גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המחירים קופצים, 1,000 טיסות בוטלו בסופ"ש: התחזית הקודרת לענף התעופה

בסוף השבוע האחרון בוטלו כ-1,000 טיסות רק בארה"ב ובנמל התעופה הלונדוני הית'רו, התרחשה תקלה במערכת התדלוק אשר הובילה לעיכובים בהמראות של מאות טיסות ● חופשות הקיץ רק מתחילות, אך הביקוש הרב מול השביתות והמחסור בכוח אדם מובילים את ענף התעופה עמוק יותר לתוך משבר חדש

תורים בנמל התעופה הית'רו. עשרות ביטולים מידי יום / צילום: Associated Press
תורים בנמל התעופה הית'רו. עשרות ביטולים מידי יום / צילום: Associated Press

חופשת הקיץ רק התחילה, אך לפי מה שקורה בנמלי התעופה עד כה התחזיות לענף תעופה העולמית קודרות: בסוף השבוע שחלף יותר מ-10,000 טיסות המריאו בעיכוב ועוד כ-1,000 בוטלו רק בארה"ב. כך לפי אתר Flightaware המנתר מידע מנמלי התעופה.

לפי האתר מאז ה-27 במאי ועד ה-30 ביוני, שבע חברות התעופה הגדולות בארה"ב, ביטלו 2.7% מטיסותיהן (כ-14 אלף טיסות), ויותר מ-25% מהטיסות (כ-127 אלף) המריאו בעיכוב ממוצע של 50 דקות. לשם השוואה, בתקופה המקבילה אשתקד עמדו הנתונים על 1.7% שיעור ביטול ו-19.4% טיסות שבוטלו.

כל זה קורה לפני חופשת ה-4 ביולי והצמיחה בביקוש לטיסות שמתלווה אליה ברחבי ארה"ב, אשר לפי התחזיות צפויה להיות בווליום הגבוה ביותר מאז הקורונה. ואם לא די בכך, חברות התעופה גם יאותגרו בתנאי מזג אוויר לא פשוטים באזורים מסוימים במדינה בסוף השבוע הקרוב.

המחירים לטיסות משקפים את הביקוש: על פי אפליקציית הופר, המחיר הממוצע לטיסת פנים בסוף השבוע של ה-4 ביולי הגיע ל-437 דולר - המחיר הממוצע הגבוה ביותר בחמש השנים האחרונות וגבוה ב-45% מהמחיר הממוצע לתקופה בשנת 2019. באשר למחירי הטיסות הבינלאומיות מארה"ב, על פי הופר, המחיר הממוצע עומד על 1,200 דולר, תוספת של 31% לממוצע בתקופה הזו טרום המגפה.

למנכ"לי החברות נותר רק להתנצל

התנצלויות, כפי שאמר לגלובס לאחרונה מנכ"ל לופטהנזה קרסן שפור, יהיו מנת חלקם של מנהלי החברות הקיץ הזה. כך לדוגמה, אד באסטיאן, מנכ"ל דלתא אייר ליינס, התנצל בפני נוסעי החברה על הרמה הלא מקובלת של ההפרעות בהליך הטיסות הצפויות בקיץ הזה. את המסר הוא העביר במכתב לחברי מועדון הנוסע המתמיד של החברה כשהוא אמר כי הוא אינו מעריך "שנראה שינוי שיתרחש בין לילה".

את המצוקה שעימה מתמודדת חברות התעופה אפשר גם להמחיש דרך הצעה קיצונית למדי שקיבלו נוסעי דלתא בטיסה ממישיגן למינסוטה בשבוע שעבר. על פי פרסומים, החברה הציעה לשלם 10,000 דולר לשמונה נוסעים שיוותרו על המושב שלהם בטיסה שהייתה ב"אובר בוקינג" (רישום יתר).

הדילמה שבה נמצאים מנכ"לי החברות היא הפחתת טיסות בלו"ז אל מול הביקוש. בעקבות עלייה בהיקף התלונות של נוסעים על חברות התעופה, במשרד התחבורה האמריקאי מציעים לחברות התעופה לגבש לו"ז טיסות סביר בהתאם לנסיבות. מספר התלונות שהתקבלו במשרד התחבורה האמריקאי באפריל האחרון היה גבוה ב-320% לעומת אפריל 2019.

32% הלינו על נושא החזר כספם, 31% על המראות בעיכוב, והשאר על סוגיות אחרות. בחודש אפריל הפעילו חברות התעופה בארה"ב כמעט 567 אלף טיסות, 13% פחות מהיקף הטיסות שביצעו באפריל 2019.

כדאי לזכור כי ביטול טיסות היא סוגיה רגישה ומסתכלת בקרב החברות - כל עוד הביקוש גבוה ומתקרב לרמות של 2019 החברות רק שואפות להגדיל הכנסות ולמכור כמה שיותר. אם הן יאלצו למתן את הלו"ז, וחלקן כבר הודיעו על ביטולים רבים לקיץ - עליהן להביא בחשבון פיצוי לנוסעים או תשלום לחברות מתחרות בכדי שיספקו פתרון לנוסעים שטיסתם מתבטלת ברגע האחרון. במילים אחרות, ביטול של טיסה כרוך בעלויות לא מבוטלות עבור חברת התעופה אם הוא נעשה ברגע האחרון, בשעה שהתראה מוקדמת תאפשר לנוסעים להיערך עם תוכנית חלופית.

הכאוס בענף התעופה מחריף

הכאוס לא נעצר בארה"ב. בנמל התעופה הלונדוני הית'רו, אם לא די בעומסים שבגינם מתבטלות עשרות טיסות מדי יום, התרחשה בסוף השבוע שחלף תקלה במערכת התדלוק אשר הובילה לעיכובים בהמראות של מאות טיסות. הכאוס העולמי בכלל ובפרט זה שמתחולל בבריטניה זכה לכינוי Airmageddon.

אל התקלות מצטרפות גם שביתות - בנמל התעופה בבריסל חוו אותן היטב בשבועות האחרונים, ואלפי נוסעים התבשרו על ביטול טיסות. בצרפת שביתות עובדים, הובילו לביטול של 10% מהטיסות שהיו משובצות בלו"ז בסוף השבוע האחרון.

שביתות גם מתוכננות בנמלי התעופה בספרד על ידי צוותי חברת ריאנאייר הממוקמים במדינה. העובדים הודיעו כי ישבתו במשך 12 ימים בחודש יולי במסגרת מחאה לשיפור תנאי העסקתם. השביתות, שלפחות הנוסעים מתבשרים עליהן מראש - יתקיימו ב-12 עד ה-15 ביולי ב-18 עד ה-21 ביולי וב-25 עד ה-28 ביולי בנמלי התעופה בספרד מהם פועלת חברת הלואו קוסט האירית.

גם בישראל לוח הטיסות כולל עיכובים וביטולים - בעיקר של אל על. המחלוקת בין הנהלת החברה לטייסים עודנה תלויה ללא פתרון והנוסעים מתבשרים על ביטולים (היום למשל בוטלו טיסות לפרנקפורט ולברלין) כמעט מדי יום.

יצוין כי גם בנתב"ג התנועה השבוע צפויה להתגבר לרגל חג הקורבן והעלייה הצפויה במספר הנוסעים מהחברה הערבית. ביום חמישי לבדו צפויים לחלוף בטרמינלים כ-80 אלף נוסעים.

במקביל המראות בעיכוב הם מנת חלקה של המציאות התעופתית מישראל - ועל כן נדרשת תשומת לב מיוחדת בהזמנה של טיסות קונקשן. נוסע שטס בסוף השבוע סיפר שלאחר שכול הנוסעים ישבו במטוס, הטייס הודיע במערכת הכריזה כי הצוות מוכן להמראה אלא שאין מי שיעמיס מזוודות ויתדלק את המטוס ולכן הנוסעים יעוכבו.

בעניין זה נצפה מחזה חריג למדי - צוותי חברת התעופה בראלס לרבות הטייסים - העמיסו בעצמם את מזוודות הנוסעים למטוס שהמתין להמראה מתל אביב.

עוד כתבות

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

הרש גולדברג פולין

דיווח ב-CNN: בממשל ביידן קיבלו את הסרטון של החטוף גולדברג-פולין כבר ביום שני

פרסומים זרים: הוידאו הועבר ע"י הקטארים עקב לחץ אמריקני לקבלת אות חיים מהרש ומחטופים אמריקנים נוספים • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • משפחות חטופים חסמו את משאיות הסיוע לרצועה: "רק עצירת הסיוע לחמאס תמנע ממנו לשלוט ברצועה" • סנטקום: הפלנו טיל בליסטי וכטב"מים ששיגרו החות'ים • עדכונים בולטים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לישראל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות