גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החנות וירטואלית, המחסן אמיתי: הלוגיקה שמאחורי ההשקעות במרכזים לוגיסטיים

הצמיחה המטאורית של אתרי המסחר המקוונים יצרה פלח שוק חדש ואיתן של מרכזים לוגיסטיים - המשמשים לאחסנה ולשינוע הסחורות ● התחום מגלם סקטור השקעה מניב, יציב וארוך-טווח שצפוי להמשיך לגדול ולצמוח

מרלו''ג של קרן פרולוג'יס בניו יורק / צילום: Associated Press
מרלו''ג של קרן פרולוג'יס בניו יורק / צילום: Associated Press

הכותב הוא שותף מנהל בקרני פמילי אופיס. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא, ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ניירות ערך או מוצר פיננסי כלשהו

אחת התהפוכות המרתקות שיצרה מגפת הקורונה היא הדיכוטומיה בין שוק הנדל"ן המסחרי, שספג מכה קשה כתוצאה מנטישת המשרדים, ובין ענף המרלו"גים (מרכזים לוגיסטיים) שהתחזק יותר ויותר כתוצאה מהמעבר הגלובלי המואץ לרכישות באתרי מסחר מקוונים.

כיום, שנתיים לאחר פרוץ המגפה, ניכר שסקטור המרכזים הלוגיסטיים עיגן את מקומו היטב ברשימה הפותחת של סקטורי ההשקעות המועדפים, וכי המגמה הזו צפויה להמשיך להתחזק ולצמוח ללא קשר למגפה.

ארגון הנדל"ן העולמי (AFIRE - A Fellowship for International Real Estate) פרסם בשנת 2019 את תוצאות הסקר שערך בין מומחי נדל"ן ברחבי העולם, וחשף כי 79% מהם יגדילו את החשיפה שלהם לנדל"ן תעשייתי וללוגיסטיקה בארה"ב. אין זה מפתיע.

אתרי מסחר אלקטרוניים (E-Commerce) זכו לאהדה רבה עוד לפני מגפת הקורונה, אולם פריצת המגפה העולמית בשנת 2020 הזניקה את השימוש בהם לרכישות מוצרים לשיא, ככל שחנויות ומרכזי קניות הוצאו משימוש בתקופות הסגרים.

כך לדוגמה, ברבעון הראשון של שנת 2020 הגיע מכירות המסחר האלקטרוני בארה"ב ל-211.5 מיליארד דולר (על פי הלשכה למפקד האוכלוסין של משרד המסחר האמריקאי). הביקוש האדיר לאתרי המסחר האלקטרוניים הגדיל בהתאמה את הביקוש למרכזים לוגיסטיים לצורך אחסנה ושינוע הסחורות הנמכרות. יותר ויותר מרכזים לוגיסטיים הוקמו ברחבי העולם לתמיכה במכירות המוצרים באמצעות האינטרנט, ובמהרה הם כבשו נתח שוק משלהם, כשהפכו חדשניים, טכנולוגיים ומתוחכמים.

מחירי המרלו"גים בישראל זינקו בעשרות אחוזים בתוך כשלוש שנים, והדבר לא שונה ברחבי העולם. הצמיחה בביקוש למרלו"גים באה לידי ביטוי בעסקאות ענק שנחתמו על ידי חברות ציבוריות, ובהשקעות ענק שבוצעו בחברות הללו.

העסקאות הללו, לצד עסקאות רבות נוספות, מצביעות על המשך מגמת צמיחה של מרלו"גים, המהווים את זרוע האחסנה של מוצרים של אתרי המסחר המקוונים הרבים בישראל ובכל העולם כולו. את פריצת שוק ההשקעות במרלו"גים מתוות קרנות הנדל"ן הגדולות אשר מנתבות את ההשקעות שלהן לסקטור מתוך הבנת פוטנציאל התשואה העצום שבו.

כניסתה של ענקית המסחר המקוון אמזון לישראל במאי 2019, השפיעה אף היא באופן דרמטי על ענף המרכזים הלוגיסטיים הישראלי, והעלתה את קרנו.

ההשפעה של המרלו"גים על הכלכלה הישראלית משמעותית ומובנת. אם בעבר מרלו"גים נתפשו כחלק מסל ההשקעות בנדל"ן, הרי שהיום הם זוכים לסקטור השקעות משל עצמם, וכאמור, הם מניבים תשואות יפות ומרשימות, בניגוד לסקטור המשרדים למשל. העלייה בדרישה למרלו"גים, במקביל לצמצום בקרקעות המתאימות, הביאה לעלייה במחירי הקרקעות למבני תעשייה.

שוק המרלו"גים האמריקאי והעולמי

שווי שוק המרלו"גים בארצות הברית עומד על 2.5 טריליון דולר נכון ל-2022, והוא הציג תשואה של 11% בשנה החולפת. התשואה עולה בעקביות משנה לשנה, והצפי הוא שהתשואה תמשיך לעלות בשנים הקרובות.

התחזיות למכירות באתרי מסחר אלקטרוני בארה"ב צופות צמיחה יציבה של 15% בשנים הקרובות, ועלייה של טריליון דולר בין השנים 2020-2025 (בניגוד למכירות לא מקוונות שהצפי לצמיחה בהן הוא של 1% בלבד). שוק הקמעונות האינטרנטי צפוי לגדול ב-60% בחמש השנים הקרובות, גידול אשר ידרוש 100 מיליון מ"ר של מחסנים בארה"ב כדי לספק מקום לביקוש.

 

שיעור התפוסה הממוצעת עומד על יותר מ-97%, וחוזי שכירות תעשייתיים נחתמים לתקופה ממוצעת של כחמש שנים. נתונים שנאספו מרחבי העולם מראים צמיחה מהירה בדמי השכירות בשוק המרלו"גים, וצפי לגידול משמעותי של הכנסות משכירות.

היסודות שתומכים בשוק ההשקעות בתחום

כדי להבין את התפוצצות שוק המרלו"גים ואת פוטנציאל ההשקעות בתחום, יש להבין תחילה את מקומם של המרלו"גים בזירה הכלכלית. מרלו"גים הם מבנים ייעודיים המשמשים לאחסון, אבל הרבה מעבר לייעודם הקונקרטי, הם מהווים מרכיב מרכזי בשרשרת האספקה העולמית, ולכן הם נקשרים באופן ישיר לענפי הייצור והצריכה.

ההשקעות במרלו"גים משרתות את המשקיע פעמיים. פעם אחת כנכס נדל"ני להשקעה, על כלל היתרונות הגלומים בכך, ובפעם השנייה, כ"נכס" ייצור וצריכה. הצמיחה הכלכלית של המרלו"גים כנכס ייצור וצמיחה נמדדת על פי התמ"ג (ייצור וגידול בייצור) ולכן הם מניבים גם בתקופות שאינן אופטימליות בשוק ההון, כגון המצב התנודתי הנוכחי.

המגמות העיקריות שתומכות בסקטור ההשקעות במרכזים לוגיסטיים כוללות מעבר מסיבי למסחר אלקטרוני, גידול עולמי במרלו"גים וטכנולוגיות מתקדמות בשרשרת האספקה.

לטכנולוגיה המתקדמת יש מרכיב מהותי נוסף בהשפעה על מרכזים לוגיסטיים ובהעלאתם לגדולה. הטכנולוגיות כיום תומכות בשקיפות רבה הרבה יותר בשרשרת האספקה ובהאצת זמני העברת סחורות, במטרה להגביר את צמיחת הסחר הבינלאומי ולשפר את שרשרת האספקה ​​במדינות.

טכנולוגיות מתקדמות, כגון בינה עסקית ורובוטיקה, עוזרות לשפר ולייעל את שירותי הלוגיסטיקה באופן חסר תקדים. הטכנולוגיות הללו הפכו תהליכיים מסורתיים איטיים למהירים ואוטומטיים, ומאפשרות לתכנן, ליישם ולשלוט בזרימת ההפצה, ולהעצים עשרות מונים את תהליכי האחסון והשליפה.

האבולוציה הלוגיסטית מאפשרת להביא סחורה בדיוק למקום שבו היא צריכה להיות, תוך כדי מעקב מתמיד וידיעה היכן היא נמצאת בכל רגע בדרך. הטכנולוגיה מסייעת למפות ולבחור בדרכים היעילות ביותר לאחסון והפצת סחורות.

כך, לקוחות אתרי המסחר זוכים לקבל את המוצר שלהם בזמן הנכון, במחיר הנכון, ובהגנה הנכונה - שתבטיח שהוא יגיע אל הרוכש בשלמותו. כל אלו תומכים, בסופו של דבר, בערך הנכסים הלוגיסטיים, ומעלים בתורם גם את הביקוש להשקעות.

בעיות בשרשרת האספקה שהחלו בתקופת הקורונה והתגברו עם המלחמה באוקראינה תרמו לעלייה באינפלציה, וגרמו עלייה בביקוש למרכזים לוגיסטיים, בגלל הצורך לאחסן כמויות סחורה משמעותיות כדי להימנע ממצבים של בעיות אספקה וסחורה שאינה מגיעה ליעד.

מהן הסכנות שיש להביא בחשבון?

בין ההיבטים החיוביים הרבים של השקעה במרלו"גים חשוב לשים לב לסכנות האפשריות. סקטור המרלו"גים מגלם פרופיל סיכון-תשואה גבוה: השקעה במרלו"גים מבוססת על דמי שכירות גבוהים ויציבים, בשל תנאי שכירות שמרביתם "טריפל נט" (רוב ההוצאות חלות על השוכר) לטווחים ארוכים וביקוש גבוה, ולכן היא צפויה לייצר תשואות גבוהות ועקביות בהתאם.

לזאת נוסיף את העלאות דמי השכירות השנתיות העקביות, שאף הן מגדילות את התשואה להשקעה. בדיוק מאותן הסיבות, שוק המרלו"גים מאופיין כ"זאב בודד". המאפיינים שלו שונים מהשקעות אחרות בנדל"ן מסחרי ולכן הוא אינו בקורלציה עם שוקי ההון.

מנגד, הסקטור עלול לייצר סיכונים הנובעים משינוי נתיבי מסחר, מהשפעות גיאוגרפיות וגיאופוליטיות בין מדינות ומהשפעות התמ"ג והצמיחה הכלכלית במדינות.

לכן חשוב לגוון את תיק ההשקעות ככל האפשר, גם כשמוסיפים לו השקעה במרלו"גים. השקעות מפוזרות היטב הופכות את ההשקעה במרלו"גים לכדאית ומשתלמת. סיכון שינוי נתיבי המסחר ניתן להפחתה באמצעות גיוון ההרכב הגיאוגרפי של תיק ההשקעות.

דרך נוספת להפחתת הסיכון טמונה בהשקעות בחברות בצורה של דיבידנדים. קרנות השקעות בנדל"ן (REIT) מאפשרות בחלקן כניסה למשקיעים לצורך רכישת נכסי הנדל"ן, ותשואה המגולמת על ידי דיבידנדים שהקרן מעניקה למשקיעים בהמשך.

קרן הריט פרולוג'יס (סימול: PLD) היא ענקית לוגיסטיקה אמריקאית, שנסחרת לפי שווי של 90 מיליארד דולר. מהנתונים הפונדמנטליים ניתן ללמוד שמדובר בחברה יציבה שמצליחה להגדיל את ההכנסות ב 7% משנה לשנה, ל-5 מיליארד דולר בשנת 2021.

עוד כתבות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים