גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקרוס-אובר של פולקסווגן למשפחות גדולות: המחיר אטרקטיבי, העיצוב מינימליסטי

העיצוב של הטיגואן אולספייס הוא אמנם מינימליסטי, אך מציע ביצועים מרשימים, נהיגה נעימה ותא נוסעים שימושי • הבונוס: המחיר הנמוך ביחס למקבילו, קודיאק של סקודה

טיגואן אולספייס של פולקסווגן / צילום: יח''צ
טיגואן אולספייס של פולקסווגן / צילום: יח''צ

חודש יוני היה חודש סוער עבור תעשיית הרכב האירופאית. בתחילת החודש אישר הפרלמנט האירופי תוכנית ארוכת טווח לאסור על מכירת כלי רכב עם מנועי בנזין ודיזל באיחוד החל משנת 2035, ולהפחית עד לאותו מועד את הפליטה הממוצעת המותרת של דגמי הרכב.

ההחלטה כבר יצרה מחלוקות בתעשייה ומעלה את המתח בין היצרנים ובין הממשלות. מצד אחד, ניצב מחנה רחב של מתנגדים, שכולל בין השאר את הממשלות של צרפת, גרמניה ואיטליה ויצרני ענק כמו סטלנטיס וקבוצת רנו, שטוענים שההחלטה אינה ניתנת ליישום בלוח הזמנים המתוכנן. לדבריהם, היא תביא לפיטורים המוניים ותגרום להתייקרות חדה במחירי המכוניות, שתמחק מהמפה את פלחי השוק העממיים. ממשלת גרמניה אף הכריזה שלא תאמץ את התוכנית.

מן הצד השני, המחנה שתומך בהחלטה כולל גופים פוליטיים "ירוקים" ולא מעט יצרניות רכב ומשאיות, שאחת מהן היא קבוצת פולקסווגן. החברה הגרמנית אף פרסמה הצהרת תמיכה נלהבת בהחלטה - בניגוד לדעת הממשלה. "היעד של איסור רכבי הבנזין ב-2035 הוא בר השגה", נכתב בהודעה של פולקסווגן. "המעבר לרכב חשמלי הוא בלתי נמנע. זוהי הדרך ההגיונית היחידה מבחינה אקולוגית, טכנולוגית וכלכלית להחליף את מנועי הבעירה הפנימית במהירות".

ציניקנים יטענו שפולקסווגן מנסה לטהר את תדמיתה הסביבתית בעקבות פרשת דיזלגייט, בה הואשמו בכירי החברה במניפולציה בשוק בקשר לשערוריית פליטת הדיזל שפרצה בשנת 2015. אחרים יגידו שהתוכנית של האיחוד האירופי צפויה להגדיל בעשור הקרוב את היתרון התחרותי של פולקסווגן, שנחשבת לאחת המובילות העולמיות במעבר לרכב חשמלי.

 

כך או כך, מה שבטוח הוא שלפחות בשנים הקרובות חלק גדול מרווחי החברה ימשיכו להגיע ממכירת דגמי בנזין קלאסיים, שהסוללה היחידה שאי פעם תותקן בהם היא מצבר ההתנעה. אחד מהם הוא הטיגואן אולספייס, שנחת בישראל בתחילת השנה כשעל הכוונת שלו נמצא פלח "המשפחות הגדולות".

עיצוב שקט ונעים

מבחינה חיצונית, טיגואן מייצג נאמנה את הסגנון השמרני והמינימליסטי של פולקסווגן. לרכב יש חרטום רחב וידידותי לעין עם גריל רחב ופנסי הייטק מעוצבים, תא מנוע שמציג זוויות חסונות ופגוש עמוק. פרופיל הצד מזכיר סטיישן מורחבת עם גג ישר וחלונות צד זוויתיים, ואילו עיצוב הזנב דומה לכל רכב פולקסווגן האצ’בק מדור האחרון. כל זאת בנוסף לקווים הישרים של המרכב, שמדגישים את הממדים הנכבדים ומסייעים לו להיראות כמו SUV יוקרתי ולא כמו רכב שרק "מוביל נוסעים", אך העיצוב שקט ונחבא ברקע.

הממדים מבחוץ חושפים מרחב מרשים ושימושי מבפנים. המושבים הקדמיים מתאימים לבעלי מידות גדולות, הישיבה די גבוהה מעל הכביש ויש מספיק מרחב לראש. שורת המושבים השנייה תוכננה עבור שני מבוגרים פלוס נספח רזה ביניהם, אך כפיצוי מקבלים מושב אחורי זוגי בשורה השלישית שמספיק לשני מבוגרים. מנגד, מרחב הרגליים בשורה השלישית תלוי בנדיבות ליבם של היושבים בשורה השנייה. אם אלה מחליטים להסיט את המושב שלהם לאחור עד סוף המסילה, הישיבה מאחור הופכת להיות פחות נוחה. גם הגישה למושבים בשורה השלישית והיציאה מהם דורשות לא מעט גמישות למרות דלתות הצד הגדולות.

נסיעה עם חמישה נוסעים מפנה מאחור חלל עצום של 760 ליטר, וקיפול שתי השורות האחוריות יאפשר להשתמש ברכב כמוביל מטענים מסחרי.

עמדת הפיקוד שמרנית וטיפוסית למותג עם לוח מחוונים דיגיטלי ודי שימושי ומסך מולטימדיה גדול עם תפריטי מגע. איכות הייצור והגימור מרשימה, כמקובל במותג, עם בידוד רעשים מצוין. כל זאת בנוסף לאבזור התקני והמקיף מאוד בדגם השני ליטר הבכיר, שמספק את תחושת הפרמיום הנדרשת - כולל גג פנורמי, מערכת בטיחות עתירת פונקציות ועוד.

ביצועים נמרצים

הטיגואן אולספייס מגיע לישראל עם שני מנועים - מנוע שני ליטר טורבו, שכבר כמעט לא מוצע באירופה, ומנוע ה-1.5 ליטר טורבו המוכר של קבוצת פולקסווגן, שמייצר 150 כ"ס. המנוע הגדול יותר משודך להנעה כפולה והוא מציע ביצועים נמרצים ומעודנים בכל מצבי התכנות. המנוע מצטיין בשיוט בין עירוני מהיר, אם כי בתאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-7.7 שניות הוא לא יאכזב גם את אלו שחובבים יציאה אגרסיבית מרמזור.

אחיו הקטן יותר, שאותו לקחנו לסיבוב קצר, מציע ביצועים מאוזנים ונעימים בזכות משקל נמוך יותר בכ-150 קילו מגרסת השני ליטר. עם זאת, מצב ברירת המחדל שלו קצת עצל וכדי להפיק ממנו את המירב צריך להיצמד למצב התכנות הספורטיבי ולהשתמש לא מעט בקיק דאון. יתרון נוסף של המנוע הוא צריכת דלק ריאלית של כ-12 ק"מ לליטר, בעוד שאחיו יפיק בתנאי אמת לא הרבה יותר מ-9 ק"מ לליטר.

על הכביש הטיגואן אולספייס משדרת את התחושה "הגרמנית" המוכרת של קבוצת פולקסווגן. ההיגוי מאוזן, נעים, מדויק ומספיק לנהיגה מהירה על כבישים מתפתלים. היציבות הכיוונית מרשימה, אחיזת הכביש של מערכת ההנעה הכפולה בגרסה הבכירה גבוהה מאוד וזוויות הגלגול מתונות.

בגרסת ה-1.5 הקלה יותר, שמצוידת בהנעה קדמית, הנהג יאלץ "להילחם" בהגה בעת האצה חזקה וקרוב לוודאי שהיא תהיה קצת יותר מאתגרת על כבישים רטובים. אמנם היא מרגישה קלילה יותר בפניות הדוקות ובולמי הזעזועים שלה מעט יותר רכים, אך גם דגם השני ליטר עם החישוקים הגדולים, סופג מהמורות בצורה מכובדת יותר.

תמחור אגרסיבי לטובה

המחיר של טיגואן אולספייס בגרסת השני ליטר כפולת ההנעה מתחיל בכ-233 אלף שקל לדגם מאובזר בהחלט, ואילו גרסת ה-1.5, שמתחילה ב-187 אלף, היא סוג של מציאה בפלח הדי-דליל של רכבי קרוס-אובר שבעה מקומות בישראל. מדובר בתמחור די אגרסיבי אם לוקחים בחשבון שהאח הפחות מיוחס, קודיאק לבית סקודה, יקר יותר לאחר עליית המחירים האחרונה. כך או כך, האולספייס הוא רכב פנאי רב תכליתי מתוכנן ובנוי היטב, שמוכיח שדגמי הבנזין הקלאסיים רחוקים מלסיים את תפקידם בשוק.

חלק מהמתחרות

פיז’ו 5008
217 אלף שקל עולה הגרסה המפוארת, שעברה לאחרונה חידוש מקיף.

פיז’ו 5008 / צילום: יח''צ

ההנעה היא קדמית והמנוע הוא 1.6 ליטר טורבו־בנזין, שמייצר 180 כ"ס ומאיץ את הרכב ל־100 קמ"ש ב־8.2 שניות. הוא ניצב על בסיס גלגלים באורך 2.84 מ' ומציע חלל מפואר.

קיה סורנטו 2.5 בנזין
המחיר מתחיל מ־238 אלף שקל. לרכב יש ממדים מכובדים, בסיס גלגלים של 2.82 מ' ותא נוסעים רחב ומודרני, עם מפרט בטיחותי גבוה.

קיה סורנטו 2.5 בנזין / צילום: יח''צ

דגם הבנזין מצויד במנוע 2.5 ליטר שמייצר 180 כ"ס ומאיץ את הרכב ל־100 ב־10.1 שניות.

סקודה קודיאק 2022
מחיר הבסיס של הרכב עומד על כ־254 אלף שקל לגרסת השני ליטר בנזין עם ההנעה הכפולה.

סקודה קודיאק 2022 / צילום: יח''צ

הממדים החיצוניים דומים לאלה של הטיגואן וכך גם הביצועים של המנוע בהספק 190 כ"ס. מודל 2022 עבר לאחרונה שדרוג בעיצוב הפנים ובאיכות הגימור.

עוד כתבות

נפרדים מההייטק הסיני. צילום: AP / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

למה המשקיעים הסינים נעלמו מההייטק הישראלי?

לפני עשור היו המשקיעים והתאגידים הסיניים "הדבר הבא" בהייטק הישראלי, עם עשרות משלחות מבקרים מדי שנה שהניבו השקעות רבות ● לחץ אמריקאי, יריבות הולכת וגוברת בין מזרח ומערב, אכזבה הדדית וגם שינויים כלכלים ופוליטיים בסין עצמה עצרו את שיתוף-הפעולה ● גלובס מתחקה אחר עלייתם וירידתם של הסינים מבמת ההשקעות בהייטק הישראלי

irobot / צילום: Shutterstock

רכישת iRobot מספקת לאמזון מפה של איך הבית שלכם נראה

כבר ב-2017 התפאר מנכ"ל iRobot כי שואב האבק הרובוטי של החברה רומבה יכול לייצר מפה עשירה של הבתים בהם הוא פועל ● מפה כזאת תקדם את חזון הבית החכם של אמזון וגם תסייע לקמעונאית הענק לשפר את המלצותיה ללקוחות

אלפרד אקירוב / צילום: בן יוסטר

אלרוב לכלל ביטוח: הציגו פרוטוקולים וחוות-דעת בלתי תלויה לאישור רכישת מקס

פחות משבוע לתום הארכה שניתנה לכלל ביטוח להשלים את רכישת חברת כרטיסי האשראי, בעלת המניות הגדולה בחברה פנתה ליו"ר הדירקטוריון חיים סאמט ● "אין חולק כי עסקת מקס היא עסקה חריגה וגורלית, בין אם תתברר כעסקה מצוינת ובין אם תתברר כעסקה כושלת אשר, חלילה, תביאה לפי התהום", כתבו באלרוב

 

דירת גן עם חצר ענקית בהרצליה הייתה חצי שנה על המדף. בכמה היא נמכרה?

אחרי חצי שנת שיווק, דירת גן עם שישה חדרים בהרצליה נמכרה ב-4.5 מיליון שקל ● ועוד עסקאות מהשבוע האחרון

ולדימיר פוטין ושי ג'ינפינג במפגש השנתי של ''הפורום הכלכלי המזרחי'' בולדיווסטוק, רוסיה / צילום: Reuters

המזרח נגד המערב? פוטין ושי דווקא מהמרים על החלק הדרומי של העולם

עם הידרדרות היחסים עם המערב, מבקשות רוסיה וסין לארגן מחדש את מאזן הכוחות בעולם ולהטות את דרום כדור הארץ לטובתן באמצעות פרישת חסות, הלוואות והשקעות • בחלק מהמדינות הללו השליטים לא מעוניינים לעמוד לצד הדמוקרטיות, בהתחשב בכך שגם הם שולטים בסגנון סמכותני כמו פוטין ושי

כוחות הביטחון בזירת האירוע / צילום: דוברות המשטרה

רקטה פגעה בסמוך למפעל שטראוס בדרום

מהמשטרה נמסר: "כוחות המשטרה, הפועלים כעת בעיר שדרות, איתרו זירה ובה פגיעת פריט רקטי בסמוך למבנה" ● לפי הדיווח אין נפגעים

אולם קבלת הפנים בנתב''ג / צילום: יוסי זמיר

התיירים בינתיים לא נרתעים: ביטולי החופשות בשלב זה בשוליים

בשלב זה מבצע "עלות השחר" לא פוגע בתיירות לישראל: מסלולי הנחיתה אומנם שונו כדי שמטוסים יגיעו לשדה התעופה מכיוון צפון, אך מעבר לכך ברשות שדות התעופה מדגישים כי התנועה האווירית לישראל וממנה נמשכת כסדרה ● גם המלונות לא מדווחים על ביטולים משמעותיים עד כה

בורסת ת''א / צילום: שלומי יוסף

מדדי אג'יו לתיקי השקעות ביולי: תיקון זמני בחסות המיתון

לאחר ירידות משמעותיות בשוקי האג"ח והמניות מתחילת השנה, המשקיעים עומדים דרוכים על קו הזינוק במטרה לעלות על הגל, בתקווה שיבוא ● ההסבר התומך בכך הוא שהמיתון המסתמן בעולם יעצור את העלאת הריבית ויוביל אף לירידתה ● האומנם?

עודד קבקוב / צילום: איל יצהר

הצעיר שעד גיל 23 הספיק לקנות שתי דירות בדימונה: "מאמין שהמחירים עוד יעלו"

קורס ללימודי ייעוץ משכנתאות פתח לעודד קבקוב את הראש והוביל אותו לרכוש עד גיל 23 שתי דירות בדימונה • חמוש בידע ובביטחון שצבר מהעסקה הראשונה, הוא המשיך לרכישת דירת שתי חדרים שלדבריו מאוד מבוקשות בעיר ● האזינו

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

כך פגעה התנודתיות בשווקים בחברה של וורן באפט

ברקשייר הת'אוויי שבשליטת באפט מציגה הפסד של כ-44 מיליארד דולר ברבעון, לעומת רווח של 28 מיליארד דולר ברבעון השני אשתקד ● באפט עצמו אמר כי הוא מעדיף להסתכל על הרווחים התפעוליים כדי לאמוד את ביצועי החברה, ואלו גדלו בכל פעילויותיה והסתכמו ב־9.3 מיליארד דולר

יונדאי איוניק 5 בגרסת ELITE / צילום: יח''צ

גל ההתייקרויות בשוק הרכב: קיה ויונדאי מעלות מחירים, בינואר צפויה טלטלה נוספת

מחירי הרכב החדש ממשיכים להתייקר בשל שחיקת המטבע, התייקרות התובלה והעלאת המחירים ע"י היצרנים ● בתוך כך, עדכון חדש של "המס הירוק" בינואר יביא להתייקרות של אלפי שקלים במכוניות הקטנות והזולות עם מנועי בנזין, שהטבת המס עליהן תפחת משמעותית

מערכת כיפת ברזל במבצע ''עלות השחר'' / צילום: דובר צה''ל

האם מותר להיעדר מהעבודה בגלל הלחימה ומי זכאי לפיצוי מהמדינה?

האם להורים שלילדיהם בוטלו הלימודים מגיע פיצוי, מה דינם של עובדים שאינם מגיע לעבודה במפעל שהוכרז כחיוני, והאם ניתן לפטר עובדים שאינם מגיעים לעבודה במפעל שאינו ממוגן? ● המתיחות בדרום מעלה גם שאלות של זכויות עובדים ● גלובס עושה סדר

האפיפיור מתנצל על יחסה של הכנסייה לילידי יבשת אמריקה. ''רצח עם'' קרא לזה / צילום: Reuters, Guglielmo Mangiapane

מה לעשות כאשר דרום אפריקה קוראת לישראל "אפרטהייד"

משהו חשוב ומאיים מתחולל בחלק ניכר של דעת הקהל העולמית: רגשי אשמה על התנהגותם של מתיישבים אירופיים הופכים לנשק פוליטי ● אפילו האפיפיור ביקש סליחה בשבוע שעבר על "רצח עם" בקנדה ● צריך להקשיב, בלי פאניקה

סיכום שווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם ישראל בדרך למיתון - ועוד 9 כתבות שכדאי לכם לקרוא על הטלטלה בשווקים

מה עשו קרנות הנאמנות ביולי? ● הסבר על הפסיכולוגיה שמאחורי השוק הדובי בוול סטריט ● איך תשפיע עונת הדוחות על העלאות הריבית של פדרל ריזרב? ● החברות הישראליות בחו"ל שהפכו ליעד אטרקטיבי להשתלטות עוינת - ועוד סיפורים בולטים מהשבוע האחרון על המתרחש בשווקים

5 דברים שצריך לדעת על השווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבורסה לא פועלת היום ועוד 4 דברים שכדאי לדעת על השווקים

היום אין מסחר בבורסה ● נעילה מעורבת בוול סטריט ביום שישי לאחר דוח התעסוקה החזק ● הפסד כבד לברקשייר האת'וואיי ברבעון השני ● והאם הפד צפוי להמשיך במדיניות העלאת ריבית אגרסיבית?

התפלגות האשראי שניתן לציבור לפי סוג מוסד

הדומיננטיות של הבנקים נחלשת, אך הם עדיין שולטים באשראי הצרכני

בואו לצלול איתנו למספרים ולנתונים שמאחורי החיים עצמם ● והפעם: הבנקים עדיין שולטים באשראי הצרכני, אבל פחות

בניין היוקרה Murano at Portofino במיאמי ביץ' / צילום: Shutterstock

שנה לאחר קריסת הבניין במיאמי: מחירי הדירות באזור בירידה

הירידה במחירים משקפת את חששותיהם של הקונים בנוגע לבטיחות וצפי להוצאות של מאות אלפי דולרים על תיקונים

דני מזרחי, מנכ''ל אופל בלאנס / צילום: אייל פישר

"איך אף אחד לא יודע איפה הצ'קים?": מנכ"ל חברת האשראי החוץ-בנקאי אופל בלאנס יוצא להגנה על התחום

דני מזרחי, מנכ"ל אופל בלאנס, חושש שאי-הסדרים ביונט קרדיט ובגיבוי אחזקות יפגעו במוניטין החברות החוץ-בנקאיות וישאירו את התחום כמונופול בנקאי ● הוא מתייחס למורכבות התחום ("לא מספיק לקחת שמות מפוצצים"), חושב שהנהירה לבורסה תיעצר ("כשכל דכפין יכול לגייס, מישהו עוד יסב נזק”), ויוצא להגנת הריבית הדו-ספרתית שגובים בענף

חבל שחיפה לא מתנהלת כמו קבוצת כדורגל / צילום: Shutterstock, Altosvic

הפער בין חיפה השוקעת למכבי חיפה הנוסקת לא סביר

למרות החופים, ההרים ואפילו התחבורה הציבורית בשבת, חיפה סובלת מהגירה שלילית שנה אחרי שנה ● קברניטי העיר אפילו לא עושים מאמץ ללכוד את אוהדי מכבי חיפה - רבים מהם חיפאים "גולים", כדי לשכנע אותם להשתקע בה מחדש ● וגם: פייסבוק מזכירה למשקיעים כי אין חסינות בבורסות ● כוכבי השבוע 

חסימת צמתים בעוטף עזה, יום שישי האחרון / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

מבצע עלות השחר: אילו עסקים זכאים לפיצויים?

עדיין לא ברור האם יינתן סיוע לכל העסקים שעלולים להיפגע כלכלית מתרחיש של התמשכות מבצע עלות השחר ● מה כולל הפיצוי ואיך מבקשים אותו? גלובס עושה סדר