גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המכה שהנחית הפועלים על ישראכרט כבר מורגשת: מציגה רווח נמוך משל המתחרה הקטנה יותר כאל

חברת כרטיסי האשראי הגדולה בישראל העבירה ברבעון השני 47 מיליון שקל נוספים לבנק הפועלים, כתוצאה מהסכם התפעול החדש, שכבר הפיל את מניית החברה ● הרווח הנקי של ישראכרט ברבעון צנח בכ-70%, אך המנכ"ל רן עוז משוכנע: "הבטחנו את בסיס הלקוחות שנים קדימה, נדע להפיק תוצאות יפות בשנים הבאות ובדרך כלל זה בא לידי ביטוי בשווי של החברה"

רן עוז, מנכ''ל קבוצת ישראכרט / צילום: באדיבות ישראכרט
רן עוז, מנכ''ל קבוצת ישראכרט / צילום: באדיבות ישראכרט

ימים לא פשוטים עוברים על ישראכרט, חברת כרטיסי האשראי הגדולה בישראל. הם התחילו בחודש שעבר עם החתימה על הבנות להסכם תפעול חדש עם בנק הפועלים. ההסכם החדש יגדיל בכ-200 מיליון שקל את הסכום שמעבירה החברה מדי שנה בגין תפעול כרטיסי האשראי שלה שמנפיק הבנק, ויפגע ברווחיה. בתגובה צנחה מניית ישראכרט ביותר מ-14%, ושווי החברה ירד לכ-2 מיליארד שקל.

ימים ספורים לאחר מכן החליט משרד האוצר לאפשר גם לשתי חברות כרטיסי האשראי הנוספות - מקס וכאל - ליהנות מרווחי הסליקה של מותג הפרמיום אמריקן אקספרס, שמהם נהנתה עד עתה ישראכרט לבדה, עם הכנסות של עשרות מיליוני שקלים מדי שנה.

בדוחות הכספיים לרבעון השני שפרסמה ביום חמישי ישראכרט , היא מתייחסת בהרחבה לסוגיית העברת הכספים לבנק הפועלים. ההסכם עם הבנק, ששלט בחברה בעבר, יהיה בתוקף לתקופה של שמונה שנים, החל מאפריל האחרון, וישראכרט כבר רשמה בגינו ברבעון השני של השנה גידול של כ-47 מיליון שקל בהיקף התשלומים מתקבולי החברה בגין תפעול הנפקה. סכום זה אף יגדל לכ-50 מיליון שקל מדי רבעון, בהתאמה להיקפי הפעילות.

בסך הכול העבירה ישראכרט לבנקים בגין הפעילות ברבעון השני סך של 123 מיליון שקל, זינוק של 89% לעומת 65 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. לשם השוואה, כאל, שפרסמה את דוחותיה הרבעוניים ביום רביעי, מעבירה לבנקים 86 מיליון שקל, עלייה של 13.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

ירידה של 55% ברווח בנטרול הוצאה חד-פעמית

הגידול המשמעותי בהעברת הכספים לבנקים הוא בין הסיבות המרכזיות לכך שישראכרט סיימה את הרבעון השני של 2022 עם רווח נקי של 32 מיליון שקל, ובנטרול הוצאה חד-פעמית עמד הרווח על כ-51 מיליון שקל. זאת לעומת רווח נקי בסך של כ-113 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. מדובר בירידה של כמעט 72% ברווח המדווח ושל 55% ברווח בנטרול הוצאה חד-פעמית, הנובעת, מעבר להעברת כספים לבנקים, גם מהכרה בהוצאה חד-פעמית בסך של כ-25 מיליון שקל ברבעון בגין גידול בהפרשה לשומות מע"מ בגין שנים עברו.

למרות זאת, המנכ"ל רן עוז אופטימי. "גם אחרי המצב הלא פשוט שגרמה ההוצאה הנוספת, אנחנו מציגים רווח של 51 מיליון שקל (בנטרול הוצאות חד-פעמיות, ר' ו'), מה שמראה את הכוח של החברה והעמידות שלה", אמר עוז בשיחה עם גלובס, שבה גם התייחס לראשונה להסכם עם בנק הפועלים.

המניה ירדה בשיעור ניכר, האם צפיתם את עוצמת הפגיעה של ההסכם החדש עם בנק הפועלים?

"הסתכלנו יותר על חידוש ההסכם והיה חשוב לחזק את בסיס הלקוחות, בדיוק כפי שעשינו עם הארכת ההסכמים מול מועדוני הלקוחות החזקים אשמורת, הוט ולייף סטייל. הם עיקר בסיס הלקוחות, והם מובטחים לנו להרבה שנים קדימה.

"בכל אחד מההסכמים קיימנו מו"מ ועשינו את המירב שניתן, תוך שימוש ביתרונות ובערכים המוספים שאנחנו מביאים לשולחן. הבסיס החזק יעזור לנו לקחת את ישראכרט בטווח הארוך למקום הנכון ולהוביל את השוק, והמחירים החדשים (עלייה מ-0.17% ממחזור המנפיק של הפועלים ל-0.29%, ר' ו'), מבטאים את התנאים המתאימים בשוק".

האם לדעתך הירידות בשווי המניה כבר מגלמות את סך התוספת לבנק הפועלים?

"את זה צריך לשאול את המשקיעים. התפקיד שלי הוא לנהל את החברה ולהביא תוצאות, והתפקיד שלהם לעשות הערכות שווי ולהחליט כמה שווה המניה. עם זאת, אנחנו משוכנעים שככל שנמשיך במסלול, ונוציא לפועל את האסטרטגיה שלנו - ורואים כבר תוצאות ברבעון השני - נדע להפיק תוצאות יפות בשנים הבאות. בדרך כלל, כשחברה מציגה באופן עקבי תוצאות טובות ומראה צמיחה, זה בא לידי ביטוי בשווי שלה".

השבוע פורסמה בגלובס סקירת אנליסטים, שבה אייל דבי, מנהל מחקר מניות בלאומי שוקי הון, אינו ממליץ לפי שעה על קניית מניית ישראכרט, עד שהחברה תראה צמיחה עקבית דו-ספרתית במשך שלושה רבעונים רצופים לפחות.

מה אתה עונה למשקיעים שמכרו מניות ישראכרט ולאנליסטים?

"זה תמיד נכון שנטל ההוכחה הוא עלינו כהנהלה, שצריכה לייצר את הצמיחה ולדאוג לרווחיות. בנינו אסטרטגיה ותוכנית עבודה שתוביל לשם, ונוכיח לאט-לאט שאנחנו בדרך הנכונה. התוצאות ברבעון מתחילות להראות זאת, ומי שתהיה לו סבלנות יראה תוצאות גם ברבעונים הקרובים".

כאל עקפה את ישראכרט ברווחיות

לצד הגדלת התשלומים לבנקים, שפגעה ברווחיות החברה, בישראכרט יכולים לשאוב עידוד מהגידול בהכנסות ברבעון השני של שנת 2022, שצמחו בכ-13% לכ-639 מיליון שקל. ההכנסות מפעילות בכרטיסי אשראי גדלו ברבעון בכ-17% לכ-534 מיליון שקל, לאור צמיחה של כ-13% במחזור העסקאות, שהסתכם ברבעון בכ-51.6 מיליארד שקל.

כאל, שכאמור פרסמה גם היא השבוע דוחות (מקס תפרסם דוחותיה בשבוע הבא), הציגה מחזור עסקאות של 37 מיליארד שקל (זינוק של כ-18%), והכנסות של 615 מיליון שקל (גידול של 26.5%). אלה הביאו לכך שהרווח של כאל, הנשלטת על ידי בנק דיסקונט והבינלאומי, עמד על 81 מיליון שקל, 30 מיליון יותר מהרווח הנקי של ישראכרט, גם בנטרול ההוצאה החד-פעמית, וזאת בחברה שמחזור העסקאות בכרטיסי אשראי שלה נמוך ב-30% כמעט.

"האשראי יפצה על השינוי בהכנסות מהנפקה וסליקה"

מקור אופטימיות נוסף לישראכרט הוא גידול של כ-10% באשראי הצרכני לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ל-4.29 מיליארד שקל, ושל 32% באשראי המסחרי, ל-1.2 מיליארד שקל.

בתחום האשראי ישראכרט קטנה יותר מאשר שתי המתחרות. כאל, לדוגמה, הגדילה את יתרות האשראי הצרכני בכ-22% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, והן עומדות על 6.4 מיליארד שקל, בעוד שהאשראי המסחרי עומד על 1.1 מיליארד שקל.

מה היעד שלך לצמיחה באשראי?

"לא הצגנו יעד באופן רשמי, אבל אנו מציגים כבר קצב גידול דו-ספרתי ברמה השנתית, והמטרה היא להמשיך לצמוח בצורה יפה גם בשנים הקרובות".

עד כמה צמיחה באשראי יכולה לפצות על אובדן הכנסות כתוצאה מההסכם החדש עם הפועלים?

"האשראי המסחרי והצרכני יחד הם מנועי הצמיחה שלנו, ואנחנו צריכים שהם ימשיכו לגדול. לאורך זמן הם יפצו ואף יותר מכך על השינוי בהכנסות מהנפקה וסליקה".

עוד כתבות

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין