גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אלימות הנוסעים לא נעלמה בעקבות הירידה בקורונה, היא רק שינתה כיוון

הכאוס בענף התעופה העולמי, שנובע בעיקרו ממחסור בכוח אדם, מאתגר את סבלנותם של הנוסעים ובמקרים קיצוניים משפיע על התנהגותם ● ברוב המקרים חברות התעופה לא מגישות תביעות, אם כי לאחרונה החלה מגמת שינוי באמצעות חקיקה בכמה מדינות

תורים בנמל התעופה היתרו בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Frank Augstein
תורים בנמל התעופה היתרו בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Frank Augstein

"היי אתה, היי את, אלו שממש כרגע נמצאים בנמל התעופה, מתרגשים מהנסיעה לחו"ל. אתה עם הדרכון בכיס, את עם הטרולי, נכנסים לטרמינל. יש שם ריח של חופש, של שחרור, אתה נושם אותו, את ממש מתרגשת. ואז תור. ארוך. מאוד. ואתה מחכה. ואת ממתינה.

"ואחרי זמן לא מועט של עמידה אחרי המון אנשים, שעומדים גם הם אחרי המון אנשים, אתה מגיע לבודק הביטחוני, את ממש נמצאת מול הבודקת הביטחונית, ואת כל הזעם שצברתם אתם הולכים להוציא עליהם", כך כתב עובד בנתב"ג השבוע בפוסט שהפציר בנוסעים לגלות סבלנות, זו שפקעה עוד בתקופת הקורונה (אז בעיקר בגלל מריבות על עטיית מסכות) וביתר שאת היום - לנוכח תורים אינסופיים, המתנות ממושכות ועיכובים בהמראות.

"במסגרת הסיוע לעובדי ועובדות הביטחון של נתב"ג, אני נתקל יותר ויותר בחוסר סבלנות ובהתנהגות לא קלה מולם. חשוב לציין שהרוב בהחלט מבין ומכיל, אבל מספיקה פעם אחת של נוסע שצועק ומתרעם, בשביל לבאס את כל המשמרת והרצון הטוב", כותב העובד.

הוא לא לבד: עובדים בשדה התעופה מעידים כי לא רק שהמשמרות שלהם ארוכות ומתישות יותר, אלא שגם מצטרפת אליהן אלימות מצד הנוסעים. מדובר באלימות שהיא מילולית בעיקרה, אך אין לה מקום - בדיוק כפי שהיא פסולה בכל מפגש אחר מול נותני שירות, בבתי החולים, בבתי המרקחת או בבתי הספר.

"אני עובדת במשמרת של 12 שעות במקום של שמונה, כי אין כוח אדם", מספרת דיילת קרקע שמועסקת בחברה המספקת שירותים לחברות התעופה בנתב"ג. בעודה מדברת, מגיע נוסע כועס על התור "שלא זז, אתם איטיים מדי". "זה כל היום ככה", היא מספרת. "אני כבר לא מתרגשת. רק מתבאסת".

דיילת אוויר סיפרה לגלובס כי "הנוסעים עולים לטיסה טעונים בעצבים, אחרי שעמדו בתור ארוך עם חשש לפספס את הטיסה. במקרים רבים הם גם יחוו עיכובים, ובחלקם כשהם יושבים כבר במטוס. זו פצצה מתקתקת שבסוף מתפוצצת על הצוותים.

"בתקופת הקורונה הוויכוחים היו על מסכות, עכשיו זה עצבים על המציאות בנמלי תעופה. תופעה של עישון בשירותים מתרחשת הרבה יותר, ותוסיפי למשוואה שהמטוסים מלאים, כך שהעצבים הם לא רק מול הצוותים אלא גם מול נוסעים אחרים".

גם בכנסת מודעים לבעיה, ובדיון שנערך השבוע בוועדה המיוחדת לפניות הציבור בנושא העומסים בנתב"ג ציינה היו"ר, ח"כ יעל רון בן משה (כחול לבן) את הדאגה ש"הכאוס בנתב"ג יגביר תוקפנות ואלימות של האזרחים שעומדים בתור".

ארה"ב: 300 כתבי אישום

הנתונים מצביעים על כך שמקרי האלימות בטיסות ב-2022 פחתו לעומת השנה הקודמת, אולם הם עברו לקרקע ולנמל התעופה. שם חווים הנוסעים את הכאוס העולמי, התורים, העומסים, האיחורים והתסכולים ממזוודות שלא הגיעו ליעדן.

בדוח יאטא (ארגון התעופה העולמי) שפורסם החודש בנושא "נוסעים פרועים" מוגדרים מקרי האלימות כסיטואציות פיזיות או מילוליות כלפי הצוות או נוסעים אחרים, והפרת הוראות/חוקים דוגמת עישון במטוס. המקרים מדורגים על פי מידת חומרתם, כולל מצבים שבהם הצוות נאלץ לכפות על נוסעים להישאר במושב.

על פי הדוח, בשבעה החודשים הראשונים של 2021 עמדה תדירות מקרי האלימות על 1 ל-1,340 טיסות - הרעה לעומת 1 ל-1,561 בתקופה שקדמה לכך. בארה"ב לבדה נרשמו 7,000 מקרים בשנת 2021 - רובם סביב חובת עטיית מסיכה.

על פי דיווחים שמתקבלים מחברות התעופה, ברוב המקרים לא מוגשות תביעות נגד הנוסעים - אם כי הנושא מצוי במגמת שינוי. ניו זילנד, אוסטרליה, סינגפור וצרפת הכניסו את הנושא למערכת החוקים המקומית, דרך קנסות לנוסעים המדווחים.

רשות התעופה האמריקאית ה-FAA פרסמה גם היא החודש את דוח מקרי האלימות של נוסעים בטיסות. לפי הדוח, בין יוני 2021 ליוני 2022 נרשמו 1,542 מקרי אלימות בטיסות של חברות התעופה האמריקאיות, כשליש מתוכם עברו לחקירה בידי הרשויות. כ-300 הובילו להגשת כתבי אישום. בשנת 2022 נפתחו עד כה 515 חקירות נגד נוסעים אלימים. החקירות שמבצע ה-FAA מסתיימות לרוב בקנס או בהגשת כתב אישום.

אצבע מאשימה לממשלות

בעמדות הצ’ק אין של ישראייר בשדה התעופה רמון ניצב שלט המצהיר כי החברה "דוגלת במדיניות של אפס סבלנות לאלימות על כל סוגיה, על מנת לשמור על בטיחות הטיסה". לנוסעים מוסבר כי מי שיפגין אלימות לא יוכל לעלות לטיסה, הזמנתו תבוטל, כספו לא יוחזר ויינקטו כנגדו "כל האמצעים על פי החוק". השלט הוצב לאחר עלייה במקרי האלימות כלפי צוותי הקרקע והאוויר, גם בטיסות הפועלות מרמון.

"בהעדר כוח אדם סופגים עובדי נתב"ג, ובכללם עובדי ישראייר, זעם ואלימות מילולית מנטלית ופיזית מהנוסעים העייפים והמתוסכלים", אומר מנכ"ל החברה אורי סירקיס. את האצבע המאשימה הוא מפנה למדינה, שלא מסייעת לגייס את העובדים החסרים. "המשבר שאנו עדים לו כעת ואשר מוביל לעלייה במקרי האלימות, הוא תוצאה של קוצר ראות לטווח ארוך של משרדי הממשלה.

"בשיא משבר הקורונה ישראייר התחננה לשמור על עובדיה דרך הארכת החל"ת לענפי התעופה והתיירות, אך זכינו להתעלמות ולהמלצה לבצע הסבות מקצועיות. כעת אנחנו חווים מחסור של עובדים בכל שרשרת הייצור, מהמוקדים ועד מעמיסי המזוודות. את המחיר משלמים הנוסעים".

סירקיס סבור כי הממשלה יכולה לסיים את המשבר "דרך הגדרת עבודה מועדפת בענפי התעופה והתיירות, ומענקים למתמידים". הציפיה שממשלות יתערבו הוזכרה לא אחת בכנס יאטא שנערך לאחרונה בקטאר. מנכ"לי חברות התעופה העלו את ההצעה שממשלות יפתחו את הגבולות לא רק בין נוסעים אלא גם בין עובדים, כלומר מהגרי עבודה.

נחיתת חירום במדריד

בחברת אל על מכירים את הנושא מקרוב: בשנה האחרונה נאלצו לשנות מסלול במהלך טיסה פעמיים. בחודש מרץ ביצע מטוס של החברה נחיתת חירום במדריד בגלל נוסע שהתפרע, ובאותו שבוע מטוס שהמריא מנתב"ג לפראג שב על עקבותיו מאותה סיבה.

"זו תופעה שקיימת בכל העולם", אומר שלומי עם שלום סמנכ"ל החברה. "כשהצוותים מזהים שיש סכנה בטיחותית לנוסעים או לצוות ואלו מקרי קיצון, מבצעים נחיתות חירום ומזמינים משטרה לנוסע".

לכל החלטה כזו יש עלות של עשרות אלפי דולרים.

"זה עולה המון כסף, אבל אם חלילה משהו יקרה, זה יעלה לנו הרבה יותר. הקורונה העלתה את רמת החיכוך של הנוסעים עם הצוותים שעליהם הוטל לאכוף הגבלות שקבעו מדינות. כיום הכעס נובע מהעומסים - יש למשל חשש גדול שהמזוודה לא תגיע, אז יותר נוסעים מגיעים למטוס עם מזוודה גדולה מהמותר, ומתחילים ויכוחים סביב הנושא".

בארקיע, לעומת זאת, מרגישים ירידה באלימות. "בקורונה היו חיכוכים אבל היום אנשים מגיעים למטוס ונושמים לרווחה אחרי שהם צלחו את העומסים", אומר אומר מנכ"ל ארקיע אינטרנשיונל עוז ברלוביץ’. 

בארה"ב הקנסות על אלימות זינקו מ-25 אלף ל-37 אלף דולר

ריבוי מקרי האלימות בעולם התעופה הוביל את חברת התעופה דלתא אייר ליינס לקדם מהלך של רשימה שחורה לאומית שתאגד את כל החברות. הרשימה תכלול שמות נוסעים סוררים שלא יוכלו לטוס לא רק בחברה שבה התפרעו, אלא גם בחברות אחרות.

גם לאל על יש רשימה שחורה, המונה כיום 40 נוסעים שנאסר עליהם לטוס עם החברה למשך שנתיים. לדברי שלומי עם שלום סמנכ"ל החברה, אל על בוחנת הגשת הליך אזרחי נגד נוסעים במקרים קיצוניים. תקדימים בעולם מלמדים כי הוגשו תביעות בעבר, בישראל עדיין לא הוגשה תביעה אזרחית שדרשה מהנוסעים לכסות על הנזקים שנגרמים לחברות עקב שינוי מסלול מאולץ בגלל אלימות.

עם זאת, גם קנסות כבדים עשויים לייצר את אפקט ההרתעה. בארה"ב הקנס לכל הפרה היה עד תקרה של 25 אלף דולר, ולאחרונה עלה הסכום ל-37 אלף דולר. בסך הכול עמד היקף הקנסות שהטילה רשות התעופה האמריקאית בשנה החולפת על 2 מיליון דולר.

רק לאחרונה נקנסו בארה"ב שתי נוסעות בקנסות הגבוהים ביותר שניתנו עד כה: נוסעת שטסה עם אמריקן איירליינס בטיסת פנים נקנסה ב-82 אלף דולר לאחר שאיימה לפגוע בדיילת, היכתה איש צוות נוסף וירקה על אחר לאחר שנאזקה למושב במטוס. קנס הושת גם על נוסעת בחברת התעופה דלתא אייר ליינס, שכפתה את עצמה על הנוסע שלצידה בחיבוקים ובנשיקות, ניסתה לפתוח את דלת המטוס והיכתה נוסעים. הקנס: 77 אלף דולר.

לרוב, המשטרה ממתינה לנוסעים המתפרעים עם ירידתם מהמטוס, וכך נהוג גם בישראל. במקביל, החוק בארץ קובע כי ניתן להטיל קנסות על נוסעים במקרים מסוימים, ובתקרה של עד 2,000 שקל - למשל על עישון במטוס. בית המשפט יכול להטיל ענישה על נוסעים אלימים אם מוגשים נגדם כתבי אישום, או תביעות אזרחיות שבהן החברות דורשות לקבל החזר על ההוצאה שנכפתה עליהן בגלל התנהגות הנוסעים (נחיתת חירום, פיצוי לנוסעים האחרים וכיוצא בזה). 

עוד כתבות

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

נעילה ירוקה באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע ● מדד שנגחאי עלה ב-1%

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: לפחות 33 נהרגו בתקיפה בחלב, בהם אנשי חיזבאללה ואזרחים

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות