גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הפילוג הגדול": אמריקה נכנסת לסיבוב הבא של מלחמת ההפלות

בעקבות פסיקת בית המשפט העליון לבטל את הזכות הכללית להפלות, 26 מדינות בשליטה רפובליקאית עומדות להוציא את ההפלות אל מחוץ לחוק ● מדינות דמוקרטיות עושות יד אחת כדי להבטיח שירותי הפלות גם לנשים ממדינות אחרות ● הליברלים חוששים שבית המשפט העליון יבטל עוד זכויות שנויות במחלוקת – ומקווים להעמיד את ההפלות במרכז מערכת הבחירות לקונגרס

הפגנה נגד חוק ההפלות בארה''ב / צילום: Jose Luis Magana
הפגנה נגד חוק ההפלות בארה''ב / צילום: Jose Luis Magana

קווי התפר של ארה"ב התקרבו להיפרם ביום ו', אולי במידה שלא נראתה זה 60 שנה. הקיטוב גלוי וידוע זה שנים אחדות: התמוטטות היכולת לנהל רב־שיח ציבורי, ההתרחקות מהסכמה לאומית רחבה כמעט באיזשהו עניין, דיסקרדיטציה והחשדת מניעים הדדית. מחצית מהאמריקאים אינם מבינים את המחצית השנייה ואינם סובלים אותו.

● "פצצה גרעינית": בית המשפט העליון של ארה"ב מבטל את הזכות החוקתית להפלות מלאכותיות
● השלכות של מניעת הפלות בארה"ב: חיי עוני, צניחה בתמ"ג וירידה בהשתתפות נשים בכוח העבודה

יום ו' סיפק תזכורת דרמטית לפילוג האמריקאי: אופוריה ואבל עמוק שרו בכפיפה אחת. בחזית בית המשפט העליון בוושינגטון, אמריקאים צעירים (לא ציון מגדרי) רקדו, ואמריקאיות צעירות (לא ציון מגדרי) ספקו כפיים ומחו דמעה. מושלי מדינות חגגו ניצחון היסטורי, ומושלי מדינות אחרות טיכסו עצה איך להינצל מן הרעה.

זה קרה מיד לאחר שבית המשפט העליון החליט לשלול את המעמד של "זכות חוקתית" מהפלות מלאכותיות. שישה מתשעת שופטיו קרעו לגזרים את פסק הדין ההיסטורי של 1973, זה שנודע בעגה המשפטית כ"רו נגד ווייד" (Roe vs Wade). החלטת 1973 הפכה את ההפלות לחוקיות בכל 50 המדינות, בששת החודשים הראשונים של ההיריון.

מתנגדי ההפלות לא השלימו עם רוע הגזרה, והתחילו מאבק פוליטי ומשפטי, שארך כמעט 50 שנה, והסתיים בניצחון מוחלט ביום ו'. הפסיקה החדשה מעבירה את ההחלטה על הפלות לידי כל אחת מן המדינות, ונראה שלפחות חצי מהן יאסרו הפלות מעיקרן.

ברור בהחלט, שהמאבק לא תם. מכאן ואילך הוא ילבש אופי פוליטי ומפלגתי, ילבה מחלוקות ויחדד את הקיטוב. עשרות אלפים הפגינו בימים האחרונים בכל רחבי ארה"ב, ולפחות בשתי מדינות, אריזונה השמרנית בדרום־מערב ורוד־איילנד הליברלית בצפון־מזרח, היו התנגשויות אלימות.

שלוש המערביות מקימות חזית משותפת

גאווין ניוסום (Newsom), מושל קליפורניה, המדינה גדולת האוכלוסין ביותר והעשירה ביותר בארה"ב, הכריז, "זה רגע חמור בהיסטוריה האמריקאית, הפילוג הגדול הזה בין מדינות אדומות למדינות כחולות". באמריקה, הצבע האדום מציין משום מה את הימין והצבע הכחול - את השמאל. "האדומות" הן הרפובליקאיות וה"כחולות" הן הדמוקרטיות.

ניוסום מקים עכשיו חזית משותפת עם שתי המדינות הצפוניות של החוף המערבי, וושינגטון ואורגון. גם בהן יש מושלים דמוקרטיים, ולמפלגה הדמוקרטית יש רוב באסיפותיהן המחוקקות. בלקסיקון האמריקאי, המדינות האלה הן "ליברליות" (ישראלים יעדיפו "שמאליות").

לא זו בלבד שהשלוש מתכוונות להגן על הזכות להפלות מלאכותיות בתחומיהן, הן מתכוונות גם לפתוח את שעריהן לרווחה בפני נשים מהמדינות, שבהן הפלה מלאכותית עומדת לצאת אל מחוץ לחוק.

ביום ו', עם ההודעה על פסיקת בית המשפט, הפלות מלאכותיות הפכו לעבירה פלילית ב־13 מדינות. ההערכות הן שבחודשים הבאים האיסור המלא על הפלות יתרחב ל־26 מדינות. מתנגדי ההפלות אינם מתכוונים להסתפק בזה. הם ינסו לחוקק איסור פדרלי על הפלות בכל 50 המדינות וחמש הטריטוריות של ארה"ב. חקיקה כזאת תצריך רוב בשני בתי הקונגרס וחתימה של הנשיא. זה לא יוכל לקרות לכל המוקדם לפני 2025, אם בכלל.

טראמפ חושש מכעסן של הנשים המתונות

הדמוקרטים מצדם מתכוונים להעמיד את ההפלות במרכז מערכת הבחירות המקרטעת שלהם לקונגרס, בחודש נובמבר. הסקרים חוזים להם תבוסה ניצחת, אבל הם מקווים שפסיקת בית המשפט העליון תשנה את דעתם של מצביעים מתונים ומהססים, בייחוד באזורים עירוניים.

תמיכת המצביעים האלה עמדה לדמוקרטים בשתי הבחירות הקודמות, אבל האינפלציה וחוסר הפופולריות של הנשיא ביידן מאיימות לחזור ולהטות את המתנדנדים ימינה. הדמוקרטים ידברו בחודשים הבאים על לבן של נשים מתונות מן המעמד הבינוני, התומכות בזכות להפלות. ב־50 השנה האחרונות, הדמוקרטים לא השכילו לתרגם תמיכה בהפלות להצבעה בקלפי, וזו אחת הסיבות שהם הגיעו עד הלום.

מנהיגים רפובליקאיים אמרו בשבועות האחרונים שהם אינם מודאגים מפסיקת בית המשפט (היא הייתה צפויה מאז הודלף תוכנה בחודש מאי). הרפובליקאים העריכו שהשפעת הפסיקה על מתנגדיה תאוזן על ידי השפעת הפסיקה על מחייביה; זאת אומרת מצביעים אסירי תודה ישתוו למצביעים שומרי טינה.

אבל, למרבה העניין, דווקא הרפובליקן, הרשאי לתבוע חלק ניכר מן האשראי על הפסיקה, אינו מתלהב. על פי דיווחים בתקשורת, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ אמר למקורביו, שהפסיקה תזיק למפלגה מפני שהיא "תכעיס נשים מהפרוורים". לפי ה'ניו יורק טיימס', להגבלות קודמות על הפלות במדינת טקסס השמרנית טראמפ קרא "כה טיפשיות".

כאשר העיתון שאל אותו בחודש מאי, אם הוא מילא תפקיד מרכזי בתהליך שאיפשר את הפסיקה הממשמשת ובאה, טראמפ, שאינו ידוע בצניעותו, השיב, "אני אינני אוהב לתבוע אשראי על שום דבר". העיתון כתב אז שהתגובה הזו "הזקיפה גבות". טראמפ כמובן תובע אשראי על כל דבר, בייחוד כאשר הוא האיש ששינה את הרכב בית המשפט העליון במנותו שלושה שופטים מן הימין השמרני. הם אלה שאיפשרו את פסיקת יום ו'.

הייתכן שטראמפ, המבורך באינסטינקטים פוליטיים, רואה משהו שמפלגתו אינה רואה, זאת אומרת הצבעת נקמה? אין לנו לפי שעה תשובה על השאלה הזו, חוץ מן הספק המסורתי ביכולתם של הדמוקרטים לגייס מצביעים בעניינים אמוציונליים. אבל הסקרים במרוצת השנים חזרו והראו שרוב גדול של האמריקאים תומכים בזכות להפלות.

"דרמה מיותרת" - והדרמה הבאה

בית המשפט העליון עשה ביום ו' משהו שהוא בדרך כלל נמנע מלעשות: הוא מחק תקדים משפטי שלם מספר החוקים. נשיא בית המשפט, ג'ון רוברטס, בעצמו איש ימין (מונה על ידי הנשיא בוש הבן לפני 17 שנה), קיווה לכרסם את התקדים בהדרגה, כדי להימנע ממה שהוא מכנה "דרמה מיותרת". אבל הרוב העומד ימינה ממנו לא חשש מפני דרמות.

אחד מחברי הרוב הזה, השופט קלרנס תומס, ימני מכל הימנים, כתב בחוות הדעת שלו, שמחיקת רו נגד ווייד אינה מספיקה ועל בית המשפט להעניק את אותו טיפול לכל פסיקה הנובעת מאותו המקור: התיקון ה־14 לחוקה. התיקון הזה נוסף ב־1868, בעקבות מלחמת האזרחים. הוא אסר לשלול מאזרחי ארה"ב "כל זכות או הגנה", או "שוויון בפני החוק". התיקון ה־14 הנחה את בית המשפט ב־1973 בהתרת ההפלות. ביום ו' בית המשפט קבע, כי מאחר שהפלות מלאכותיות לא היו זכות אזרחית ב־1868, הן אינן יכולות להסתופף בצילו של התיקון הזה.

הפגנה נגד חוק ההפלות בארה''ב / צילום: Jose Luis Magana

לפי תומס, אותו ההיגיון עצמו צריך לחול על שורה של עניינים נוספים, כמו פסק דין מ־1962 שהתיר לזוגות בוגרים להשתמש באמצעי מניעה, פסק דין מ־2003 שהסיר את המעמד הפלילי מיחסי מין בין גברים, ופסק דין מ־2015 שהאציל הגנה חוקתית על נישואים חד־מיניים.

השופט שכתב את פסיקת יום ו', סמיואל אליטו, כלל בה הבטחה שבית המשפט לא יגע לרעה בשום זכות אזרחית. ההפלות היו יוצאות מן הכלל, מפני שכרוכה בהן "הריגת העובר", הוא כתב. אבל בין הליברלים שורר עכשיו החשש, שבית המשפט הימני ביותר בזמננו אינו מתכוון לעצור. תנופת פסיקותיו האחרונות תישא אותו אל מסע לדה־ליברליזציה של חוקת ארה"ב, וממילא "הפילוג הגדול" בין אדומות לכחולות יתרחב ויילך.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny־globes
ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"