גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פורד מציגה חיית שטח חדשה, רק אל תצפו לחיסכון בדלק

במבט ראשון, הפורד ברונקו החדש מזכיר צעצוע שתפח לממדי ענק ● מאחורי החזות הקשוחה מסתתר רכב מתוחכם שמתאים גם למי שאין ניסיון בנהיגה בשטח

פורד ברונקו / צילום: יח''צ
פורד ברונקו / צילום: יח''צ

פרויקט הפיתוח של פורד ברונקו החדש קיבל "אור ירוק" ממנהלת החברה בשלהי העשור הקודם, במהלך כהונת נשיא ארצות הברית לשעבר, דונלד טראמפ. הדלק היה אז זול וזמין יותר מהיום, ההתחממות הגלובלית הייתה כביכול "פיקציה" ושוחרי איכות הסביבה היו מיעוט נרדף בארצות הברית. לפיכך, הרעיון להקים לתחייה רכב שטח אייקוני קשוח וענק התקבל בתשואות פטריוטיות.

אולם, כשהרכב יצא לשוק בשנת 2021, הסביבה הפוליטית השתנה מקצה לקצה. ממשל ביידן הקשיח את הדרישות הסביבתיות מתעשיית הרכב, והביקוש לרכב חשמלי גבר ברקע מחירי הדלק המזנקים. בנוסף, כעת היו"ר החדש של פורד, ג’ים פארלי, מנסה לשכנע את משקיעי שוק ההון חובבי החשמליות שהעתיד של פורד הוא "חשמלי וירוק", ובחברה שואפים להיות "יותר טסלה מטסלה".

ענק מרווח על הכביש

גם אם הנהלת פורד תצליח להעלים את הברונקו החדש מהמצגות למשקיעים, היא תתקשה מאוד לעשות זאת על הכביש. לרכב הזה יש ממדי ענק, שמגמדים את רוב כלי הרכב בסביבתו, והם מודגשים על ידי עיצוב "רטרו מודרני", שמחצין ומקצין את הקווים והמשטחים הרבועים והזקופים, ואת המראה הכמעט תעשייתי של הברונקו המקורי.

המראה הנוסטלגי כולל פריטי עדכניים כמו פנסי LED מתוחכמים ומעוצבים, מערכי חיישנים היקפיים ומשטחי גוף הדוקים. לרכב נוספו גם חישוקים עצומים - כמעט צבאיים בעיצובים - עם צמיגי "בלון", שאחד מהם מותקן על הדלת האחורית. כל זאת בנוסף לגג בגובה של משאית חלוקה, מרווח גחון שחזיר בר יכול לעבור מתחתיו בלי מאמץ, וצביעה בשני גוונים. ומה קיבלתם? הלם חזותי, שגורם לסביבה לפעור פה.

הכניסה לתא הנוסעים גבוהה במיוחד, ואף אחת הגבוהות שבהן נתקלנו מאז הקומנדקר הצבאי שלנו. היא דורשת צמד ידיים חסונות וגמישות רגליים - לכן אל תנסו את התרגיל הזה עם חצאית. הגמול על הטיפוס הוא תצפית פנורמית על גגות המכוניות שמסביב, יתרון חיוני לתמרון בטוח של הדינוזאור הזה בחניונים וברחובות עירוניים צרים. עיצוב הפנים שומר על מסר הניאו-רטרו של החוץ ומשלב משטחים יציבים, תעשייתיים למראה ועמידים, שנראים כאילו אפשר לשטוף אותם בצינור השקיה.

 

הרצפה מצופה בשטיחי גומי עבים, המתגים גדולים מצופים בחומר עמיד וכל משטחי הגג הפלסטיים, ואפילו ידיות הדלתות חסונות למראה, ומעניקות תחושה של "חיבור אל הטבע" - ממש כמו בברונקו המקורי. בגרסה הארוכה בה נסענו, תא המטען גם גדול מספיק כדי לאכסן את כל הרכיבים המודולריים הללו אם תחליטו לפרק אותם אחרי היציאה לשטח.

עתיר שימושים

המראה הקשוח ומשטחי הדיפון העמידים בנוסח צבאי מסתירים בתוכם הרבה טכנולוגיית פנאי עדכנית: החל מלוח מחוונים דיגיטלי נאה שלידו מסך מולטימדיה עצום ממדים ועתיר פונקציות, דרך מערכת אקלים מתוחכמת ובורר אלקטרוני עם אין ספור מצבי תכנות לנסיעה בשטח ובאספלט, וכלה במערכת חיישנים ומצלמות היקפית שמשדרגות את הבטיחות בכביש ומאפשרות לצפות בכל מכשול בסביבת הרכב בעת נהיגת שטח.

כל העסק משרה בתא אווירה מאוד מאצ’ואיסטית, שדורשת מהנהג לשים ג’ינס, כובע בייסבול ומשקפי שמש כהים, אפילו אם הוא נוסע באמצע הלילה. איכות הייצור והגימור טובה מאוד, אם כי קשה מאוד לחסום את רעשי הרוח והאספלט בנהיגה מהירה ברכב עם מבנה וגלגלים כאלה.

בהינתן הממדים והעיצוב דמוי התיבה, לא הופתענו לגלות שהתא מרווח מאוד, מרחב הראש בלתי מוגבל אפילו לענקים ומרחב רגליים טוב מלפנים ומאחור. כל המושבים נוחים מאד לישיבה ממושכת וחבל רק שהמושב השלישי באמצע קומפקטי מדי. החלונות גדולים ומאפשרים לצפות היטב בסביבה אם כי הראות לאחור די חסומה.

יציבות על הכביש

המנוע התקני בברונקו בישראל הוא V6 טורבו-בנזין בנפח 2.7 ליטר, שמייצר 330 כ"ס מכובדים ומשודך לתיבה אוטומטית בת 10 מהירויות. זו היא יחידת כוח נמרצת, חלקה ונעימה לאוזן, שמצליחה לרכך את הדימוי הקשוח. היא מאיצה את הרכב מעמידה בקצב נאה, צוברת מהירויות בשיפועים תלולים, ומעבירה הילוכים בצורה חלקה, או לחלופין עם בעיטות ספורטיביות בהתאם למצב התכנות. התנועה בזחילה עירונית מבוקרת ונטולת מאמץ. מי שינצל את הפוטנציאל הטמון במנוע ייראה גם 5 ו-6 ק"מ לליטר על מחשב המנוע.

להבדיל מהרבה רכבי שטח עם מרכז כובד גבוה, הברונקו שומר על יציבות מרשימה בפניות מהירות ויש לו היגוי יחסית מהיר ומדויק, שמשאיר את הנהג בתמונה. אפילו בשיוט למרחקים על הכביש המהיר, שהוא נקודת תורפה ידועה של כלי רכב עם צמיגי שטח מחורצים ומבנה אווירודינמי מגושם, הברונקו שומר על יציבות יחסית עד אזור ה-130 קמ"ש. עם זאת, הוא די רגיש לרוחות צד ודורש לא מעט ריכוז בנהיגה במהירויות כאלה. נוחות הנסיעה טובה ביחס לז’אנר בזכות צמיגי הבלון שמסייעים לסנן היטב זעזועים.

והמחיר? הוגן יחסית

יכולנו לכתוב כאן עוד 800 מילים רק על יכולות השטח של הכלי הזה ועל מפרט השטח הייעודי, אבל נסתפק במינימום. זהו רכב שטח מקצועי, שתוכנן להתמודד עם השטחים המאתגרים ביותר שקיימים. גם אם אין לכם ניסיון בנהיגה בשטח, יש מתחת לרכב מספיק מרווח גחון, סרנים, בולמי זעזועים, נעילות דיפרנציאליים וטריקים אלקטרוניים, שיאפשרו לכם להותיר מאחור גם בוגרי סיירות, שמתגלחים בשטח עם סכין מטבח ואוכלים לוף היישר מהקופסה. אהבנו במיוחד את מערכת "נהיגת שטח עם דוושה אחת", ששולטת אלקטרונית על הבלימה, על הגז ועל ההילוכים, ודורשת מהנהג רק לכוון את ההגה אפילו בעת צליחת מעלה מסולע בנגב, שמיועד לג’יפים.

לזכות פורד, ייאמר, שהיא עמדה בפיתוי ולא תמחרה את הרכב כמו צעצוע יוקרתי למיליונרים. מחיר הדגם הקצר מתחיל בכ-385 אלף שקל, והדגם הארוך הקרבי ביותר - WILDRTAK - עולה כ-450 אלף שקל. אלה מחירים נגישים בהחלט בפלח, שמייצגים תמורה מרשימה לכסף למי שרוצה רכב טיולים רב תכליתי ומתוחכם ופיסה מרשימה של אמריקה. רק אל תספרו לג’ו ביידן.

חלק מהמתחרות

ג'יפ רנגלר סהרה

443 אלף שקל עולה הגרסה המפוארת. זהו רכב ענק עם מרווח גחון גדול שמצויד במערכת הנעה כפולה שמתוכננת לשטח. תא הנוסעים מודרני עם חספוס קרבי. המנוע הוא 2 ליטר טורבו עם 272 כ"ס ותיבה של 8 מהירויות.

ג'יפ רנגלר סהרה / צילום: יח''צ

דיפנדר 110

610 אלף שקלים עולה גרסת הדיזל ההתחלתית של הדיפנדר 5 דלתות החדש. לרכב יש עיצוב רטרו מרשים עם בסיס גלגלים של 3 מ'. הוא יכול לשאת עד 7 נוסעים ויש לו תא מאובזר. המרכב נשען על מתלי אוויר ומנוע דיזל 3 ליטר מייצר 250 כ"ס.

דיפנדר 110 / צילום: יח''צ

טויוטה לנדקרוזר

341 אלף שקל עולה גרסת הבסיס. הרכב קומפקטי יותר מהברונקו, אך מתוכנן לשאת עד 7 נוסעים. הוא כולל שלדה עמידה, עם יכולות שטח מקצועיות ומוניטין אמינות סולידי. מנוע טורבו דיזל בנפח 2.7 ליטר מייצר 204 כ"ס.

טויוטה לנדקרוזר / צילום: יח''צ

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין