גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נתיב פלוס מתרחב לכביש 1 ועד למחלף השלום באיילון. איך תתבצע האכיפה?

השרה מיכאלי הבטיחה 120 ק"מ של נתיבי תחבורה ציבורית, אולם ספק אם ברשויות המקומיות יסכימו לשתף פעולה בשל הבחירות המוניציפליות ● במסגרת התוכנית הוקצו 200 מיליון שקלים לתגבור התחבורה הציבורית בנתיבים אלו, אבל לא ניתן מענה למחסור החמור בנהגי אוטובוסים

עומס תנועה בנתיבי איילון / צילום: איל יצהר
עומס תנועה בנתיבי איילון / צילום: איל יצהר

במסגרת תוכנית המיליון שהציגה השרה מרב מיכאלי, משרד התחבורה נערך לצביעת נתיבי העדפה בכביש 1 ממחלף שער הגיא ועד לנת"צ הכניסה לעיר. מעבר לכך, בתוכנית ישתמשו בתשתית הנתיבים המהירים באיילון עבור התחבורה הציבורית וקארפולים, וכן יכשירו נתיבי העדפה מהירים בעיר תל אביב לפי הסכמות שיגובשו מול העירייה.

מנגד, היכולת לקדם תוכניות כאלו בערים אחרות מוגבלת - כאשר משרד התחבורה מתנהל כמו "ברווז צולע" עד לבחירות, ואילו ראשי הערים נערכים לבחירות המוניציפליות. במהלך השבועות הקרובים מתוכננת הפניית תשומת הלב להעברת התשתית הציבורית לטובת התחבורה הציבורית, וככל הנראה גם לקארפולים - בדומה לנתיב פלוס הפעיל בכביש החוף. בפני המהלך המבורך צפויים אתגרים לא פשוטים, כשבמרכזם: אכיפה ותגבור שירות בזמן שיש מחסור בנהגים.

בתחילת השבוע אימצה הממשלה את התוכנית שגובשה במשרדי הממשלה ובהובלת משרד התחבורה לצעדי חירום שיהוו פתרונות חלופיים לרכב הפרטי, או כפי שהציגה אותה שרת התחבורה כ"תוכנית המיליון" - בשאיפה להוריד מיליון נסיעות של כלי רכב פרטיים מהכבישים מדי יום, מתוך 12 מיליון בסך הכל. התוכנית מכילה צעדים שביכולת המשרד לבצע גם בלעדיה, וצעדים ארוכי־טווח שדורשים שינויי חקיקה אשר לא בטוח אם הממשלה תעביר כממשלת מעבר. בכל אופן, הצעד המשמעותי ביותר הוא הכשרת 120 ק"מ של נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית על חשבון נתיבים קיימים לרכב פרטי עד לתום השנה.

סכום נמוך יחסית להרחבת כביש

זהו מהלך שיחסוך שנים של תכנון, סטטוטוריקה, הפקעות וביצוע, ויהיה זול בהרבה. עלות הכשרת כל הנתיבים היא 150 מיליון שקלים, סכום נמוך יחסית להרחבת כביש למטרת הוספת נתיבי העדפה. במסגרת התוכנית, שרת התחבורה מתחייבת להכשיר 120 ק"מ של נת"צים, לעומת כ־70 ק"מ שהופיעו בתוכנית העבודה של המשרד בחודש מרץ. הבשורה היא שאלו אמורים להתבצע על חשבון נתיבים קיימים.

במשרדי הממשלה נערכים לבצע את הפעימה הראשונה בשבועות הקרובים. בכפוף לאישורי בטיחות מתוכנן, כאמור, לצבוע נתיב לנסיעה ציבורית ושיתופית - בדומה לנתיב פלוס - על כביש 1 ממחלף שער הגיא ועד לנתיב התחבורה הציבורית בכניסה לעיר.

הנתיבים משפיים לראשל"צ קרובים לסיום

בה בעת, הנתיבים המהירים שמקימה חברת נתיבי איילון משפיים לראשון לציון מגיעים להבשלה במקטע שנמצא באיילון צפון ועד למחלף השלום, תוך הקדמת לוחות הזמנים. מדובר בנתיב נוסף ועתיר משאבים שמקימה המדינה למשלמי אגרה ולתחבורה ציבורית ושאטלים, שאמורים לנסוע עליו מחניוני חנה וסע - בדומה לנתיב המהיר בכביש 1.

מערכת הנתיבים המהירים עתידה להתחיל לפעול בשנת 2025 ועד אז, ישמש הנתיב שהוקם לנסיעה בחלקו כנתיב בלעדי לאוטובוסים ובחלקו כנתיב מעורב - אוטובוסים ומכוניות שיש בהן מספר נוסעים מתאים. פתיחתם המוקדמת של נתיבים אלו היא מבורכת, אך אם יהיו חלק מתוכנית המיליון - מדובר בפספוס המטרה להכשיר נתיבי העדפה על חשבון נתיבים קיימים. וזאת, משום שמדובר בנתיב שהוכשר במיליארדי שקלים - וישמש בינתיים לנסיעות אלו. כשהקמת הנתיב תושלם, התחבורה הציבורית תצטרף לנתיבים המהירים. לאחר פתיחתם ב־2025, המדינה מתחייבת על מהירות נסיעה של 80 קמ"ש, ובהתאם ייבנה המודל שיאפשר, אם בכלל, נסיעת משלמי אגרה.

 

צביעת נתיבי העדפה בכבישים אלו מבורכת אבל הם ייתקלו בקשיי אכיפה, שכן לא נמצאה חלופת אכיפה אלקטרונית שתסייע לטיפול במספר הנוסעים ברכב. לכן, במסגרת התוכנית ממשיכים לאמץ את הפתרון הבעייתי של אכיפה באמצעות יחידת האופנוענים של המשטרה, שתוצריה דלים. התוכנית קובעת כי בתוך 120 יום המשטרה תתגבר את סיירת האופנוענים, ותוכנית האכיפה תתואם עם משרד התחבורה אחת לשישה חודשים - כדי להגדיל את פיקוח המשרד על האכיפה, ושזו לא תוסט למשימותיה האחרות של המשטרה.

פתרונות אכיפה נוספים הוסדרו במסגרת חוק ההסדרים שהוגש עם תקציב המדינה, אך אלו עדיין לא בוצעו על ידי משרד התחבורה - בהם הקמת יחידת אכיפה של המשרד שפעילותה צומצמה לכבישים הבינעירוניים, בעקבות דיוני ועדת הכלכלה של הכנסת. לפי התוכנית, היחידה תוקם ב־30 ביוני 2023. פיילוט נוסף שנקבע בחוק ההסדרים הוא להכשיר 40 אוטובוסים לצילום עבירות תנועה, בדומה למיזם שומרי הדרך של הרלב"ד. עם זאת, הדבר לא קרה וגרירת הרגליים נמשכת. במטרה שאכן תתבצע אכיפה ניסיונית זו, ראש רשות התחבורה הציבורית נדרש לפנות בתוך 30 יום למפעילי התחבורה הציבורית כדי לקדם את הנושא.

לעומת זאת, נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית בלבד ניתן לאכוף בקלות כפי שעושות עיריות תל אביב וירושלים, ובמשרד התחבורה עדיין מתעקשים להמשיך ולהכשיר נתיבים משותפים לנסיעות שיתופיות ולתח"צ.

המשרד מתקשה לטפל בתוספות השירות

אחת הסיבות לכך נעוצה בהיקפי השירות, בגלל שאלו לא תמיד מצדיקים הקצאה של נתיב בלעדי לתחבורה הציבורית. במסגרת התוכנית, המשרד יקצה 200 מיליון שקלים לתגבור התחבורה הציבורית באותם נת"צים שיוכשרו. אולם, המשרד מתקשה לטפל בתוספות השירות, בשל המחסור בנהגי אוטובוסים, ולכן תוספת תחבורה ציבורית תעלה במקרים רבים בהסטתה ממקומות אחרים.

התוכנית לא מציעה פתרון למשבר הנהגים, והיא כוללת הקמת צוות בנושא שאין לו יכולות משמעותיות ולא מוסמך לקבל החלטות שיחייבו הוצאה תקציבית. מעבר לסוגיית השכר, משרד התחבורה יכול לקצר את זמני ההכשרה הארוכים ואת ההמתנה המייגעת, שעלולה להגיע גם לעשרה חודשים.

בכוונת המשרד לצבוע גם נתיבי העדפה ברשויות המקומיות. בשלב הראשון, בעיקר בתל אביב. עם זאת, במסגרת פרויקט מהיר לעיר מתוכננת הקמת נתיבים מידיים גם בבת ים, ראשון לציון וחולון, כך שאלו נמצאים בארסנל התוכניות. המשרד נמנע עד כה מלאלץ רשויות לצבוע נתיבי העדפה ומסתמך על הסכמות, שקשה יהיה להשיגן ערב הבחירות המקומיות.

בעבר, המשרד סיכם עם עיריית רעננה על הקמת נתיב תחבורה ציבורית, וכשהעירייה התנגדה - בכיר במשרד התחבורה דאז קובי בליטשטיין הנחה להכשיר את הנתיב חרף ההתנגדות. עם זאת, השר הממונה דאז ישראל כ"ץ עצר את המהלך. לכן, בחוק ההסדרים האחרון נקבע כי המשרד יסמיך בתוך 90 יום את החברות הממשלתיות שמתכננות נת"צים להיות רשות התמרור המקומית לתקופת ההקמה, ולמעשה להעניק להן את הכוח להקים בכל מקרה נתיבי תחבורה ציבורית. למרות הוראת החוק, הסמכות לא הועברה והמשרד, שוב, ויתר על המקל ומסתפק בגזרים, שכן במסגרת ההסכמים - הרשויות זוכות לשדרוג המרחב הציבורי. השוט היחיד של המשרד הוא הפחתת שירות האוטובוסים במקומות שבהם אין הסכמות.

ממשרד התחבורה נמסר: "בהתאם לתוכנית המיליון שאושרה פה אחד בממשלה, משרד התחבורה יבצע בשנה הקרובה 120 קילומטרים נוספים של נתיבי העדפה לתחבורה הציבורית. עם השלמת העבודה המקצועית, יפורסם המידע לציבור".

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת