גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התעלומה נפתרת: מה חיפשו ומה מצאו סוכני ה-FBI במועדון הגולף הפרטי של דונלד טראמפ

לא נפתרת תעלומה אחרת: מדוע שר המשפטים חיכה ארבעה ימים כדי לגלות את הסיבה לפשיטה חסרת התקדים על ביתו של נשיא לשעבר ● הסוכנים הפקיעו ארגזים מלאים במסמכים "סודיים ביותר" ● ייתכן שטראמפ הפר חוק "נגד ריגול". הימין שהתגייס לעזרתו בתחילת השבוע השתתק ביום ו׳ ● האם טראמפ גנב מסמכים ביודעין, או רק רצה "מזכרות"?

דונלד טראמפ, מוקדם יותר השבוע / צילום: Associated Press, Julia Nikhinson
דונלד טראמפ, מוקדם יותר השבוע / צילום: Associated Press, Julia Nikhinson

ארבעה ימים היו נחוצים לאמריקאים כדי לגלות מדוע סוכנים של הבולשת הפדרלית פשטו ביום ב' בבוקר על מועדון הגולף הפרטי של דונלד טראמפ במאר א-לאגו, דרום פלורידה. מדוע משרד המשפטים העניק ארבעה ימים למפיצי תיאוריות קונספירציה, וזיכה את טראמפ באהדתם האינסטינקטיבית של מיליוני אמריקאים? לא ברור. אין מנוס מלהניח שעורכי דין טובים אינם מבינים בפוליטיקה. הם מניחים לפוליטיקאים מקצועיים לכתוב את הנרטיב. איזו טעות.

במרוצת ארבעת הימים האלה, הימין האמריקאי התלכד לצד טראמפ. רבים שהעדיפו לשמור מרחק ממנו התגייסו נגד מה שהם חשבו לשימוש פוליטי בזרועות אכיפת החוק. אנשים שקולים וקרי-רוח, יחסית, הבטיחו יום נקם ושילם אם וכאשר הרפובליקאים יחזרו לשלטון. אישים בולטים במפלגה קראו "לטהר" את משרד המשפטים ואת ה-FBI. ספק אם נשמעו התבטאויות כאלה בתולדות ארה"ב.

אבל כיוצא בזה, ספק אם היה תקדים לפשיטה על מעונו של נשיא לשעבר. אפילו ריצ'רד ניקסון, שנאלץ להתפטר מן הנשיאות לפני כמעט 50 שנה תחת חשד פלילי, לא ראה סוכנים של ה-FBI מחטטים במגירותיו ופורצים אל תוך הכספת שלו. הפשיטה של יום ב' הייתה דרמטית בכל קנה מידה שהוא. האמנם שר המשפטים לא הבין שעליו להסביר אותה לעם האמריקאי?

שר המשפטים לא ביקש רשות

צריך להטעים כאן, ששר המשפטים אמנם פעל באופן אוטונומי. השר הזה, שתוארו האמריקאי הוא "התובע הכללי", הוא בעל סמכויות ענפות. הוא לא רק שווה ערך של שר המשפטים בישראל, כי אם גם של היועץ המשפטי לממשלה ושל השר לביטחון הפנים. מסורת רבת שנים משחררת אותו מהתערבות נשיאותית. זה היה מקור של תסכול ושל חריקת שיניים בשביל הרבה נשיאים, כולל טראמפ. אבל חוץ מטראמפ, נשיאים לא העזו לפטר את שרי המשפטים שלהם גם כשהיה להם חשק.

אין כל סיבה לפקפק בגירסת הבית הלבן, שלא הייתה לאיש או אשה מהם ידיעה מוקדמת על הפשיטה במאר-א-לאגו. אולי בדיוק מפני שהפוליטיקאים לא היו בסוד העניינים הם לא יכלו להשיא לשר המשפטים עצה פוליטית. אילו יכלו, אולי היו דוחקים בו למהר ולהסביר, לפני שמחנה טראמפ יחטוף את הנרטיב, ויהפוך את הנשיא שעבר לקדוש מעונה. טראמפ רואה בעצמו זה שנים קורבן של "ציד מכשפות" מצד השמאל ומצד הביורוקרטיה הממשלתית. את הביורוקרטיה הזו הוא נוהג לתאר כ"מדינה העמוקה", זאת אומרת המדינה שמאחורי המדינה.

רק ביום חמישי אחה"צ החליט שר המשפטים, מריק גארלנד (שהוא אגב החבר היהודי הבכיר ביותר בממשל ביידן), לפתוח את פיו. הוא הודיע כי יבקש משופט בדרום פלורידה להסיר את החיסיון על פרטי החיפוש בבית טראמפ. הוא גם גינה את ההתקפות המרות על עובדי משרד המשפטים והבולשת הפדרלית. אחד משני הסנאטורים הרפובליקאיים של פלורידה כינה את ה-FBI "גסטאפו"; יושב ראש רפובליקאי לשעבר של בית הנבחרים כינה אותה "שטאזי" (על שם המשטרה החשאית הקומוניסטית של מזרח גרמניה).

האחוזה של דונלד טראמפ בדרום פלורידה / צילום: Associated Press, Steve Helber

בדיוק בשעה שגארלנד דיבר באוזני העיתונות התרחשה התקפה אלימה על משרד של ה-FBI בעיר סינסינטי, שבמדינת אוהיו. היא הגיעה לכלל חילופי אש עם איש ימין קיצוני. הוא נמלט, המשטרה דלקה אחריו, הוא ירה, היא ירתה, הוא נהרג. לפני שיצא להרפתקה האחרונה של חייו הוא פירסם קריאה במדיה החברתית לתומכי טראמפ "להתכונן לקרב". עשרות תומכים של טראמפ, בהם נושאי נשק (כחוק), הופיעו בשערי מועדון הגולף של הנשיא לשעבר, במחווה של התרסה ושל התנגדות.

לא היה לו מה להסתיר?

טראמפ היה יכול להתנגד להסרת החיסיון על החיפוש. הוא בחר שלא לעשות כן, כנראה מפני שהתנגדות כזאת הייתה מעוררת חשד שיש לו מה להסתיר. טענתו מאז יום ב' הייתה שהוא לא ניסה להסתיר דבר; שהוא שיתף פעולה עם משרד המשפטים בהחזרה הדרגתית של מסמכים; שלא היה צורך בפשיטת ה-FBI, מפני שהוא היה נענה ברצון לכל פנייה.

אבל הטענה הזו לא עמדה במבחן המציאות או השכל הישר. הוא הוציא כמות עצומה של מסמכים ממשלתיים מסווגים מן הבית הלבן, כאשר פינה אותו, בינואר 2021. יתר על כן, שנה וחצי אחר כך, גם לאחר שהתחיל להחזיר מסמכים, כמות גדולה מאוד של מסמכים הוסיפה להיות מאוכסנת במשרדיו. החוק אוסר על נשיא להוציא מסמכים כלשהם, יהיה סיווגם אשר יהיה. החוק מחמיר במיוחד עם מסמכים בעלי דרגת סיווג גבוהה.

מאחר שעורכי הדין של "הנשיא ה-45", כפי שהוא מקפיד לכנות את עצמו, לא הביעו התנגדות, השופט הפלורידיאני נענה לבקשת משרד המשפטים והסיר את החיסיון ביום ו' אחה"צ. הסרת החיסיון כשלעצמה לא חשפה את מלוא הסיבות לפשיטת ה-FBI או את מלוא תוכנם של המסמכים שהבולשת הפקיעה ממשרדי טראמפ.

אבל הדלפות במרוצת יום ו' העניקו מושג על מה מדובר. נובעת מהן הפרה אפשרית של החוק המגן על סודותיה הלאומיים של ארה"ב. שם החוק הזה הוא "פקודת הריגול". אין פירושו שהנשיא לשעבר מואשם בריגול. זה רק השם הטכני של החוק. אבל הסמכת המלה הזו, "ריגול" (espionage), לשמו של טראמפ, אולי תעורר אסוציאציות לא מועילות לשאיפותיו הפוליטיות. הוא מוסיף להיחשב לטוען העיקרי למועמדות מפלגתו לנשיאות ב-2024. סקרים מראים שהוא נמצא בעמדת תיקו עם ג'ו ביידן, או אפילו ביתרון קל.

"שינוי, השמדה או הסתרה ביודעין"

מן הקבלה שסוכני ה-FBI נתנו לעורכי הדין של טראמפ עולה, כי הם הפקיעו 11 "קבצים" (sets) של מסמכים, שאחדים מהם היו מסומנים בסיווג הסודיות הגבוה ביותר של ממשלת ארה"ב. לפי אחד הדיווחים, חלק מן המסמכים עסקו בתוכניות גרעיניות. טראמפ מכחיש, ומאשים שה-FBI "שתלה" מסמכים כאלה בכליו.

(את הקבלה ואת צו החיפוש אפשר לקרוא בקובץ ה PDF המקושר כאן)

צו-החיפוש, שעליו חתם שופט מחוזי בוושינגטון, הסמיך בין השאר את הבולשת הפדרלית לתפוס "כל ראיה לשינוי, השמדה או הסתרה ביודעין של רשומות ממשלתיות או נשיאותיות או של מסמך כלשהו שהוא בעל סיווג". החשד המשתמע כאן הוא שנשיא ארה"ב, בשעות האחרונות של כהונתו, גנב מסמכים השייכים על פי החוק לממשלה שבראשה עמד. חשד כמובן הוא רק חשד, אבל חומרתו של החשד הזה היא חסרת תקדים.

קבלת ה-FBI נמנעת מלפרט את תוכן המסמכים כמעט בכל המקרים. היא מסתפקת בציונים כמו "אוסף של מסמכים סודיים ביותר", "מסמכים סודיים שונים", "מסמכים סודיים ביותר מסוגים שונים", "מסמכים מסווגים שונים", "מסמכים מסווגים", "קלסר של צילומים", או איפיונים סתמיים של "ארגז מסומן" (ולהלן באות אות וסיפרה). רק שני מסמכים מופיעים בשמותיהם. אחד מהם הוא "מידע על נשיא צרפת". טראמפ רחש טינה לנשיא מקרון, ומותר אפוא להניח שהמידע אינו מחמיא לצרפתי.

כמו הנעליים של שאקיל אוניל

ההיקף המדהים של המסמכים המופקעים השתיק לפחות לכמה שעות את מקהלת הגינויים מימין. ביום ב', רפובליקאים איימו, כי אם ינצחו בבחירות לקונגרס בחודש נובמבר הם יפתחו הליכי הדחה נגד שר המשפטים. בעלת טור בוול סטריט ג'ורנל איימה על הדמוקרטים ב"נקמה ברוטלית" כאשר הרפובליקאים יחזרו לשלטון. בעל טור בניו יורק טיימס, המתנגד לטראמפ, כתב כי אפשר שהפשיטה על מועדון הגולף הבטיחה את בחירתו החוזרת של טראמפ לנשיא ב-2024.

כל זה בהחלט עשוי להתרחש: הרפובליקאים עשויים לנצח בעוד שלושה חודשים ופחות, ואפשר שינסו להדיח את מריק גארלנד; וטראמפ עשוי לחזור לבית הלבן בינואר 2025, ואו-אז אבוי לכל יריביו הפוליטיים כי נקמתו אמנם תהיה "ברוטלית". אבל הגילויים של יום ו' יצקו לפחות קצת צוננים הן על תאוות הנקם והן על תרועת הניצחון.

השאלה התלויה ועומדת היא בשביל מה נשיא לשעבר הפר ביודעין את החוק (לפחות במובן הזה שהוא חזר והוזהר מפני אי-החזרה של המסמכים), ולשם מה צבר מסמכים סודיים מקוריים במגרותיו. תשובה מסקרנת אחת היא שזה מה שהוא עושה: הוא מפורסם באיסוף מזכרות. משרדו במגדל טראמפ בניו יורק, למשל, מלא מזכרות, כמו למשל נעלי הספורט הענקיות של כוכב הכדורסל שאקיל אוניל (על פי ה'ניו יורק טיימס'). ייתכן. הכול ייתכן. חוץ מזה שמסמך על נשק גרעיני אינו בדיוק שווה ערך של נעלי ההתעמלות של שאקיל.

_________________

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny-globes
ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסה; אופקו הלת' יורדת ב-3%, אנרג'יאן מטפסת ב-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.4% ות"א 90 מאבד מערכו 0.7% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס, ח'ליל אל-חיה, קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם