גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טייס, שותפה של בנט ומייסד ICQ הקימו חברת פתרונות וידאו מצליחה, ואז הגיעה הנפילה

קלטורה, חברת הווידאו המבטיחה שהונפקה בנאסד"ק רק ביולי שעבר, נחשבה לסיפור הצלחה בקורונה ● אלא שהאקזיט הגדול השתבש, עשרות עובדים פוטרו, והמניה איבדה 80% מערכה ● "קלטורה לא תישאר עצמאית לאורך זמן, בהתחשב בנתוני הצמיחה הנוכחיים", מעריכים אנליסטים

הנפקת קלטורה בניו יורק / צילום: ניר אריאלי
הנפקת קלטורה בניו יורק / צילום: ניר אריאלי

ממבט על צוות המייסדים של קלטורה הישראלית - רון יקותיאל, מיכל צור, שי דוד וערן איתם, ניתן היה להניח כמעט בוודאות כי החברה תהיה הצלחה פנומנלית. טייס מסוקים מחיל האוויר, יזמת סדרתית שמכרה יחד עם נפתלי בנט סטארט־אפ במאות מיליונים, דוקטור למערכות מידע מאוניברסיטאות היוקרה קורנל וייל, ואחד ממייסדי ICQ - האקזיט הישראלי הגדול הראשון.

למרות הצוות איכותי שכזה, ביום שלישי פרסמה קלטורה את ביצועיה לרבעון השני ובו חשפה צמיחה חד־ספרתית, העמקה של ההפסדים ושריפה מוגברת של מזומנים. במסגרת תהליך של ארגון מחדש, הודיעה החברה שתפטר 80 עובדים, מתוכם 30 בישראל. סך-הכול העסיקה כ־760 עובדים בסוף 2021, מתוכם 450 בישראל. לאחר פרסום הדוחות, המניה ירדה ב־10.5% (אבל מאז עלתה ב-8.4%, נכון לשעת סגירת הגליון). כעת, היא נסחרת בשווי של 329 מיליון דולר, או 2.5 דולר למניה בלבד. אז מה הן הסיבות לקריסה?

מאבק הכוכבים להפסדים

לקלטורה סממנים של סיפור הצלחה - חברת טכנולוגיית הווידאו הישראלית משרתת ענקיות כמו AT&T, דלויט, אורקל, בוש ורויטרס. היא עברה לא מזמן למשרדים במגדל היוקרתי אמות אטריום ברמת גן, והייתה אחת החברות האחרונות שהצליחו להנפיק לפני סגירת שערי הבורסה ב־2021. ואם לא די בכך, בקמפיינים שלה מככב דיוויד דוכובני, ששיחק את דמותו של הסוכן המסתורי בסדרה "אקס פיילס".

אלא שספק אם המוטיבציה לצאת להנפקה בכל מחיר ולשדר הצלחה ערב קריסת השוק הייתה מעשה שסייע לחברה בטווח הארוך. ספק גם אם בחברה לא מתחרטים על היציאה לבורסה בעיתוי גרוע, אשר בדיעבד חשף אותה להשתלטות עוינת ולהצעת רכישה מעליבה מצדה של מתחרה זעירה בשם פנופטו. המתחרה, המגובה בקרן ההשקעות K5, הציעה ביולי לרכוש את קלטורה עבור שלושה דולרים למניה, שהם 383 מיליון דולר, פרמיה של 27% ביחס למחיר היום ההצעה.

"הצוות איכותי, אבל כזה שפשוט נמצא בתחום הלא נכון", אמר עובד לשעבר בקלטורה. "תחום הווידאו ספג מכות בשנים האחרונות ולמעשה מעטות הן החברות שממש הצליחו בו. בכל תחום אחר הם היו פורחים".

מנכ"ל החברה רון יקותיאל, טייס בחיל האוויר שהקים בעברו חברת ניווט לפני שייסד את קלטורה לפני 16 שנה, מנהל ביד רמה את החברה עד היום. שיחה עם עובדים לשעבר מגלה "מנכ"ל כריזמטי שמשדר חזון". גם נשיאת החברה מיכל צור מעורבת בניהול היומיומי, אך היא עוסקת בעיקר בשותפויות אסטרטגיות.

ערן איתם - ממייסדי ICQ שנמכרה ל־AOL ב־400 מיליון דולר - ושי דוד, עזבו את החברה כבר לכדי להקים חברות סטארט־אפ חדשות. לפני שנתיים הביא יקותיאל את מנכ"ל פנורמה לשעבר עינב עזריה על מנת לנהל את הצד המסחרי בחברה, ולו תפקיד דומיננטי בפעילות השיווק והמכירות שלה עד היום.

החלום ושברו

"מה שקרה לחברה בקורונה ולאחריה זו טרגדיה", אמר עובד לשעבר. "אבל צריך להבין שמי שמכיר אותה היטב ורבים מאלה שעבדו בה עדיין מחזיקים בה מניות או שהם קונים עוד מניות. אנחנו מכירים את הפוטנציאל שלה, ולא מאמינים שהיא אכן שווה את השווי בו היא נסחרת. אין מצב שחברה שמכניסה 150 מיליון דולר בשנה נסחרת במכפיל של 1.5 על ההכנסות".

אותה טרגדיה קשורה במיקוד של החברה בתחום הכנסים הווירטואליים. קלטורה פיתחה נגן וידאו לארגונים - מעין רשת וידאו מאובטחת המאפשרת לחברות ענק להקים פורטל וידאו פנימי - כמו למשל סרטוני הדרכה והסברה לעובדים או תלמידים, או קליפים המשמשים אנשי מכירות להדגמת מוצרים. בהמשך פיתחה מערכת הזרמת VOD למפעילות תקשורת. הקורונה היוותה עבורה הזדמנות פז, וכחברה המסייעת לארגונים לשדר תכנים, היא פנתה לשוק הצפוף של אירועים שיווקיים המועברים אונליין.

עם פרוץ הקורונה חתמה החברה על הסכמים רבים שהעלו את קצב הצמיחה שלה לקראת יציאה להנפקה ומעט לאחריה. אלא שכפי שקרה עם רוב החברות שרכבו על גל הקורונה ושירתו את מי שנשאר בבית, ההתאוששות מהמגפה הביאה עמה ירידה חדה בצמיחה ועלייה בהפסדים.

הקורונה אמנם הביאה לצמיחת שוק הווידאו לארגונים, אך הכניסה גם הרבה מתחרות, כמו Hopin המתמחה בכנסים וירטואליים או Vidyard שפונה לאנשי מכירות. בנוסף, בגלל בחירתה לשרת ארגוני ענק ולטפל במגוון ורטיקליים עסקיים, קלטורה התנהלה בכבדות עם שפע של אנשי מכירות ותמיכה, בעוד שמתחרות זריזות ממנה הציעו שירות עצמי אונליין בעלות נמוכה יותר.

גם זום, שהפכה בין לילה לשחקנית ענק בתחום, סחפה עמה את השוק הארגוני, וקלטורה התקשתה להתבדל. "זום ייצרה סוס מהיר יותר, אנחנו מנסים ליצור חללית", אמר לגלובס רון יקותיאל כמעט שנה לפני ההנפקה בנאסד"ק שאירעה בקיץ שעבר, אך מאז חוות שתי החברות ירידה משמעותית בצמיחה. מניית זום ירדה במעל 70% בשנה האחרונה וקצב צמיחת ההכנסות שלה ירד ממעל 300% בימי הקורונה ל־12% בלבד ברבעון שעבר.

"תאלץ להתמזג"

עובדים לשעבר איתם שוחחנו מעידים על תרבות ארגונית בריאה ועל לויאליות לארגון, לפחות בישראל, למרות תחושה שהחברה מעסיקה יותר מדי עובדים. "כולם הרגישו שיש צורך לצמצם ושהחברה מנופחת, למרות שלא היו עזיבות משמעותיות", סיפר עובד לשעבר בקלטורה.

בשנה האחרונה עזבו את החברה בסך-הכuל 35 עובדים (בישראל ובעולם). קדנציה ממוצעת קלטורה עומדת על שנתיים, לעומת 1.2 שנים בסימילרווב, 1.3 בלמונייד ו- 1.8 שנים בריסקיפייד. אבל סימני ההאטה ניכרים גם בצמיחת החברה במונחי כוח-אדם. על פי הרשת החברתית לינקדאין, הצמיחה במספר העובדים בחברה הואטה ב־3% אחרי צמיחה מהירה של קרוב ל־50% במשך השנתיים האחרונות.

לדברי סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט באופנהיימר, העובדה שקלטורה מוכרת מוצר מורכב לארגוני ענק מייצרת לה עלויות רבות שמביאות להפסדים, למרות הבסיס הטכנולוגי הנרחב והערך המוסף ללקוחות. "קלטורה היא חברת נישה לא גדולה שמייצרת פחות מ־200 מיליון דולר בשנה", אמר וסצ'ונוק לגלובס. "ככזו היא לא תוכל להמשיך ליישם את החזון מרחיק הלכת שלה, להישאר עצמאית לאורך זמן וככל הנראה תתמזג, בהתחשב בנתוני הצמיחה הנוכחיים ובצורך לקצץ בהוצאותיה.

"גם אם החברה לא תקבל את הצעת הרכישה הנוכחית מצד פנופטו, מנהליה כנראה יודעים שעדיף להם להמשיך ולנהל את האופרציה מתוך צמרת של חברה גדולה ואפקטיבית יותר, החלטה דומה לזו שקיבלו מנכ"לים ישראלים רבים בשבועות האחרונים".

קלטורה

תחום עיסוק: נגן וידאו מאובטח ומערכת לניהול ספריות של סרטוני למידה, סרטונים שיווקיים וכנסים וירטואליים.

היסטוריה: הוקמה ב־2006 ברמת גן וניו יורק ומאז גייסה כ-350 מיליון דולר מקרנות הון סיכון ובנקים זרים.

נתונים: בסוף 2021 העסיקה החברה כ־760 עובדים. עוד בטרם הפיטורים, עזבו אותה 35 עובדים בחודשים האחרונים, ומספר המשרות הדרושים בלינקדאין ירד בכ־30%.

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; ענקית מוצרי היוקרה הצרפתית קרינג צוללת ב-10%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

הבורסה ננעלה בעליות; מדד הבנקים ירד ב-0.5%, הדולר התחזק

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיקה על הבורסה ● השקל שהתחזק הבוקר, נחלש עתה ונסחר ב-3.77 שקלים ● אלארום זינקה ב-20%, נובה ב-4% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה