לאחר סבב גיוס גדול: הערכת השווי של SpaceX מגיעה ל־125 מיליארד דולר

חברת הטילים וחקר החלל של היזם אילון מאסק מגייסת לפחות 1.5 מיליארד דולר למימון התרחבות

אילון מאסק, מייסד SpaceX / צילום: Reuters, Steve Nesius
אילון מאסק, מייסד SpaceX / צילום: Reuters, Steve Nesius

חברת חקר החלל SpaceX גייסה הון בסבב גיוס חדש, לקראת פרויקטים בשווי מיליארדי דולרים וגדילה בעלויות.

החברה גייסה לפחות 1.5 מיליארד דולר בסבב הגיוס האחרון, כך אמר אחד המשקיעים. לפי הגיוס מוערכת SpaceX בכ-125 מיליארד דולר, אמר המשקיע. בשנה שעברה, הוערכה החברה בשווי של 100 מיליארד דולר, על פי חברת המחקר PitchBook.

בנוסף, SpaceX מציעה לקנות מניות מבעלי מניות קיימים, וזה נותן לעובדים כיום ובעבר הזדמנות להרוויח.

דובר של SpaceX לא הגיב לבקשות תגובה.

הכסף הטרי מגיע בזמן שמייסד החברה והמנכ"ל אילון מאסק מתמודד עם שערורייה חדשה. בשבוע שעבר, דיווח האתר "אינסיידר" שבשנת 2018 שילמה SpaceX לדיילת ששמה לא הוזכר סכום של רבע מיליון דולר כדי לסגור תלונה בנושא התנהגות מינית לא נאותה שהגישה נגד מאסק. מאסק הגיב בטוויטר ואמר ש"אין שמץ של אמת" בהאשמות.

נשיאת SpaceX גווין שוטוול כתבה לעובדי החברה בדואר אלקטרוני אחר כך שהיא מאמינה באופן אישי שההאשמות שנעשו נגד מאסק שקריות. לא היא ולא מאסק, שגם מוביל את טסלה והסכים לרכוש את טוויטר, התייחסו לשאלה אם שולם פיצוי כלשהו. שוטוול כתבה בדואר האלקטרוני שלה ש־SpaceX אינה סובלנית להטרדות משום סוג.

מאמצי המימון האחרונים והודעת הדואר האלקטרוני של שוטוול דווחו לראשונה על ידי רשת "CNBC".

השקעה בלווינים וב-Starship

הפרויקטים של החברה המצריכים הון גדול כוללים את Starship, הטיל שבו מאסק אומר שהוא רוצה להשתמש לביצוע משימות בעומק החלל שהוא צופה שייערכו וכן בשביל שיגור הלוויינים של שירות האינטרנט Starlink, עוד זרוע של SpaceX.

החברה בונה תשתית ל־Starship באתר הקרוב לקצה הדרומי של טקסס, והיא בוחנת ומייצרת מנועים וציוד אחר לטיל הזה. SpaceX רוצה להתחיל לשגר מהאתר טיסות הדגמה במסלול סביב כדור הארץ, הצעה שמנהל התעופה הפדרלי בוחן בימים אלה. בפברואר, אמר מאסק ש־SpaceX אולי תערוך ניסויים ב־Starship גם מפלורידה.

מאסק אמר שפיתוח מערכת הטיל, שנועד להיות רב פעמי, הוא מורכב, והצביע על מה שהגדיר כחיסכון בעלויות שהצליחה החברה לעשות במנועים שהיא מייצרת עבור הטיל.

SpaceX מוציאה כסף גם על Starlink, הזרוע המשתמשת בצי לוויינים על מנת להניע שירות אינטרנט בפס רחב.

מוקדם יותר השנה אמרה החברה שכיום היא מסוגלת לבנות עד 45 לוויינים בשבוע והיא ביקשה רשות לשגר עשרות אלפי לוויינים נוספים. נכון למאי, שיגרה החברה יותר מ־2,400, כך ניתן ללמוד מרישום מהעת האחרונה של מועצת התקשורת הפדרלית. החברה גם מייצרת את המסופים שמאפשרים למשתמשים לקבל גישת Starlink לאינטרנט.

בשנה שעברה אמר מאסק ש־SpaceX צפויה להשקיע לפחות 5 מיליארד דולר ואולי אפילו עד 10 מיליארד דולר ב־Starlink, וכן בהשקעות מתמשכות אחרי זה.

העלויות זינקו

כמו אצל חברות אחרות, גם ב־SpaceX העלויות זינקו. לאחרונה העלתה החברה את המחיר של ערכות משתמש של Starlink וכן את מחיר המנוי, מ־99 דולר ל־110. SpaceX גם העלתה את המחירים שהיא גובה על שיגורים על גבי הטילים שלה מדגמים Falcon 9 ו־Falcon heavy.

מאסק כתב בטוויטר ש־SpaceX ויצרנית המכוניות החשמליות טסלה מתמודדות עם לחצי מחיר משמעותיים הקשורים לחומרי גלם ולוגיסטיקה.

SpaceX רוצה גם להמשיך להעסיק עובדים נוספים, אפילו בזמן שחברות אחרות נוקטות גישה זהירה יותר להעסקה, בהתחשב בתנאי השוק הקיימים ודעות המשקיעים.

נכון ליום שני בערב היו רשומות יותר מ־850 משרות פנויות באתר שלה, ממהנדסי תוכנה ועד רתכים.

SpaceX ביצעה כמה מכירות משמעותיות של ניירות ערך בשנים האחרונות. החברה מכרה כמעט 1.9 מיליארד דולר בניירות ערך ב־2021, למשל, כך ניתן ללמוד מדיווחיה ל־SEC.