גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נתיב פלוס מתרחב לכביש 1 ועד למחלף השלום באיילון. איך תתבצע האכיפה?

השרה מיכאלי הבטיחה 120 ק"מ של נתיבי תחבורה ציבורית, אולם ספק אם ברשויות המקומיות יסכימו לשתף פעולה בשל הבחירות המוניציפליות ● במסגרת התוכנית הוקצו 200 מיליון שקלים לתגבור התחבורה הציבורית בנתיבים אלו, אבל לא ניתן מענה למחסור החמור בנהגי אוטובוסים

עומס תנועה בנתיבי איילון / צילום: איל יצהר
עומס תנועה בנתיבי איילון / צילום: איל יצהר

במסגרת תוכנית המיליון שהציגה השרה מרב מיכאלי, משרד התחבורה נערך לצביעת נתיבי העדפה בכביש 1 ממחלף שער הגיא ועד לנת"צ הכניסה לעיר. מעבר לכך, בתוכנית ישתמשו בתשתית הנתיבים המהירים באיילון עבור התחבורה הציבורית וקארפולים, וכן יכשירו נתיבי העדפה מהירים בעיר תל אביב לפי הסכמות שיגובשו מול העירייה.

מנגד, היכולת לקדם תוכניות כאלו בערים אחרות מוגבלת - כאשר משרד התחבורה מתנהל כמו "ברווז צולע" עד לבחירות, ואילו ראשי הערים נערכים לבחירות המוניציפליות. במהלך השבועות הקרובים מתוכננת הפניית תשומת הלב להעברת התשתית הציבורית לטובת התחבורה הציבורית, וככל הנראה גם לקארפולים - בדומה לנתיב פלוס הפעיל בכביש החוף. בפני המהלך המבורך צפויים אתגרים לא פשוטים, כשבמרכזם: אכיפה ותגבור שירות בזמן שיש מחסור בנהגים.

בתחילת השבוע אימצה הממשלה את התוכנית שגובשה במשרדי הממשלה ובהובלת משרד התחבורה לצעדי חירום שיהוו פתרונות חלופיים לרכב הפרטי, או כפי שהציגה אותה שרת התחבורה כ"תוכנית המיליון" - בשאיפה להוריד מיליון נסיעות של כלי רכב פרטיים מהכבישים מדי יום, מתוך 12 מיליון בסך הכל. התוכנית מכילה צעדים שביכולת המשרד לבצע גם בלעדיה, וצעדים ארוכי־טווח שדורשים שינויי חקיקה אשר לא בטוח אם הממשלה תעביר כממשלת מעבר. בכל אופן, הצעד המשמעותי ביותר הוא הכשרת 120 ק"מ של נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית על חשבון נתיבים קיימים לרכב פרטי עד לתום השנה.

סכום נמוך יחסית להרחבת כביש

זהו מהלך שיחסוך שנים של תכנון, סטטוטוריקה, הפקעות וביצוע, ויהיה זול בהרבה. עלות הכשרת כל הנתיבים היא 150 מיליון שקלים, סכום נמוך יחסית להרחבת כביש למטרת הוספת נתיבי העדפה. במסגרת התוכנית, שרת התחבורה מתחייבת להכשיר 120 ק"מ של נת"צים, לעומת כ־70 ק"מ שהופיעו בתוכנית העבודה של המשרד בחודש מרץ. הבשורה היא שאלו אמורים להתבצע על חשבון נתיבים קיימים.

במשרדי הממשלה נערכים לבצע את הפעימה הראשונה בשבועות הקרובים. בכפוף לאישורי בטיחות מתוכנן, כאמור, לצבוע נתיב לנסיעה ציבורית ושיתופית - בדומה לנתיב פלוס - על כביש 1 ממחלף שער הגיא ועד לנתיב התחבורה הציבורית בכניסה לעיר.

הנתיבים משפיים לראשל"צ קרובים לסיום

בה בעת, הנתיבים המהירים שמקימה חברת נתיבי איילון משפיים לראשון לציון מגיעים להבשלה במקטע שנמצא באיילון צפון ועד למחלף השלום, תוך הקדמת לוחות הזמנים. מדובר בנתיב נוסף ועתיר משאבים שמקימה המדינה למשלמי אגרה ולתחבורה ציבורית ושאטלים, שאמורים לנסוע עליו מחניוני חנה וסע - בדומה לנתיב המהיר בכביש 1.

מערכת הנתיבים המהירים עתידה להתחיל לפעול בשנת 2025 ועד אז, ישמש הנתיב שהוקם לנסיעה בחלקו כנתיב בלעדי לאוטובוסים ובחלקו כנתיב מעורב - אוטובוסים ומכוניות שיש בהן מספר נוסעים מתאים. פתיחתם המוקדמת של נתיבים אלו היא מבורכת, אך אם יהיו חלק מתוכנית המיליון - מדובר בפספוס המטרה להכשיר נתיבי העדפה על חשבון נתיבים קיימים. וזאת, משום שמדובר בנתיב שהוכשר במיליארדי שקלים - וישמש בינתיים לנסיעות אלו. כשהקמת הנתיב תושלם, התחבורה הציבורית תצטרף לנתיבים המהירים. לאחר פתיחתם ב־2025, המדינה מתחייבת על מהירות נסיעה של 80 קמ"ש, ובהתאם ייבנה המודל שיאפשר, אם בכלל, נסיעת משלמי אגרה.

 

צביעת נתיבי העדפה בכבישים אלו מבורכת אבל הם ייתקלו בקשיי אכיפה, שכן לא נמצאה חלופת אכיפה אלקטרונית שתסייע לטיפול במספר הנוסעים ברכב. לכן, במסגרת התוכנית ממשיכים לאמץ את הפתרון הבעייתי של אכיפה באמצעות יחידת האופנוענים של המשטרה, שתוצריה דלים. התוכנית קובעת כי בתוך 120 יום המשטרה תתגבר את סיירת האופנוענים, ותוכנית האכיפה תתואם עם משרד התחבורה אחת לשישה חודשים - כדי להגדיל את פיקוח המשרד על האכיפה, ושזו לא תוסט למשימותיה האחרות של המשטרה.

פתרונות אכיפה נוספים הוסדרו במסגרת חוק ההסדרים שהוגש עם תקציב המדינה, אך אלו עדיין לא בוצעו על ידי משרד התחבורה - בהם הקמת יחידת אכיפה של המשרד שפעילותה צומצמה לכבישים הבינעירוניים, בעקבות דיוני ועדת הכלכלה של הכנסת. לפי התוכנית, היחידה תוקם ב־30 ביוני 2023. פיילוט נוסף שנקבע בחוק ההסדרים הוא להכשיר 40 אוטובוסים לצילום עבירות תנועה, בדומה למיזם שומרי הדרך של הרלב"ד. עם זאת, הדבר לא קרה וגרירת הרגליים נמשכת. במטרה שאכן תתבצע אכיפה ניסיונית זו, ראש רשות התחבורה הציבורית נדרש לפנות בתוך 30 יום למפעילי התחבורה הציבורית כדי לקדם את הנושא.

לעומת זאת, נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית בלבד ניתן לאכוף בקלות כפי שעושות עיריות תל אביב וירושלים, ובמשרד התחבורה עדיין מתעקשים להמשיך ולהכשיר נתיבים משותפים לנסיעות שיתופיות ולתח"צ.

המשרד מתקשה לטפל בתוספות השירות

אחת הסיבות לכך נעוצה בהיקפי השירות, בגלל שאלו לא תמיד מצדיקים הקצאה של נתיב בלעדי לתחבורה הציבורית. במסגרת התוכנית, המשרד יקצה 200 מיליון שקלים לתגבור התחבורה הציבורית באותם נת"צים שיוכשרו. אולם, המשרד מתקשה לטפל בתוספות השירות, בשל המחסור בנהגי אוטובוסים, ולכן תוספת תחבורה ציבורית תעלה במקרים רבים בהסטתה ממקומות אחרים.

התוכנית לא מציעה פתרון למשבר הנהגים, והיא כוללת הקמת צוות בנושא שאין לו יכולות משמעותיות ולא מוסמך לקבל החלטות שיחייבו הוצאה תקציבית. מעבר לסוגיית השכר, משרד התחבורה יכול לקצר את זמני ההכשרה הארוכים ואת ההמתנה המייגעת, שעלולה להגיע גם לעשרה חודשים.

בכוונת המשרד לצבוע גם נתיבי העדפה ברשויות המקומיות. בשלב הראשון, בעיקר בתל אביב. עם זאת, במסגרת פרויקט מהיר לעיר מתוכננת הקמת נתיבים מידיים גם בבת ים, ראשון לציון וחולון, כך שאלו נמצאים בארסנל התוכניות. המשרד נמנע עד כה מלאלץ רשויות לצבוע נתיבי העדפה ומסתמך על הסכמות, שקשה יהיה להשיגן ערב הבחירות המקומיות.

בעבר, המשרד סיכם עם עיריית רעננה על הקמת נתיב תחבורה ציבורית, וכשהעירייה התנגדה - בכיר במשרד התחבורה דאז קובי בליטשטיין הנחה להכשיר את הנתיב חרף ההתנגדות. עם זאת, השר הממונה דאז ישראל כ"ץ עצר את המהלך. לכן, בחוק ההסדרים האחרון נקבע כי המשרד יסמיך בתוך 90 יום את החברות הממשלתיות שמתכננות נת"צים להיות רשות התמרור המקומית לתקופת ההקמה, ולמעשה להעניק להן את הכוח להקים בכל מקרה נתיבי תחבורה ציבורית. למרות הוראת החוק, הסמכות לא הועברה והמשרד, שוב, ויתר על המקל ומסתפק בגזרים, שכן במסגרת ההסכמים - הרשויות זוכות לשדרוג המרחב הציבורי. השוט היחיד של המשרד הוא הפחתת שירות האוטובוסים במקומות שבהם אין הסכמות.

ממשרד התחבורה נמסר: "בהתאם לתוכנית המיליון שאושרה פה אחד בממשלה, משרד התחבורה יבצע בשנה הקרובה 120 קילומטרים נוספים של נתיבי העדפה לתחבורה הציבורית. עם השלמת העבודה המקצועית, יפורסם המידע לציבור".

עוד כתבות

עודד פורר, ישראל ביתנו / צילום: יוסי כהן

האם הירידה במחירי הפירות והירקות היא בזכות הרפורמה בחקלאות?

הרפורמה בחקלאות עשויה להוביל להורדת מחירים. האם היא כבר עושה זאת? ● המשרוקית של גלובס

דיסני פלוס / צילום: Shutterstock, Ivan Marc

דיסני עקפה לראשונה את נטפליקס במספר מנויי הסטרימינג בעולם

וולט דיסני פרסמה דוחות חזקים והפתיעה לטובה הן בשורות ההכנסות והרווח והן בתוספת המנויים ● החברה צופה להגיע ל-245 מיליון מנויים בדיסני פלוס עד 2024, לצד הורדת התחזיות על רקע החשש מפני איבוד לקוחות בשוק ההודי ● המניה זינקה בכ-7% במסחר המאוחר

3 יזמים מספרים על החיים בצל המשבר / אילוסטרציה: גלובס

"שיחות הפיטורים היו נוראיות, לא יכולתי לזוז": 3 יזמי הייטק מספרים על קשיי המשבר

המשבר בהייטק וגל הפיטורים שבא בעקבותיו מובילים לחוסר ודאות בקרב עובדי הענף ● אלא שגם המנהלים שלהם, שעד לפני חודשים בודדים התרברבו בהכנסות גבוהות ורווחי עתק, נאלצים להתמודד עם השינוי הדרמטי ● שלושה יזמים, שסירבו להיחשף בשמם ובחרו להתראיין באופן אנונימי, מספרים לגלובס כיצד המשבר משפיע על מצבם הנפשי

סניף שופרסל / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

רשות ניירות ערך החלה בבדיקה בחשד לאי-סדרים ברשת שופרסל

אי-הסדרים קשורים ככל הנראה לחשד כי ברשת העבירו כספים מפעילות המזון, שהיא הרווחית ביותר עבור שופרסל, לפעילות הנון-פוד, בעיקר לרשת הפארם Be

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Mary F. Calvert

קרב האינפלציה של הפדרל ריזרב רחוק מניצחון

המפתח המרכזי למניעת סחרחרת מחירים ושכר נמצא בשוק התעסוקה, וכאן אין שום דבר שמניח את דעתו של הפדרל ריזרב – לפחות בינתיים ● הבנק המרכזי של ארה"ב יצטרך ככל הנראה לראות סימנים להקלה בשוק התעסוקה לפני שיאט את מבצע העלאות הריבית

בורסת הנאסד''ק בוול סטריט / צילום: Shutterstock

השוק הדובי מאחורינו והאינפלציה מתקררת? במורגן סטנלי ובג'פריס מזהירים משאננות

הנתונים האחרונים מציירים תמונה מעודדת של יציאה משוק דובי – אלא שיש מי שמבקש לשאול האם פירושה של ההתאוששות היא כניסה לשוק שורי – או שזה עוד לא הזמן לאנחת רווחה?

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בשוקי אסיה; מדד ניקיי מזנק בקרוב ל-2.5%

מדד ניקיי ביפן חזר למסחר לאחר יום חופשה ומזנק, ירידות קלות בשנגחאי ואוסטרליה ● מחירי הנפט יורדים בכ-0.3% ● מניית סופטבנק מזנקת לאחר שבנק ההשקעות הפחית החזקות בחברת המסחר המקוון עליבאבא ● המסחר בוול סטריט אמש ננעל במגמה מעורבת, נאסד"ק מחק 0.6% מערכו

יו''ר הפד ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta

שיא האינפלציה מאחורינו? הנתונים בארה"ב מספקים סיבות לאופטימיות

האינפלציה בארה"ב לחודש יולי ירדה לקצב שנתי של 8.5% ובקצב מהר מהצפוי בין היתר בשל ירידת מחירי הנפט ● אבל סביבת המחירים עדיין לא יציבה והפדרל ריזרב צפוי להמשיך להעלות את הריבית, גם אם בקצב מתון יותר של 0.5% ● טור אורח

ח''כ יריב לוין / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

מסתמן: שינוי דרמטי בעשירייה הפותחת של הליכוד; יריב לוין בראש

לפי ספירת הקולות עד כה (כ-50%), את המקום הראשון כבש ח"כ יריב לוין, ואחריו אלי כהן, יואב גלנט, דודי אמסלם ואמיר אוחנה, שיחד עם נתניהו בראש – הם החמישייה הפותחת החדשה של הליכוד שמחליפים את נבחרי פריימריז 2019

חברים בקהילה הלהט''בית, אשר רואים בהורותו המוכרת של ההורה הלא ביולוגי כ''הורות על תנאי'' / צילום: Shutterstock, fizkes

בית המשפט העליון קבע: פרידה אינה מצדיקה שלילת זכויות מהורה לא ביולוגי

מדאיג לראות כי מי שמערער את הלגיטימיות של הורות לא ביולוגית הם דווקא חברים בקהילה הלהט"בית, שרואים בהורותו המוכרת של ההורה הלא ביולוגי כ"הורות על-תנאי", שניתן להפקיעה במקרה של פרידה ● לאחרונה ניתנה שורת פסקי דין העוסקים בניסיונות של ההורה הביולוגי לבטל את זכויות ההורות של בן זוגו לשעבר, מה שמעיד כי מדובר בתופעה רחבת-היקף

אברהם מבורך, מייסד Kiki / צילום: יח''צ

מיזם האירועים ש"תפס" את בעלי מקס סטוק יוצא לגיוס המונים

מיזם KIKI, מעין מרקט פלייס ומתכנן וירטואלי לאירועים, יוצא לקמפיין גיוס המונים באמצעות fundit במטרה להשיג מהציבור 4 מיליון שקל ● וגם: סטודנטים ממכללת תל חי פיתחו אצבעות גבינה טבעוניות לילדים וזכו במקום הראשון בתחרות הבינלאומית לטכנולוגיות מזון IFT ● אירועים ומינויים

אבי גבאי, מנכ''ל פרטנר / צילום: דוברות ההסתדרות

דוחות פרטנר: מספר המנויים צמח ברוב החטיבות והרווח הנקי זינק

פרטנר פרסמה את דוחות הרבעון השני והציגה צמיחה בהכנסות משירותים בסלולר, אך מכירות ציוד הקצה ירדו, והשוק הקווי בקיפאון - למרות הגידול במנויים באינטרנט ● בדומה לפלאפון וסלקום, שירותי הנדידה סיפקו רוח גבית לתוצאות החזקות

יו''ר הפד ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta

הפד צפוי להמתין לעדויות נוספות להאטה באינפלציה לפני קבלת החלטות

ההקלה בלחצי המחיר בחודש שעבר קרתה לאחר דיווחים על גידול שכר חזק מהצפוי, ובכך מסבכת את תחזית קביעת הריבית של הפד

עו''ד זאב פרל / צילום: דודו בכר

"אחרי 7 שנים אפשר להפוך לשותף": עו"ד זאב פרל מספר איך מנהלים משרד עורכי דין מרחוק

עו''ד זאב פרל, ראש משרד עורכי הדין פרל כהן, מסמן בראיון לגלובס את האתגר הבא של הפירמות בישראל ("גלובליות אמיתית, הלקוחות רוצים למכור לארה"ב") • וטוען: "בינתיים המשבר בהייטק הוא משברון. רואים יותר זהירות מצד החברות, ואולי זו זהירות טובה"

מטוס אל על / צילום: מיכל רז חיימוביץ

"שיפור בכל הפרמטרים": אל-על מדווחת על ביקושים דומים לאלה שחוותה טרם פרוץ המגפה

חברת התעופה עברה להציג רווח נקי ברבעון השני בזכות הטבת מס גדולה, כאשר גם בנטרולה היא מציגה עלייה בהכנסות ומעבר לרווח גולמי ותפעולי על רקע הסרת הגבלות הקורונה ● עם זאת, הערת עסק חי עדיין מתנוססת בדוחות החברה לנוכח גירעון בהון העצמי של קרוב לחצי מיליארד דולר

המרכז לדרכונים זמניים, סמוך לקניון איילון בבני ברק, במאי השנה / צילום: שלומי יוסף

עובדים גויסו ולשכות חדשות נפתחו, אז למה עדיין צריך לחכות חודשים לדרכון חדש?

שרת הפנים איילת שקד הבטיחה בפברואר האחרון לפתור את משבר הדרכונים "בשבועות הקרובים" ● אבל חצי שנה אחר-כך, בדיקת גלובס מעלה כי התורים ללשכות עדיין ארוכים: 6 חודשים בתל אביב וירושלים, 4 חודשים בבאר שבע וכמעט חמישה חודשים בחיפה

רן עוז, מנכ''ל קבוצת ישראכרט / צילום: באדיבות ישראכרט

המכה שהנחית הפועלים על ישראכרט כבר מורגשת: מציגה רווח נמוך משל המתחרה הקטנה יותר כאל

חברת כרטיסי האשראי הגדולה בישראל העבירה ברבעון השני 47 מיליון שקל נוספים לבנק הפועלים, כתוצאה מהסכם התפעול החדש, שכבר הפיל את מניית החברה ● הרווח הנקי של ישראכרט ברבעון צנח בכ-70%, אך המנכ"ל רן עוז משוכנע: "הבטחנו את בסיס הלקוחות שנים קדימה, נדע להפיק תוצאות יפות בשנים הבאות ובדרך כלל זה בא לידי ביטוי בשווי של החברה"

צביעת הנת''צ החדש בנתיבי איילון / צילום: באדיבות נתיבי איילון

על חשבון כלי רכב פרטיים: נתיבי העדפה חדשים יסומנו בגוש דן

עיריית ת"א ומשרד התחבורה קרובים לסיכום על הכשרת 5 ק"מ של נתיבים לתחבורה ציבורית בחודשים הקרובים, שיבוצעו בין-לילה ● נתיבים דומים מתוכננים גם בבת ים ובראשון לציון ● גם בכביש 1 יסומן נתיב, אך האכיפה בו שנויה במחלוקת

הפקולטה לניהול.  עובדים קשה כל היום ומתעמלים פעם או פעמיים בשבוע? / צילום: Shutterstock

עובדים קשה כל היום ומתעמלים פעמיים בשבוע? מחקר חדש מגלה שזה לא מספיק

ידוע ששעות עבודה ארוכות תורמות לריבוי של מקרי מוות ממחלות לב ושבץ ● מחקר חדש מצא כי בניגוד למה שחשבנו עד כה, פעילות גופנית מתונה אינה מגינה עלינו מנזקי עומס העבודה, ובמובן מסוים אפילו להפך ● הפקולטה, מאמרים של חוקרי הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב

דולר. צונח לשפל של 5 חודשים / צילום: Shutterstock

הדולר צונח לשפל של 4 חודשים מול השקל: אלו הסיבות העיקריות

אחרי שנחלש במחצית הראשונה של השנה עד כדי כך שכוחו בבלימת האינפלציה המיובאת נבלם, השקל ממשיך להתחזק מול הדולר האמריקאי בחסות העליות בשווקים מעבר לים