גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הניסיון של ב.מ.וו לחדור לטריטוריה של טסלה

ה-I4 החשמלי הוא הניסיון האגרסיבי ביותר של ב.מ.וו לפלוש לטריטוריית טסלה ● העיצוב יוקרתי ואיכותי והביצועים מסחררים ● הבונוס: המצפון הסביבתי שקט

ב.מ.וו I4 M50 / צילום: יח''צ
ב.מ.וו I4 M50 / צילום: יח''צ

שוק הרכב החשמלי הישראלי הספיק להתקדם תוך שנים ספורות ממצב של "חשדנות צרכנית" קיצונית להיסטריה של הזמנות המוניות. אלא שכעת הוא נכנס לשלב "מבחן הבגרות". קשיי האספקה הגלובליים הופכים את הבחירה ברכב חשמלי לפרויקט לטווח ארוך - המחירים של טסלה עלו, והציבור מתחיל להבין שהמדינה לא תמשיך לחלק מתנות לרוכשי רכב חשמלי, ולא תוותר על ההכנסות ממיסוי דלק.

קשה לדעת כרגע מה יהיה השלב הבא, אך סביר להניח שלפחות בעתיד הנראה לעין חלק לא מבוטל מהמכירות יגיעו מלקוחות שוק הפרמיום - שדורשים יותר "ביצועים מרגשים" וקיימות לפני הנימוק העממי "איך לחסוך על הוצאות הדלק". עבור הקהל הזה מייעדת ב.מ.וו את ה-I4, שהיא הניסיון האגרסיבי ביותר של החברה עד כה לפלוש לטריטוריה של טסלה.

 

מיועד גם לטכנופובים

העיצוב של פרויקט ה-I4 מזכיר את סדרת 4 גראן-קופה מהדור האחרון - מכונית ספורט סדאן עם פרופיל אגרסיבי-מעודן ושימושיות של דלת אחורית מתרוממת. זהו עיצוב שקט יחסית שחביב על לקוחות טסלה, בתוספת של סמל יוקרתי בחרטום וגריל ענקי. לדגם יש חישוקים ייחודיים, פגוש קדמי בעיצוב שונה מגרסת הבנזין וכמובן פגוש אחורי נטול מפלטים. ממבט ראשון, קשה לזהות שמדובר במכונית חשמלית, ולא מעט נהגים ברחוב שאלו אותנו "מה נפח המנוע שלה?".

מערך הפיקוד של הרכב שונה מאוד מהמערך של סדרה 4 הרגילה ולוקח את הנוסעים למסע קצר ומזורז לעתיד. הוא כולל מסך אופקי ענק, חד ומהיר שנמתח בקימור עדין מדלת הנהג ועד מושב הנוסע. תפריטי התפעול של המערכת נשלטים גם על ידי מתג רוטרי שמשפר את הריכוז של הנהג בנהיגה בהשוואה לממשק של תפריטי מגע בלבד.

כגיבוי למסך יש גם סייען קולי מהיר ואפקטיבי וגם כמות סבירה של מתגי תפעול פיזיים. עם זאת, מערכת האקלים מתופעלת רק באופן קולי או דרך המסך. את ידית ההילוכים המסורתית מחליף ברכב מוט פיקוד קצר עם תנועה קפיצית, ובסך הכל מאחורי המראה העתידני מסתתרת הנדסת אנוש קלאסית ומתוכננת היטב של ב.מ.וו, שלא מקשה יותר מדי על נהגים מאותגרים דיגיטלית.

החלק הפנימי ברכב מקביל לזה של סדרה 4, עם מושבי ספורט נאים למראה שתומכים היטב בגוף בפניות מהירות. תנוחת הנהיגה קרובה יותר לכביש מרוב המתחרות בפלח, כולל טסלה 3, ומרחב הרגליים והכתפיים מאחור מתאים לשני מבוגרים. אולם, הנוסע במרכז מתמודד עם בליטה ברצפה. גם מרחב הראש מאחור עלול להגביל נוסעים גבוהים, אך זה חלק מהמחיר של נסיעה ברכב ספורטיבי.

את הצרכים המשפחתיים ממלא תא מטען ענק ונוח מאוד, המכיל יותר נפח מרוב המתחרות הישירות. איכות הייצור משדרת יוקרה: החל מבחירת חומרי הדיפון ועד לגימור ובידוד הרעשים. בהחלט משהו שיכול לגרום התקף קנאה לבעלי טסלה.

האוויר מהריאות נסחט

ב.מ.וו אולי "השאילה" את העיצוב ותא הנוסעים מסדרה קיימת, אך בכל הנוגע להנדסה חשמלית לא בוצעו שום קיצורי דרך. הגרסה הבכירה בה נסענו, M50, מצוידת בשני מנועים שמניעים את כל ארבעת הגלגלים ומייצרים בשגרה הספק של 476 כ"ס ומומנט של 74 קג"מ. אלו הם נתונים מכובדים לפי כל קנה מידה, אך עבור מי שרוצה מעבר אליהם, ב.מ.וו שומרת עוד מצב תכנות ("בוסט") שבחירה בו מקפיצה את ההספק רגעית ל-544 כ"ס ואת המומנט אל מעבר ל-81 קג"מ.

גם בלי "הטריק" האלקטרוני הזה, מדובר במכונית מהירה בצורה מגוחכת. היא מאיצה בקצב שסוחט את האוויר מהריאות - לא משנה באיזה שיפוע, והמספרים על מד המהירות הדיגיטלי מתחלפים בקצב של מכונת הימורים בקזינו. התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש היא בליגה של פורשה 911, ולכן מומלץ להפגין בגרות ואחריות - או לבחור בגרסת ה-40 של הרכב, שרגועה יותר יחסית.

ה-I4 מצוידת בסוללה של 80 קילוואט-שעה, שמתהדרת בטווח מירבי של עד 503 ק"מ בדגם ה-M50. מטבע הדברים, מדובר בנתון "סינתטי" כשהטווח בפועל משתנה בהתאם לסגנון הנהיגה, הפעלת המזגן וכדומה. מנגד, ב.מ.וו לא מאמינה בייצור רכב חשמלי בשיטת "גזור והדבק" והיא טרחה לפתח עבור הספורט-סדאן מערכת ניהול ייחודית ואפילו סוללה. אם מוסיפים לכך מערכת מחזור אנרגיית בלימה רצינית, שבמצב הקיצוני שלה בולמת את הרכב עד כדי עצירה, מקבלים יעילות אנרגטית מרשימה מאוד עם טווח ריאלי של מעל 400 ק"מ בנהיגה אגרסיבית עם מזגן. כבונוס, הרכב תומך גם בהטענה מהירה במיוחד שיכולה להוסיף טווח של למעלה מ-130 ק"מ בתוך דקות.

מספורט סאלון של ב.מ.וו אנחנו מצפים כמעט אוטומטית להתנהגות מושחזת ומלוטשת, אך דווקא בסעיף הזה יש מה לשפר. למכונית יש אמנם בולמים נשלטים אלקטרונית, מתלה אוויר אחורי וכיול מבית מחלקת הספורט של ב.מ.וו, אבל עם משקל של 2.34 טון - תוספת של 350 קילו ביחס לגרסת הבנזין - אי אפשר להעלים והמכונית מרגישה קצת רכה מדי. ההיגוי חד ומדויק, אך נטיית הגוף בפניות הדוקות בולטת ושלל מערכות אלקטרוניות מגבילות את פוטנציאל השעשועים לרוחב האספלט, אפילו במצבי התכנות האגרסיביים.

הישג הנדסי מרשים

הב.מ.וו I4 M50 החשמלית מרגישה כמו "קרוזר" בוגר ומעודן, שמאלחש את הנהג. הבונוס הוא נוחות נסיעה טובה על רוב שיבושי האספלט המצויים בישראל ויציבות כיוונית מצוינת על הכביש המהיר.

בהתחשב בביצועים ובייחוס, המחיר של ה-I4 בישראל נגיש באופן מפתיע. דגם הבסיס 40, שמצויד במנוע בודד והנעה אחורית עם הספק של 340 כ"ס "בלבד" וטווח של עד 561 ק"מ, עולה החל מ-340 אלף שקל, ונכנס לטריטוריית המחירים של טסלה 3 פרפורמנס. דגם ה-M50 עם הביצועים ההזויים ורמת אבזור רצינית מאוד, עולה 539 אלף שקל. לשם השוואה, ה-M3 בנזין בעלת הביצועים המקבילים עולה 760 אלף שקל. בשורה התחתונה, בתור ניסיון ראשון של החברה בפלח הספורט-סדאן החשמלי, המכונית הזו היא הישג הנדסי מרשים עם פוטנציאל לנהיגה מהירה, לצד מצפון סביבתי רגוע.

חלק מהמתחרות

טסלה 3 פרפורמנס

במחיר בסיס של כ־281 אלף שקל, הפרופורנס היא עדיין אמת מידה בפלח. יש לה שני מנועים בהספק משולב של 562 כ"ס שמאיצים את הרכב מאפס ל־100 ב־3.3 שניות, וסוללה של 75 קילוואט־שעה שמספקת טווח של עד 547 ק"מ.

טסלה 3 פרפורמנס / צילום: יח''צ

מרצדס EQE 350

גרסת הבסיס 350, שתגיע בקרוב לארץ, עולה בגרמניה כמו I4 M50. יש לה מנוע בודד עם הנעה אחורית בהספק 292 כ"ס וסוללה של 90 קילוואט, המספקת לה טווח של עד 660 ק"מ. התאוצה ל־100 קמ־ש אורכת 6.4 שניות ותא הנוסעים מפואר.

מרצדס EQE 350 / צילום: יח''צ

BYD SEAL

המתמודדת הסינית מפלח הספורט־סדאן החשמליות נמתחת לאורך 4.8 מ' וניצבת על בסיס גלגלים באורך 2.92 מ'. לגרסה הבכירה יש שני מנועים בהספק משולב של 523 כ"ס, סוללה של 80 קילוואט וטווח של עד 650 ק"מ. מחירה בסין כ־44 אלף דולר.

BYD SEAL / צילום: יח''צ

עוד כתבות

אהוד ברק / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

לא רק קנאביס: אהוד ברק ימונה ליו"ר משותף בשחל טלרפואה

ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר יצטרף ליו"ר יריב אלראי והשניים ינסו להוביל יחד את הצמיחה הגלובלית של שחל, שעוסקת בפתרונות רפואה מרחוק ● ברק עומד גם בראש חברת הקנאביס הרפואי אינטרקיור

דרור פאר, מייסד ושותף בפאר תיווך נכסים / צילום: ערן קליגר

איש הנדל"ן שחולם לחנך דור חדש של מתווכים: "הפוליטיקאים מרתיחים את השוק ומייצרים אי ודאות"

דרור פאר, תל אביב, בן 53 ● גרוש פלוס 1 ● מייסד ושותף בפאר תיווך נכסים ● "אני שואף להקים אקדמיה לתיווך נדל״ן, כדי להקים ולחנך דור חדש של מתווכי נדל״ן - מקצוענים עם מתודת עבודה מדויקת ומוכחת"● גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז  

לימור בוזגלו / צילום: יח''צ

מי המנהלת החדשה באל על שתידרש לפתור את המחלוקת עם הטייסים?

לימור בוזגלו שמונתה לסמנכ"לית משאבי אנוש באל על נדרשת להמשיך היכן שהפסיקה קודמתה ולנסות להשכין שקט סביב המחלוקת בחברה ● הטייסים מבקשים להחזיר את רמת השכר טרום קורונה, להיפרד מהוועד ולפעול כיחידת מקח עצמאית ● אל על הגישה בקשה לצו נגד הטייסים אך סורבה ונדרשת לחזור למו"מ

נשים מהחברה החרדית בחברת הייטק. בשנים האחרונות חלה עלייה בביקוש להשתתפות בתוכנית / צילום: Reuters, Darren Whiteside

ללא צורך בתעודת בגרות: התוכנית שמשלבת נשים חרדיות בעולם ההייטק צוברת תאוצה

בחברה החרדית הביקוש למקצועות ההוראה מצוי בעודף ובשנים האחרונות יותר נשים עוברות להייטק ● בשל כך, הוקמה תוכנית הסבה לנשים חרדיות המשלבת לימודי הנדסה בסמינרים להוראה, ונשענת על מודל מעניין: במקום זכאות לבגרות מלאה, הן עושות בגרות רק במתמטיקה, באנגלית ובעברית

צילום: יוסי זמיר

ביום האחרון לחקירתו של פילבר הציגה התביעה מועדים אפשריים לשיחת ההנחיה

עד המדינה שלמה פילבר סיים את עדותו לאחר 28 ימים על פני 3 חודשים, התביעה הציגה אפשרויות למועדים לקיום פגישת ההנחיה, כאשר ההגנה טענה בתוקף כי לא יכלה להתקיים לפני מינוי של פילבר וגם לא בסמוך למינוי ● פילבר חזר על עדותו כי הפגישה התקיימה אחרי מינויו

בניין של פירמת רואי החשבון הגלובלית ארנסט & יאנג / צילום: Shutterstock, Michael Vi

ה-SEC כלל בהסדר עם ארנסט אנד יאנג דרישה לחקירה חיצונית חדשה לגבי התנהלותה

גורמים ברשות ניירות ערך האמריקאית אומרים שחברת הייעוץ והביקורת צריכה לממן חקירה של צד שלישי, שמטרתה לראות מעבר מעבר לווילון שמסתיר את עצות עורכי הדין לקליינטים שלה

הנסיך צ'ארלס / צילום: Shutterstock

אחרי החשיפה בתקשורת, הנסיך צ'ארלס לא יקבל יותר מזוודות מזומנים

ביום ראשון האחרון פורסם ב"סאנדיי טיימס" דיווח לפיו צ'רלס קיבל "תיקים מלאים" ו"מזוודות" בהם היו לא פחות מ-2.5 מיליון ליש"ט במזומן ● כעת עידכן מקור אנונימי בבית המלוכה כי הנוהג ייפסק: "זה היה אז, ועכשיו הדברים יהיו אחרת"

השופטת תמר בר־אשר / צילום: אתר הרשות השופטת

השופטת איימה לזכות נאשם בעבירות נשק בגלל קושי בתיאום תאריכי דיונים

שופטת בית המשפט המחוזי תמר בר אשר איימה על הפרקליטות במחיקת הליך וזיכוי חשוד בעבירת נשק בגלל בעיות הנוגעות לתיאום דיונים בתיק ● זו לא הפעם הראשונה שהשופטת מתנהלת באופן תמוה

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

צחי נחמיאס והאחים זלקינד מוציאים לדרך את האסטרטגיה של דסק”ש

בעלי השליטה החדשים בדסק"ש, שנכון להיום מופסדים על השקעתם בה, מקווים להשיג פרמיית שליטה מהותית במכירת מניות סלקום ● המתעניינים ברכישה, ובהם קרנות הפרייבט אקוויטי סקיי ואייפקס, יידרשו להתמודד עם חוב פיננסי של 2.8 מיליארד שקל ועם סימני שאלה על עתיד החברה בתוך ענף התקשורת

מלך ומלכת ספרד, פליפה ולטיסיה (במרכז) עם מנהיגי נאט''ו בארמון המלוכה במדריד, שלישי / צילום: Associated Press, Andrea Comas

הברית הצבאית של העולם החופשי תוהה איך להתגונן מפני רודנים

נאט"ו קמה לפני 73 שנה כדי לבלום דיקטטורה שוחרת כיבושים באירופה ● המשימה לא השתנתה, אבל עכשיו יש גם דיקטטורה באסיה ובאוקיאנוס השקט ● המערב חוזר ומזכיר שהוא מוכן להגן על עצמו ומרחיב את הגדרת ההתגוננות שלו

תורים בנמל התעופה היתרו בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Frank Augstein

אלימות הנוסעים לא נעלמה בעקבות הירידה בקורונה, היא רק שינתה כיוון

הכאוס בענף התעופה העולמי, שנובע בעיקרו ממחסור בכוח אדם, מאתגר את סבלנותם של הנוסעים ובמקרים קיצוניים משפיע על התנהגותם ● ברוב המקרים חברות התעופה לא מגישות תביעות, אם כי לאחרונה החלה מגמת שינוי באמצעות חקיקה בכמה מדינות

משרדי חברת ארנסט ויאנג / צילום: Shutterstock

ארנסט ויאנג נקנסה ב-100 מיליון דולר בעקבות חקירה על זיופים בבחינות אתיקה

החברה, אחת מארבע פירמות ראיית החשבון הגדולות בעולם, הואשמה בהטעיית סוכנויות רגולציה לגבי דוח מיוני 2019 על התנהגות פסולה במבחנים

שיעור העלייה של יתרות החוב במשקי הבית בישראל

תוך 4 שנים: חובות הדיור בישראל זינקו ב־38%

בואו לצלול איתנו למספרים ולנתונים שמאחורי החיים עצמם ● והפעם: עליית מחירי הנדל"ן משפיעה גם על חובות הדיור, שזינקו בשנים האחרונות

ראובן קרופיק, בת שבע משה ויאיר סרוסי / צילום: Neo Media

המפגש המרגש בין בכירי המשק ליזמיות בבת ים ויפו

עשרות בכירים במשק הישראלי הלכו לפגוש יזמיות צעירות במהלך שפועל להעצמה כלכלית של אלפי נשים מהפריפריה ● אירועים ומינויים 

גלעד קריב, העבודה אופירה וברקוביץ’, קשת 12, 16.7.21 / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם כרבע מבנות ה-12 בישראל עושות בת מצווה בסגנון רפורמי?

ח"כ גלעד קריב טען שרבע מבנות ה-12 בישראל עולות לתורה. בדקנו ● המשרוקית של גלובס

עומס תנועה בנתיבי איילון / צילום: איל יצהר

נתיב פלוס מתרחב לכביש 1 ועד למחלף השלום באיילון. איך תתבצע האכיפה?

השרה מיכאלי הבטיחה 120 ק"מ של נתיבי תחבורה ציבורית, אולם ספק אם ברשויות המקומיות יסכימו לשתף פעולה בשל הבחירות המוניציפליות ● במסגרת התוכנית הוקצו 200 מיליון שקלים לתגבור התחבורה הציבורית בנתיבים אלו, אבל לא ניתן מענה למחסור החמור בנהגי אוטובוסים

בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

המדד שקפץ ב-36% והאפיק הסולידי שאכזב: כך נראתה המחצית הראשונה בבורסה בת״א

הסערה בשווקים הובילה לירידות חדות במניות השורה השנייה ובאג"ח הממשלתיות ● מניות הנפט והגז זינקו, הנדל"ן והבנקים נסוגו וגל ההנפקות נבלם ● עלייה משמעותית במחזורי המסחר בתל אביב

אבי זינגר, מנכ''ל ובעלים בן & ג'ריס ישראל / צילום: אלי דסה

כולל יהודה ושומרון: בן אנד ג'ריס תמשיך למכור גלידה בכל רחבי ישראל

בהסדר שנחתם עם חברת יוניליוור העולמית הוסכם כי בן אנד ג'ריס הישראלית תמשיך לייצר ולמכור גלידה בכל רחבי ישראל כולל ביהודה ושומרון ● בכך מסתיימת הסערה שהחלה לפני שנה סביב חברת הגלידות

מטבעות קריפטו / צילום: Shutterstock

המשבר תפס אותה: ענקית השקעות הקריפטו מסינגפור התמוטטה לחדלות פירעון

קרן הגידור הממוקדת קריפטו Three Arrows Capital (3AC), שנקלעה לבעיות נזילות מוקדם יותר החודש, נכנסה למצב של פירוק וסילוק חוב ● שותפי הקרן Teneo באיי הבתולה הבריטיים מונו לטפל בחובותיה

יאיר לפיד במליאת הכנסת / צילום: רפי קוץ

פיזור הכנסת אושר במליאה: הבחירות יתקיימו ב-1 בנובמבר

חוק מימון מפלגות אושר בהתאם להמלצות הוועדה הציבורית ● בוועדת חוקה אושר חוק הבחירות לכנסת ה-25 שכולל חובת שקיפות לכל פרסום של מפלגה או פרסום המופץ בתשלום, כולל טוקבקים