גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בשש שנים בלבד הפכו שלושת יזמי הפינטק הצעירים למיליארדרים על הנייר

פאגאיה הישראלית נכנסה לנאסד"ק לפי שווי של 8.5 מיליארד דולר גם ללא תמיכתם של משקיעי ה-SPAC שלתוכו התמזגה ● על רקע קריסת מניות טכנולוגיה שמוזגו בדרך דומה, טוען גל קרובינר, אחד היזמים, כי "אנחנו לא שולטים במחירי המניות, בעתיד נהיה אחד הגופים היותר משמעותיים בתחום הפתרונות מקצה לקצה לבנקים" ● המניה צונחת ביומה הראשון במסחר

מייסדי פאגאיה - מימין: אביטל פרדו, יהב יולז'רי, גל קרובינר / צילום: ענבל מרמרי
מייסדי פאגאיה - מימין: אביטל פרדו, יהב יולז'רי, גל קרובינר / צילום: ענבל מרמרי

מניית פאגאיה החלה להיסחר בנאסד"ק תחת הסימול PGY, לאחר שחברת הפינטק הישראלית השלימה את המיזוג שלה לחברת ה-SPAC האמריקאית EJF Acquisition Corp. שווי החברה בעסקה (EV, שווי פעילות) נקבע על 8.5 מיליארד דולר - מיזוג ה-SPAC השני בגודלו של חברה מישראל - ולא הופחת למרות הטלטלות האחרונות בשווקים.

החברה זוכה לקבלת פנים חמוצה במיוחד בוול סטריט, והמניה  צונחת בשעה זו בכ-18%.

עם זאת, שיעורי הפדיון של משקיעי ה-SPAC (שהעדיפו לוותר על עסקת המיזוג ולקבל את כספם חזרה) היה ככל הנראה גבוה. החברה לא מספקת נתונים בנושא אך מציינת כי היקף הגיוס שלה היה 350 מיליון דולר, ומכיוון שבעבר היא דיווחה שסכום הגיוס ב-PIPE, ההנפקה הפרטית הנלווית למיזוג, עומד על 350 מיליון דולר, המשמעות היא שמכספי משקיעי ה-SPAC הקולט הסכום שהגיע היה זניח, אם בכלל.

 

פאגאיה (Pagaya) הוקמה בשנת 2016 על-ידי המנכ"ל גל קרובינר, מנהל הטכנולוגיה אביטל פרדו ומנהל ההכנסות הראשי יהב יולזרי. החברה פיתחה טכנולוגיה מבוססת למידת מכונה וביג דאטה שמאפשר ניתוח מידע לצורך הענקת אשראי על-ידי גופים מוסדיים ובנקים. פאגאיה מתמקדת בתחום החוב הצרכני בשוק האמריקאי, ומנתחת פרמטרים רבים הכוללים מידע מאקרו כלכלי ומידע על תנאי השוק, כחלק מתהליך החיתום וניהול הסיכונים של ההלוואה.

בשיחה עם גלובס התייחס קרובינר להשלמת המיזוג, על רקע הירידות האחרונות בשווקים, ואמר כי הוא חש "המון גאווה, זו הייתה עבודה שאי אפשר להסביר, ויש עכשיו שמחה אמיתית על הצלחה בימים מורכבים כאלה".

קרובינר מספר כי פאגאיה נוסדה במטרה לתת לאנשים בארה"ב יכולת לקבל אשראי . "אנחנו מאחורי הקלעים של הקצאת האשראי, עם טכנולוגיה ישראלית מאוד חזקה", הוא אומר. החברה מאפשרת את אספקת האשראי הנוסף ממשקיעים או מבנקים. "היה מסע של 6 שנים, שתפס מפנה בשנתיים האחרונות, עם צמיחה גדולה. החברה רווחית, מייצרת מזומנים, הכנסות גדולות והרבה ערך", אומר קרובינר.

"ה-SPAC של פרידמן הוא לא רגיל"

בספטמבר שעבר חתמה החברה על הסכם המיזוג עם ה-SPAC, שבראשו עומד עמנואל (מני) פרידמן, שהוא בעל ניסיון רב בשוק ההון והבנקאות בארה"ב, ולדברי קרובינר אחת הסיבות לכך היא ההבנה שפרידמן יכול לסייע לחברה "לפתוח דלתות" ולהרחיב את פעילותה, "להגיע לכל בנק בארה"ב", הוא אומר. לדבריו, לבנקים שאיתם החברה עובדת חשובה מאוד העובדה שהחברה הופכת לציבורית, בזכות השקיפות והרגולציה, וכן בזכות המאזן החזק שאליו יתווספו כעת עוד 350 מיליון דולר, כספי הגיוס. "אנחנו חזקים ויש הרבה הזדמנויות", אומר קרובינר.

למה בעצם בחרתם להתמזג ל-SPAC? כשהודעתם על המיזוג טרנד ה-SPAC בוול סטריט כבר התחיל להתקרר. לא שקלתם לעשות הנפקה רגילה (IPO)?
"היו דיונים ערים בבורד על השאלה. אבל החיבור של מני פרידמן היה מאוד משמעותי. זה לא SPAC רגיל, הוא רוצה לקחת חלק בחברה שנים קדימה".

שבוע לפני אסיפת בעלי המניות של ה-SPAC לאישור המיזוג, בנק ברקליס שליווה את ה-SPAC התפטר והתנער למעשה מהעסקה. עד כמה זה השפיע?
"אנחנו במערכת יחסים מצוינת עם ברקליס ועובדים איתם. ברקליס היה חלק כי הוא הוביל את הגיוס של ה-SPAC, אבל UBS ליווה אותם, ואותנו ליווה ג'יי.פי מורגן. לאחר שב-SEC התקבלו שורת רגולציות יותר מדויקות, בנקים לקחו פוזיציות שונות בנושא SPAC - גולדמן זאקס למשל יצא מכולם. ברקליס, בשיתוף איתנו ובהבנה, החליט שקצת פחות נכון לו להיות חלק. לא שמחנו על זה, אבל הבנו. לא נגרם לנו נזק".

עד כה, כל חברות הטכנולוגיה הישראליות שמוזגו ל-SPAC אשתקד חוו ירידות חדות בשווי, של עד קרוב ל-90%. גם מניית EJF, ה-SPAC שאתם מתמזגים אליו, ירדה בעשרות אחוזים בימים האחרונים. מה הציפיות שלך לגבי מחיר המניה?
"אנחנו לא מתעסקים עם זה. לצערנו או למזלנו, אנחנו לא שולטים ולא מתזמנים את מחירי המניות. חשוב להבין שהשאלה היא הטווח הארוך - מה יהיו הביצועים בעוד 5 שנים למשל".

אז איפה תהיו בעוד 5 שנים?
"נהיה אחד מהגופים היותר משמעותיים בתחום הפתרונות מקצה לקצה לבנקים. יכולות להיות מהפכות שלמות בתעשיות ענק כמו חיתום ונדל"ן, וזו תהיה בשורה גדולה לצרכן האמריקאי, והכל עם טכנולוגיה ישראלית. זו גאווה גדולה".

במצב הכלכלי הנוכחי, אנשים צריכים יותר אשראי? כתוצאה מבכך יש יותר ביקוש לפתרונות שלכם?
"זאת בדיוק הנקודה. בימים כאלה, בנקים וגופים אחרים מנסים למצוא פתרונות, מענה ללקוחות, והצורך לפנות לפאגאיה גדל".

היזמים כבר מכרו ב-200 מיליון דולר

בשנה שעברה, עוד טרם הליך המיזוג ל-SPAC, בוצעו מספר עסקאות סקנדרי שבהן בעלי מניות קיימים בפאגאיה מכרו חלק מהחזקותיהם, ושלושת היזמים כבר "נפגשו" עם כ-200 מיליון דולר. במרץ 2021, מכרה קבוצת ויולה מניות תמורת 31.5 מיליון דולר, ומייסדי החברה מכרו מניות תמורת סכום כולל של 86.5 מיליון דולר - מתוכם חלקו של פרדו במכירה היה 37.1 מיליון דולר, ואילו קרובינר ויולזרי מכרו כל אחד מניות ב-24.7 מיליון דולר.

עסקת סקנדרי נוספת בוצעה בקיץ 2021. ויולה מכרה מניות נוספות תמורת 43 מיליון דולר, והמייסדים מכרו מניות תמורת 85.4 מיליון דולר. גם במקרה זה היקף המכירות של פרדו היה גבוה יותר, 42.7 מיליון דולר, בזמן שקרובינר ויולזרי מכרו כל אחד מניות תמורת 21.3 מיליון דולר.

כעבור חודש בוצעה עוד עסקה, שבמסגרתה ויולה מכרה עוד מניות בתמורה ל-14.2 מיליון דולר, והמייסדים מכרו מניות ב-28.3 מיליון דולר - פרדו ב-10.6 מיליון דולר, קרובינר ויולזרי ב-8.9 מיליון דולר כל אחד.

בסך הכול, במהלך עסקאות הסקנדרי של 2021, ויולה מכרה מניות בכ-89 מיליון דולר, פרדו מכר ב-90 מיליון דולר, וקרובינר ויולזרי מכרו כל אחד מניות ב-55 מיליון דולר.

עם השלמת המיזוג, בהנחה של פידיון מלא, ויולה מחזיקה ב-22.2% מהון המניות מסוג A של פאגאיה, טייגר גלובל ב-16.7%, Oak ב-14.4% וכלל ביטוח ב-9.5%. המייסדים מחזיקים במניות מסוג B שנותנות זכויות הצבעה גדולות יותר.

במחיר המניה במיזוג, 10 דולר, שווי המניות של כל אחד מהמייסדים גבוה ממיליארד דולר, אולם יש לציין שכאמור מניית ה-SPAC הקולט ירדה משמעותית לאחרונה ונסחרה לפני השלמת המיזוג במחיר של כ-6 דולר. במחיר זה, החזקותיו של פרדו גבוהות ממיליארד דולר, והחזקותיהם של קרובינר ויולזרי עומדות על מאות מיליוני דולרים כ"א.

מנתונים שצירפה פאגאיה עולה כי ב-2021 הסתכמו הכנסות החברה ב-475 מיליון דולר, זינוק מ-99 מיליון דולר ב-2020. עסקאות הוניות שבוצעו השפיעו על השורה התחתונה שבה נרשם הפסד נקי המיוחס לבעלי המניות בסך 134 מיליון דולר, לעומת רווח נקי של 4.9 מיליון דולר ב-2020. ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) שמנטרל את השינויים ההוניים היה חיובי בסך 45.9 מיליון דולר, עלייה מ-16.2 מיליון דולר ב-2020.

תעודת זהות | פאגאיה

תחום פעילות: פינטק - הערכת סיכונים לנותני אשראי
היסטוריה: נוסדה ב-2016 על-ידי גל קרובינר (המכהן כמנכ"ל), אביטל פרדו (מנהל טכנולוגיות ראשי) ויהב יולזרי (מנהל הכנסות ראשי). בבעלי המניות הבולטים: הקרנות ויולה, טייגר גלובל, Oak וכלל ביטוח
נתונים: מעסיקה כ-800 עובדים. הכנסות 2021: 475 מיליון דולר, הפסד נקי 2021: 134 מיליון דולר, EBITDA 2021: 45.9 מיליון דולר

עוד כתבות

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב