גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חיים כצמן: "בת"א אפשר לייצר היצע של עוד חצי מיליון דירות, פשוט"

מייסד ומנכ"ל חברת הנדל"ן המניב ג'י סיטי דיבר בוועידה הכלכלית השנתית של איגוד החברות הציבוריות ואמר כי "הממשלה צריכה להחליט אם היא רוצה מדיניות או רוצה לספסר בנדל"ן ● לדבריו, עליות המחירים הן כלל עולמיות, אך הוא צופה התאוששות מהירה בביקושים

חיים כצמן / צילום: עינת לברון
חיים כצמן / צילום: עינת לברון

הוועידה הכלכלית השנתית של איגוד החברות הציבוריות, התקיימה היום (ג') במרכז הכנסים של הבורסה לני"ע בתל אביב. אחד הדוברים המרכזיים בוועידה היה חיים כצמן, מייסד ומנכ"ל חברת הנדל"ן המניב ג'י סיטי (לשעבר גזית גלוב).

בשיחה אישית עם מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות אילן פלטו, התייחס כצמן למגוון נושאים, אולם פתח בתחום המאקרו. "אני חושב שאנחנו נמצאים בשני אירועים אולי שלושה שהתחברו.

"הראשון הוא התפוצצות בועת ההייטק, אירוע שהתחיל בנובמבר שעבר. רואים את יציאת האוויר ממה שהיה בתחילת שנות ה-2000. התופעה שנייה היא התפרצות אינפלציונית שנובעת מהמדיניות של הממשלות בתקופת הקוביד, בשילוב עם בעיות בשרשראות אספקה והלחימה באוקראינה.

"הלחימה באירופה זה המרכיב השלישי, וכולם מביאים לתוצאה שאנו רואים אותה. בהבדל מפעמים קודמות בהיסטוריה, התמסורת הרבה יותר מהירה. אנשים הורידו ביקושים מהר, אנשים הפסיקו לרכוש בתים בארה"ב הרבה יותר מהר ולכן אני חושב שהתהליך הזה יהיה הרבה יותר קצר.

"אני לא חושב שתהליך ההתאמה יהיה ארוך. אני גם לא חושב שאנחנו חוזרים מהר מאוד לשיאים. זה לא V, אני מקווה שזה U ואני מתפלל שזה לא L. אלה הן האפשרויות יש פה שינוי סקולרי, שנובע מהדברים שציינתי, ובסופו של דבר תימצא איזושהי רצפה חדשה, שאולי אנחנו נמצאים לידה, ומשם הדברים יתפתחו".

"עליות מחירי הנדל"ן הן תופעה כלל עולמית"

בהמשך ביקש פלטו את התייחסותו של כצמן לשוק הנדל"ן למגורים המקומי. פלטו שאל את כצמן מה צריך לעשות כדי לעצור את עליות המחירים, והאם זו תופעה כלל עולמית או עניין ייחודי לישראל?

בתשובה, אמר כצמן כי "התופעה של השנתיים-שלוש האחרונות היא תופעה כלל עולמית, ועוד יותר בתחום שכירות הנדל"ן למגורים, שאנחנו די עוקבים אחריו עכשיו. גם בארה"ב היו עליות של 34%-40%, וגם באירופה שם אנחנו פעילים במדינות הנורדיות ובמרכז אירופה, ובכולן ללא יוצא מהכלל רואים עליות די דרמטיות במחירי השכירות וגם במחירי הדיור עצמם.

"אני מתגורר במיאמי שבפלורידה ושם היו עליות מחירים אסטרונומיות. יותר חזקות מאשר בישראל, לפחות בשנתיים האחרונות.

"אבל בישראל יש בעיה ארוכת שנים של חוסר בסיסי בדיור. מדינה שצומחת באוכלוסייה בשיעורים שכמעט ולא קיימים - בטח שלא ב-OECD ובעולם המערבי - של 2% בשנה, והאנשים האלה צריכים לגור. יש את הבעיות הרגילות שכולם מדברים עליהן, וזה שהממשלה שולטת על כל מלאי בקרקעות, והממשלה צריכה להחליט אם היא רוצה מדיניות או רוצה לספסר בנדל"ן הזה ולקבל את המקסימום בגינו.

"וכל עוד הממשלה בחרה באלטרנטיבה השנייה, של לקבל את המקסימום בגין הקרקעות, אני לא רואה את המכשיר שיעצור את עליית מחירי הדיור".

בתגובה, שאל פלטו את כצמן איך הוא מציע לממשלה לפעול בנושא, בהנחה שכל אחד בממשלה רוצה לעצור את עלייתי מחירי הנדל"ן. "אפילו פוליטית זה דבר שכולם רוצים אותו, ולא מצליחים. איך אתה מסביר את זה?", שאל פלטו.

על כך הגיב כצמן, כי "אני לא בטוח שאתה צודק. אני לא בטוח שהבנקים רוצים שמחירי הנדל"ן ירדו. אני גם לא חושב שאתה רוצה שאצל רוב האזרחים תיפגע תחושת העושר. מעבר לזה, יש היום בישראל מנגנונים שלא מעודדים בניה למגורים.

"המנגנון העיקרי שאני כבר צועק עליו 10 או 15 שנים, זה הנושא של הארנונה בישראל, שבעצם היא לא מעודדת ראשי ערים לדאוג שתהיינה יותר דירות בעירם, אלא שיהיו יותר משרדים ויותר מרכזים מסחריים. המבנה הזה הוא לקויו ומעוות. ברוב העולם יש מס רכוש עירוני שנקבע כאחוז משווי הנכס.

"הטענה העיקרית של רון חולדאי על יוקר הדיור היא שהוא אומר 'עשיתי עיר נהדרת, כולם רוצים לגור פה, המחירים עולים ועכשיו כועסים עלי'. זאת התשובה שלו וזה העניין.

"אם לראש עיר, היה כדאי לבנות יותר דירות, אז הוא לא היה תוקע תוכניות בניין עיר והוא לא היה מנסה להקים יותר משרדים ויותר מרכזי קניות. וכל עוד המנגנון הזה לא שונה, זה מה שאנחנו רואים.

"הופעתי בכנס אחר ואמרתי שבת"א יש 50 אלף דונם ובת"א יש 215 אלף יחידות דיור. זה בערך 4 יחידות דיור לדונם וצריך 20 יחידות דיור לדונם. אפשר לעשות לפחות 20 ואגב בתוכניות החדשות זה מה שבונים.

"ככה שאין באמת מחסור אמיתי בקרקעות בישראל. יש מחסור ברצון, יש מחסור בתכנון, אבל אין מחסור בקרקעות ובטח לא באזורי ביקוש. בת"א אפשר לייצר היצע של עוד חצי מיליון דירות, פשוט".

בהמשך, ציין כצמן כי "יש עוד רעה חולה שמתרגשת עלינו, וזו תמ"א 38. למה היא רעה חולה? כי נותנים לא מספיק. את אותה דרך ייסורים יכול לעבור היזם עם פי שלושה אחוזי בניה, ולא יקרה שום דבר לאף אחד.

"עכשיו מעלים את גובה הבניינים מ-5 ל-7 קומות, והבעיה היא שבעוד 20 שנה יורידו אותם ויבנו 9 קומות. זה הסיפור האמיתי בעניין. זה נובע מהסיבה הבסיסית שכולנו יהודים וצרות זאת העין זה המוטיב שמוביל את העניין.

"בכל מקום שבו אני רואה מנוף, ומהבית שלי ברחוב פנקס אני רואה ארבעה, אפשר היה לבנות 20 קומות במקום שבע קומות, פשוט. ובמקום רחק 4, רחק 15. כמו שנותנים במתחם חסאן עראפה ובתוכנית ל' ובשדה דב ובעוד כל מיני מקומות.

"זה לא דבר שלא קורה במקומות החדשים. תכיל את זה על הכל. אין שום סיבה שלא.

"דירה להשכיר הוא מודל מאוד נכון ומאוד ישים"

בהמשך פנה פלטו לשאלות בנוגע לחברת ג'י סיטי עצמה. פלטו ציין בפני כצמן את הביקורת שנשמע עליו בשל התרכזות החברה בעיקר בחו"ל, ושאל אם יש שינויים בעניין.

כצמן ענה, כי "זו חוכמת הבדיעבד. אם המצב היה הפוך ולא היה גל חזק בישראל והשקל היה נחלש ולא מתחזק, אז כולם היו חושבים שאני גאון. זה לא נורא.

"בפועל אנחנו נמצאים בישראל ונמצאים במרכז אירופה ונמצאים בברזיל ונמצאים בארה"ב. ואנחנו בהחלט הגדלנו את הפעילות שלנו בישראל וגם בארה"ב. נכנסנו לתחום המגורים להשכרה בישראל, ואני חושב שהרעיון של תוכנית דירה להשכיר, המודל הזה הוא מאוד נכון ומאוד ישים.

"מן הראוי שהממשלה תיתן עליו הרבה יותר דגש ותוציא הרבה יותר קרקעות לבנייה בתוכנית הזאת. זאת התוכנית היחידה שנותנת לאדם אלטרנטיבה אמיתית לרכישת דירה, כי הבעיה מספר אחת של שכירות למגורים היא הוודאות.

"הוודאות שניתן לגור באותה הדירה לאורך ימים. ובמודל שלנו אדם יוכל בפועל לגור אצלנו 20 שנה מבלי להחליף את מקום מגוריו. הוא יוכל ללדת את ילדיו וללוות אותם עד גיל הצבא באותו מקום, מבלי לדאוג שבעל הבית ישנה לו את ההסכם או יעלה לו את שכר הדירה יותר ממה שהוא יודע מראש.

"ודאות מאוד חשובה לדייר והתנאים העסקיים של דירה להשכיר הם פחות או יותר כאלו, שיזם עם אופק ארוך יכול לעשות את זה. ככה אפשר לשרת הן את הצרכים של היזם והמשקיע וגם את צורכי הדייר. זאת אלטרנטיבה אמיתית ובפעם הראשונה בישראל לרכישת דירה".

על קרב השליטה: "מי שרוצה לקנות מניות מוזמן"

לבסוף, שאל פלטו את כצמן על קרב השליטה שהתחולל בחודשים האחרונים בחברת ההחזקות נורסטאר, ששולטת ב-ג'י סיטי. כצמן הוא בעל השליטה בנורסטאר אולם בחודשים האחרונים ניסתה חברת ישראל קנדה להשתלט על נורסטאר ואף הגישה הצעה לרכישת מלוא הבעלות בה, לפני שנסוגה בעקבות הנפילות שנרשמו בבורסה מאז סוף אפריל.

בתגובה, ענה כצמן כי "זה רק מהווה הוכחה לאיכות החברה. התפקיד שלי כמנהל בחברה זה למקסם את השווי לבעלי המניות. זה התפקיד של ההנהלה והדירקטוריון לפי הלכת רבלון, וכל אחד עושה את זה בדרך שלו.

"יש לנו מועצת מנהלים מצוינת ואנחנו מנהלים את החברה לטובת כל בעלי המניות. ומי שרוצה לקנות מניות מוזמן. הכל בסדר ומי שרוצה להציע הרבה כסף לבעלי המניות שלי זה עוד יותר בסדר. אני ממשיך", הוא הדגיש.

עוד כתבות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: לפחות 33 נהרגו בתקיפה ישראלית בחלב, בהם אנשי חיזבאללה ואזרחים

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים