגע לראייה המסייעת להוכחת תוכן פגישת ההנחיה שבלב פרשה 4000. מראש אמר פילבר הוא לא זוכר מתי נכתבו הדברים בדפדפת אך אישר את תזת התביעה כי התוכן מתאים לסיכום פגישתו הראשונה עם נתניהו עם מינויו לתפקיד. בן-צור הציג תזה אחרת הפוכה: הרישומים נעשו לקראת פגישה עם נתניהו שהתקיימה ב-17 ביוני 2015, לאחר המפגש של פילבר עם אלוביץ'. בן-צור סיפק הסברים למה אין הגיון שהדברים נכתבו לאחר הפגישה עם נתניהו. פילבר השיב: "הפרשנות של הדברים שאתה אומר יותר מתחברים למציאות", אך ציין כי לא יכול לאשר בוודאות מתי נכתבו הדברים.

הישג זה מצטרף להישג קודם של בן-צור - ששלל כי פגישת ההנחיה התרחשה בין מינויו למנכ"ל ב- 6 ליוני לבין פגישתו עם אלוביץ' ב- 13 ליוני עם אלוביץ', כפי שנטען בכתב האישום. ההגנה מנסה להראות שהפגישה התקיימה אחרי ה-13 לאותו החודש. כלומר - לאחר הפגישה עם אלוביץ', שעל מועדה אין מחלוקת. כך שפילבר לא יכל להגיע לאלוביץ' עם הנחיותיו של נתניהו. הטיעון של ההגנה הוא כי נתניהו לא הנחה אלא היה מדובר בבקשות של אלוביץ'.

*** חזקת החפות: יודגש כי בנימין נתניהו ושאול ואיריס אלוביץ' הם בגדר נאשמים בלבד, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.

עוד כתבות

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

מייסדי אנטייטל - מימין: אבי זצר ורון נסים / צילום: דימה קרמינסקי

החזר של פי 10 על ההשקעה: חברת הסייבר אנטייטל נמכרת ב-150 מיליון דולר

חברת אנטייטל של היזמים רון נסים ואבי זצר הודיעה על רכישתה ע"י חברה אמריקאית בסדר גודל בינוני, BeyondTrust, שמבצעת כאן את הרכישה הראשונה שלה וצפויה להפוך את הפעילות הישראלית למרכז הפיתוח המקומי שלה ● נסים: "העסקה שנחתמה בתקופה זו משקפת כבוד למדינה"

כנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

הסטארט־אפים הישראלים ממשיכים להוביל קדימה

כנס TECH IL של גלובס התקיים בהצלחה, בהשתתפות בכירים רבים מהתעשייה, ממשרדי הממשלה ורגולטורים מובילים ● הכנס הוכיח שדווקא בימים מאתגרים אלו, קהילת ההייטק הישראלית ממשיכה לשגשג, ליזום ולהוביל קדימה

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

שר המשפטים יריב לוין, יו''ר הוועדה לבחירת שופטים / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המערכת קורסת תחת העומס, אבל הוועדה לבחירת שופטים לא מינתה שופטים

למרות שהייתה אמורה למנות שופטים לבתי המשפט המחוזיים בתל אביב, מרכז ולבית משפט השלום בירושלים, הוועדה לבחירת שופטים התכנסה אך לא בחרה שופטים חדשים ● השופטים בישראל דנים בעשרות ומאות תיקים בו זמנית, ובינתיים בתי המשפט נותרים במחסור גדול של שופטים וקורסים תחת העומס, כך שהציבור נפגע

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; מורגן סטנלי עולה ב-4%, טסלה יורדת ב-3%

נאסד"ק יורד ב-0.3% ● קרן המטבע העלתה את תחזית הצמיחה העולמית ● טראמפ מדיה יורדת ב-11% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

צה"ל חיסל את מפקד גזרת החוף של חיזבאללה

דקות אחרי ששני כלי הטיס התפוצצו - בלבנון דיווחו על רכב שהותקף בדרום המדינה • באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" • איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר • עדכונים שוטפים