גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תגידו מי המעסיק שלכם, ונדע מה הערך שלכם בשוק העבודה

הארגון ומיצובו בשוק חשובים להצלחה בקריירה יותר מהעובד, מכישוריו, התפקיד שהוא ממלא, ומהמגזר שבו הוא מועסק

זהות המעסיק ותדמיתו נושאים על גבם את עיקר ערך המותג של עובדים / אילוסטרציה: Shutterstock
זהות המעסיק ותדמיתו נושאים על גבם את עיקר ערך המותג של עובדים / אילוסטרציה: Shutterstock

 הכותבת היא מומחית לשוק העבודה 

הטור האחרון שלי עסק במבנה הפירמידלי של שוק העבודה, המגדיר את פוטנציאל התנועה בין מגזרים, תעשיות, ארגונים ומקצועות. כל אלה מדורגים על פי מיצובם בשוק, ולמרות העובדה שכמעט בלתי אפשרי לטפס במעלה פירמידות המיצוב הללו, אין מגזר, תעשייה, מקצוע או תת-מקצוע עדיפים על פני האחרים. יוצא הדופן היחיד הם הארגונים, שקובעים יותר מכל אלמנט אחר את ערכו של העובד בשוק העבודה הרלוונטי.

מדוע? כי זהות המעסיק ותדמיתו הם שנושאים על גבם את עיקר ערך המותג של העובדים, עם דגש על המעסיק האחרון. על כן עובד המועסק בארגון פחות איכותי יחסית לכישוריו פוגע בערך המותג שלו ובערך השוק. כתוצאה מכך הוא יתקשה מאוד לטפס לארגונים איכותיים יותר, מה שעלול לתקוע את כל הקריירה שלו בסביבה תעסוקתית לא מספיק מקצועית, על כל המשתמע מכך מבחינת קידום ושכר.

מאחורי התופעה הזאת עומדת ההנחה הסמויה שעובדים יעדיפו לעבוד בארגון הכי טוב שאליו הם יכולים להתקבל. מכאן יוצא כי מי שבחר לעבוד בארגונים לא מספיק טובים, קרוב לוודאי שגופים איכותיים יותר לא קיבלו אותו, משמע - הוא עובד לא מספיק איכותי.

אותו עיקרון פועל בהקשר של רכישת מקצוע או השכלה אקדמית. כוחו של הארגון לקבוע את גורל הקריירה מתחיל כבר בשלב הזה, שהרי גם כאן ההנחה המובלעת היא שאדם יעדיף לרכוש מקצוע/השכלה במוסד האיכותי ביותר שיהיה מוכן לקבל אותו. זו הסיבה שלבוגרי אוניברסיטאות מובילות יתרון עצום על בוגרי מוסדות השכלה המדורגים נמוך יותר, בדיוק כמו שלעובדי ארגונים איכותיים פור ענק על קולגות בארגונים פחות טובים, לרבות מוכשרים מהם.

ההייטק מוצף ארגונים לא איכותיים

דוגמה מצוינת לעוצמתו של הארגון, שלעתים היא גבוהה בהרבה מכוחו של המגזר בקביעת ערך מותג של עובדים, היא עובדי הייטק המועסקים בארגונים לא איכותיים. בניגוד למה שאולי נדמה, ההייטק מוצף בארגונים קטנטנים ולא איכותיים, חלקם בתחפושת של הייטק, שהעבודה בהם פוגעת בפוטנציאל הקריירה של עובדיהם, למעט מפתחים בטכנולוגיות מובילות שחסרים בשוק. כל השאר יגלו בשלב כלשהו שהם לא מצליחים לטפס לארגונים איכותיים בהייטק, גם לא מחוצה לו, אף שהם עובדים במגזר הממוצב בצמרת פירמידת מיצוב המגזרים.

לעומתם, עובדי חברות איכותיות מחוץ להייטק - למשל חברות מזון או מוצרי צריכה גלובליות - מצליחים לטפס בפירמידת מיצוב המגזרים מהתעשיות המסורתיות להייטק, ולהתקבל לעבודה בחברות טכנולוגיות איכותיות.

אבל הדוגמה הטובה ביותר היא המגזר ציבורי, הממוקם בתחתית פירמידת מיצוב המגזרים במשק. אמנם הרוב המכריע של עובדיו תקועים ולא יכולים להעפיל אל הסקטור העסקי הממוצב מעליו, אבל חלקם יטפסו די בקלות. קחו לדוגמה עובדים מקצועיים (להבדיל מעובדים אדמיניסטרטיביים) המועסקים בארגונים האיכותיים - למשל עובדי גופים מובילים במשרד האוצר - שמתברגים בארגונים מובילים במגזר העסקי, ולא במקרה.

ארגונים הם המסננת של מועמדים

יש להם עדיפות גורפת על עובדי ארגונים לא איכותיים במגזר העסקי, בזכות איכות הניסיון המקצועי, האתגרים המורכבים והיקפי הפעילות הגדולים, וגם בזכות ההשכלה (הארגונים האיכותיים במגזר הציבורי מקפידים לגייס את בוגרי האוניברסיטאות המובילות).

לסיכום, מוסדות ההשכלה והארגונים המעסיקים הם המסננת האולטימטיבית של מועמדים לעבודה. השפעתם על פוטנציאל הקריירה דרמטית, הרבה יותר מהמגזר, מהאדם עצמו, מכישוריו ומהתפקיד שהוא ממלא - שכן לתפקיד אין ערך במנותק מהארגון המעניק אותו.

המסקנה המתבקשת היא שאנשים שמשכילים ללמוד ולעבוד בארגונים הכי טובים שאליהם הם יכולים להתקבל מרוויחים פעמיים. קודם כול, הם מגדילים את הסיכוי למקסם את הפוטנציאל המקצועי, הניהולי והכלכלי שלהם. שנית, הם רוכשים לעצמם פוטנציאל מוביליות רחב יותר בין מגזרים, ארגונים ותעשיות, ולעתים אף סולם שיאפשר להם טיפוס במעלה פירמידת מיצוב המגזרים במשק. וזכרו, קריירה זה הפוך ממה שחשבתם. בהצלחה.

עוד כתבות

קריית שמונה / צילום: אייל מרגולין

למשקיעים עם אורך נשימה: האם כאן מסתתרת ההזדמנות הנדל"נית הבאה?

פינוי התושבים מקריית שמונה הוביל לקיפאון בשוק הנדל"ן בעיר ● האם המלחמה יצרה הזדמנויות חדשות למשקיעים עם אורך נשימה?

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

מוצרי חלב / צילום: איל יצהר

החל מהחודש הבא: מחירי החלב בפיקוח עולים בכ-4.5%

החל מ-1 במאי ייכנס לתוקפו עדכון במחירי מוצרי החלב, שיעלו בשיעור של כ-4.5% ● אלה המוצרים שצפויים להתייקר בעקבות העדכון

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות קלות בת"א; או פי סי אנרגיה מזנקת בכ-9%

מדד ת"א 35 מאבד מערכו כ-0.2% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

מתן סמיש, רשא חולי ואילון לוי בפאנל בהנחיית נבו טרבלסי, גלובס / צילום: כדיה לוי

הצרכים, האתגרים והשאיפות: שלושה מנהיגים צעירים על במה אחת

בפאנל בהשתתפות נציגי הנבחרת לשנת 2024, מתן סמיש מלאומי סיפר על מהפכת השירות של הבנק, רשא חולי מדיפלסט סיפרה על אתגרי הניהול בתעשייה, ואילון לוי, דובר במערך ההסברה עד לאחרונה, דיבר על מצבה של ישראל בעולם

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 ירד בכ-1.1%

מדד ת"א 35 צלל ב-1.2% ● מדד המחירים לצרכן בישראל יפורסם הערב, מה צופים הכלכלנים? ● BDO: "המתיחות מול איראן תשפיע על שוק הנפט" ● בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● וגם: 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

עומדים - אסף גריס ושירי הייסר, יושבים - זיו קורן (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

משרד הפרסום ראובני-פרידן ממנה מנכ"לים חדשים: שירי הייסר ואסף גריס

בראובני-פרידן ממשיכים את המודל לפיו המושכות נמצאות בידי מנכ"לים משותפים ● זיו קורן וניב חורש, שמילאו את התפקיד עד כה, יכהנו כמנכ"לי הקבוצה, הכוללת עוד ארבע חברות ● לדברי השניים, "אצלנו אי-אפשר להצניח מנכ"לים מבחוץ, גם אם הם מנהלים ואנשי מקצוע מצוינים"

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?