גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אישור הפלות בישראל: החוק נוקשה, ההתנהלות בפועל - ליברלית יחסית

החלטת ביהמ"ש העליון בארה"ב לבטל את ההכרה החוקתית בזכות להפלה, עוררה שיח ער והשוואות בין החוק הישראלי לבין מקביליו במדינות המערב ● במה ישראל נוקשה יותר ביחס לעולם המערבי, ובאיזה תחום ההתנהלות כאן דווקא מקלה בהשוואה לרבות ממדינות אירופה?

שמחה רוטמן, הציונות הדתית, 26.6, מנדי ביתאן, כאן מורשת / צילום: יונתן בלום
שמחה רוטמן, הציונות הדתית, 26.6, מנדי ביתאן, כאן מורשת / צילום: יונתן בלום

הפסיקה הדרמטית של בית המשפט העליון בארצות הברית בסוף השבוע שעבר, שביטלה את ההכרה בזכות להפלה כזכות חוקתית פדרלית (מה שמוכר גם כפסק הדין של "רו נגד וייד"), שלחה באופן מיידי גלים גם לזירה הפוליטית המקומית. אלא שהפעם באופן מעט מפתיע, במקום ההתייצבות האוטומטית של כל מחנה לצד מקבילו שמעבר לים, נראה היה כי השיח מעט פחות דוגמטי. לא מעט אישים בצד הימני של המפה דווקא הדגישו את העובדה שהיחס של הדת היהודית להפלות הוא שונה מאוד, ולכן תרחיש שלפיו מה שאנחנו רואים כעת בארה"ב יגיע גם לישראל אינו נראה סביר במיוחד.

דוגמה טובה לכך ניתן היה לקבל בשיחה שניהל ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) עם המגיש מנדי גרוזמן ברדיו "כאן מורשת". רוטמן הזכיר את ההבדלים בין גישת המחנה השמרני בארה"ב לבין המחנה המקביל כאן, ולראיה ציין כי על אף שהימין היה בשלטון במשך שנים רבות בישראל, עדיין "ההסדר החוקי במדינת ישראל (בכל הנוגע להפלות) הוא אחד מההסדרים היחסית ליברליים בעולם". אז איך נראית החקיקה הנהוגה בישראל אל מול מקבילותיה במערב? בחנו את הסוגיה.

ישראל: ועדה שייחודית לנו

לפני שנצא למסע בעולם, נעשה היכרות עם הדין הישראלי הנוגע להפלות. זה מבוסס על חוק העונשין מ-1977, שסעיפים 314-316 בו קובעים כי את האישור להפלה מעניקה "ועדה מורשית לאישור הפסקת היריון". זו ועדה שפועלת במוסד רפואי מוכר ומורכבת משלושה חברים, שני רופאים ועובד סוציאלי שלפחות אחד מהם חייב להיות אישה. נכון לאוגוסט 2021, פעלו ברחבי הארץ 42 ועדות לאישור הפסקת היריון.

איך מחליטה הוועדה האם לאשר הפלה? קודם כל דרושה "הסכמה מדעת" של האישה (הסכמת האישה בכתב לאחר שהוסברו לה הסיכונים הגופניים והנפשיים הכרוכים בהפסקת ההיריון), אך זו רלוונטית רק בארבעה מקרים: אם טרם לה מלאו 18 או שכבר מלאו לה 40; אם ההיריון אינו מנישואין או שהוא נובע מיחסים אסורים לפי החוק הפלילי או מיחסי עריות; אם הוולד עלול להיות בעל מום גופני או נפשי; ואם המשך ההיריון עלול לסכן את חיי האישה או לגרום לה נזק גופני או נפשי. בעבר ניתן היה לאשר הפסקת היריון גם במקרים "סוציאליים", כלומר במצב שבו הוועדה השתכנעה שהמשך ההיריון עלול לגרום נזק חמור לאישה או לילדיה "מחמת תנאיה המשפחתיים או החברתיים", אולם ב-1980, שנתיים וחצי בלבד לאחר שהסעיף הזה חוקק, הוא בוטל.

כל ההליך הזה רלוונטי למקרים של הפלות עד לשבוע ה-24 של ההיריון. בשלבים מאוחרים יותר הפנייה נדונה ב"וועדה להפסקת היריון בשלב החיות" שכוללת אנשי רפואה נוספים. ועדה כזאת פועלת ב-13 מוסדות רפואיים. השבוע, עם קשר למה שאירוע בארה"ב או לא, אף אישרה ועדת העבודה והרווחה של הכנסת הקלות מסוימות - ביניהן פטור מחובת הגעה פיזית לוועדות, אפשרות לקבלת הטיפול בקופות חולים (במקום בבתי חולים), ועדכון נוסח הטפסים - שייכנסו לתוקף בעוד שלושה חודשים.

 

הוועדות, כפי שנראה בהמשך, הן הליך די ייחודי למדינת ישראל. מה שחשוב לדעת בהקשר זה הוא שמצד אחד מי שכבר מגיעה אליהן כאן כמעט תמיד תקבל את האישור שביקשה. על פי נתוני הלמ"ס, ב-2020 99.6% מהפניות לוועדה אושרו, כשגם בשנים קודמות הנתונים היו דומים (אם כי מעט נמוכים יותר). יחד עם זאת, על פי נתונים השוואתיים, שגם אותם מפרסמת הלמ"ס, נראה ששיעור הפונות מלכתחילה לוועדות הוא נמוך יחסית: מכל 100 היריונות ידועים רק ב־8.5 נרשמה פנייה להפסקת היריון - הנתון הנמוך ביותר בקרב מדינות אירופה החברות ב-OECD למעט פולין.

על בסיס אילו סעיפים מאשרות הוועדות את הפסקת ההיריון? זאת הייתה ההתפלגות ב-2020: כמחצית מהאישורים התקבלו בעקבות היריון מחוץ לנישואין; כחמישית על סעיף מום בעובר; חמישית נוספת על סעיף סיכון לבריאות האישה; וכעשירית על גיל האישה.

ארה"ב: פגיעה ב-30 מיליון נשים

זה הזמן לעבור אל מחוללת הסערה, ארה"ב, שבה נרשם כעת מהפך חוקתי של ממש שישפיע באופן מיידי על חייהן של מיליוני נשים. במדינות שמרניות רבות התכוננו מבעוד מועד לפסיקת העליון והעבירו בשנים האחרונות חוקים שעד להחלטת ביהמ"ש העליון לא היו חוקתיים, וכעת נכנסו לתוקף באופן מיידי. ההשלכות הן כאמור דרמטיות. במדינות כמו אלבמה, ארקנסו, קנטקי, מיזורי ועוד רבות הפלות אסורות כעת באופן גורף, החל מרגע הפריית הביצית, פרט למקרים בהם ניתן להוכיח בבירור כי קיימת סכנה לחיי האם. בחלק מהמדינות קיימים סייגים נוספים כמו מקרים של אונס (שהוגשה בגינו תלונה במשטרה בזמן אמת) או גילוי עריות, או אם מתגלים פגמים רפואיים חמורים בעובר, אך במדינות רבות אפילו הקלות המעטות הללו אינן קיימות. כלומר, אישה שנכנסה להיריון בהן בשל אונס שעברה מחויבת כעת ללדת את התינוק.

קבוצה מדינות אחרת מקלה מעט יותר. במדינות כמו אוהיו, קרוליינה הדרומית וג'ורג'יה, האיסור על הפלות תקף החל מהשבוע השישי להיריון. כלומר, תקופה קצרה מאוד שבמהלכה במקרים רבים האישה כלל לא מודעת לכך שהרתה. אגב, בחלק מהמדינות מדובר בחוקים שנחקקו לפני עשורים רבים, חלקם אף במאה ה-19, שנותרו בספר החוקים אחרי שהתבטלו אוטומטית בגלל "רו נגד וייד", וכעת, אם בתי הנבחרים במדינות השונות לא יבטלו או יעדכנו אותם, הם יהפכו שוב למחייבים.

ממול המדינות הללו, ומספר מדינות עם "חוקי ביניים", ישנה קבוצה לא מבוטלת של מדינות ליברליות שמאפשרות הפלה עד השבוע ה-24. עם המדינות הללו נמנות קליפורניה, ניו יורק, מסצ'וסטס, ורמונט ועוד. חשוב להדגיש כי בכל המדינות הללו, בניגוד לישראל, אין ועדות, והאישה לא נדרשת לציין מהי הסיבה שבגללה היא מבקשת להפיל. במובן זה, המצב בהן הוא ליברלי ומקל יותר מבישראל.

בסך הכל, על פי בדיקה של הניו יורק טיימס, ב-28 מתוך 50 מדינות בארה"ב הפלה היא חוקית כיום, אך גם מצב זה זמני מכיוון שבתשע מתוכן ישנה היתכנות פוליטית - כלומר, רוב רפובליקני - לשינוי המצב והחמרת הכללים. ב-22 המדינות הנותרות, בהן מתגוררות מעל ל-30 מיליון נשים בגיל הפוריות, כבר כעת אסור לבצע הפלה בשום שלב מרגע ההריון למעט מקרים חריגים, ובחלקן כאמור אפילו ההחרגות הללו אינן קיימות. ברוב המדינות הללו העונש המקסימלי לרופא המבצע הפלה, או מספק מרשם לכדורים להפסקת היריון, הוא קנס של 100 אלף דולר ו-15 שנות מאסר.

אירופה: "זכות אדם בסיסית"

ב-24 ביוני 2021, בדיוק שנה לפני שפורסם פסק הדין של בית המשפט העליון בארה"ב, העביר הפרלמנט האירופי החלטה לפיה הזכות להפלה היא זכות אדם בסיסית. הצעד, שהוא הצהרתי ברובו, הגיע בעקבות חוקים שמרנים שעברו באותה תקופה בפולין החברה באיחוד, שם הגבילו את הגישה של נשים להליך. יחד עם זאת, ברובה המוחלט של היבשת הגישה כלפי התהליך היא ליברלית בהרבה. במדינות הליברליות ביותר - אנגליה, סקוטלנד, איסלנד והולנד - ניתן לבצע הפלה עד שבוע 24, ללא סיבה מוצהרת, על פי דרישה. כמעט בכל שאר המדינות הגישה הזאת מתקיימת רק עד שלב מקודם יותר: שבוע 12 או 14. במדינות אלה, אישה המבקשת להפסיק הריון לאחר מכן תצטרך להצהיר כי המשך ההריון מסכן את בריאותה, אך בחלקן מספיק שתציג מה שמוגדר בחוק כ"סיבה חברתית כלכלית".

עם זאת, גם במדינות שמנהיגות מדיניות מקלה בנושא ההפלות, קיימות הגבלות מסוימות. ב-15 מדינות - כולל בלגיה, גרמניה, הולנד וספרד - נדרשת תקופת המתנה, לעיתים של עד שבוע, מרגע האישור ועד ביצוע ההפלה בפועל. בהונגריה, גרמניה ובמדינות נוספות האישה נדרשת להגיע ל"מפגשי ייעוץ עם גורמים לא רפואיים" שנועדו להניא אותה מלבצע הפלה. בנוסף, במדינות רבות אנשי רפואה רשאים לסרב לבצע הפלות על בסיס אמונתם הדתית, מה שלעיתים מקשה על נשים למצוא מענה לפנייתן.

מי ניצב בצד השני של הספקטרום ביבשת? את פולין כבר הזכרנו, שם החל מ-2021 מותר לבצע הפלה רק במקרים של סכנה לאם או במקרה שההריון הוא תוצאה של אונס. מעבר לה אפשר להזכיר גם שורה של נסיכויות קטנטנות - ליכטנשטיין, מונקו, אנדורה ומלטה - שבהן אסור לבצע הפלה בשום מצב, או שניתן לעשות זאת רק במגבלות קשות. העונש לרופא ולאישה המפירים את החוק שם יכול להגיע עד שלוש שנות מאסר. רק השבוע נאלצו תיירת אמריקאית ובן זוגה להימלט ממלטה בחילוץ מוטס לספרד, לאחר שבמהלך חופשתם באי האישה ההריונית החלה להפיל את העובר והרופאים במקום סירבו לבצע הפלה יזומה - על אף הסכנה המיידית שנשקפה לחייה.

לקריאה נוספת:

- נתוני הלמ"ס: פניות לוועדות להפסקת היריון בשנת 2020 

- אתר משרד הבריאות: מי יכולה להגיש בקשה להפסקת היריון

- חוקי הפלות באירופה - סקירה השוואתית

- חוקי ההפלות בארה"ב: מעקב הניו יורק טיימס אחר המצב במדינות השונות

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לישראל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות