גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אושרה מסילת הרכבת לקריית שמונה: למה התחנה תיבנה מחוץ לעיר

התוכנית למסילת רכבת בין כרמיאל לקריית שמונה, בעלות של כ־12 מיליארד שקל, אושרה להפקדה • מומחים מבקרים בחריפות את קידום תחנות הרכבת מחוץ למרחבים העירוניים • ראש העיר: "יהיה פיתוח עתידי מסביב לתחנה"

קריית שמונה / צילום: Shutterstock
קריית שמונה / צילום: Shutterstock

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה צפון אישרה להפקדה את התוכנית להקמת מסילת הרכבת בין כרמיאל לקריית שמונה. התוכנית מקודמת על ידי חברת נתיבי ישראל. התחנה הצפונית ביותר של הקו תמוקם בקריית שמונה. תחנות נוספות בקו יהיו תחנת צח"ר (צפת, חצור הגלילית וראש פינה) ותחנה בכרמיאל באזור התעשייה במזרח העיר.

● העימות ברכבת מתחמם, רשות החברות מאבדת שליטה והמצב רק יחמיר עד הבחירות 
● מרב מיכאלי מוכנה לחטוף ביקורת, העיקר שיזכרו אותה כשרה משמעותית

בערים אירופאיות, גם קטנות מאוד, תחנת הרכבת ממוקמת בדרך כלל במרכז העירוני ההיסטורי והשוקק. ברבים ממקומות אלו הרכבת שהוקמה לפני עשרות או מאות שנים יצרה סביבה בנייה רוויה, צפופה ומעורבת בשימושים שונים שמרחק ההליכה הקצר מהם אל הרכבת תרם באופן משמעותי לחוזק הכלכלי באזור. ואולם, תחנות הרכבת שהקימה מדינת ישראל ממוקמות ברובן מחוץ לערים, בשטחים הפתוחים, בדופן העיר ומוקפות במגרשי חניה עצומים. תכנון זה עוין את הולכי הרגל ואת משתמשי התחבורה הציבורית.

"בית קברות למכוניות"

תחנת צח"ר ממוקמת מחוץ למרחב העירוני והיא תהיה צמודת דופן למע"ר מתוכנן, תחנת כרמיאל קרובה רק לאזור תעסוקה שייבנה בפאתי העיר, והתחנה בקריית שמונה תיבנה בשול העיר ולא במרכזה, סביבה מגרש עצום שיכיל 950 מקומות חניה.

בישראל מקדם המילוי הוא 1.2 נוסעים ברכב פרטי ובכל רכבת יכולים לנסוע 1,000 נוסעים - כך שהשטח העצום שמוקדש למכוניות יספיק כדי למלא קצת יותר מרכבת אחת. וכך, ההגעה לתחנת הרכבת שתיבנה בסכומי עתק, אם תתוקצב, תהיה נגישה גם הפעם רק למשתמשי הרכב הפרטי שייתכן שחלקם יעדיפו להמשיך בנסיעה ברכבם ולא להשאיר אותו בחניה שתתמלא במהרה. משתמשי התחבורה הציבורית יאלצו לעלות על אוטובוס, שבשל התכנון העירוני יבצע נסיעת "ספגטי" ברחובות עד שיגיע לתחנת הרכבת.

לדברי ראש עיריית קריית שמונה, אביחי שטרן, לעיר יש תוכנית אסטרטגית שמבססת אזור תעסוקה סביב תחנת הרכבת העתידית. לדבריו, "מרכז העיר לא מוגדר לפי מה שהיסטורית קבעו שהוא המרכז אלא לפי הפיתוח העתידי".

ואולם, לעמדתם של מומחים יש קושי בשאיפה "להזיז" את מרכז העיר ההיסטורי שסביבו העיר התפתחה. אלה אלכסנדרי, מנכ"לית עמותת מרחב - התנועה לעירוניות בישראל, מסבירה כי "אנחנו ממשיכים להקים תחנות במקום שקל ולא במקום שנכון בלב העיר. תחנה בשולי העיר מייצרת בית קברות למכוניות ונזק לעשרות שנים, תוך בזבוז שטח וכסף".

המתכננת יעל דורי מארגון אדם טבע ודין מצביעה על בעיה נוספת: "התחנות מתוכננות רק ביישובים יהודים, למרות יישובים ערבים גדולים הקיימים באזור. האם זו חזרה על טעות של הרכבת לכרמיאל - שלא עוצרת בגוש הגדול של דיר אלאסד, בעאנה ועילבון?". לדברי דורי, קידום תחבורת אוטובוסים מהירה ויעילה או רכבת קלה יכלו להיות פתרונות טובים יותר.

"הרכבת הזאת מיותרת", חורץ פרופ' ערן פייטלסון מהמחלקה לגיאוגרפיה באוניברסיטה העברית, "מדובר בעיר של 26 אלף תושבים ועל רכבת שניתן להחליף אותה בתחבורה ציבורית איכותית. ייתכן שמיון קדמי דחוף יותר לקריית שמונה או אולי שדרוג של מערכת החינוך ותמריצי תעסוקה וליצור מצב שלא צריך לנסוע לצפת לכל דבר. אגב, הרכבת יכולה לא רק להביא אנשים לקריית שמונה, היא עלולה גם לשאוב ממנה אנשים ופעילות כלכלית ולא ראיתי בחינה כלכלית בנושא הזה".

 

"צורך לאומי שיגורו פה"

שטרן דוחה את הטיעונים האלו. "בוא נעצור את הקו בגדרה, למה צריך פריפריה?", הוא שואל. "אנחנו לא רק בשיקולים של כסף. אנשים גרים פה ויש צורך לאומי שיגורו פה. זה מה ששומר על גבולות המדינה וצריך לתת להם להיות מחוברים, זה משפר את השירותים ואת העסקים".

אמר בור, כלכלן במשרד התחבורה בבריטניה: "זה לא מופרך שישראל תרצה לתת שירות רכבתי טוב לכל קצוות הארץ, ולממשלה יש זכות לקדם פרויקטים גם משיקולים אסטרטגיים ולא רק משיקולי עלות תועלת. אבל החישובים, אופן הבחירה והאלטרנטיבות חייבים להיות שקופים למשלמי המסים וכאן לישראל יש עוד דרך ארוכה. רוב קווי הרכבת, בטח באזורים פריפריאליים, לא מכניסים כסף למדינה - אבל יש תועלות כלכליות אחרות כמו חיסכון בזמן, פיתוח כלכלי, חיסכון בזיהום אוויר ועוד. כשממקמים תחנת רכבת במרכז העיר יש יותר ודאות לגבי התועלות שיתקבלו מהקו מאשר מתחנה שמתחשבת בפיתוח עתידי".

תגובות: "גישה לאזור"

משרד התחבורה מסר בתגובה כי "תחנת קריית שמונה תוכננה במרחב העירוני שמקדמת רמ"י, במטרה לשמור על ערכים סביבתיים בהם פארק קק"ל שנמצא בלב העיר. מאחר ומדובר בתחנה אזורית, מיקומה יאפשר גישה נוחה גם ליישובי האזור. תחנת צח"ר ממוקמת כחלק מהמע"ר החדש שנבנה בחצור הגלילית, ועל צומת המאפשר גישה נוחה ויעילה ליישובי רמת הגולן וליישובים נוספים".

מחברת נתיבי ישראל נמסר: "כל התחנות תוקמנה בראייה אסטרטגית עתידית לפיתוח ובינוי סביב התחנות תוך שילוב של מסחר, תעסוקה ומגורים".

עוד כתבות

המרכז לדרכונים זמניים, סמוך לקניון איילון בבני ברק, במאי השנה / צילום: שלומי יוסף

עובדים גויסו ולשכות חדשות נפתחו, אז למה עדיין צריך לחכות חודשים לדרכון חדש?

שרת הפנים איילת שקד הבטיחה בפברואר האחרון לפתור את משבר הדרכונים "בשבועות הקרובים" ● אבל חצי שנה אחר-כך, בדיקת גלובס מעלה כי התורים ללשכות עדיין ארוכים: 6 חודשים בתל אביב וירושלים, 4 חודשים בבאר שבע וכמעט חמישה חודשים בחיפה

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Mary F. Calvert

קרב האינפלציה של הפדרל ריזרב רחוק מניצחון

המפתח המרכזי למניעת סחרחרת מחירים ושכר נמצא בשוק התעסוקה, וכאן אין שום דבר שמניח את דעתו של הפדרל ריזרב – לפחות בינתיים ● הבנק המרכזי של ארה"ב יצטרך ככל הנראה לראות סימנים להקלה בשוק התעסוקה לפני שיאט את מבצע העלאות הריבית

שיחות הגרעין בווינה ב־2021 / צילום: Reuters

איראן דורשת מהמעצמות ערבויות למקרה שארה"ב תיסוג בשנית מהסכם הגרעין

בוושינגטון טרם החליטו אם להסכים למתווה החדש שהציעו המעצמות במסגרת שיחות הגרעין בווינה, והוגש גם למנהיג העליון של איראן עלי חמינאי ● וגם: חבר קבינט מאשים את לפיד וגנץ כי "השתמשו ביועמ"שית כדי לא לעדכן אותנו מראש על המבצע"

רן עוז, מנכ''ל קבוצת ישראכרט / צילום: באדיבות ישראכרט

המכה שהנחית הפועלים על ישראכרט כבר מורגשת: מציגה רווח נמוך משל המתחרה הקטנה יותר כאל

חברת כרטיסי האשראי הגדולה בישראל העבירה ברבעון השני 47 מיליון שקל נוספים לבנק הפועלים, כתוצאה מהסכם התפעול החדש, שכבר הפיל את מניית החברה ● הרווח הנקי של ישראכרט ברבעון צנח בכ-70%, אך המנכ"ל רן עוז משוכנע: "הבטחנו את בסיס הלקוחות שנים קדימה, נדע להפיק תוצאות יפות בשנים הבאות ובדרך כלל זה בא לידי ביטוי בשווי של החברה"

חברים בקהילה הלהט''בית, אשר רואים בהורותו המוכרת של ההורה הלא ביולוגי כ''הורות על תנאי'' / צילום: Shutterstock, fizkes

בית המשפט העליון קבע: פרידה אינה מצדיקה שלילת זכויות מהורה לא ביולוגי

מדאיג לראות כי מי שמערער את הלגיטימיות של הורות לא ביולוגית הם דווקא חברים בקהילה הלהט"בית, שרואים בהורותו המוכרת של ההורה הלא ביולוגי כ"הורות על-תנאי", שניתן להפקיעה במקרה של פרידה ● לאחרונה ניתנה שורת פסקי דין העוסקים בניסיונות של ההורה הביולוגי לבטל את זכויות ההורות של בן זוגו לשעבר, מה שמעיד כי מדובר בתופעה רחבת-היקף

האחים מיכאל ודניאל זלקינד, בעלי השליטה בדסק''ש / צילום: ישראל הדרי

הבעלים של סלקום הפיצו מניות של החברה ב-300 מיליון שקל. מה עומד מאחורי המהלך?

לגלובס נודע כי דיסקונט השקעות הפיצה לשוק כ-9% ממניות סלקום בכ-300 מיליון שקל ● הפצת המניות תאפשר לדסק"ש לנהל את מכירת השליטה בחברת התקשורת  ללא לחצים, אחרי שהשיגה מקור תזרימי לתשלומי החוב הקרובים

3 יזמים מספרים על החיים בצל המשבר / אילוסטרציה: גלובס

"שיחות הפיטורים היו נוראיות, לא יכולתי לזוז": 3 יזמי הייטק מספרים על קשיי המשבר

המשבר בהייטק וגל הפיטורים שבא בעקבותיו מובילים לחוסר ודאות בקרב עובדי הענף ● אלא שגם המנהלים שלהם, שעד לפני חודשים בודדים התרברבו בהכנסות גבוהות ורווחי עתק, נאלצים להתמודד עם השינוי הדרמטי ● שלושה יזמים, שסירבו להיחשף בשמם ובחרו להתראיין באופן אנונימי, מספרים לגלובס כיצד המשבר משפיע על מצבם הנפשי

מור בית השקעות / צילום: איל יצהר

בית ההשקעות מור זינק לצמרת במהירות מטורפת. מה יקרה לו עכשיו?

בתוך שלוש שנים בלבד הפך מור מבית השקעות קטן, משפחתי ונישתי למפלצת קופות גמל שמובילה בתשואות ושואבת לקוחות מכל המתחרים ● בזמן הזה זינק שווי הנכסים שהוא מנהל ב–250% ● איך הוא עשה את זה, ולמה בשוק טוענים שמקורן של התוצאות הפנומנליות בטריקים שלא יצליח לשחזר

בורסת ת''א / צילום: שלומי יוסף

העליות בבורסה התחזקו בסיום; סלקום צנחה ב-6.3%, מג'יק ב-7.3%

מדד ת"א 35 רשם עלייה של 0.9%. ת"א 90 טיפס ב-0.8% ומדד ת"א מניב חו"ל בלט בעלייה של 2.8% ● דוחות רבים זרמו לבורסה: פרטנר, אל על, דיסקונט וישראכרט כבר פרסמו תוצאות

שלישיית מה קשור בקמפיין אלקטרה / צילום: צילום מסך

מותג המזגנים ויתר על פרזנטור מוכר, לעג לפרזנטורים האחרים - ונשאר בחוץ

בקיץ הישראלי החם שלוש חברות המזגנים טורנדו, אלקטרה ותדיראן מגיעות לתודעת הצופים אבל הייסנס נותר בחוץ - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת המושקעת ביותר שייכת למותג הסלולר wecom שגייס את אנה זק, אולם היא נותרה מחוץ למדד

צביעת הנת''צ החדש בנתיבי איילון / צילום: באדיבות נתיבי איילון

על חשבון כלי רכב פרטיים: נתיבי העדפה חדשים יסומנו בגוש דן

עיריית ת"א ומשרד התחבורה קרובים לסיכום על הכשרת 5 ק"מ של נתיבים לתחבורה ציבורית בחודשים הקרובים, שיבוצעו בין-לילה ● נתיבים דומים מתוכננים גם בבת ים ובראשון לציון ● גם בכביש 1 יסומן נתיב, אך האכיפה בו שנויה במחלוקת

יואב גלנט בפריימריז של מפלגת הליכוד, ראשון לציון / צילום: שלומי יוסף

מקורבי נתניהו בפנים, חברי כנסת ותיקים בחוץ: כך נראית רשימת הליכוד לכנסת

איך כבשו יריב לוין, אמיר אוחנה, אלי כהן, יואב גלנט ודודי אמסלם את צמרת הליכוד והותירו אבק למי שהיו שם עד לפני רגע, כמו ישראל כ"ץ ● מיעוט הנשים במפלגה מתאר במדויק את המאבקים ואף את רשימות החיסול מאחורי הקלעים ● ולאיזה חברי ליכוד השתלמה העבודה הפרלמנטרית הקשה?

מטוס אל על / צילום: מיכל רז חיימוביץ

"שיפור בכל הפרמטרים": אל-על מדווחת על ביקושים דומים לאלה שחוותה טרם פרוץ המגפה

חברת התעופה עברה להציג רווח נקי ברבעון השני בזכות הטבת מס גדולה, כאשר גם בנטרולה היא מציגה עלייה בהכנסות ומעבר לרווח גולמי ותפעולי על רקע הסרת הגבלות הקורונה ● עם זאת, הערת עסק חי עדיין מתנוססת בדוחות החברה לנוכח גירעון בהון העצמי של קרוב לחצי מיליארד דולר

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין / צילום: Associated Press, Mikhail Klimentyev, Sputnik, Kremlin Pool

יצוא לאסיה ומחירים מזנקים: כך מנצחת רוסיה במלחמת האנרגיה מול המערב

התלות האירופית המתמשכת ברוסיה כספקית אנרגיה, שווקים חדשים שאינם מהססים לסחור עמה והמחירים המטאוריים בשוק האנרגיה הביאו הכנסות-עתק למדינה, ומאפשרים לה לממן את המלחמה באוקראינה ואף לאיים על אירופה בחורף קר וחשוך ● לפי הבנק המרכזי הרוסי, עודף הסחר במדינה הגיע לשיא של 166 מיליארד דולר

קריית גת / צילום: אלה מאירוביץ

עוד שטחים לתעשייה: אושר שינוי תוכנית המתאר לקריית גת שיעניק לאינטל אפשרות להתרחב

שינוי התוכנית יאפשר תוספת של כ-1,600 דונם לתעשייה ועוד תוספת 51,250 יחידות דיור שיתנו מענה לעיר בת 250 אלף תושבים ● השינוי כולל תוספת שטח לטובת הקמת בית חולים חדש ושטחי פנאי ונופש נרחבים לאורך נחל לכיש

סניף שופרסל / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

רשות ניירות ערך החלה בבדיקה בחשד לאי-סדרים ברשת שופרסל

אי-הסדרים קשורים ככל הנראה לחשד כי ברשת העבירו כספים מפעילות המזון, שהיא הרווחית ביותר עבור שופרסל, לפעילות הנון-פוד, בעיקר לרשת הפארם Be

יו''ר הליכוד בנימין נתניהו ורעייתו שרה בפריימריז / צילום: ראובן קסטרו, וואלה! NEWS

הפנים לשריונים: לאחר המהפכה ברשימת הליכוד, במפלגה מצפים להחלטת נתניהו

הטלפונים לראשי הערים במטרה שיתמכו בעורך ישראל היום לשעבר, הדילים שעיצבו את הצמרת החדשה של המפלגה, והמפלה של השרים לשעבר שלא השכילו לעבוד בכנסת: מאחורי הקלעים של הפריימריז בליכוד ● וגם: כך הפכה העבודה למפלגת נישה חברתית־כלכלית

עירא פלטי, דירקטור כיום ובעבר מנכ''ל סרגון / צילום: אורה בשן

מאבק השליטה בסרגון: חברת הייעוץ ISS תומכת בהדחת שני דירקטורים, אך מתנגדת למועמדי אוויאט לדירקטוריון

לקראת אסיפת בעלי המניות ממליצה ISS להדיח את המנכ"ל לשעבר עירא פלטי ואת יעל לנגר מהדירקטוריון, אך לא את דוד ריפשטיין שגם אותו ביקשה אוויאט להחליף ● קוראת לא לבחור במועמדי אוויאט לדירקטוריון, משום שאין להם ניסיון מתאים בתעשייה

דולר. צונח לשפל של 5 חודשים / צילום: Shutterstock

הדולר צונח לשפל של 4 חודשים מול השקל: אלו הסיבות העיקריות

אחרי שנחלש במחצית הראשונה של השנה עד כדי כך שכוחו בבלימת האינפלציה המיובאת נבלם, השקל ממשיך להתחזק מול הדולר האמריקאי בחסות העליות בשווקים מעבר לים

המקדש המורמוני בסולט לייק סיטי, יוטה / צילום: Shutterstock

ההשקעות החשאיות של הכנסייה המורמונית בהייטק הישראלי

מסמכים חושפים כי קרן מרשפילד אדוויזורס, שנשלטת בידי זרוע ההשקעות החשאית של הכנסייה המורמונית, השקיעה 70 מיליון דולר בקרן הון סיכון ובשתי חברות אינטרנט ישראליות, שהניבו לה רווחים אדירים ● ואיך זה שהקרן הצליחה להימנע מתשלום מס, למרות שאפילו עורך דינה היה משוכנע כי רשות המסים עומדת לגבות 25% מהרווחים? ● תחקיר גלובס