גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בורות ופופוליזם בדרך לפיזור: כך נראים הימים האחרונים של הכנסת ה-24

רגע לפני פיזור הכנסת הקואליציה מנסה לקדם חוק להסדרת עתיד המיזם התחבורתי הגדול בתולדות המדינה ● האופוזיציה מתנגדת ללא נימוק ענייני, בעיקר כדי למנוע מהממשלה את ההישג ● שרת התחבורה מאיימת שבלי החוק הפרויקט ייתקע, למרות שבשלב זה ניתן לקדם את המטרו גם בלעדיו ● ואיפה האינטרס הציבורי? גלובס עושה סדר בסערה סביב המיזם שנועד לחלץ אותנו מהפקק

מרב מיכאלי ויאיר לפיד, בהצבעה על פיזור הכנסת / צילום: יוסי זמיר
מרב מיכאלי ויאיר לפיד, בהצבעה על פיזור הכנסת / צילום: יוסי זמיר

רק באישון לילה במליאה חשף ח"כ יואב קיש כי חוק המטרו, הפרויקט הגדול והיקר בתולדות המדינה, נלקח כקלף מיקוח במשא ומתן בין האופוזיציה לקואליציה על תאריך הבחירות. לפני כן, במשך שעות ניסו בכירי האוצר שהסתובבו במסדרונות הכנסת להבין מדוע החוק יצא מחוץ לרשימת החקיקה שהוסכמה רגע לפני פיזור הכנסת. תחילה הואשמו החרדים, ולאחר מכן טענו בליכוד שתוואי הרכבת לא הולם את דרישותיהם, ואילו גורמים אחרים אמרו שלא יאפשרו הישגים אחרונים לקואליציה הגוססת. היום (ג') כבר הונחה המטרה בגלוי על השולחן: אם תאריך הבחירות יוקדם ל-25 באוקטובר, ישוחררו החוקים שנלקחו כבני ערובה פוליטיים והמרכזי שבהם - חוק המטרו. האופוזיציה רוצה שהבחירות יתקיימו ב-25 באוקטובר מכיוון שבני הישיבות בחופש בו, מה שיקל על גוש נתניהו לגייס פעילים ומצביעים.

חוק המטרו נועד להסיר חסמים ולחצים, גם פוליטיים, בפני פרויקט התשתית הגדול שבוצע אי פעם בישראל. אם החוק לא יעבור כעת, הפרויקט הענק לא "ייעצר", כפי שמסבירים בקואליציה (שלא העבירה אותו בעצמה במושב החורף), אבל גם המחנה השני עושה שימוש ציני בפרויקט ההכרחי לקידום המדינה כשהליכוד - שבממשלתה הפרויקט נולד - מנצל אותו כדי לדחוק את הקואליציה להקדים את מועד הבחירות.
מה המשמעות של חוק המטרו? החוק נועד להסדיר את מודל המימון של הפרויקט, את הגופים שיוקמו לניהולו, הרגולציה עליו והתיאום בין גופי התשתית השונים. החוק תוכנן לעבור במסגרת חוק ההסדרים, אך בלחץ יו"ר הכנסת והייעוץ המשפטי, הוא פוצל ואחרי שהקואליציה לא העלתה אותו להצבעה במושב החורף, וכעת מחכה לקריאה שנייה ושלישית.

 

מיזם ארוך טווח שסובל מחוסר יציבות שלטונית

למעשה, פרויקט המטרו הוא רק דוגמה לאיך מיזמים ארוכי טווח נתקעים בשל אי היציבות הפוליטית. כשישראל מתקשה לצאת מהפלונטר של מערכות הבחירות, בשלוש השנים האחרונות מעטות התוכניות ארוכות הטווח שיצאו לפועל. כך, פרט להצלחות בחוק ההסדרים האחרון, כל החוקים שנדחקו מחוץ לחוק ההסדרים ל"עבודה מעמיקה" במשרדים נותרו לבסוף על רצפת המליאה. החשש כעת הוא שלאחר הבחירות, הקואליציה החדשה שתקום לא תרצה להעביר חוק זהה לזה שניסתה קודמתה לקדם. כך, יכול להיות שהתהליך הארוך שעבר חוק המטרו יחזור לנקודת ההתחלה.

על התוכניות לביצוע הפרויקט החלו לעבוד במשרדי הממשלה עוד בתקופת שר התחבורה ישראל כ"ץ וממשלת הליכוד. החוק אמנם נרקם באותה תקופה, אבל אף פוליטיקאי לא לקח על הפרויקט קרדיט. עם הקמת הממשלה הנוכחית והעברת חוק ההסדרים והתקציב, המטרו קיבל דחיפה רצינית של תקציב התחלתי בסך 6 מיליארד שקל, העברת התוכניות בממשלה וחקיקת החוק הייעודי. הוועדה שבה נידון החוק, ברשות ח"כ יוליה מלינובסקי, סיימה להכין את החוק לקריאה שנייה ושלישית שבועות לפני סיום מושב החורף, אך הוא נדחה למושב הקיץ ואת סוף הסיפור כולנו כבר מכירים.

כשנדחתה ההצבעה על החוק, שאלנו מדוע לא מעבירים אותו בקריאה שנייה ושלישית במושב החורף עצמו. אז ענו לנו בקואליציה כי סדרי העדיפויות אחרים. יש חוקים דחופים יותר. עכשיו החוק נפל למלכודת פוליטית בשיא המשבר שגילגל את הכנסת והמדינה כולה למערכת בחירות נוספת. גרירת הרגליים מזכירה את העובדה שבמשך חודשים התחבטו במשרדי הממשלה מי יהיה ראש רשות המטרו, עד שנאלצו להעביר החלטת ממשלה מיוחדת להקמת ועדת איתור רגע לפני פיזור הכנסת. אבל כשזה מתאים פוליטית - ניתן לשמוע את זעקות המטרו מהרצליה ועד רחובות - לאורך התוואי כולו.

למעשה, חוק המטרו הוא רק דוגמה להתנהלות שאפיינה במידה רבה את הממשלה הנוכחית. יוזמות חשובות כמו סיוע לעסקים שנפגעו בגל האומיקרון, חלופת שקד לתמ"א 38 וחוק המכר נתקעו על שולחן הכנסת שבועות וחודשים משום שהקואליציה הייתה משותקת. האופוזיציה הכתיבה את סדר היום, השרים נהנו מחופש פעולה יחסי במשרדיהם, אך בכנסת שרר כאוס.

זעקות הגעוואלד מול ההתנגדויות הריקות

זעקות חברי הקואליציה הופנו תחילה אל יש עתיד ובפרט כלפי בועז טופורובסקי שמנהל את המשא ומתן מול הליכוד והסכים לשמוט את החוק החוצה מהליך ההסכמות. אולם לאחר מכן נמצאה התשובה הפוליטית ההולמת: חברי העבודה, מרצ וכחול לבן תקעו לליכוד חוק יקר ללבם: מימון בחירות. כעת, למרות שהליכוד וויתר על חוק מימון המפלגות, המשוואה החדשה כבר נוצרה: אם הקואליציה רוצה את חוק המטרו, היא תידרש לתת לאופוזיציה משהו בתמורה.

גם בקואליציה לא תמימים. ראשיה הזהירו מפני "עצירה" של הפרויקט או הקפאתו, אך הדבר אינו נכון. חוק המטרו עוסק כאמור במימון ושחרור חסמים בשלב הביצוע, ודחייתו לכנסת הבאה עשויה לדחות אותו, אך לא לבלום אותו לגמרי. עולה גם שאלה סביב עצם הזעקה של שרת התחבורה מרב מיכאלי על העיכוב. הרי לא נשמעה ממנה ביקורת דומה על העיכוב בפתיחת הקו האדום, למרות שברור לגורמי המקצוע שהוא לא ייפתח כמובטח בנובמבר 2022. אז מדוע זועקת מיכאלי עכשיו?

"מזל" שיש משבר שיזכיר את משבר התחבורה

בתקציב המדינה הופנו תקציבים שונים לתשתיות רכבות ורכבות קלות, אך הצרכים גדולים בהרבה. את הפוליטיקאים כמעט ולא ישאלו על הנושא הזה ומהדורות החדשות ממעטות לפתוח בו, יתכן שמרבית הישראלים כלל לא שמעו על מערכת המטרו המתוכננת - עד שהוא מנוצל להיות סלע הסחר הפוליטי. לפי דוח משרדי הממשלה ומומחי תחבורה שפורסם ביולי 2020, אוכלוסיית מטרופולין גוש דן תגדל עד לשנת 2040 במיליון וחצי בני אדם נוספים, לפי מדד TOMTOM הבינלאומי, מתוך למעלה מ-400 ערים, תל אביב ממוקמת במקום ה-16 בצפיפות בכבישים, ההשקעה בישראל בתשתיות תחבורה נמוכה, גם היום, לעומת המדינות המפותחות.

הכוח המוגבר של הלחצים המקומיים

בשעת לילה הפיצה ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) הודעה שבה האשימה את הליכוד "תשאלו את עצמכם, למה בליכוד כל כך נחושים למנוע מחוק המטרו לא לעלות להצבעה? כי יש פריימריז. מסתבר שיש פעיל ליכוד מרכזי ברעננה שמתנגד נחרצות למטרו והוא זה שאחראי לטירוף שאנחנו נמצאים בו - הוא מפעיל לחץ על חברי הליכוד והם ישר נעמדים דום".

מוקדם יותר ח"כ שלמה קרעי אישש את התזה כשצייץ שיסכים להצביע בעד החוק אם הוא יגיע לבית לוינשטיין ברעננה. אם הקו יגיע לשם הוא ידלג על שכונתם של המתנגדים, אבל הם בכלל דואגים לנגישות לאנשים עם מוגבלות. גם העירייה תומכת בטענות ביד אחת כשביד השניה היא מתנגדת להקמת נתיבים לתחבורה ציבורית, אבל הנגישות היא שחשובה. בכל אופן, גם חברי כנסת מיש עתיד תומכים במאבק התושבים הנמרצים.

אלו יכולים גם לרשום לזכותם הישג נוסף: לפני כחודשיים החליטו מוסדות התכנון לפצל את תוכנית קו M1 צפון כך שהתוכנית תסתיים בהרצליה וקידום חלקה הצפוני ביותר הכולל שלוחות לרעננה, כפר סבא, הוד השרון ורמת השרון - יקודמו בנפרד ובהמשך. ההחלטה עלולה לעכב את הגעת המטרו לתושבים האלו שימשיכו לעמוד בפקקים. נראה כי מדובר באחד המאבקים האפקטיביים ביותר שהורמו בתחום התכנון בשנים האחרונות, תושבי גוש דן ישלמו את המחיר.  

מה יש בחוק המטרו ולמה הדחייה שלו לא תבטל את הרכבת התחתית בגוש דן

פרויקט המטרו השאפתני, שאומדנו התקציבי הוא 150 מיליארד שקל, צפוי להיות הגיים-צ’יינג’ר של משבר התחבורה ברחבי מטרופולין תל אביב.

המיזם כולל רשת של שלושה קווי רכבת מהירה ותת־קרקעית, שתחבר 24 רשויות מקומיות. הפרויקט ישפר דרמטית את היכולת להתנייד באחד המטרופולינים הפקוקים בעולם המערבי. לפי הערכות הממשלה, התועלת הכלכלית תעמוד על 390-550 מיליארד שקל. המיזם גם יביא תועלות אורבניות לנוכח הפיתוח סביב תחנות הרכבת שייאפשרו לצופף את הערים, וכן תועלות חברתיות משום שהנגישות של אוכלוסייה במעמד סוציו־אקונומי נמוך אל מוקדי התעסוקה תשתפר דרמטית.

שתי תוכניות אושרו

הפרויקט עומד על שתי רגליים: הרגל התכנונית והרגל החוקית. מבחינת התכנון, מקודמות ארבע תוכניות של שלושת הקווים, כששתיים מהן כבר אושרו בממשלה, ויתר הקווים בשלב תכנוני מתקדם.

החוק נועד להסדיר את מודל המימון, הגופים שיוקמו לניהול הפרויקט, רגולציה, ותיאום בין גופי התשתית השונים. החוק תוכנן לעבור במסגרת חוק ההסדרים, אך בלחץ יו"ר הכנסת והייעוץ המשפטי - הוא פוצל. חלקו הועבר לדיונים בוועדה למיזמי תשתית שהכינה אותו בתוך מושב אחד לקריאה שנייה ושלישית, אבל הקואליציה לא העלתה אותו להצבעה במושב החורף.

כשהתקבלה ההחלטה על פיצול החוק, גורמי המקצוע הורגעו. "תוך חודשיים תקבלו את החוק כולו", נאמר להם. החוק חשוב לשלבי הביצוע, אז הפרויקט יקבל תעדוף וימנע הטלת מגבלות של רשויות מקומיות וגופי תשתית על ביצועו. אולם, הביצוע יחל רק בשנה הבאה.

המטרו עלול להתעכב

משרד התחבורה פרסם בימים האחרונים מכרז לניהול ולתכנון בלבד, ונותר לבצע תכנון מפורט גם להעתקת תשתיות עד לתחילת העבודות. ובכל מקרה, גם אם החוק יידחה - הפרויקט לא ייעצר ולא יוקפא. המטרו ייסע, אך הוא עלול להתעכב. מנהלת אגף מטרו במינהל התכנון, יעל סלומון הסבירה כי "המדינה נערכת באופן מקיף לקידום הפרויקט בהיבט של תכנון, תקצוב וחקיקה, ואם לא יינתנו הכלים לביצוע הפרויקט אין סיכוי שנגיע ליעד שהממשלה הציבה - פתיחת המערכת בעוד עשור".

עוד כתבות

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה