גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ב.מ.וו X3 פלאג-אין: המחיר מתחיל ב-400 אלף שקל, אבל לפחות תחסכו בדלק

ב.מ.וו X3 30e פלאג-אין המחודש מעניק לנהג תחושה יוקרתית על הכביש ונסיעה נעימה ● אמנם המחיר לא נמוך, אך החיסכון בדלק הוא משמעותי

ב.מ.וו X3 30e פלאג-אין / צילום: יח''צ
ב.מ.וו X3 30e פלאג-אין / צילום: יח''צ

הרוחות במדינה סערו לאחרונה סביב הכוונה להעלות בינואר 2023 את מס הקנייה על רכב חשמלי. אולם, מתחת לרדאר, בשקט בשקט, כבר בינואר הקרוב יעלה מס הקנייה על רכבי פלאג-אין - ובשיעור משמעותי. הפלח, שנהנה עד לפני שלוש שנים ממס קנייה של 20% בלבד, "ייענש" החל מינואר הקרוב לאחר שגובה המס יעלה ל-55% - קפיצה של עוד 15% במקביל להפחתה של תקרת הטבת המס.

אם מוסיפים לכך את היחלשות השקל ואת העלאות המחיר של היצרנים, המשמעות תהיה כרסום נוסף באטרקטיביות של אחד הפלחים "הירוקים" והחסכוניים ביותר, דווקא בתקופה שבה מחירי הדלק מזנקים לשמיים.

המכה לא תפסח גם על רכבי הפלאג-אין היוקרתיים, שבשנים האחרונות זכו לאהדה רבה בפלח הפרמיום. המשמעות היא שמי שירכוש בעתיד רכב מהקטגוריה הזו, לא יעשה זאת בשל הטבת מס אלא בגלל היתרונות שמובנים בטכנולוגיית הפלאג-אין: ביצועים, חיסכון משמעותי בדלק ופטור מתלות בחסדי תשתית הטעינה. לקהל הזה מיועד הדור החדש של ב.מ.וו X3 פלאג-אין, שנחת השנה בישראל.

מראה ספורטיבי ויוקרתי

מבחינה חיצונית, הרכב דומה בעיצובו לכל סדרת ה-X3, שעברה לאחרונה עדכון מקיף. החרטום כולל כעת גריל מודגש יותר, פנסי חזית עם תאורת LED מפוסלת ופגוש קדמי אגרסיבי. פרופיל הצד שומר על המראה המוכר ואילו הזנב נראה יוקרתי יותר הודות לפנסים אחוריים גדולים עם גופי תאורה נאים וסט חדש של פגושים, מפלטים וספוילר אחורי.

לכל אלה ניתן להוסיף את החבילה הקוסמטית של מחלקת הספורט המוטורי של ב.מ.וו, שנכללה ברכב המבחן, והוסיפה לו בין השאר חישוקי 19 אינץ’ ספורטיביים. אמנם קשה למצוא בעיצוב רמז לאופי "הירוק" של הגרסה הזו, אך הוא נראה ספורטיבי, יוקרתי ומזוהה מיידית עם המותג - וזה בדיוק מה שהלקוחות בפלח מחפשים.

סף הכניסה לתא הנוסעים ממוקם בגובה אידיאלי ומאפשר כניסה ויציאה בתנוחה טבעית גם לנוסעים בגובה 1.8 מ’ ויותר. בנוסף, מושבי הספורט הקדמיים חובקים את הגוף וניתנים לכיוון מדויק, ותנוחת הישיבה הגבוהה מאפשרת להסתכל מלמעלה על השכנים לכביש, תרתי משמע. מרחב הראש מלפנים ומאחור נדיב ומרווח הרגליים מאחור מצוין, אם כי המושב עצמו מיועד בעיקר לשני מבוגרים בשל משענת הגב הצרה שבמרכז. תא המטען של גרסת הפלאג-אין די רדוד ומסתפק ב-450 ליטר, כ-100 ליטר פחות מגרסת הבנזין, בעיקר בשל בליטת החיפוי של הסוללה. לא אידיאלי למי "שלוקח את הבית לדרך".

עיצוב הפנים עבר עדכון מקיף וכולל כעת לוח מחוונים דיגיטלי נאה, ש"מתחפש" ללוח אנלוגי מקובל, ומסך מולטימדיה רחב ש"צף" במרכז הקונסול. פתחי האוורור הקדמיים הוגדלו ועוצבו מחדש, מערכת האקלים שודרגה עם מסך LCD וכל פינה גלויה לעין עטויה במשטחי דיפון רכים ובחיפויים מחומרים נאים לעין ולמגע.

הנדסת האנוש המהודקת והמדוקדקת של ב.מ.וו עברה הידוק נוסף וכמעט כל פונקציה חיונית ברכב ניתנת להפעלה באמצעות שלושה ממשקים שונים - תפריטי מגע, מתגים פיזיים ושליטה קולית - בהתאם להעדפתו (וגילו) של המשתמש. מוט ההילוכים של ב.מ.וו מזכיר סטיק של מטוס קרב ונעים לאחיזה. כל זאת בנוסף לאבזור תקני ומקיף מאוד, הכולל מערכת סיוע אקטיבית (ADAS) מהדור האחרון שחוסכת לנהג הרבה טרדות על כבישי ישראל. כל העסק עטוי באיכות הגימור המוכרת של ב.מ.וו, שהיא תענוג לחושים.

המשקל לא מהווה בעיה

מתחת למכסה המנוע נמצאת יחידת הפלאג-אין המוכרת של ב.מ.וו ללא הרבה שינויים. היא כוללת מנוע טורבו-בנזין עם ארבעה צילינדרים בנפח שני ליטר, שמניע את כל ארבעת הגלגלים בסיוע מנוע חשמלי נמרץ וסוללת ליתיום צנועה יחסית של 12 קילוואט-שעה. ההספק הכולל הוא 245 כ"ס, אם כי למערכת יש טריק אלקטרוני, שמאפשר לה לרתום לפרקי זמן קצרים את מלוא הכוח של המנוע החשמלי ולהגדיל את ההספק ל-291 כ"ס.

עם זאת, גם בלי לסחוט את הרזרבות, למערכת ההנעה לא חסר כוח. לחיצה נמרצת על הדוושה במצב התכנות הספורטיבי הודפת את הנהג והנוסעים לאחור, ומאיצה את הרכב מ-100 קמ"ש ב-6.4 שניות - נתון מכובד לכלי ששוקל קצת מעלה משני טון. הרכב צובר מהירות בקצב רציני בכל סוגי השיפועים ושומר על רזרבות תאוצה גם מעבר ל-170 קמ"ש. אולם, יחסית לרכב שנושא עליו את הסמל המחייב "M", צליל המנוע לא ספורטיבי במיוחד.

 

הייחוד של גרסת הפלאג-אין הוא הצד החסכוני והירוק שלה. מי שיבחר בתכנות ברירת המחדל ויקפיד לטעון את הסוללה במטען הביתי, ייהנה משיוט חשמלי חרישי וחלק לטווח ריאלי של כ-30 ק"מ כל עוד הוא יקפיד לשמור על רגל קלה על דוושת התאוצה - ולא "יעיר" את מנוע הבנזין. אמנם יש בפלח כלים עם טווח חשמלי גדול יותר, ועדיין מי שלא יתערב בעבודת המחשב יפקוד את תחנת הדלק לעיתים רחוקות מאוד.

כמו בכל רכב פלאג-אין, הצריכה הריאלית תלויה בסדרי העדיפויות של הנהג, שלפעמים רק רוצה ליהנות. האצות תכופות יביאו את הצריכה הריאלית לאזור ה-17 ק"מ לליטר, רחוק מאוד מהממוצע המשוקלל. כך או כך, העברת הכוח בין בנזין לחשמל ולהפך היא אחת המעודנות בפלח, לא מעט בזכות התיבה האוטומטית של ב.מ.וו.

שילוב של הנאה והיגיון

כבר מזמן למדנו להפחית ציפיות מהיכולות הדינמיות של רכבי פלאג-אין, ששוקלים כמה מאות ק"ג יותר מגרסאות הבנזין המקבילות. אבל ה-X3 הצליח להפתיע אותנו עם התנהגות ספורטיבית מהנה ומאוזנת שמשלבת היגוי מהיר ומדויק, אחיזת כביש מרשימה ומעט מאוד תנודות מיותרות בעת העברות משקל בפניות. קפיצת מדרגה משמעותית לא פחות התרחשה גם בכיול המתלים, שמצליחים לנטרל בצורה מרשימה את שיבושי האספלט הישראלי ולהעניק נסיעה חלקה.

ב.מ.וו X3 בגרסת הפלאג־אין 30E עולה כ-400 אלף שקל וחבילת M ספורט מוסיפה עד כ-30 אלף. זה לא מחיר יוצא דופן לפלח ובמקרה הזה מקבלים תמורתו חבילה מרשימה של שימושיות, הנאה, נוחות סטטוס ואפילו חיסכון בדלק. בשורה התחתונה, הנאה והיגיון באותו מארז. נצטער מאוד לראות את הפלח הזה נעלם תחת מכבש המיסוי.

חלק מהמתחרות

אאודי Q5 פלאג-אין
מחיר הרכב מתחיל מ־434 אלף שקל. הוא כולל מנוע שני ליטר טורבו, מנוע חשמלי וסוללה נטענת עם בחירה בין הספק של 299 כ"ס ותאוצה ל־100 ב־6.1 שניות לבין 367 כ"ס ותאוצה ב־5.2 שניות. תא הנוסעים מפואר והטווח החשמלי הוא עד 59 ק"מ.

אאודי Q5 פלאג-אין / צילום: יח''צ

לקסוס NX450 פלאג-אין
325 אלף שקל הוא מחיר הבסיס של הרכב, שמעט קטן מה־X3 ומסתפק בבסיס גלגלים של 2.69 מ'. תא הנוסעים איכותי ונוח מאוד. להנעה אחראי מנוע 2.5 ליטר בנזין ושני מנועים חשמליים עם הספק משולב של 309 כ"ס וטווח חשמלי של עד 74 ק"מ.

לקסוס NX450 פלאג-אין / צילום: יח''צ

וולבו XC60 פלאג-אין
כ־400 אלף שקל עולה גרסת הבסיס. הרכב כולל מנוע שני ליטר טורבו וצמד מנועים חשמליים המייצרים 455 כ"ס, שמאיצים את הרכב מאפס ל־100 ב־4.9 שניות ומשיגים טווח חשמלי של עד 77 ק"מ. תא הנוסעים מרווח וכלל מערכות בטיחות מתקדמות.

וולבו XC60 פלאג-אין / צילום: יח''צ

עוד כתבות

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת ״יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה״ל״

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?