גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מלחמת סין בטייוואן: שנת 1938 דופקת בדלת

סין חושבת שהיא הגיעה, או עומדת להגיע, לשוויון צבאי עם ארה"ב, וגם שטייוואן רוצה לברוח ממנה ● התנהגותה בשבוע האחרון היא יותר מהוצאת קיטור, ונראה שהיא מוכנה לקחת סיכונים שלא עלו עד כה על הדעת ● מנבכי ההיסטוריה חוזרים ובוקעים הקולות של שנות ה־30 של המאה הקודמת

מסכי הטלוויזיה הסינית ביום חמישי. מראים את ניסויי הטילים של סין בעקבות ביקור ננסי פלוסי בטייוואן / צילום: Associated Press
מסכי הטלוויזיה הסינית ביום חמישי. מראים את ניסויי הטילים של סין בעקבות ביקור ננסי פלוסי בטייוואן / צילום: Associated Press

מי שהתעייפו מן ההשוואות ההיסטוריות מתבקשים בנימוס להאריך את רוחם עוד פעם אחת. היחסים הבינלאומיים עומדים עכשיו בפרשת דרכים, המצדיקה השוואה עם סוף שנות ה־30 של המאה ה־20. הבה נחשוב ברצינות על 1938, כאשר ענני מלחמה התחילו להתחשר במרכז אירופה ובמזרח אסיה.

אז, שתי מעצמות עולות - דינמיות, אגרסיביות וקצרות־רוח - התחילו להבעיר את המדורה, שהפכה בשלוש השנים הבאות למלחמת עולם. דיקטטור גרמני וגנרל יפני הגיעו למסקנה שארצותיהם מסוגלות לתבוע לעצמן את "מרחב המחיה" הראוי להן, ואם לא עכשיו אימתי. 

ארה"ב וסין: האם המשבר המתרחב סביב טייוואן יתדרדר למלחמה? 
סין מטילה הסגר חלקי על טייוואן, יורה 11 טילים בליסטיים 
ביקור יו"ר בית הנבחרים בטייוואן: ננסי פלוסי נגד הדיקטטורה הסינית 

משהו ממין זה אנחנו רואים עכשיו. דיקטטור אחד, פוטין, כבר התחיל מלחמה מקומית, כביכול כדי לזכות בשני חבלים של אוקראינה המיושבים בדוברי רוסית; אבל אנחנו כבר יודעים מפיו ומפי נושאי כליו, שהוא מתכוון להרבה יותר מזה, גם באוקראינה וגם מעבר לה. הדיקטטור השני, שי ג'ינפינג של סין, הכניס להילוך גבוה דרישה רבת־שנים לתיקונו של מה שמשטרו חושב לעיוות טריטוריאלי: קיומה הנפרד של טייוואן.

האפשרות של פלישה סינית לטייוואן עומדת על הפרק מאז 1949, כאשר הקומוניסטים ניצחו במלחמת האזרחים, ושרידי הצבא הלאומני המובס נמלטו אל האי הקטן בים סין הדרומי, כ־150 ק"מ מן היבשת. אבל בימים האחרונים חזינו בתמרוני מלחמה חסרי תקדים בהיקפם. אם הם הצטיירו תחילה כמחווה של מחאה נגד ביקורה של ננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים של ארה"ב, הנה עד מהרה הם לבשו אופי של הדמיית פלישה.

הטייוואנים חושבים שכך תיראה הפלישה הסינית, כמובן עם הרבה יותר כלי שיט ומטוסים; והטילים לא יחצו את שמי טייוואן, או את מי־החופים שלה, אלא יפגעו במטרות קונקרטיות. ההסגר על חופי טייוואן לא יהיה חלקי, אלא מלא. התקפת האינטרנט המסיבית על אתרים של ממשלת טייוואן תהיה עוד יותר מסיבית, ותביא כמעט ללא ספק להתמוטטות שרתים ושירותים.

בקיצור, סין מודיעה, במשתמע, שהמלחמה מתקרבת ובאה. כשלעצמה הידיעה הזו אינה מפתיעה איש. ראש פיקוד האוקיאנוס השקט והאוקיאנוס ההודי של צבא ארה"ב העריך עוד לפני שנה וחצי שסין תתקוף "בתוך שש שנים".

מסכי הטלוויזיה הסינית ביום חמישי. מראים את ניסויי הטילים של סין בעקבות ביקור פלוסי בטייוואן / צילום: Associated Press

התוצאותיה ידועות מראש, אבל...

באוקטובר שעבר, לאחר הפגנת כוח חסרת תקדים של סין סמוך למרחב האווירי של טייוואן (150 מטוסי קרב, מפציצים וכלי טיס אחרים), שר ההגנה של טייוואן אמר כי הצבא הקומוניסטי יכול לפתוח התקפה בהיקף מלא על טייוואן עם מינימום אבדות. "מצבו של צבאנו הוא הקודר ביותר זה 40 שנה ויותר, מאז שהתגייסתי", הוא אמר.

אפשר שהוא הפריז, מפני שהסיבה לנאומו הייתה בקשה להקצבה מיוחדת של 8.7 מיליארד דולר מן הפרלמנט. בטייוואן, בניגוד לסין, הפרלמנט אינו חותמת גומי. אם הממשלה רוצה כסף עליה לשכנע את רוב הצירים שהיא ראויה לו.

מעטים מניחים שלטייוואן יש היכולת להתגונן בהצלחה. היא אינה אוקראינה. היא קטנה בהרבה, אין לה עורף טריטוריאלי, והיא אינה יכולה לסמוך על תמיכתן של ארצות שכנות, מפני שאין כאלה. כמובן, המים המפרידים בינה ובין שאר העולם מקשים גם על סין. היא אינה יכולה לחצות את הגבול באישון לילה כפי שעשתה רוסיה. פלישה סינית לא תיהנה אפוא מיתרון ההפתעה. אבל היתרון הנובע מכוח־אדם ומציוד הוא חד־משמעי.

טייוואן נגד סין היא התמודדות שתוצאותיה ידועות מראש. השאלה היא כמובן אם אלה יהיו המשתתפות היחידות. הסבירות של התערבות אמריקאית מוכרחה להיחשב לגבוהה מאוד, על יסוד הצהרות והתחייבויות. ב־2020, תחת הנשיא טראמפ, ארה"ב מכרה נשק לטייוואן בהיקף של 1.8 מיליארד דולר.

מאז נכנס לבית הלבן, הנשיא ביידן חזר והבטיח לבוא להגנת טייוואן אם תותקף. הוא עשה כן שלוש פעמים. דובריו ניסו אחר כך להקהות את עוקץ הבטחותיו. לא היה ברור אם הם עושים כן מפני שהוא נכשל בלשונו, או מפני שההבטחה וההכחשה הן חלק מאסטרטגיית "עמימות" אמריקאית רבת־שנים.

מסכי הטלוויזיה הסינית ביום חמישי. מראים את ניסויי הטילים של סין בעקבות ביקור פלוסי בטייוואן / צילום: Associated Press

קיוו שהסטטוס־קוו יישאר לנצח

כאשר וושינגטון ניתקה את יחסיה הדיפלומטיים עם טייוואן ב־1979, ופתחה שגרירות בבייג'ינג, הקונגרס חוקק מיד חוק, שאיפשר לארה"ב להוסיף ולקיים קשרים אינטנסיביים לא פורמליים עם האי, ולהוסיף ולצייד אותו בנשק. וושינגטון קיוותה לסטטוס־קוו פחות או יותר נצחי, שבו טייוואן תוסיף להעמיד פנים שהיא־היא סין האמיתית, ולא תקרא לעצמה, למשל, "הרפובליקה של טייוואן".

שנים ארוכות היה נדמה שסטטוס־קוו כזה ירצה גם את סין. ואומנם, סין דגלה במרוצת השנים ב"איחוד בדרכי שלום", אלא אם כן... אלא אם כן טייוואן תתכחש לאחדות סין ותכריז עצמאות. היא עצמאית בכל מובן שהוא, והיא מתנהלת לא רע. ה'אקונומיסט' מדרג אותה כדמוקרטיה המוצלחת ביותר ביבשת אסיה, ומעמיד אותה במקום ה־11 באינדקס הדמוקרטיות העולמי. סין עומדת במקום ה־151.

סין טוענת עכשיו שמגמת העצמאות, או מה שהיא קוראת "פצלנות", השתלטה על טייוואן. זה מצדיק פעולה מיידית. הסינים גם יכולים לחכות עד 2024, כאשר יהיו בטייוואן בחירות לנשיאות. ברבע המאה האחרונה השלטון נטה להתחלף פעם בשמונה שנים. אם ב־2024 תחזור לשלטון מפלגת הגואומינטנג הוותיקה, הנוטה למתינות ושוחרת הבנה עם בייג'ינג, אולי הקומוניסטים יירגעו. ואולי לא. מפני ששאלת טייוואן אינה מוגבלת עוד לעצם המחלוקת הטריטוריאלית. היא הפכה למטאפורה על מלוא יחסיה של סין עם ארה"ב, ובעצם עם העולם החיצון. דיקטטורות אומנם אינן תלויות ברצונם המפורש של המצביעים, בייחוד אם אין מצביעים. אבל הן בהחלט זקוקות לדעת קהל.

"2022 תהיה קשה במיוחד"

הדיקטטורה הסינית שילהבה במידה כזאת את דעת הקהל שלה עד שמיליונים התפתו להאמין כי אקט האיחוד המיוחל מתממש ובא. המאוכזבים אומנם לא ייצאו לרחובות, כי כל סיני מתחיל יודע איך הפגנות כאלה מסתיימות. אבל זה משטר הזקוק ללגיטימיות, ו"שלמותה הטריטוריאלית של המולדת" מספקת לגיטימיות כזאת.

יתר על כן, אפשר שהמשטר משוכנע כי הוא הגיע, או עומד להגיע, אל נקודת שוויון צבאית עם ארה"ב. פרופסור סיני, ג'ין קאנרונג, המייעץ לממשלתו בענייני חוץ, אמר בתחילת השנה (לסוכנות הידיעות ניקיי־אסיה) כי סין רכשה יתרון צבאי בזירת טייוואן, והיא תוכל להביס לא רק את ארה"ב אלא גם את יפן, אם היפנים יתערבו.

אגב, הפרופסור הקדים להזהיר עוד בינואר, ש־2022 תהיה קשה במיוחד, לרגל שני מאורעות פוליטיים: ועידת המפלגה הקומוניסטית אוקטובר, שבה תוארך כהונתו של שי ג'ינפינג, ובחירות אמצע־הקדנציה בארה"ב לקונגרס.

נראה שהוא צדק. זו אינה סתם שנה קשה. אפשר שזו שנת התפנית. התנהגותה של סין בימים האחרונים היא יותר מהוצאת קיטור. נראה שסין מוכנה לקבל עליה סיכונים שלא עלו עד כה על הדעת. בדיוק לפני 50 שנה היא הניחה ששיפור היחסים עם ארה"ב הוא תנאי ולא יעבור להתקדמותה. לא עוד. והשינוי הזה הופך את ים סין הדרומי ואת העולם כולו למקום הרבה, הרבה פחות בטוח. 1937 ו-1938 מתדפקות בשערינו.

_________________

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני
ציוצים (באנגלית) בטוויטר

עוד כתבות

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; מחירי הנפט קופצים ב-1%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי, לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בתל אביב; חברה לישראל קופצת ב-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה