גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בדקה ה-90: הרפורמה המובטחת במדד תשומות הבנייה מתכווצת. כמה ישלמו הרוכשים?

ועדת הכספים אישרה הבוקר תיקון לחוק המכר, שכולל הצמדה של רק 40% ממחיר דירה חדשה לרכיב הבנייה במדד • המשמעות: ההוזלה שהבטיח לקדם שר הבינוי והשיכון זאב אלקין מצטמצמת, ורוכשי הדירות יפסידו אלפי שקלים שהובטחו להם

הרפורמה מתכווצת. כמה ישלמו הרוכשים?
הרפורמה מתכווצת. כמה ישלמו הרוכשים?

תיקון 9 לחוק המכר (דירות) אושר היום (ד') רשמית בוועדת הכספים של הכנסת - והוא קובר סופית את הניסיון להצמיד את מדד תשומות הבנייה לרכיב הבנייה בלבד. כזכור, אתמול הכריז יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר, על שורת הסכמות, בהן תקופת מעבר עד ליישום הצמדת המדד לרכיב הבנייה. עם זאת, בנוסח החדש שהוצג היום עניין זה - שנחשב לאחד המרכזיים בהצעת החוק המקורית - לא הופיע כלל. לפי הנוסח שאושר בוועדה, רק 40% ממחיר דירה חדשה בשוק החופשי יוצמד למדד תשומות הבנייה.

רפורמת הדגל של אלקין מחלקת סוכריות לקבלנים | פרשנות

נזכיר כי נושא השינוי בהצמדת מחירי הדירות למדד נחשף כאן לראשונה כבר בדצמבר האחרון, וגם בנוסח הראשון של ההצעה הממשלתית, שפורסם בתחילת החודש שעבר, הוצע להגביל את ההצמדה לרכיב הבנייה בלבד, וזאת משום ש"מוכרים רבים נוהגים להצמיד את מחיר הדירה למדד תשומות הבנייה, על אף שחלק מהותי ממחיר הדירה מורכב מקרקע ומרכיבים נוספים שאינם מושפעים בפועל מעליית מדד תשומות הבנייה".

בכמה תתכווץ ההנחה שיקבלו רוכשי הדירות?

המשמעות של שינוי ההצמדה היא צמצום ההנחה לרוכשי הדירות באלפי שקלים. 

על פי השיטה שהוצעה בחוק במקור, והוצאה ממנו בסופו של דבר, על דירה בשווי מיליון שקל, שעלויות הבנייה שלה הן כ־300 אלף שקל (כלל אצבע הוא שעלויות הבנייה מוערכות בכשליש מהעלות הכוללת של דירה), יצטרך הרוכש להוסיף כ־19,800 שקל - לפי קצב עלייה שנתי של 6.6% במדד, נכון למאי האחרון, ובהצמדה לרכיב עלויות הבנייה בלבד.

על פי השיטה החדשה שאושרה היום, על 200 אלף השקלים הראשונים - התשלום הראשון על הדירה, שנקבע לרוב על 20% ממחירה - לא יוסיף הרוכש כל סכום שהוא כהצמדה למדד, כנהוג כיום בשוק. באשר ל־800 אלף השקלים הנוספים, המחיר יוצמד רק ל־50% ממחיר הדירה, כלומר ל־400 אלף שקל. המשמעות: בקצב עליית מדד של 6.6%, על הרוכש יהיה להוסיף למחיר הדירה כ־26,400 שקל.

נזכיר כי כיום, לפני כניסת החוק לתוקף וללא כל שינוי בהרכב ההצמדה למדד תשומות הבנייה, הרוכשים נאלצים להוסיף את עליית המדד לכל מחיר הדירה, ולשלם בשל כך סכומים גדולים עוד יותר. בדוגמה שלנו, ובהנחה שהתשלום הראשון לא מוצמד למדד גם במקרה הזה, על דירה בשווי מיליון שקל נדרש כיום הרוכש להוסיף סכום של 52,800 שקל.

מה החליטו בוועדת הכספים אתמול?

אתמול, במהלך הדיון שבו הוצגו ההסכמות לחוק, אמר ח"כ קושניר כי "הנושא הזה מייצר הרבה מאוד מורכבויות, ולכן החלטנו להציע הוראת מעבר: היות שהשוק היום פועל גם ככה בשיטה לפיה 20% הראשונים ממחיר הדירה לא מוצמדים למדד, נקבע כי שאר התשלומים יוצמדו למדד תשומות הבנייה בשיעור של 50% ממחיר הדירה, על כל תשלום. מדובר בהוראת מעבר עד לתקינת התקנות שמשרד הבינוי והשיכון צריך להביא לאישור ועדת הכלכלה".

למרות זאת, בנוסח שהוצג היום אין כל אזכור להוראות מעבר כלשהן, כך שמעשית השיטה שהוזכרה לעיל תהפוך לשיטה הקבועה. בשורה התחתונה המשמעות היא כאמור שמעתה 40% ממחיר דירה חדשה בשוק החופשי יוצמד למדד תשומות הבנייה. מסביבת ח"כ קושניר נמסר כי הנושא הוצא מהחוק בשל החשש שיביא לחוסר שוויון, בגלל ההבדל בין הפריפריה למרכז בכל הנוגע לסכום כל רכיב בנפרד במדד תשומות הבנייה.

שיטה אחת למכרזי המדינה - ושיטה אחת בשוק החופשי?

ההשלכות של הוצאת נושא רכיב הבנייה מהצעת החוק עשויות להיות נרחבות, שכן הן עלולות ליצור מצב שבו יהיו שני "מסלולי חישוב" של הצמדת מחירי דירות חדשות - האחת למכרזי המדינה, דרך רשות מקרקעי ישראל, והשנייה לשוק החופשי.

בתחילת החודש, כחלק מהמהלך לקידום תיקון 9 לחוק המכר, אישרה מועצת מקרקעי ישראל כי "תשלום שמשלם רוכש דירה על קרקעות מדינה לא יוצמד למדד כלשהו ולא תתווסף עליו ריבית כלשהי למעט הצמדת רכיב הבנייה למדד תשומות הבנייה, ממועד כריתת ההסכם עם הקבלן לרכישתה ועד מועד התשלום האחרון". כלומר מעשית במכרזי המדינה תהיה הצמדה לרכיב הבנייה במדד תשומות הבנייה - ובשוק החופשי לא. ההערכות הן כי כעת תובא למועצת מקרקעי ישראל הצעה לעדכון ההחלטה הזו, כדי להתאימה למצב החדש.

החוק יובא עוד היום לכנסת?

אישור התיקון לחוק המכר בוועדת הכספים הגיע היום לאחר חמישה דיונים בנושא, שגררו ויכוחים רבים ועוררו לא מעט אמוציות. גם היום, כשנראה שהחוק נמצא בישורת האחרונה, התגלו כמה מחלוקות בין הצדדים, שאף הובילו לכמה הפסקות בדיון לצורך השגת הסכמות. אחת הסוגיות המרכזיות הבוקר הייתה מועד כניסתו של החוק לתוקף, ובסופו של דבר הוחלט שהוא יחול בתוך שבעה ימים מיום פרסומו ברשומות.

כעת, לאחר האישור בוועדת הכספים, תובא הצעת החוק להצבעה במליאת הכנסת, לקריאה שנייה ושלישית. בסביבת שר הבינוי והשיכון זאב אלקין, שאמר בדיון בוועדה כי יש להביא את החוק לאישור בהקדם, מקווים כי ההצבעה תתקיים עוד היום.

"זה מהלך משמעותי מאוד", ציין השר אלקין בסוף הדיון. "אנחנו מגיעים לאישור שלו בוועדה אחרי מסע חקיקה לא פשוט בכנסת, שנמצאת בתקופה מורכבת מאוד. אני שמח שזהו אחד מהמקרים הלא רבים שבהם הצלחנו לייצר שיתוף פעולה חוצה מחנות עבור האזרחים בכנסת הזאת".

"התיקון צריך לחול גם על חוזים שנחתמו בעבר"

ח"כ בצלאל סמוטריץ', אשר יזם את הצעת החוק בתחילת הדרך, אמר כי "מדובר בתיקון חשוב ודרמטי. אנחנו מחויבים לתת מענה גם לרוכשים שכבר רכשו דירות, ונתאמץ מאוד לעשות את זה, אבל זה לא יקרה בלי רצון טוב מצד הקבלנים. אם נראה שהסיפור הזה לא נפתר בדרכים מסוימות שאנחנו עובדים עליהן כעת, אביא לכנסת הבאה הצעה נוספת שתחיל את התיקון, בתנאים מסוימים, גם על חוזים שנחתמו בעבר". נציין כי בהצעת החוק שאושרה הבוקר מצוין במפורש כי תיקון 9 לחוק המכר "לא יחול על דירה שחוזה המכר לגביה נכרת לפני תחילתו של התיקון" - עניין שגם הוא עורר ויכוח במהלך הדיון, אך בסופו של דבר נכלל בגרסה הסופית.

דבריו של מנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ, אמנון מרחב, בתום הדיון, מעידים על רגשות מעורבים שאיתם יצאו הקבלנים מהדיון: "היה דיון ברמה מקצועית מדהימה מצד כל חברי הכנסת, הרגשנו את האוזניים הקשובות מכל הצדדים, אך מבלי לקלקל את החגיגה, אני רוצה לומר שהתאחדות הקבלנים סבורה שהחוק לא טוב, שלא יעשה שום דבר טוב לשוק הדיור ולרוכשים. אני מקווה שבקדנציה הבאה יתוקנו העיוותים שנוצרו בהצעה שאושרה כאן".

עוד כתבות

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

עליות קלות באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין