גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדמוקרטיה שנתקעה: ממשלת ארה"ב בחסדי הרוב הימני בבית המשפט העליון

בית המשפט מסיים את מושבו השנתי בסדרה של פסיקות דרמטיות, כולל עיקור סמכויותיה של הרשות להגנת הסביבה ● הוא מקדם לא רק את סדר היום השמרני בענייני חברה, אלא גם בענייני כלכלה. זה בית המשפט האידיאלי של הימין, מהפלות מלאכותיות, דרך בעלות על נשק וגמור בהתנגדות לפיקוח ממשלתי

הרכב בית המשפט העליון עדיין עם השופט הליברל סטיבן ברייר (יושב שני מימין), שפרש בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Erin Schaff
הרכב בית המשפט העליון עדיין עם השופט הליברל סטיבן ברייר (יושב שני מימין), שפרש בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Erin Schaff

״אני מתקשה להעלות על הדעת משהו מפחיד מזה״. המלים החמורות האלה בקעו ביום ה' מפיה של אלנה קייגאן, חברת בית המשפט העליון של ארה״ב. קייגאן, שהיא אגב אחרונת היהודים בבית המשפט (היהודי השני, סטיבן ברייר, פרש בשבוע שעבר), כתבה את חוות הדעת של המיעוט בתיק התביעה של מדינת מערב וירג'יניה נגד הרשות הפדרלית להגנת הסביבה (EPA).

בית המשפט קיבל את דעתה של מערב וירג'יניה, ואסר על הרשות להגביל את הפליטה של גזי חממה מתחנות־כוח. רטט של עונג חלף בגוו של הימין האמריקאי, בעיקר הימין, המנסה להגן על תעשיית דלק המחצבים. רטט של חרדה חלף בגוו של השמאל, בעיקר השמאל, המנסה לקדם מדיניות שתמנע התחממות נמשכת של האקלים.

בית המשפט סתם בזה את הגולל על תקנה, שממשל אובמה תיקן לפני שבע שנים. לתקנות יש מעמד מעשי של חוק, כל זמן שהקונגרס אינו מאמץ חוק הסותר אותן, וכל זמן שבית משפט פדרלי אינו מוצא סתירה ביניהן ובין חוקים קיימים. לנוכח הקושי הניכר למצוא רוב בקונגרס לאיזושהי חקיקה, נשיאים בדור האחרון נטו יותר ויותר לשלוט באמצעות תקנות.

מפלצת ביורוקרטית

בכל זמן נתון, בין שליש לחצי המדינות בארה״ב, אפילו יותר, נמצאות בשליטת האופוזיציה. כיום, ב־28 מ־50 המדינות יש מושלים רפובליקאיים. למרבה החשיבות, ב־27 מן המדינות יש תובעים כלליים רפובליקאים. לתובע הכללי, הנבחר ב־43 מדינות, יש סמכויות של שר המשפטים ושל פרקליט המדינה. התוצאה היא שכמעט חצי המדינות בארה״ב נמצאות במאבק משפטי קבוע נגד הממשלה הפדרלית בניסיון לעקר את חוקיה, או למנוע את אכיפתם.

זה בדיוק מה שהחליטה לעשות מערב וירג'יניה ביחס לתקנות אובמה נגד פליטת גזי חממה. המדינה הזו היא אחת השמרניות ביותר בארה״ב. דונלד טראמפ ניצח בה, פעמיים, בהפרש של 40%. אחת הסיבות היא שמערב וירג'יניה היא מן המרכזים ההיסטוריים של תעשיית הפחם. היא מפיקה 15% מדלק המחצבים של ארה״ב. 6% מכל עתודות הגז של אמריקה קבורים באדמתה. חלופות ירוקות הן לצנינים בעיני הרוב הגדול של תושביה (אף כי היא עשתה כברת דרך מסוימת ביצירת תחליפים).

הרשות הפדרלית להגנת הסביבה היא שנואת נפשם של השמרנים. הם רואים בה מפלצת ביורוקרטית, המתערבת בהתמדה ושלא לצורך בפעילות השוק החופשי. השמרנים שונאים כמעט כל פיקוח, בכל תחום של פעילות כלכלית ופיננסית. התמיכה בטראמפ מצד חלקים ניכרים של הימין לא הייתה בהכרח תוצאה של סגנונו או של הרטוריקה שלו, אלא של תמיכתו בדה־רגולציה שיטתית.

למאמן מותר להתפלל

המאבק על הרכב בית המשפט העליון בארה״ב התחיל בשנות ה־70, בעקבות הפסיקה לטובת הפלות מלאכותיות. השמרנים רצו להיפטר משופטים ליברליים, כדי להגן על ערכים חברתיים. אבל המאבק נגד הפלות, או למען תפילות בבתי ספר, או נגד שיווין זכויות להומוסקסואלים, היה רק צד אחד של המערכה. השמרנים הפיננסיים רצו שופטים שיצביעו נגד תקנות ממשלתיות.

בשבועיים האחרונים של יוני, בית המשפט העליון המחיש את ההיקף הדרמטי של השינוי המתחולל בו. בארבע שנות טראמפ, הנשיא קיבל הזדמנות נדירה למנות שלושה שופטים עליונים. היא נדירה, מפני ששופטים מתמנים לכל חייהם, ורבים מהם מכהנים מעבר לגיל 80. מושבים אינם מתפנים לעתים קרובות. איתרע מזלם של הליברלים, ובזמן טראמפ התפנו שליש המושבים. הוא הושיב עליהם שופטים עם השקפות אולטרה־שמרניות בעניינים שאמריקאים חושבים ל״חברתיים״ (כולל הפלות ותפילות) ו״ליברטריאנים״ בעניינים של פעילות כלכלית ויחסים בין הממשלה המרכזית למגזר הפרטי.

בשלהי יוני, בית המשפט לא רק הפקיע את ההגנה החוקתית מהפלות מלאכותיות, ואיפשר בזה את הוצאתן אל מחוץ לחוק בחצי המדינות של ארה״ב; הוא גם ביטל חוק בן מאה שנה ויותר במדינת ניו יורק, שהגביל נשיאה של נשק בהיחבא; הוא פסק לטובת זכות התפילה של מאמן פוטבול בתחומי בית הספר הציבורי שבו לימד (פוטנציאל ניכר לשינוי במחלוקת רבת השנים על הפרדת דת ממדינה); וביום ה' האחרון הוא הנחית מהלומה כבדה על מגמת תיקון האקלים.

צריך לסייג ולהוסיף, שבית המשפט פסק בשבוע שעבר לטובת תקנת הגירה של ממשל ביידן, נגד דעתם של תובעים כלליים רפובליקאיים. זו הייתה חוות דעת מעניינת, מפני שהיא הטעימה את זכותו של הממשל להחליט על מדיניות חוץ בלי התערבות בית המשפט.

בעצם, בית המשפט הוא עכשיו המוסד האפקטיבי ביותר של ממשלת ארה״ב. ״ממשלה״ מופיעה כאן בהוראתה האמריקאית, זאת אומרת לא הקבינט והשרים בלבד, אלא כל שלוש הרשויות: המבצעת, המחוקקת והשופטת.

המבוי הסתום מגיע

בשעה שהרשות המחוקקת תלויה על בלימה (רוב זערורי של דמוקרטים בשני בתי הקונגרס), בית המשפט הלא־נבחר מסתמך עכשיו על רוב חד משמעי של הימין השמרני, 3־6. ״הימין השמרני״ חשוב כאן, מפני שרוב ימני כבר היה בבית המשפט עוד לפני טראמפ, אבל הייתה בו מידה של גמישות, ומפעם לפעם שופטים המזוהים עם הימין נטו שמאלה, או גילו מתינות. הקיץ נראה שהמתינות חדלה לאפיין את בית משפט, שרוב חבריו רוחשים בוז לשורה של פסיקות שהתקבלו בו ב־50 או 60 השנה האחרונות.

בנובמבר יהיו בחירות לקונגרס (כל צירי בית הנבחרים, שליש הסנאטורים), ונראה שהשליטה לפחות בבית הנבחרים תעבור לידי הרפובליקאים. פירושו של דבר שהמערכת הפוליטית תחזור אל תיקו ממין זה ששיתק את ארה״ב כל כך הרבה פעמים בחצי המאה האחרונה. התיקו ישפיע בעיקר על מדיניות פנים וכלכלה. הנשיא בדרך כלל אינו זקוק להסכמת הקונגרס כדי לנהל מדיניות חוץ.

המבוי הסתום האורב עכשיו לנשיאות ביידן הוא תזכורת לחולשות היסוד של המבנה הפוליטי והחוקתי של ארה״ב. מה טוב להיזכר ביתרונות הדמוקרטיה הפרלמנטרית, המחייבת כל ממשלה לקום על יסוד רוב באסיפה המחוקקת. ארה״ב מתפארת ב״הפרדת הרשויות״ שלה, אבל ההפרדה הזו משבשת, לפעמים באופן קריטי, את יכולת התנהלותה.

לא רצון הבוחר

ובשעה שהרשות המבצעת והרשות המחוקקת ינטרלו זו את זו, בית המשפט הלא־נבחר יוסיף להתערב, כדי להטות את המדינה ואת חוקיה ימינה. זה אינו רצון הבוחר. הסקרים מראים פעם אחר פעם, כי רוב ברור של האמריקאים תומכים במעמד חוקי להפלות מלאכותיות, בהגבלה ממשית של הפצת כלי נשק פרטיים ובפעולה של הממשלה להגבלת זיהום האוויר.

בשבוע שעבר פרש זקן השופטים בבית המשפט, סטיבן ברייר הליברלי. הוא עשה כן כדי שלא לחזור על טעותה, או על אנוכיותה, של רות ביידר גינזברג. אילו היא הייתה פורשת בגיל 80, ברק אובמה היה מחליף אותה בשופט ליברלי, והאיזון בבית המשפט היה נשמר (4־5 לטובת הימין). לביידן הייתה אפוא ההזדמנות להחליף את בראייר בשופטת קטאנג'י בראון ג'קסון, האשה השחורה הראשונה מאז ומעולם. היא בת 51, וסביר בהחלט שהיא תכהן 30 שנה.

יש משהו משונה במוסד הלא־מובילי הזה, שהואצלה עליו הסמכות העליונה לפרש חוקה סתומה על פי סדרי יום פוליטיים ואידיאולוגיים. זה אגב היה נכון גם כאשר השמאל משל בכיפה. זה מצב עניינים מסוכן נטייתו של הרוב אשר תהיה.

רשימות קודמות ב- yoavkarny.com וב- https://tinyurl.com/yoavkarny־globes
ציוצים (באנגלית) ב- twitter.com/YoavKarny 

עוד כתבות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

טנקים בקריית שמונה / צילום: Reuters, Mostafa Alkharouf

שלושה שיגורים מלבנון נפלו באזור ערב אל-עראמשה

בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים